فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره طلایی بولدنون و دکا دورابولین (ناندرولون)


دوره بولدنون و دکا

دو مورد از استروئیدهایی که در دنیای بدنسازی حرفه‌ای، گاهی اوقات توسط ورزشکاران مصرف می‌شوند، بولدنون و دکا دورابولین هستند البته دکا را با نام ناندرولون هم می‌شناسیم. در این بخش از فیتنسیا، به دوره استروئیدی بولدنون و دکا دورابولین پرداخته‌ایم و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرده‌ایم. از جمله نحوه اجرای دوره، راهکارهای جلوگیری از عوارض جانبی و سایر جزئیات این دوره بدنسازی.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی و دانش ورزشکاران سطح حرفه‌ای بوده و مصرف خودسرانه هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

فواید دوره ترکیبی بولدنون و دکا دورابولین چیست؟

به طور کلی هر دو استروئید بولدنون و دکا دورابولین را می‌توانیم هم به عنوان دوره افزایش حجم عضلات به کار ببریم و هم برای چربی‌سوزی و کات عضلات. اما این به هدف شما بستگی دارد.

البته برای رسیدن به هدف، باید نحوه اجرای دوره و مصرف استروئید متناسب با شرایط بدنی و اهداف شما باشد. پس به یاد داشته باشید که در مورد استروئیدها، یک روش مصرف یکسان و مشخص برای تمام افراد و با هر هدفی وجود ندارد.

این که دوره بولدنون و دکا برای شما چربی سوزی و کات داشته باشد یا باعث افزایش حجم عضلات شود، به نحوه تمرینات ورزشی و رژیم غذایی شما نیز بستگی دارد.

اگر این دوره استروئیدی بدنسازی را با هدف افزایش حجم عضلات اجرا کنید، باید انتظار نتایج و فواید زیر را داشته باشید:

  • افزایش وزن بدن ناشی از افزایش توده عضلانی و تراکم استخوان
  • بالا بردن چگالی و سفتی عضلات (ظاهر خشک و تراکم بالا)
  • افزایش با کیفیت حجم عضلات
  • افزایش قدرت و استقامت به طور چشمگیر

اما اگر هدف شما در دوره بولدنون دکا، چربی‌سوزی و کات باشد، فواید مورد انتظار این موارد خواهند بود:

  • کاهش توده چربی بدن
  • افزایش چگالی و تراکم بیشتر عضلات
  • مقداری افزایش قدرت و استقامت
  • مقداری عضله‌سازی

نحوه اجرای دوره بولدنون و دکا

مهم‌ترین نکته که در همین ابتدا باید بگوییم این است که در کنار بولدنون و دکا، باید یک فرم از تستوسترون مصرف کنید. زیرا بولدنون و دکا جزو استروئیدهای برپایه تستوسترون نیستند و باعث سرکوب تستوسترون طبیعی بدن می‌شود.

اگر در طول دوره بولدنون و دکا از تستوسترون استفاده نکنید، بدن شما دچار کاهش تستوسترون خواهد شد که این علاوه بر عوارض جانبی، باعث کاهش شدید نتایج دوره استروئید هم می‌شود.

سطح مبتدی

اگر شما در مصرف استروئیدهای بدنسازی مبتدی هستید و سابقه چندانی ندارید، شاید بهتر باشد از مصرف دکا دورابولین صرف نظر کنید و دوره ترکیبی بولدنون و تستوسترون را اجرا کنید. (سابقه تمرینی و سابقه مصرف استروئید را با هم اشتباه نگیرید).

دوره‌هایی که در این نوشته گفته می‌شود فقط جنبه نمونه داشته و برای افزایش دانش ورزشکاران است. نباید این دوره‌ها را به صورت عملی اجرا کنید. دوره‌های بدنسازی و پاکسازی باید براساس شرایط بدنی و اهداف شما به صورت اختصاصی طراحی شوند. در این مورد می‌توانید با مربی مشورت کنید.

یک نمونه نحوه اجرای دوره بولدنون و تستوسترون پروپیونات به قرار زیر است:

دوره مبتدی بولدنون و تستوسترون پروپیونات
نمونه دوره بولدنون و تستوسترون پروپیونات برای افزایش دانش ورزشکاران – این دوره برای اجرای عملی نیست.

یکی دیگر از استرهای تستوسترون، سایپیونات نام دارد. تستوسترون سایپیونات نسبت به پروپیونات نیمه عمر بیشتری دارد. به همین دلیل برخلاف تستوسترون پروپینات، نیاز به تزریق‌های مکرر و زیاد نیست.

نمونه نحوه اجرای دوره بولدنون و تستوسترون سایپیونات، به شرح زیر است:

دوره بولدنون و تستوسترون سایپیونات سطح مبتدی
نمونه نحوه اجرای دوره بولدنون و سایپیونات در سطح مبتدی برای افزایش آگاهی ورزشکاران

سطح نیمه‌حرفه‌ای

اگر شما در مصرف استروئیدهای آنابولیک یک ورزشکار نیمه‌حرفه‌ای هستید (یعنی سابقه نسبتا زیاد دارید و استروئیدهای متنوعی را امتحان کرده‌اید)، باید در دوره بولدنون و دکا دورابولین (ناندرولون) یک فرم تستوسترون نیز قرار دهید.

با توجه به نیمه عمر بولدنون و دکا، یکی از بهترین انواع تستوسترون که می‌توانید در کنار این دو قرار دهید، تستوسترون سایپیونات است. همچنین سوستانون (ترکیبی از ۴ استر مختلف تستوسترون) یک گزینه مناسب است.

ما در ادامه نحوه اجرای دوره ترکیبی بولدنون، دکا دورابولین و تستوسترون سایپیونات را در سطح نیمه‌حرفه‌ای و فقط با هدف افزایش آگاهی و دانش شما ورزشکاران توضیح خواهیم داد. دوباره تاکید میکنیم که اجرای عملی این برنامه‌ها کار درستی نیست و دوره استروئید باید متناسب با شرایط بدنی و اهداف خودتان باشد. (ارتباط با مربی بدنسازی)

نحوه اجرای دوره بولدنون، دکا و سایپیونات
نمونه دوره بولدنون، دکا و سایپیونات سطح نیمه‌حرفه‌ای – فقط برای افزایش دانش و آگاهی

سطح حرفه‌ای

حالا میرسیم به سطح حرفه ای! یعنی ورزشکارانی که سابقه زیادی در مصرف انواع استروئیدها دارند.

احتمالا افزودن ترکیب پپتایدی سوماتروپین (هورمون رشد انسانی) به دوره بولدنون و دکا در سطح حرفه ای یک انتخاب موثر و مفید باشد.

قبل از مصرف ترکیبات پپتایدی، باید آزمایش‌هایی لازم برای غربالگری سرطان را انجام دهید؛ زیرا اگر بدن فرد مستعد سرطان باشد، ممکن است با مصرف سوماتروپین، سلول‌های سرطانی نهفته بروز پیدا کرده و باعث ابتلا به سرطان شود.

در ادامه نمونه این دوره را در سطح حرفه‌ای توضیح داده‌ایم. این اطلاعات فقط برای افزایش دانش و آگاهی شما است.

دوره حرفه ای بولدنون و دکا

جلوگیری از عوارض جانبی در طول دوره بولدنون و دکا

آنچه در جدول‌های بالا در مورد نحوه اجرای دوره بولدنون و دکا مشاهده کردید، فقط به نحوه مصرف استروئیدهای دوره مربوط بود. اما دوره استروئید باید شامل داروهای جانبی برای جلوگیری و کاهش عوارض جانبی نیز باشد.

به عنوان مثال اگر احتمال می‌رود که دوره باعث ژنیکوماستی شود باید با داروی مناسب مثل مهارکننده‌های آروماتاز یا SERM از این عارضه جلوگیری کنیم. به همین ترتیب برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی مختلف باید راهکارها و داروهای مناسب به کار گرفته شود.

تعیین دقیق داروهای کنترل عوارض جانبی در طول دوره و همچنین نحوه مصرف آن‌ها، باید به طور دقیق براساس شرایط بدنی و نحوه اجرای دوره انجام شود. در این مورد می‌توانید با مربی صحبت کنید.

چند نمونه از داروهایی که ممکن است به کنترل عوارض جانبی دوره استروئید کمک کند، در ادامه آورده شده است:

تاکید می‌کنیم منظور از لیست زیر این نیست که شما باید همه آن‌ها را استفاده کنید. بلکه این تنها معرفی چند نمونه از داروهای احتمالی برای کنترل عوارض در طول دوره است.

پاکسازی بعد از دوره بولدنون و دکا – چرا و چطور؟

یکی از اقدامات ضروری که بعد از هر دوره استروئید (سبک یا سنگین) باید به درستی و متناسب با دوره انجام شود، پاکسازی (PCT) است.

شاید از نام پاکسازی اینطور برداشت شود که گویا قرار است بدن را از سموم و آلودگی‌هایی تمیز و پاک کنیم. اما آیان واقعا اینطور است؟ خیر!

پس چرا بعد از هر دوره استروئید (از جمله دوره بولدنون و دکا) باید پاکسازی کنیم؟ در طول دوره استروئید چون به شکل مصنوعی هورمون‌های مختلفی را وارد بدن می‌کنیم و سطح تستوسترون را افزایش می‌دهیم، بدن دیگر تمایلی به تولید این هورمون‌ها از جمله تستوسترون ندارد و در واقع تعادل هورمونی بدن بهم می‌خورد. مادامی که شما تستوسترون را به صورت دارو وارد بدن می‌کنید، سطح این هورمون را بالا حفظ می‌کنید. اما وقتی مصرف آن را قطع کردید چه می‌شود؟ شما مصرف دارو را قطع کرده‌اید و بدنتان هم توانایی خودش را برای تولید تستوسترون از دست داده، بدیهی است که در این حالت شما دچار کاهش شدید سطح تستوسترون می‌شوید. همانطور که سطوح بالای تستوسترون باعث عضله‌سازی و نتایج مثبت می‌شود، سطوح پایین آن نتیجه عکس داشته و باعث عضله سوزی می‌شود!

هدف اصلی پاکسازی این است که به نوعی کاری کنیم که بدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به سرعت، توانایی خودش را برای تولید طبیعی تستوسترون به دست آورد. پس اگر پاکسازی درست انجام شود، علاوه بر جلوگیری از عوارض مربوط به کمبود تستوسترون (مثل اختلالات جنسی)، از تحلیل عضلات و از بین رفتن نتایج دوره هم جلوگیری کرده‌ایم.

نحوه اجرای پاکسازی

نحوه دقیق پاکسازی بعد از دوره بولدنون و دکا براساس نحوه اجرای دوره و همچنین شرایط بدنی ورزشکار متفاوت خواهد بود.

پس هیچگاه نمی‌توان یک روش مشخص و یکسان پاکسازی را برای تمام دوره‌های استروئیدی و برای تمام ورزشکاران توصیه کرد.

اما برای افزایش دانش و اطلاعات شما، لیستی از کاربردی‌ترین داروهای پاکسازی را معرفی می‌کنیم. به یاد داشته باشید که منظور این نیست تمام این داروها را برای PCT مصرف کنید.

لیست داروهای کاربردی برای پاکسازی:

  • HCG
  • تاموکسیفن سیترات (نولوادکس)
  • کلومیفن سیترات (کلوماید)
  • لتروزول
  • کابرگولین
  • لیو۵۲ و سایر داروهای محافظت از کبد
  • پاراهورمون (تست بوستر)
  • و …

انتخاب دقیق ترکیبات پاکسازی و تعیین نحوه مصرف آن‌ها باید براساس شرایط بدنی و دوره استروئید طی شده انجام شود. در این مورد با مربی مشورت کنید.

همانطور که مشاهده کردید، بعضی از داروهای ذکر شده برای کنترل عوارض در حین دوره، در لیست داروهای مناسب برای پاکسازی هم تکرار شدند. نکته اینجاست که نحوه مصرف این داروها در حین و بعد از دوره متفاوت است. به عنوان مثال داروی تاموکسیفن سیترات اگر در طول دوره با هدف جلوگیری از ژنیکوماستی مصرف شود، دوز کم یا متوسط آن پاسخگو خواهد بود. اما اگر همین تاموکسیفن در پاکسازی با هدف تحریک ترشح تستوسترون مصرف شود، لازم است که دوز نسبتا بیشتری مصرف شود.

بولدنون چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ترکیبات استروئیدی که موضوع بحث این مقاله بود،‌ بولدنون (اکوئی پویز) است. در این بخش، می‌خواهیم با بولدنون بیشتر آشنا شویم.

بولدنون یکی از استروئیدهای منحصر به فرد است. این هورمون در بدنسازی و پاورلیفتینگ با هدف افزایش توده عضلات بدن و همچنین افزایش قدرت و استقامت به کار می‌رود.

بولدنون فقط به شکل تزریقی وجود دارد و نیمه عمر آن به طور میانگین ۱۴ روز است. پیشنهاد میکنم مقاله نیمه عمر استروئیدها را بخوانید.

اگر بخواهیم شبیه‌ترین استروئید به بولدنون (از نظر ساختار شیمیایی و نه نتایج) را معرفی کنیم، چیزی نیست جز دیانابول.

احتمالا می‌دانید که دیانابول به احتباس آب شدید و خطرات کبدی معروف است. اما بولدنون نمونه اصلاح شده دیانابول است که نقاط ضعف آن از جمله احتباس آب و سمیت کبدی را رفع کرده است.

عوارض جانبی بولدنون چیست؟

یکی از اصلی‌ترین عوارض جانبی هورمون بولدنون، سرکوب تستوسترون طبیعی بدن است.

علاوه بر عارضه جانبی فوق، احتمال بروز این عوارض جانبی نیز وجود دارد:

  • آکنه و جوش
  • کاهش سایز بیضه
  • پرخاشگری
  • ریزش مو
  • تکرر ادرار
  • و …

دکا دورابولین (ناندرولون) چیست؟

دکا دورابولین (به عبارت دیگر ناندرولون دکانوات) معمولا در فصل خارج از مسابقات (هنگامی که کات عضلانی اولویت اصلی نیست و هدف اصلی افزایش شدید حجم است) به کار می‌رود.

این استروئید نیز فقط در شکل تزریقی تولید شده که نیمه عمر تقریبا ۶ روزه دارد.

دکا تأثیر مستقیم بر فعالیت سلول‌های عضله دارد و باعث افزایش سنتز پروتئین در بدن می‌شود. این ماده می‌تواند بهبود قدرت و استقامت عضلات را به همراه داشته باشد و به عنوان یک ماده افزایش دهنده عملکرد و قدرت در ورزش‌های قدرتی و مقاومتی عمل می‌کند.

استفاده از دکا دورابولین در برخی موارد پزشکی نیز توصیه می‌شود، از جمله در درمان بیماری‌های مرتبط با کاهش عضلات مانند اوستئوپروزیس.

عوارض جانبی دکا

در مورد دکا هم عارضه جانبی اصلی این است که باعث کاهش تستوسترون بدن می‌شود (البته شدیدتر از بولدنون).

پس دور از انتظار نیست که هنگام مصرف دکا، دچار برخی از اختلالات جنسی مثل کاهش نعوظ شوید.

سایر عوارض جانبی دکا تقریبا مشابه با بولدنون یعنی جوش و آکنه، ریزش مو، کلفت شدن صدا، رشد موهای زاید، کاهش اندازه بیضه و … است.

جمع بندی و نتیجه‌گیری دوره بولدنون و دکا

در این مقاله از وب‌سایت آموزش بدنسازی فیتنسیا، جنبه‌های مختلف دوره بولدنون و دکا را بررسی کردیم.

نحوه اجرای دوره و ترکیبات لازم را (تنها برای نمونه و نه اجرای عملی) در سه سطح مبتدی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای گفتیم.

دوره بولدنون و دکا می‌تواند یک دوره مناسب در جهت افزایش حجم عضلانی و افزایش قدرت باشد.

اما به یاد داشته باشید که مصرف خودسرانه استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک کار درستی نیست و می‌تواند دردسرساز شود.

  • منبع: اختصاصی فیتنسیا
کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *