🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

سوستانون 250: دوره مصرف، فواید و عوارض جانبی


سوستانون در بدنسازی

سوستانون یک استروئید آنابولیک محبوب در رشته ورزشی بدنسازی است که حاوی چهار نوع تستوسترون می‌باشد. نحوه آزاد شدن این هورمون استروئیدی در بدن پس تزریق، منحصر به فرد است. دوره سوستانون را می‌توان با هدف افزایش حجم و یا کات اجرا کرد.

در این مقاله، نگاهی دقیق به مزایا، عوارض جانبی و نحوه مصرف سوستانون خواهیم داشت. همچنین بهترین استک‌ها و دوره های این استروئید بررسی خواهد شد.

سوستانون ترکیبی از استرهای مختلف تستوسترون است، اما با این حال باز هم نوعی تستوسترون است. درست مثل انانتات یا سایپیونات.

از نظر تاثیر روی افزایش توده عضلانی، تفاوت چندانی ندارد که از کدام نوع تستوسترون در بدنسازی استفاده کنید، زیرا ترکیب اصلی آن یکسان است و نتیجه نهایی یکسانی را ایجاد می‌کند.

مانند سایر فرم‌های تستوسترون، سوستانون ۲۵۰ یک استروئید عالی برای افزایش حجم و توسعه توده عضلانی است. همچنین به افزایش قدرت نیز کمک زیادی می‌کند.

تفاوت اصلی سوستانون با سایر تستوسترون‌ها در این است که به جای تنها ۱ نوع استر، ۴ نوع استر متفاوت دارد.

به دلیل وجود ۴ نوع تست مخلفت در سوستانون، سطح آن در بدن برای مدت زمان طولانی بالا خواهد بود و هرکدام از فرم‌های تستوسترون با فاصله زمانی پشت سر هم آزاد می‌شوند.

سلب مسئولیت : این نوشته تنها جنبه آموزشی داشته و برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی مخاطبان می‌باشد. فیتنسیا به هیچ وجه مصرف استروئیدها و هورمون‌ها را به مخاطبان توصیه نمی‌کند. مصرف خودسرانه هورمون‌ها و سایر داروها، عوارض بسیار شدید و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

استر در استروئید چیست و چرا مهم است؟

ساختار استر در استروئید
ساختار استر

استر یک زنجیره کربنی است که به مولکول تستوسترون متصل شده و سرعت آزاد شدن آن را در بدن کاهش داده و کنترل می‌کند.

اگر اشکال مختلف تستوسترون را بر اساس سرعت آزاد شدن در بدن دسته بندی کنیم، در یک سمت تستوسترون خالص بدون هیچگونه استر قرار می‌گیرد که بلافاصله پس از تزریق در بدن آزاد می‌شود و تنها برای مدت کوتاهی در بدن حضور دارد. مثل تستوسترون سوسپانشن

در طرف دیگر،‌ تستوسترون انانتات و سایپیونات را داریم که حاوی زنجیره طولانی استر هستند و این باعث می‌شود که پس از تزریق به کندی در بدن آزاد شوند. در این صورت، برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی خواهند ماند.

در بین این دو حالت، استرهای مختلف دیگری نیز قرار دارند. استروئید پروپیونات یک انتخاب مناسب برای ورزشکاران بدنسازی است که می‌خواهند سطح تستوسترون آرام تر از سوسپانشن و سریع تر از انانتات در بدنشان افزایش یابد.

یک نکته اساسی که باید در دوره‌های استروئید به آن توجه شود این است که باید همواره سطح تستوسترون در خون بالا باشد. در این صورت، علاوه بر این که خواص آنابولیکی استروئید به اوج می‌رسد، از عوارض جانبی ناشی از افت و خیزهای پی در پی سطح تست در خون جلوگیری می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع مشخص می‌شود که استروئیدهای زود جذب (دارای نیمه عمر کم) باید به صورت پی در پی و با فاصله زمانی کم (روزانه یا یک روز در میان) تزریق شوند. اما استروئیدهای دارای استر طولانی مثل انانتات معمولا فقط یک یا دو بار در هفته احتیاج به تزریق دارند.

سوستانون در این مورد منحصر به فرد است! زیرا حاوی استرهای پروپیونات و فنیل پروپیونات است که سریع در بدن آزاد می‌شوند و همچنین دارای استرهای دکانوآت و ایزوکاپروآت است که به آرامی آزاد می‌شوند. این ترکیب چهارگانه باعث می‌شود که سوستانون به طور موثری سریعا در بدن آزاد شده و در عین حال سطح تستوسترون خون را به صورت پایدار در سطح مناسبی حفظ کند.

سوستانون را باید هر چند روز تزریق کرد؟

برای اهداف بدنسازی، مانند تستوسترون انانتات، سوستانون را می‌توان یک یا دو بار در هفته تزریق کرد.

سعی کنید همیشه از محصولاتی که به صورت قانونی و در شرکت‌های معتبر ساخته شده‌اند استفاده کنید.

معمولا سوستانون ۲۵۰ به وفور در بازار یافت می‌شود و قیمت نسبتا مناسبی نیز دارد.

هر آمپول سوستانون ۲۵۰ میلی‌گرمی حاوی موارد زیر است:

  • ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون دکانوات
  • ۶۰ میلی‌گرم تستوسترون ایزوکاپروات
  • ۶۰ میلی‌گرم تستوسترون فنیل پروپیونات
  • ۳۰ میلی‌گرم تستوسترون پروپیونات

نتایج حاصل از این استروئید

سوستانون شامل هورمون اولیه و طبیعی مردانه یعنی تستوسترون است. این ماده،‌ ترکیب شماره یک در دنیای استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک است.

از آن‌جایی که بدن به صورت طبیعی مقداری تستوسترون تولید می‌کند، مصرف آن به صورت خارجی را نیز می‌تواند تحمل کند. از این رو برای افرادی که برای اولین بار قصد مصرف استروئید دارند، تستوسترون یکی انتخاب مناسب است.

همچنین استک کردن آن با سایر استروئیدها به راحتی ممکن است.

در حالی که نتایج حاصل از مصرف استروئیدها از شخصی به شخص دیگر متفاوت بوده به عوامل دیگری نیز بستگی دارند، اما به طور کلی می‌توان انتظار داشت که تستوسترون باعث افزایش قابل توجه حجم و قدرت عضلات شود.

معمولا ورزشکاران بدنسازی مبتدی که می‌خواهند توده عضلانی نسبتا زیادی به دست آورند، به سراغ دوره های سوستانون می‌روند. در دوره مصرف، افزایش وزن تا ۱۰ کیلوگرم دور از انتظار نیست. پس از اتمام دوره و در بهترین حالت، امکان حفظ دو سوم از این وزن وجود دارد.

تستوسترون انانتات و سایپیونات جزو استروئیدهای محبوب هستند؛ زیرا نیازی به تزریق های پی در پی ندارند. اما نقطه ضعف آن‌ها این است که مدت نسبتا زیادی طول می‌کشد تا وارد عمل شوند و ورزشکار شاهد نتایج مثبت باشد.

سوستانون در همان هفته‌های ابتدایی دوره نتایج مثبت را ایجاد می‌کند و از طرفی دیگر زمان تزریق نیز مانند انانتات و سایپیونات است.

افرادی که سابقه مصرف استروئید دارند، باید سوستانون را با دوزهای متفاوتی نسبت به ورزشکاران مبتدی مصرف کنند.

اگر با مصرف تستوسترون شاهد عوارض جانبی یا حساسیت بوده‌اید، در صورت مصرف سوستانون نیز به احتمال زیاد مجددا همان عوارض بروز خواهند کرد.

دوره سوستانون ۲۵۰

دوره سوستانون 250 در بدنسازی
سوستانون 250

تستوسترون یکی هورمون همه کاره است. به دلیل اثرات آنابولیک و چربی سوزی، برای دوره‌های حجم و کات به طور یکسان مناسب است.

با این حال،‌ سوستانون ۲۵۰ معمولا در دوره های حجم با هدف افزایش حداکثری حجم عضلات، استفاده می‌شود. تنها با مصرف سوستانون به تنهایی در یک دوره، نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد. اما ورزشکاران بدنسازی حرفه‌ای تمایل دارند از سایر استروئیدها مثل آنادرول در کنار آن استفاده کنند.

همچنین در دوره های کات و چربی سوزی، مصرف سوستانون به تنهایی، بسیار موثر بوده و باعث حفظ توده عضلانی می‌شود. بسیاری از ورزشکاران نگران این هستند که به دلیل کاهش کالری در دوره کات،‌ عضلات بدنشان تحلیل رود، اما تستوسترون نگرانی کاهش عضلات را از بین می‌برد.

دوز متوسط سوستانون (۳۵۰ میلی‌گرم در هفته) در دوره کات،‌ توده عضلانی بدن را به خوبی حفظ می‌کند. به ویژه اگر با سایر ترکیبات مثل اکساندرولون یا ترنبولون همراه شود.

در دوره کات سوستانون، استفاده از یک داروی ضد آروماتاز در دوزهای پایین می‌تواند از احتباس آب و ژنیکوماستی جلوگیری کنید.

در ادامه تنها برای افزایش اطلاعات شما، چند نمونه دوره برای سطح‌های مختلف آورده شده است.

دوره مبتدی

هفتهسوستانون (میلی‌گرم/هفته)
1200
2200
3300
4300
5300
6350
7350
دوره مبتدی سوستانون ۲۵۰

مبتدیان حتی با مصرف دوزهای کم، شاهد افزایش حجم چشمگیری خواهند بود. مبتدیان باید از دوزهای بالا خودداری کنند، تا امکان رشد بیشتر در دوره‌های آینده نیز وجود داشته باشد.

پاکسازی باید ۴ هفته پس از مصرف آخرین دوز شروع شود. با توجه به نیمه عمر ۱۵ روزه دکانوات، زمان زیادی طول می‌کشد تا سوستانون از بدن خارج شود. این زمان‌بندی پاکسازی را برای دوره‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز می‌توان اعمال کرد.

دوره نیمه حرفه ای

هفتهسوستانون (میلی‌گرم/هفته)
1250
2250
3500
4500
5500
6500
7500
8500
9250
دوره نیمه حرفه ای سوستانون

این دوره سوستانون به افزایش حجم برای بدنسازانی که سابقه دوره های تستوسترون دارند کمک می‌کند.

با افزایش دوز، احتمال شدیدتر شدن عوارض جانبی استروئید بیشتر می‌شود.

دوره حرفه ای سوستانون و اکساندرولون

اکساندرولون (آناوار) یک استروئید خوراکی است که عمدتا برای کات و چربی سوزی مصرف می‌شود.

بنابراین، ورزشکاران رشته بدنسازی با افزودن اکساندرولون به دوره سوستانون، چربی زیر پوستی بیشتری می‌سوزانند و توده عضلانی بدون چربی به دست می‌آورند.

اکساندرولون آروماتیزه نمی‌شود (یعنی به استروژن تبدیل نخواهد شد) پس ظاهری خشک و کات به دست می‌دهد.

از آن‌جایی که آناوار جزو استروئیدهای خفیف است، عوارض جانبی چندانی نخواهد داشت.

هفتهسوستانون
(میلی‌گرم/هفته)
اکساندرولون
(میلی‌گرم/روز)
120020
240020
340020
440020
540020
650020
750020
850020
9500
10200
دوره حرفه ای سوستانون و اکساندرولون

در این دوره، برای پیشگیری از احتباس آب، توصیه می‌شود از داروهای ضد استروژن مثل تاموکسیفن یا کلومیفن استفاده کنید.

دوره ترکیبی با دکا دورابولین (ناندرولون)

این، یک دوره حجم بدنسازی بسیار قدرتمند است. اما از نظر عوارض جانبی جزو دوره‌های کم خطر محسوب می‌شود.

در صورتی که سابقه نسبتا طولانی مصرف تستوسترون دارید، احتمالا این دوره برای شما مناسب باشد.

هفتهسوستانون
(میلی‌گرم/هفته)
دکا دورابولین
(میلی‌گرم/هفته)
1600300
2600 300
3600 300
4600 300
5 600 300
6 600 300
7 600 300
8 600 300
9 600 300
10 600 300
دوره استروئید سوستانون و ناندرولون

دکا دورابولین دارای استرهای طولانی بوده و در نتیجه جزو استروئیدهای دیر اثر می‌باشد. بنابراین طول دوره ۱۰ هفته در نظر گرفته شده است.

دکا دورابولین معمولا یک بار در هفته تزریق می‌شود.

هم تستوسترون و هم دکا جزو استروئیدهای مورد تایید FDA در مصرف پزشکی هستند.

دوره سوستانون و ترنبولون

سوستانون و ترنبولون یک ترکیب قوی به عنوان دوره استروئید بدنسازی هستند. هم برای افزایش حجم مناسب هستند و هم برای کات.

این دو استروئید در کنار هم باعث افزایش فوق‌العاده توده عضلانی می‌شوند. همچنین باعث چربی سوزی سریع نیز خواهند شد. به دلیل خواص آندروژنی بالا به طور مستقیم روی چربی سوزی تاثیر دارند.

هفتهسوستانون
(میلی‌گرم/هفته)
ترنبولون
(میلی‌گرم/هفته)
1600150
2600150
3600150
4600150
5600150
6600150
7600150
8600150
9600150
10600150
دوره سوستانون و ترنبولون

به دلیل خطرناک بودن ترنبولون، این دوره تنها برای بدنسازان حرفه‌ای که سابقه طولانی مصرف استروئید دارند مناسب است.

اگر هدفتان از این دوره، چربی سوزی باشد، بهتر است از یک داروی ضد استروژن برای جلوگیری از احتباس آب استفاده کنید. اما انجام این کار می‌تواند باعث افزایش بیشتر فشار خون شود؛ زیرا آنزیم آروماتاز را مهار کرده و تاثیر بدی روی کلسترول دارد.

دوره ترکیبی با آنادرول (اکسی متولون) و ترنبولون

هشدار: این دوره استروئید بدنسازی، بسیار خطرناک بوده و تنها برای ورزشکاران بسیار حرفه‌ای که سابقه طولانی مدت مصرف انواع استروئیدها را دارند طراحی شده است.

این دوره را می‌توان قوی‌ترین دوره استروئید افزایش حجم به شمار آورد. حتی ورزشکارانی که برای سال‌های طولانی استروئید مصرف کرده‌اند، از این دوره نتایج فوق‌العاده‌ای کسب خواهند کرد.

  • هفته ۱
    • سوستانون : ۳۰۰ میلی‌گرم/هفته
    • ترنبولون : ۱۵۰ میلی‌گرم/هفته
  • هفته ۲
    • سوستانون : ۶۰۰ میلی‌گرم/هفته
    • ترنبولون : ۱۵۰ میلی‌گرم/هفته
  • هفته ۳ و ۴
    • سوستانون : ۶۰۰ میلی‌گرم/هفته
    • اکسی متولون : ۵۰ میلی‌گرم/روز
    • ترنبولون : ۱۵۰ میلی‌گرم/هفته
  • هفته ۱۰-۵
    • سوستانون : ۶۰۰ میلی‌گرم/هفته
    • اکسی متولون : ۱۰۰ میلی‌گرم/روز
    • ترنبولون : ۱۵۰ میلی‌گرم/هفته
  • هفته ۱۱
    • سوستانون : ۳۰۰ میلی‌گرم/هفته

این دوره اصلا رایج نیست و در موارد معدودی اجرا می‌شود؛ زیرا اثرات بسیار مخربی روی قلب و کبد دارد.

به کبد فشار زیادی وارد می‌شود اما به احتمال زیاد قابل تحمل خواهد بود؛ زیرا تنها آنادرول روی کبد اثر سمی دارد.

سطح کلسترول به شدت تغییر می‌کند. تقریبا به طور قطع باعث افزایش فشار خون می‌شود. خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی در این دوره زیاد است. بنابراین اگر سابقه چنین بیماری‌هایی را در خود و یا حتی خانواده دارید، عاقلانه است که از چنین دوره‌های افراطی، اجتناب کنید.

سرکوب تستوسترون به قدری زیاد است که به احتمال زیاد به طور کلی تولید تستوسترون توسط بدن متوقف می‌شود.

پس از پایان دوره، پاکسازی دقیق و حرفه‌ای ضروری است. در بهترین حالت سه ترکیب کلوماید، نولوادکس و HCG می‌توانند کمک کنند.

علاوه بر استک‌های گفته شده در بالا، سوستانون را می‌توان با سایر استروئیدها نیز ترکیب کرد. مثل:

مقاله‌های پیشنهادی:

عوارض جانبی

عوارض جانبی سوستانون

در بدنسازی، سوستانون می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

عوارض جانبی آندروژنیک مثل پوست چرب، آکنه، ریزش مو و افزایش پرخاشگری دور از انتظار نیست.

مانند تمام استروئیدها، سطح تحمل افراد در مقابل عوارض جانبی،‌ متفاوت است. اندازه‌گیری این حساسیت تنها با اجرای دوره ممکن است.

افرادی که مستعد آکنه هستند و یا در حال حاضر از ریزش مو رنج می‌برند،‌ در صورت مصرف سوستانون، این مشکلات در آن‌ها تشدید خواهد شد و اوضاع بدتر می‌شود.

به دلیل آروماتاز شدن تستوسترون، ممکن است سطح استروژن افزایش یافته و فرد دچار عارضه ژنیکوماستی شود.

ژنیکوماستی در مراحل اولیه شامل خارش یا درد در ناحیه نوک سینه است و پس از مدتی به صورت توده قابل توجهی در بافت سینه نمایان می‌شود. در صورت عدم کنترل، این بافت می‌تواند گسترش یابد و فقط با جراحی قابل درمان باشد. خوشبختانه این عارضه جانبی در اثر مصرف سوستانون، با داروهای ضد استروژن یا مهار کننده‌های آروماتاز قابل پیشگیری است.

سوستان می‌تواند تولید طبیعی تستوسترون توسط بیضه‌ها را کاهش داده و سرکوب کند. بنابراین همیشه باید بعد از دوره، توسط پاکسازی مناسب، سطح تولید تست طبیعی را به حالت نرمال برگردانید.

چون سوستانون یک استروئید تزریقی است، هیچ عارضه کبدی نخواهد داشت. اما احتمال افزایش کلسترول بد (LDL) زیاد است.

به نظر می‌رسد تستوسترون یکی از کم‌خطرترین استروئیدها برای قلب و عروق است. اما با این حال بهتر است اقدامات احتیاطی مثل مصرف ۴ گرم روغن ماهی در روز، تمرینات قلبی-عروقی منظم و معاینات پزشکی انجام شود.

منبع : insidebodybuilding

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. محمد گفت:

    سلام بنده۶۷کیلو هستم و بدنم نه چاق نه لاغر خواستم ببینم با مصرف سوستانون چه تغیراتیی میتونم داشته باشم

    1. سلام و عرض احترام. میتونید از طریق این لینک درخواست مشاوره بدید در خدمتتون هستم.

  2. ممد گفت:

    سلام افزایش وزن داخل دوره سوستانون و تغییرات بدنی
    کی شروع میشه هفته اول ؟هفته دوم؟بعد ازدوره؟

    1. سلام. به شرایط بدنی مربوطه اما به طور کلی باید از هفته دوم شاهد پیشرفت باشید.
      (در صورت اجرای صحیح و اصولی دوره)

  3. قاسم گفت:

    سلام خسته نباشید بنده ۸ سال سابقه بدنسازی دارم بدنم متوسط رو به ضعیفه اصلا استرویید استفاده نکردم الان میخام اکساندرلون بگیرم فقط میخام ترکیبی باشه واسه حجم اما نمیخام قوی باشه اکساندرلون با چی استفاده کنم ممنون

    1. سلام. دوره استروئید و سایر جزئیاتش باید براساس شرایط بدنی شما و به صورت تخصصی طراحی بشه.
      برای راهنمایی بیشتر میتونید با من در ارتباط باشید. کافیه روی لینک زیر کلیک کنید:
      fitnessia.ir/contact

  4. حامد گفت:

    سلام عزیز … برای شخصی که بار اول میخواد تسترون بزنه کدام تستسترون رو توصیه میکنید؟

    1. سلام
      قبل از هرچیزی باید بگم تنها در صورتی که واقعا نیاز دارید باید استفاده کنید. اصلا نباید از روی کنجکاوی و هیجانات دست به مصرف استروئید بزنید. همچنین باید ببینید که بدنتون آمادگی مصرف این داروها رو داره یا نه.
      با این حال اگه شرایط شروع دوره رو داشته باشید، تستوسترون پروپیونات میتونه برای اولین بار گزینه خوبی باشه. انانتات هم خوبه