فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

بهترین زمان مصرف قرص استانازول (وینسترول)


بهترین زمان مصرف قرص استانازول

استانازول که با نام وینسترول نیز شناخته می‌شود یک هورمون استروئیدی است که در هر دو شکل تزریقی و قرصی وجود دارد. این استروئید اغلب با هدف چربی‌سوزی و کات عضلات استفاده می‌شود. در نوشته‌های قبلی فیتنسیا، در مورد وینسترول توضیحات مفصلی دادیم. برای مطالعه آن کافیست به لینک «وینسترول در بدنسازی» مراجعه کنید. اما در این نوشته، به طور خاص به این موضوع می‌پردازیم که بهترین زمان مصرف قرص استانازول چه موقع است.

قبل از پرداختن به موضوع اصلی مقاله (یعنی ساعت و زمان مصرف) اجازه دهید به طور خلاصه به نکات مهمی که لازم است در مورد وینسترول بدانید، اشاره کنیم.

استانازول چیست؟

ساختار شیمایی استانازول
ساختار مولکولی استانازول

استانازول یا همان وینسترول یک هورمون استروئیدی بر پایه DHT (دی هیدرو تستوسترون) است.

ورزشکارانی که می‌خواهند در زمان کوتاه شاهد کاهش چربی و سفت شدن عضلات باشند، ممکن است تصمیم به مصرف استانازول بگیرند.

برخلاف بسیاری از استروئیدها که مختص مردان است و برای زنان کاملا ممنوع می‌باشد، وینسترول اینطور نیست و گاهی اوقات طبق شرایط، شاید برای زنان ورزشکار نیز کمک‌کننده باشد. (اما زنان باید دوزهای خیلی پایین‌تری نسبت به مردان استفاده کنند).

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

بهترین زمان مصرف قرص استانازول چه موقع است؟

نیمه عمر هر دارو، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است که روی بهترین زمان مصرف تأثیر دارد. در مورد قرص استانازول هم همینطور است و برای تعیین بهترین زمان مصرف، باید نیمه عمر آن را بدانیم.

بهترین زمان مصرف استانازول

نیمه عمر استانازول خوراکی حدود ۹ ساعت و استانازول تزریقی ۲۴ ساعت است. این یعنی با مصرف قرص وینسترول، ۹ ساعت طول می‌کشد تا سطح دارو در بدن به نصف مقدار اوج برسد و در این زمان باید دوز بعدی استفاده شود تا سطح سرمی دارو همواره بالا باقی بماند.

به طور خلاصه، تا اینجا متوجه شدیم که در حالت ایده‌آل قرص استانازول باید ۳ بار در روز مصرف شود. البته این حالت ایده‌آل است و شاید طبق شرایط ورزشکار، دفعات مصرف کم یا زیاد شود.

اما در مورد زمان دقیق مصرف استانازول چطور؟ بهتر است این قرص را چه ساعتی مصرف کنیم؟ نمی‌توان یک پاسخ مشخص به این سوال داد. ساعت و بهترین زمان مصرف وینسترول، به شرایط ورزشکار (به ویژه ساعت تمرین بستگی دارد).

اما به عنوان یک راهنما: باید دوز یک روز استانازول را به ۳ قسمت کوچک‌تر تقسیم کرده و ۳ بار در طول روز با فاصله زمانی ۸ ساعت استفاده کنید. همچنین طوری زمانبندی کنید که حدود ۱ الی ۲ ساعت قبل از تمرین، یک نوبت از قرص استانازول استفاده کنید.

در برخی افراد وینسترول می‌تواند باعث بی‌خوابی شود؛ به ویژه اگر شب‌ها و نزدیک به ساعت خواب مصرف شود.

فواید استانازول چیست؟

همین اول بگوییم که اگر هدفتان افزایش حجم عضلات است، استانازول کمک چندانی به شما نخواهد کرد. (البته شاید مصرف آن در کنار سایر ترکیبات استروئیدی مفید باشد).

اما اگر می‌خواهید چربی‌سوزی کنید و از شر چربی‌های اضافه بدنتان خلاص شوید، وینسترول کمک شایانی به شما خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید: بهترین استروئیدها برای چربی سوزی

فقط چند مورد از نتایج مثبت استانازول به صورت زیر هستند:

  • رگ‌سازی و افزایش نمای رگ‌ها
  • افزایش قدرت، بدون افزایش حجم و وزن
  • اثرات ادرار آور آن باعث خشک شدن عضلات در همان روزهای اول مصرف می‌شود.
  • کاهش سریع چربی‌ها

دوز مصرف وینسترول چقدر است؟

نمی‌توان یک دوز ثابت را برای همه ورزشکاران تجویز کرد. اما اگر بخواهیم یک دوز متوسط و میانگین بگوییم، ۲۰ الی ۴۰ میلی‌گرم در روز مناسب است.

اگر شما یک ورزشکار خانم هستید و تصمیم به مصرف استانازول گرفته‌اید، بهتر است از دوزهای خیلی پایین در حد ۵ الی ۱۰ میلی‌گرم در روز استفاده کنید و از این فراتر نروید.

در این مورد می‌توانید با مربی بدنسازی مشورت کرده و برنامه دوره را متناسب با شرایط بدنی و اهداف خودتان دریافت کنید. برای این منظور روی دکمه زیر کلیک کنید.

طول دوره استانازول چقدر است؟

در مورد طول دوره استروئید هم نمی‌توان یک عدد مشخص بیان کرد و باید طبق شرایط ورزشکار تعیین شود. اما با این حال در اکثر اوقات یک دوره معمولی استانازول ۶ الی ۸ هفته در نظر گرفته می‌شود. مصرف آن برای بیشتر از ۸ هفته برای کبد خطرناک است.

بهترین استروئید برای استک کردن با استانازول

استک استانازول
استروئیدهای مختلف برای استک کردن با استانازول

تستوسترون یکی از استروئیدهایی است که تقریبا با تمام استروئیدهای دیگر به خوبی استک می‌شود. در مورد استانازول هم همینطور است. شما با استک کردن تستوسترون با وینسترول دو مزیت مهم کسب می‌کنید:

  1. جلوگیری از افت سطح تستوسترون به دلیل سرکوب تستوسترون توسط استانازول
  2. افزایش نتایج دوره به دلیل اثرات هم‌افزایی این دو ترکیب استروئیدی

می‌توانید در کنار استانازول از تستوسترون‌های با استر بلند مثل سایپیونات و یا با استر کوتاه‌تر مثل پروپیونات استفاده کنید. اما چون در حالت استاندارد دوره مصرف وینسترول کوتاه است (در حد ۶ هفته) مصرف استرهای کوتاه تستوسترون مثل پروپیونات مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

سایر استروئیدهایی که می‌توان با وینسترول استک کرد عبارتند از:‌ پروویرون، اکساندرولون، ترنبولون و مسترون. اما این کار را با احتیاط و متناسب با شرایط انجام دهید.

مقالات زیر را از دست ندهید:

عوارض جانبی استانازول چیست؟

استروئیدها علاوه بر اثرات مثبت و مفیدی که دارند، ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی ناخواسته و ناخوشایند نیز بشوند.

در مورد استانازول، اصلی‌ترین و نگران‌کننده‌ترین عارضه جانبی، مسمومیت و تخریب کبد است. از این رو باید ۲ نکته مهم را مد نظر داشته باشید:

  1. اگر سابقه مشکلات کبدی دارید، بهتر است از استانازول دوری کنید.
  2. حتی اگر مشکل کبدی ندارید، باید در کنار این استروئید از داروهای محافظت از کبد مثل لیو۵۲ استفاده کنید. (یک باور غلط این است که داروهای محافظت از کبد، نتایج دوره را کاهش می‌دهد، اما اصلا اینطور نیست).

توصیه می‌کنیم حتما مقاله محافظت از کبد در طول دوره استروئید و همچنین مقاله پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید را بخوانید.

خواندن مقاله استروئیدهای مضر برای کبد نیز می‌تواند در تعیین استروئیدهای مناسب شما را یاری کند.

سایر عوارض جانبی احتمالی (در صورت مصرف غلط وینسترول) به صورت زیر هستند:

  • افزایش سطح کلسترول
  • بروز صفات مردانه در زنان
  • افزایش ادرار
  • درد مفاصل
  • تهوع و استفراغ
  • ریزش مو
  • جوش و آکنه پوستی
کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *