🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره استروئید زنان – بهترین و بدترین استروئید ها برای زنان ورزشکار


دوره استروئید زنان

میزان مصرف استروئید توسط زنان ورزشکار برای افزایش عملکرد ورزشی و بهبود فیزیک بدن در مقایسه با ورزشکاران مرد، بسیار کمتر است. به همین دلیل،‌ دوره استروئید مناسب زنان جزء آن دسته از موضوعاتی است که خیلی به آن پرداخته نشده است.

دلایل زیادی وجود دارد که زنان برای تقویت عضلات یا افزایش عملکرد ورزشی از استروئیدها استفاده نمی‌کنند. زنانی که استروئید مصرف کنند، در معرض خطر تغییرات فیزیولوژیکی قابل توجهی هستند. این ناشی از افزایش بیش از حد هورمون مردانه تستوسترون (یا هورمون‌های مشابه) در بدن زنان است.

با توجه به نوع استروئید و نحوه استفاده از آن توسط زنان، ممکن است تغییرات نسبتا کوچک تا صفات شدید مردانه در بدن آن‌ها رخ دهد.

با توجه به توضیحات گفته شده و رایج نبودن مصرف استروئید توسط زنان، باز هم برخی از ورزشکاران زن برای افزایش عملکرد و رسیدن به اهداف ورزشی (افزایش توده عضلانی و چربی سوزی) دست به مصرف استروئیدها می‌زنند.

اگر بانوان استروئیدهای کم عارضه را به صورت کنترل شده و رعایت احتیاط مصرف کنند، ممکن است بدون بروز عوارض جانبی استروئید، از مزایای آن بهره‌مند شوند.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

یادداشت نویسنده: وقتی صحبت از سرسختی و پشتکار برای رسیدن به هدف باشد، زنان از مردان سخت‌کوش‌تر هستند. اگر شما به عنوان یک بانوی ورزشکار به دنبال راهی برای رسیدن به فیزیک بدنی بهتر، چربی سوزی و عضلات باکیفیت‌تر هستید، به شما توصیه می‌کنم قبل از تصمیم به مصرف استروئیدها، برای تکمیل رژیم غذایی، استفاده از سیستم‌های تمرینی مفید در برنامه تمرینی و آگاهی از سایر نکات موثر، با مربی بدنسازی مشورت کنید.

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که از استروئیدهای آنابولیک استفاده کنید، باید این کار را با دقت بسیار زیاد و برنامه‌ریزی مناسب انجام دهید. در غیر این صورت عوارض جانبی جدی و خطرناکی شما را تهدید می‌‌کند که وقوع آن‌ها تقریبا قطعی خواهد بود. پس به عنوان یک ورزشکار زن، از مصرف استروئید به صورت ناآگاهانه و صرفا براساس توصیه دوستان، کاملا خودداری کنید.

نکات اولیه برای استفاده از استروئید آنابولیک توسط زنان

استفاده از استروئید توسط برای یک زن، یک مشکل و چالش بزرگ است. این یعنی وارد کردن مقادیر زیادی از هورمون‌هایی که بدن زنان برای عملکرد با آن‌ها برنامه‌ریزی نشده است.

استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک، اشکال مصنوعی و ساخته شده براساس هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) هستند.

درست است که تمام زنان، مقدار کمی هورمون تستوسترون به صورت طبیعی در بدنشان دارند. اما اگر مقدار این هورمون در بدنشان بیش از حد نرمال باشد، به دلیل فعالیت آندروژینک، باعث بروز صفات مردانه می‌شود.

ویژگی‌های آندروژنیک استروئید برای زنان (درست مثل مردان) جذاب است. اما به عنوان یک زن شما با اثرات آندروژنی ناخواسته نیز دست و پنجه نرم خواهید کرد.

با توجه به توضیحات گفته شده، ورزشکاران زن که قصد مصرف استروئید دارند در مقایسه با مردان باید بسیار بیشتر احتیاط کنند.

مهم‌ترین نکاتی که باید ورزشکاران زن در مورد استروئید مد نظر داشته باشند:

  • مصرف استروئید آنابولیک یعنی قرار دادن هورمون‌های مردانه در بدن.
  • عوارض جانبی تقریبا قطعی است. در برخی موارد بسیار جدی و خطرناک است.
  • دانستن این که کدام استروئیدها برای زنان مناسب‌تر است و از مصرف کدام استروئیدها باید به طور کلی اجتناب کنید.
  • در مورد نیمه عمر و نحوه پاکسازی هر استروئیدی که تصمیم به مصرف آن گرفته‌اید اطلاع داشته باشید. این به جلوگیری از عوارض جانبی و عدم مثبت شدن تست دوپینگ کمک می‌کند.
  • مصرف استروئید تحت نظر یک مربی آگاه و باتجربه که تخصص و دانش کافی در زمینه دوره‌های استروئیدی داشته باشد.

تفاوت‌های دوره استروئید مردان و زنان

با توجه به تاثیرات و عوارض جانبی شدید استروئید که زنان را تهدید می‌کند، ورزشکاران زن باید دوره استروئید را به طور خاص طبق نیازها و شرایط خودشان اجرا کنند.

دوزهای استاندارد مصرف استروئید در بدنسازی که اکثرا براساس تجربه و آزمون و خطا به دست آمده‌اند، تنها برای مردان هستند. مصرف استروئیدها با این دوزها برای زنان قطعا مشکلات جدی در پی خواهد داشت.

ورزشکاران زن، در انتخاب استروئید، گزینه‌های زیادی ندارند و فقط به ترکیبات استروئیدی خاص محدود هستند. همین استروئیدهای اندک را نیز باید با دوز بسیار پایین‌تر از حالت معمول استفاده کنند. همچنین طول دوره باید کوتاه‌تر از حالت عادی باشد.

البته از برخی جهات، زنان در مقایسه با مردان از مزایای خاصی برخوردار هستند.

تفاوت‌های اصلی بین دوره استروئید برای زنان و مردان

تفاوت دوره استروئید زنان و مردان
دوره استروئید برای زنان با مردان تفاوت‌های خاصی دارد.

طول دوره استروئید برای زنان باید کوتاه‌تر باشد. اگر طول دوره زیاد باشد، حتی خفیف‌ترین استروئیدها باعث بروز صفات مردانه و سایر عوارض جانبی خواهند شد. بنابراین، محدود کردن طول دوره، یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که زنان ورزشکار برای کنترل عوارض جانبی در اختیار دارند. در حالی که طول دوره استروئید برای مردان از ۸ هفته شروع شده و می‌تواند ۱۲ تا ۱۶ هفته نیز باشد، برای زنان از ۴ هفته شروع شده و تنها در شرایط خاص می‌تواند تا ۶ هفته ادامه داشته باشد.

زنان ورزشکار باید از مصرف برخی استروئیدهایی که خواص آندروژنی زیادی دارند، به طور کامل اجتناب کنند. این استروئیدها قطعا باعث ایجاد صفات شدید مردانگی در زنان خواهند شد. اما مردان در مصرف این استروئیدها (با رعایت احتیاط) محدودیتی ندارند.

در اکثر دوره های استروئید برای مردان ورزشکار، می‌توان چند استروئید را در کنار هم قرار دارد و به اصطلاح استک کرد. اما زنان ورزشکار نی‌توانند در دوره استروئید چنین کاری انجام دهند. بانوان ورزشکار مبتدی فقط می‌توانند از یک استروئید استفاده کنند. زنان ورزشکار حرفه‌ای با رعایت احتیاط و نکات لازم می‌توانند چند استروئید را با هم مصرف کنند.

مردان در صورت مصرف استروئید، دچار سرکوب تولید طبیعی تستوسترون می‌شوند. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از این امر، باید یک استروئید تستوسترون در دوره قرار دهند. اما کاهش تستوسترون برای زنان مهم نیست؛ بنابراین لازم نیست که یک ترکیب استروئیدی فقط برای حفظ سطح تستوسترون به دوره اضافه کنند. علاوه بر این، پاکسازی بعد از دوره برای زنان آسان‌تر است.

بهترین (و بدترین) استروئیدهای آنابولیک برای زنان

برخی از ترکیبات استروئیدی از نظر خواص آندروژنی بسیار قوی هستند. این استروئیدها نباید توسط بانوان مصرف شوند. هرگونه مزیت مثبت چنین استروئیدهایی در کنار عوارض جانبی شدید و خطرناک خواهد بود؛ بنابراین مصرف آن‌ها به هیچ وجه به بانوان توصیه نمی‌شود.

زنان باید از مصرف استروئیدهای قدرتمند مثل موارد زیر اجتناب کنند:

زنان نیز مثل ورزشکاران مرد، استفاده از استروئید را برای اهداف مختلفی انتخاب می‌کنند. بنابراین، بهترین ترکیب (یا ترکیبات) برای یک هدف، لزوما برای اهداف دیگر ایده‌آل نیست.

اهداف ورزشی متداول برای زنان عبارت‌اند از:

  • بدنسازی و رشد عضلات
  • چربی سوزی و کات
  • آماده شدن جهت شرکت در مسابقات
  • افزایش عملکرد ورزشی

دوره های استروئیدهای مختلف، نتایج و اثرات مختلفی برای زنان خواهند داشت.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد بهترین استروئید برای ورزشکاران زن، نه‌تنها باید به خود آن ترکیب، بلکه باید به استر متصل به آن نیز فکر کنید. استروئیدهایی که استر طولانی دارند، برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند. این استروئیدها برای زنان مناسب نیستند؛ زیرا اگر باعث بروز عوارض جانبی شوند، از آن‌جایی که مدت زیادی در بدن وجود دارند، زمان درگیری با عوارض جانبی نیز طولانی‌تر خواهد شد. انانتات، دکانوات و سایپیونات سه استر هستند که زنان باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند.

بنابراین، کدام استروئیدها را می‌توان به عنوان بهترین یا مناسب‌ترین استروئید برای زنان در نظر گرفت؟ به طور خلاصه، استروئیدهای خفیف که خواص آندروژنیک آن‌ها کم باشد.

همه استروئیدهای مقداری خاصیت آندروژنی دارند و ورزشکاران زن به هیچ عنوان نمی‌توانند از این مسأله بگریزند. اما با استفاده از ترکیباتی که خواص آندروژنیک نسبتا خفیف دارند، زنان می‌تواند عوارض جانبی دوره استروئید را کاهش دهند.

بهترین استروئید برای زنان

آناوار (اکساندرولون)

آناوار که با نام اکساندرولون نیز شناخته می‌شود، یکی از استروئیدهای خوراکی نسبتا کم عارضه است. این استروئید به دلیل کم بودن عوارض جانبی محبوبیت نسبتا بالایی میان تمام ورزشکاران (زن و مرد) دارد.

دقت کنید که فقط فرم خوراکی (قرص) اکساندرولون برای ورزشکاران زن مناسب است. از مصرف شکل تزریقی آن خودداری کنید.

درست است که اکساندرولون خواص آندروژنی کمی دارد،‌ اما با این حال، زنان باید این استروئید را با دوزهای کمتری (در مقایسه با مردان) مصرف کنند. طول دوره نیز باید کوتاه در نظر گرفته شود. (۶-۴ هفته)

آناوار نیمه عمر کوتاهی دارد؛ این یعنی به سرعت از بدن خارج می‌شود. در این صورت، پاکسازی و کنترل عوارض جانبی آسان‌تر خواهد بود.

وینسترول (استانازول)

وینسترول یک استروئید خوراکی دیگر است که زنان ورزشکار نیز می‌توانند آن را مصرف کنند. استانازول به چربی‌سوزی و کات عضلانی مشهور است. پس اگر هدف شما چربی سوزی است، وینسترول می‌تواند ترکیب انتخابی شما باشد.

این استروئید در هر دو شکل خوراکی و تزریقی وجود دارد. درست مثل اکساندرولون، زنان ورزشکار فقط مجاز به مصرف شکل خوراکی (قرص) آن هستند. از مصرف فرم تزریقی اجتناب کنید.

دوز مصرف باید نسبتا به حالت معمول کمتر باشد. طول دوره را نیز تا حد امکان کوتاه کنید. (۶-۴ هفته)

پریموبولان

زنانی که مایلند بیشتر به دنیای استروئیدهای تزریقی بروند،‌ می‌توانند پریموبولان را در نظر بگیرند. به خصوص اگر هدفتان کات عضلانی یا آمادگی برای شرکت در مسابقات باشد.

این استروئید را نیز باید با دوز کم و برای مدت زمان کوتاه مصرف کنید. در غیر این صورت شاهد عوارض جانبی خواهید بود.

به طور کلی، پریموبولان، آناوار و وینسترول را می‌توانیم سه مورد از بهترین استروئیدها برای زنان ورزشکار معرفی کنیم.

بولدنون

بولدنون ترکیب دیگری است که ممکن است زنان بخواهند آن را در دوره استروئید به کار ببرند. این یک استروئید تزریقی است؛ بنابراین خطر سمیت کبدی ندارد و احتمالا به پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید نیاز ندارد.

زنان ورزشکار در اغلب اوقات نتایج بسیار خوبی از بولدنون می‌گیرند. همچنین عوارض جانبی این استروئید به اندازه سایر ترکیبات شدید نیست. دارای خاصیت آندروژنی نسبتا پایین است، اما مانند همه استروئیدها، زنان باید آن را با دوز کم مصرف کنند. در غیر این صورت عوارض جانبی در همان اوایل دوره باعث می‌شود از ادامه دوره منصرف شوند.

یکی از نکات منفی بولدنون برای زنان، نیمه عمر طولانی‌تر آن در مقایسه با استروئیدهای خوراکی است. نیمه عمر این ترکیب، حدود ۱۴ روز است. این یعنی اگر عوارض جانبی رخ دهد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا از بین برود؛ زیرا استروئید مدت بیشتری در بدن شما حضور دارد.

کلن بوترول

کلن بوترول یکی از دیگر از گزینه‌های مناسب برای زنان است. کلن از نظر فنی و عملکردی یک استروئید آنابولیک نیست. اما برای کاهش وزن و چربی سوزی بسیار مفید است؛ زیرا متابولیسم را افزایش می‌دهد و به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند.

کلن بوترول در شکل قرص وجود دارد و از این جهت نیز مصرف آن برای زنان آسان‌تر است.

بدترین استروئیدها برای زنان

وقتی صحبت از بدترین استروئیدها برای زنان می‌شود، منظور آن استروئیدهایی هستند که از نظر آندروژنی بسیار قوی هستند. این مطمئنا باعث بروز شدید صفات مردانه می‌شود. به این ترتیب، ما لیست زیر را به عنوان بدترین استروئیدها برای زنان ورزشکار معرفی می‌کنیم:

  • ترنبولون
  • دیانابول
  • آنادرول (اکسی متولون)

تستوسترون نیز در حالت عادی برای زنان مناسب نیست. مگر این که بدنسازان سخت کوش و بسیار حرفه‌ای باشند و کسب نتایج مثبت از دوره استروئید برای آن‌ها مهم‌تر از عوارض جانبی احتمالی باشد.

نمونه‌هایی از دوره استروئید برای زنان

استروئید برای زنان
استروئید و زنان ورزشکار

وقتی به عنوان یک زن ورزشکار تصمیم گرفتید که می‌خواهید از کدام استروئید استفاده کنید، زمان آن است که دوره مصرف مناسب را تنظیم کنید. به طوری که تعادلی بین دست آوردن اثرات مثبت مورد نظر و کاهش عوارض جانبی ایجاد شود.

هر شخص سطح تحمل متفاوتی در مقابل عوارض جانبی استروئیدها دارد. به طوری که شاید یک ورزشکار زن با مصرف کمترین دوز استروئیدهای خفیف مثل اکساندرولون، درگیر عوارض جانبی شود، اما یک ورزشکار زن دیگر، با مصرف دوزهای بیشتر، دچار مشکلات خاصی نشود.

اما در کل، برای تمام زنان، سرکوب هرچه بیشتر عوارض جانبی و بروز صفات مردانه در اثر مصرف استروئید، اولویت بالایی دارد.

دوز صحیح مصرف می‌تواند نقش بسیار زیادی در پیشگیری از عوارض داشته باشد. همچنین کوتاه کردن طول دوره نیز تاثیر زیادی دارد.

در اینجا، چند نمونه دوره استروئید برای زنان آورده شده است. هر یک از این دوره‌ها به مدت ۶-۴ هفته هستند. همچنین در هر دوره فقط یک ترکیب استروئیدی وجود دارد.

  • دوره اکساندرولون خوراکی: ۱۰-۵ میلی‌گرم در روز به مدت ۶-۴ هفته.
  • دوره وینسترول خوراکی: ۱۰-۵ میلی‌گرم در روز به مدت ۶-۴ هفته.
  • پریموبولان خوراکی: ۵۰-۳۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۶-۴ هفته.
  • بولدنون: ۷۵-۵۰ میلی‌گرم در هفته به مدت ۶-۴ هفته.

همانطور که مشاهده کردید، دوره استروئید برای زنان در مقایسه با دوره‌های استروئیدی مخصوص ورزشکاران مرد، تفاوت‌هایی دارد. از جمله:

  • وجود فقط یک نوع استروئید به جای ترکیبات متعدد و چندگانه
  • دوز مصرف بسیار پایین
  • طول دوره کوتاه
  • عدم استفاده از سیستم‌های هرمی در مصرف دارو
  • عدم وجود داروهای ضد استروژن مثل تاموکسیفن و کلومیفن
  • عدم وجود مهارکننده آروماتاز مثل لتروزول و آریمیدکس

برای زنانی که تجربه کافی در مصرف استروئید دارند و احساس آمادگی برای ترکیب بیش از یک استروئید در دوره دارند، دوره‌های پیشرفته‌تری را می‌توان تنظیم کرد.

هدف ان دوره‌های استروئید، به طور خاص کاهش چربی و آمادگی جهت شرکت در مسابقات است. اجرای این دوره‌ها به هیچ وجه به زنان ورزشکار توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند عوارض جانبی شدید و تبعات فراوانی داشته باشد.

  • دوره حرفه‌ای شماره یک (۷ هفته)
    • کلن بوترول: ۲۰ میکروگرم هر دو روز به مدت ۷ هفته.
    • آناوار: ۱۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۶ هفته اول دوره.
  • دوره حرفه‌ای شماره دو (۸ هفته)
    • آناوار: ۱۰ میلی‌گرم در روز
    • کلن بوترول: ۸۰-۲۰ میکروگرم در روز
    • سیتومل: ۵۰-۲۵ میکروگرم در روز

افزودن سیتومل (هورمون تیروئید) به دوره حرفه‌ای، برای تنظیم متابولیسم و انرژی است. این دارو گاهی اوقات توسط مردان برای کمک به کات و چربی سوزی استفاده می‌شود.

دوره‌های حرفه‌ای معرفی شده در بالا فقط برای افزایش آگاهی شما هستند و ما به هیچ وجه اجرای آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم.

پاکسازی بعد از دوره برای زنان

هدف اصلی پاکسازی (PCT) برای مردان مصرف‌کننده استروئید، تحریک تولید طبیعی تستوسترون پس از سرکوب آن توسط هورمون‌های استروئیدی است. واضح است که زنان با این مسأله روبرو نیستند.

اما آیا هنوز هم زنان باید پاکسازی بعد از دوره را انجام دهند یا همین که مصرف استروئید را متوقف کنند کافیست؟ هیچ تحقیق علمی و معتبری وجود ندارد که نشان دهد زنان باید بعد از دوره استروئید، پاکسازی کنند.

داروهای مورد استفاده در پاکسازی بعد از دوره استروئید اغلب داروهای سرطان سینه هستند. (داروهایی که زنان مبتلا به سرطان سینه مصرف می‌کنند).

مصرف این داروها برای زنان سالم اصلا منطقی نیست و احتمالا مضر خواهد بود. زیرا می‌توانند تعادل هورمونی بدن زنان را برهم بزنند.

هیچ یک از داروهای PCT مردانه نباید توسط زنان مصرف کننده استروئید، به کار برده شود. تجربه نشان می‌دهد که زنان فقط با توقف مصرف استروئید و پیروی از رژیم غذایی سالم و پرداختن منظم به تمرینات ورزشی، به راحتی از دوره استروئید خارج می‌شوند.

از آن‌جایی که اکثر ورزشکاران زن از ترکیبات استروئیدی با نیمه عمر کوتاه استفاده می‌کنند، این استروئیدها به سرعت از بدن آن‌ها خارج خواهد شد و عوارض جانبی احتمالی نیز سریعا از بین خواهند رفت. عدم نیاز به پاکسازی بعد از دوره، برای زنان یک مزیت است.

زنان و استروئیدها: عوارض جانبی و خطرات احتمالی

مردان مصرف‌کننده استروئید، گاهی اوقات باید با عوارض جانبی شدید و جدی دست و پنجه نرم کنند. بنابراین، همانطور که انتظار داریم، ورزشکاران زن نیز، در صورت مصرف استروئید با سطوح متفاوتی از عوارض جانبی مواجه خواهند شد.

از آن‌جایی که استروئیدها اساسا هورمون‌های مردانه هستند، تغییرات شدید در بدن زنان ایجاد می‌کنند. بدن زنان برای عملکرد با هورمون‌های مردانه برنامه‌ریزی نشده است.

درست مانند مصرف‌کنندگان مرد، زنان نیز خطرات و عوارض جانبی متفاوتی را از استروئیدهای متفاوت تجربه خواهند کرد. برخی از استروئیدها را بهعنوان استروئیدهای مناسب زنان معرفی کردیم. این به آن معنی نیست که این استروئیدها هیچ خطری برای زنان ندارند. به طور کلی، مصرف هرگونه استروئید چه توسط مردان و چه توسط زنان، احتمال عوارض جانبی و خطرات خاصی را به دنبال دارد.

نکته کلیدی در بیشتر موارد، پایین نگه داشتن دوز مصرف و کوتاه بودن طول دوره،‌برای جلوگیری از عوارض جانبی است.

نگران‌کننده‌ترین اثر استروئید برای اکثر زنان، بروز صفات مردانه است. این همان کاری است که هورمون تستوسترون و سایر هورمون‌های مشابه که آندروژن‌های مردانه را افزایش می‌دهند با بدن زنان انجام خواهند داد.

این ویژگی‌ها و صفات مردانه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بم شدن صدا
  • رشد موهای زاید در صورت و بدن
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • ضخیم و زبر شدن پوست

علاوه بر این، زنانی که به استفاده از دوزهای بالا و دوره‌های طولانی استروئیدها ادامه دهند، برخی از ویژگی‌های زنانه را از دست خواهند داد. برای مثال:

  • کاهش اندازه سینه
  • برهم خوردن یا توقف چرخه قاعدگی

این اثرات به دلیل تاثیر آندروژن‌ها بر بردن و همچنین تغییر عملکرد استروژن ایجاد می‌شوند. استروئیدهایی که دارای خواص آندروژنی قوی‌تری هستند، عوارض جانبی شدیدتری خواهند داشت. به همین دلیل مصرف برخی استروئیدها برای زنان کاملا ممنوع است.

عوارض جانبی استروئید برای زنان به همین جا ختم نمی‌شود. عوارض جانبی جدی‌تری وجود دارد که زنان باید از آن‌ها آگاه باشند. برخی از این‌ها عبارت‌اند از:

  • نقایص مادرزادی در نوزاد: زنان باردار به هیچ وجه نباید سراغ استروئیدهای آنابولیک بروند؛ زیرا این داروها باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی شدید در جنین می شوند.
  • سمیت کبدی: اگر یک استروئید در مردان سبب آسیب کبدی شود، همان خطر برای زنان نیز وجود دارد.
  • افزایش کلسترول: استروئیدهایی که سبب افزایش کلسترول در بدن مردان می‌شوند، بسته به دوز مصرفی و طول دوره، همین خطر را برای زنان نیز دارند.

فقدان تحقیق در مورد اثرات نامطلوب استروئیدها بر روی زنان، به این معنیس است که درک کامل خطرات برای سیستم قلبی عروقی یا کبدی ممکن نیست. اما ورزشکاران باید با این فرض ادامه دهند که این عضوهای حیاتی بدن ممکن است با مصرف استروئید، تحت تاثیر منفی قرار بگیرند.

سوال‌های رایج در مورد مصرف استروئید توسط زنان

عوارض جانبی مصرف استروئید برای زنان چیست؟

استروئیدهای آنابولیک عوارض جانبی گسترده‌ای برای زنان ورزشکار دارند. حتی اگر از استروئیدهای خفیف با دوز کم نیز استفاده کنید، ممکن است نتوانید به طور کامل از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید. اصلی‌ترین عوارض که ممکن است زنان شاهد آن باشند،‌ بروز صفات مردانه است. بم شدن صدا، رشد موهای زاید بدن و صورت، چرب و ضمخت شدن پوست صورت، بزرگ شدن کلیتوریس و برهم خوردن چرخه قاعدگی تنها چند مورد از آن‌هاست.

چرا زنان استروئید مصرف می‌کنند؟

ممکن است زنان نیز مثل مردان، بنا به دلایل مختلفی، تصمیم بگیرند که استروئیدهای آنابولیک را استفاده کنند. مواردی چون: عضله سازی، تقویت و سفت شدن عضلات بدن، آماده شدن برای مسابقات ورزشی، کاهش چربی و افزایش عملکرد و قدرت. برخی از زنان فقط یک هدف خاص دارند. در حالی که برخی دیگر ممکن است ترکیباتی را انتخاب کنند که می‌توانند فواید متعددی داشته باشند. ورزشکاران و بدنسازان دو دسته از زنانی هستند که ممکن است استفاده از استروئیدهای آنابولیک را انتخاب کنند.

آیا استروئید به کاهش وزن در زنان کمک می‌کند؟

بیشتر استروئیدهای آنابولیک، سوزاندن چربی را برای زنان راحت‌تر می‌کنند. از بین بردن چربی و رسیدن به کات عضلات، برای شرکت در مسابقات، یکی از اصلی‌ترین اهداف زنان ورزشکاری است که به سراغ مصرف استروئیدها می‌روند. با این حال، برای کسب نتایج خوب در کاهش توده چربی بدن، باید از یک رژیم غذایی مناسب و هدفمند پیروی کنید.

آیا استروئیدها باعث افزایش سایز سینه در زنان می‌شوند؟

استروئیدهای آنابولیک، ویژگی‌های زنانه را کاهش می‌دهند. بنابراین، به جای اینکه سینه‌ها بزرگ‌تر شوند، به احتمال زیاد کوچک‌تر خواهند شد.

آیا هورمون‌های استروئیدی باعث بم شدن صدای زنان می‌شوند؟

بله، احتمال این امر زیاد است. بم شدن صدا یکی از صفات مردانه است. اصلا بعید نیست که در صورت مصرف استروئید توسط زنان،‌ این ویژگی مردانه در آن‌ها ایجاد شود.

آیا مصرف استروئید در زنان باعث کاهش میل جنسی می‌شود؟

استروئیدهای آنابولیک ممکن است تاثیر بسیار نگران‌کننده بر سیستم تولید مثل و عملکرد جنسی زنان داشته باشند. این می‌تواند با توقف قاعدگی شروع شود. ممکن است تا حدی پیش برود که سبب مشکلات باروری شود.
مصرف استروئید توسط زنان باردار (و یا اقدام به بارداری در حین یا مدت کوتاهی پس از دوره استروئید) می‌تواند منجر به نقایص جدی در جنین شود.

جمع‌بندی و توصیه‌ها

زنان به چند دلیل ممکن است تصمیم به مصرف استروئید بگیرند: افزایش عملکرد، افزایش عضله و کاهش چربی. زنان می‌ةواند با کمک استروئید به رشد عضلانی قابل توجهی دست یابند. (بسیار فراتر از حالت طبیعی).

زنان بدنساز حرفه‌ای ممکن است از ترکیبات قدرتمندی مثل آناوار، پریموبولان، وینسترول و کلن بوترول استفاده کنند.

نکات طلایی در مصرف استروئید توسط زنان برای پیشگیری از عوارض جانبی:

  • مصرف با دوز کم
  • طول دوره کوتاه
  • عدم نیاز به پاکسازی
  • توجه به استر متصل به هورمون استروئیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. محمدحسین گفت:

    حالا واقعا این استروئید ها ضرر ندارن یا اگر هم داشته باشن کمه؟!
    والا من که مرد هستم می ترسم مصرف کنم، این همه خانوم بدنساز که هیکل عضلانی دارن و با هیکلشون فیگور میان قطعا استروئید مصرف کردن و می کنن.
    حالا من مکملش رو هم از ترسم مصرف نمی کنم?

    1. سلام
      دقت کنید هر ورزشکاری نیاز به استروئید نداره.
      تنها در شرایط بسیار خاص و به طور کاملا اصولی و منطقی امکان مصرف هست.
      و در نهایت هر دارویی، در کنار اثرات مثبت، ممکنه عوارض جانبی هم داشته باشه که باید کنترل بشه.