فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید


نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید

یکی از بزرگترین نگرانی‌های بدنسازانی که به سراغ مصرف استروئید رفته‌اند، این است که بعد از دوره، نتایج و عضلات به دست آمده را از دست بدهند. بعد از اتمام دوره استروئید،‌ بدن شما دیگر آن سطح‌های بالای تستوسترون را در اختیار ندارد و در نتیجه ممکن است دچار ریزش عضلات و یا تجمع چربی شوید. نگران نباشید، ما در این مطلب از فیتنسیا، بهترین راهکارها برای نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید را به شما آموزش خواهیم داد.

این نوشته تنها برای افزایش آگاهی ورزشکاران است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

شاید برایتان سوال باشد که اصلا آیا امکان نگهداری نتایج دوره استروئید وجود دارد یا خیر؟ در همین ابتدا و در یک کلمه به شما می‌گوییم: بله!

پاکسازی بعد از دوره استروئید (PCT)

مهم‌ترین استراتژی برای نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید، این است که بعد از دوره یک پاکسازی مناسب و اصولی اجرا کنید.

وقتی دوره استروئید تمام می‌شود و شما دیگر هورمون‌ها را به صورت خارجی به بدن تزریق نمی‌کنید، سطح هورمون‌های بسیار مهمی مثل تستوسترون در بدنتان کاهش می‌یابد و تعادل هورمون‌ها برهم می‌خورد. مهم‌ترین کاری که باید برای حفظ عضلات در این زمان انجام دهید، اجرای یک دوره پاکسازی و بازگشت تعادل هورمونی است. به طور کلی استروئیدها باعث سرکوب تولید تستوسترون توسط بدن می‌شوند (برخی بیشتر و برخی دیگر کمتر). در این حالت بعد از قطع مصرف استروئید، بدنتان نمی‌تواند تستوسترون کافی تولید کند. در این زمان با یک دوره PCT باید بدنتان را در شرایطی قرار دهید تا تولید تستوسترون را دوباره از سر بگیرد.

اگر ورزشکار از استروئیدهایی که باعث سرکوب شدید تستوسترون نمی‌شوند (مثل اکساندرولون) و با دوز کم استفاده کند، ممکن است بدون پاکسازی بتواند تعادل هورمونی را بازیابد و حجم عضلات به دست آمده در دوره استروئید را نیز به خوبی نگهداری کند.

اگر مبتدی هستید و تجربه چندانی در مصرف استروئیدها ندارید، دوره ترکیبی اکساندرولون برای افزایش حجم و کات عضلات می‌تواند برای شما مفید باشد.

اما اگر از ترکیبات استروئیدی قدرتمند و سرکوب‌کننده تستوسترون مثل ترنبولون، وینسترول یا آنادرول استفاده کند، بدون پاکسازی تقریبا هیچ شانسی برای نگهداری حجم عضلات و نتایج به دست آمده از دوره ندارد.

از جمله دوره‌هایی که برای حفظ نتایج آن حتما باید پاکسازی خوبی داشته باشید می‌توانیم به دوره ترنبولون و بولدنون برای افزایش حجم عضلات اشاره کنیم.

دیانابول یک استروئید نسبتا قدرتمند است. از آن‌جایی که بخش زیادی از حجم به دست آمده توسط دیانابول، به دلیل احتباس آب است، در هر حالت بعد از دوره حجم دیانابول شاهد کاهش مجدد حجم عضلات خواهید بود. اما با این حال اگر پاکسازی دیانابول را به درستی اجرا کنید، از دست دادن نتایج به حداقل خواهد رسید.

یکی از دوره‌های رایج دیانابول، دوره استروئیدی افزایش حجم دیانابول و دکا دورابولین است. اگر این دوره برای شما جذاب است، پیشنهاد می‌کنم روش‌های جلوگیری از عوارض جانبی قرص دیانابول را از دست ندهید.

یک پروتکل استاندارد PCT معمولا شامل تقویت‌کننده‌های طبیعی تستوسترون است. مثل دی آسپارتیک اسید (DAA)، جنسینگ یا تریبولوس. بدنسازان این ترکیبات را برای بازگرداندن تستوسترون به سطح طبیعی مصرف می‌کنند.

برای تنظیم دوره پاکسازی حرفه‌ای طبق شرایط خودتان، با مربی در ارتباط باشید.

وقتی سطح تست بدن شما کاهش یافته باشد (ممکن است کاملا متوقف شده باشد)، شما دچار خستگی و کمبود انرژی خواهید شد. همچنین میل جنسی نیز کاهش می‌یابد.

استفاده از مکمل‌های مناسب برای حفظ عضلات

برخی مکمل‌ها وجود دارند که بدن را به سمت شرایط آنابولیک هدایت می‌کنند. این مکمل‌ها می‌توانند به نگهداری عضلات به دست آمده از دوره استروئید کمک کنند.

توصیه می‌شود این مکمل‌ها را پس از مشورت با مربی، در پاکسازی بعد از دوره استروئید قرار دهید.

از جمله بهترین مکمل‌های حفظ عضلات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

استفاده از تست بوسترهای طبیعی

هر مکملی که حاوی دی آسپارتیک اسید (DAA) یا تریبولوس باشد،‌ ممکن است در PCT بعد از دوره استروئید و همچنین نگهداری حجم عضلات کمک کند.

DAA یک اسید آمینه است که در چندین مطالعه ثابت شده تاثیر چشمگیری بر سطح DHT دارد. DHT هورمونی است که از تستوسترون معمولی آنابولیک‌تر است.

مصرف‌کنندگان تریبولوس گزارش داده‌اند که در حین مصرف این مکمل شاهد افزایش میل جنسی بوده‌اند. همچنین مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که تریبولوس دارای ویژگی‌های محافظتی برای کلیه‌ها و کبد است.

اما ممکن است این داروها برای برخی ورزشکاران کارساز نباشد. این ورزشکاران به ترکیبات دارویی قدرتمندتر مثل کلوماید یا نولوادکس نیاز دارند.

برنامه تمرینی مناسب و تمرین مداوم

برای نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید، ضروری است که از برنامه تمرینی مناسب، پیروی کنید. تمرین مداوم و با شدت کافی، باعث ترشح طبیعی تستوسترون می‌شود و ماهیچه‌های جدید شما را سالم، قوی و حجیم نگه می‌دارد.

برخی از ورزشکاران متوجه می‌شوند که اگر فشار تمرینات بعد از دوره استروئید را کمی افزایش دهند، به تعادل هورمونی آن‌ها و تولید مجدد تستوسترون کمک زیادی می‌کند.

افزایش فشار تمرین بعد از دوره استروئید برای نگهداری حجم
افزایش فشار تمرین به نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید کمک می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید

برای نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید، شما باید همان مقدار کالری که در طول دوره دریافت می‌کردید را با پروتئین بیشتر دریافت کنید.

کاهش کالری دریافتی بعد از دوره استروئید افزایش حجم، قطعا باعث کاهش حجم و از دست رفتن نتایج دوره خواهد شد.

استروئیدهای آنابولیک، سبب افزایش سنتز پروتئین در عضلات می‌شوند. این باعث رشد و ریکاوری سریع‌تر عضلات می‌شود.

عضلات شما مانند یک اسفنج عمل می‌کنند؛ یعنی پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی که دریافت می‌کنید را به خود جذب می‌کنند. پس به سادگی مشخص می‌شود که چرا باید بعد از دوره استروئید غذاهای سرشار از پروتئین را در اولویت قرار دهید.

رژیم غذایی نگهداری حجم بعد از دوره استروئید
رژیم غذایی مناسب برای نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید

برای محافظت از کبد، از مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده خودداری کنید. گوشت فرآوری شده به دلیل داشتن چربی ترانس بالا می‌تواند سطح کلسترول شما را بالا ببرد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. استروئیدهای آنابولیک باعث کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد می‌شوند و در نتیجه خطر بروز حوادث قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

استروئیدهای آنابولیک قدرت و استقامت شما را افزایش می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که برای مدت طولانی‌تری، سخت‌تر تمرین کنید. به بدن و سیستم عصبی مرکزی شما فشار وارد می‌کنند، حتی اگر بلافاصله متوجه آن نشوید.

کربوهیدرات‌ها به بازیابی ذخایر گلیکوژن در ماهیچه‌ها و کبد کمک می‌کنند. در نتیجه عملکرد شما را تقویت خواهند کرد. یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و این امکان را به شما می‌دهد که سریع‌تر ریکاوری کنید.

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای و گندم سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که به آرامی وارد جریان خون می‌شوند. نشان داده شده است که این غذاها تری گلیسیرید و کلسترول بد را کاهش می‌دهند که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

برای محافظت از کبد و حفظ سطح کلسترول در محدوده طبیعی، مصرف شکر و غذاهای ناسالم را کاهش دهید. به جای سرخ کردن، غذاهای خود را کباب، بخارپز یا آب‌پز کنید. کاملا از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید؛ زیرا باعث افزایش چربی و آسیب کبدی می‌شود.

استروئیدهایی که ریزش عضلات بعد از مصرف آن‌ها کمتر است

اگر دوست ندارید نتایج کسب شده از دوره استروئید را پس از اتمام دوره از دست بدهید، بهتر است از استروئیدهایی استفاده کنید که باعث احتباس آب نمی‌شوند و تستوسترون را کمتر سرکوب می‌کنند.

استروئیدهای مختلف و میزان نگهداری نتایج بعد از دوره استروئید
امکان نگهداری عضلات بعد از دوره استروئید براساس نوع استروئید متفاوت است.

در اینجا لیستی از محبوب‌ترین استروئیدها بر اساس میزان باقی ماندن حجم عضلات بعد از دوره مشخص کرده‌ایم:

  • آنادرول (اکسی متالون) – بسیار بد
  • دیانابول – متوسط
  • دکا (ناندرولون) – متوسط
  • ترنبولون – خوب

جمع‌بندی روش‌های نگهداری حجم عضلات بعد از دوره استروئید

قبل از مصرف استروئید یا هر نوع مکمل دیگر بهتر است با مربی باتجربه یا پزشک متخصص مشورت کنید تا از مصرف سالم و درست آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا اگر این ترکیبات را به طرز درست مصرف نکنید، چیزی جز عوارض جانبی نخواهد داشت.

استفاده از استروئیدها یا سایر داروهای افزایش‌دهنده عملکرد یک روش قدیمی است که بسیاری از ورزشکاران با (یا بدون) رعایت نکات ایمنی به سراغ آن رفته‌اند و از این پس هم خواهند رفت. بنابراین اگر تصمیم دارید شما هم این کار را انجام دهید، توصیه می‌کنیم آن را در بهترین و ایمن‌ترین حالت انجام دهید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *