🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی و عضله سازی؛ صبح یا عصر؟


بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

این یک سوال قدیمی است، آیا صبح ورزش کنم یا عصر؟بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی صبح است یا عصر؟ برای عضله سازی چطور؟ در ادامه پاسخ این سوالات را به طور کامل بررسی می کنیم.

قبل از شروع، مهم است که توجه داشته باشیم که در مورد تناسب اندام هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. در حقیقت شما می توانید در زمانی که بهترین احساس و بالاترین تمرکز را دارید ورزش کنید.

مطالبی که در این مقاله بررسی می کنم نتیجه ی تحقیق و بررسی چندین ساله متخصصان تناسب اندام در اکثر نقاط جهان است که به یک نتیجه کلی و مطمئن رسیده اند اما این به این معنا نیست که شما نمی توانید روش خود را داشته باشید!

در کنار گوش دادن به بدنمان، زمان ورزش کردن ما اغلب تحت تاثیر مشغله های ما قرار می گیرد. اکثر ما مجبور هستیم هر زمان که وقت داریم ورزش کنیم…

همه اینها را گفتم تا شما از این درگیری ذهنی که باید فلان ساعت باشگاه می رفتم اما نشد! رهایی پیدا کنید. فشار زیادی به خود نیاورید تا حتما در زمان خاصی از روز ورزش کنید این کار نتیجه عکس به شما می دهد.

بهترین زمان از روز برای ورزش چه زمانی است؟

به گفته ی اکثر کارشناسان تناسباندام، صبح معمولا بهترین زمان روز برای ورزش کردن است. تمرین کردن اول صبح بخاطر این بهترین گزینه است زیرا، بهانه کمتری خواهید داشت و کمتر احساس تنبلی می کنید و قطعا انرژی بیشتری خواهید داشت. ورزش صبحگاهی به شما انرژی لازم برای کار های روزمره را می دهد و متابولیسم و عملکرد شما را ازایش می دهد. اما این ممکن است برای همه صدق نکند!

پس قطعا این یک قانون سرسخت و واحد نیست. در حقیقت بهترین زمان برای ورزش بستگی به هدفی دارد که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید. به عنوان مثال، فردی که می خواهد وزن کم کند یا چربی بسوزاند، از ورزش صبحگاهی ناشتا سود می برد. ورزش صبح زود از نظر ذهنی نیز برای شما مفید خواهد بود، زیرا هوشیاری را افزایش می دهد و اندورفین ما را فعال می کند. بعلاوه، یک شروع سازنده روز شما را با طرز فکری مثبت رها می کند.

برای کاهش وزن بهتر است صبح ها ورزش کنیم یا عصر؟

بهترین زمان ورزش برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید چربی‌های اضافی را بسوزانید و هدف شما کاهش وزن است، اکثر کارشناسان تناسب اندام ورزش صبحگاهی را توصیه می‌کنند. این به این دلیل است که سطح کورتیزول وهورمون رشد در صبح افزایش می‌یابد، که هر دو با متابولیسم ما مرتبط هستند. 

وقتی صبح‌ها ورزش می‌کنید، به احتمال زیاد انرژی خود را از ذخایر چربی خود می‌گیرید، بنابراین ورزش صبحگاهی به شما در سوزاندن چربی و کاهش وزن اضافی کمک می‌کند.

مزایا به همین جا ختم نمی شود! تحقیقات نشان می‌دهد که بانوان هنگام ورزش صبحگاهی چربی بیشتری می‌سوزانند؛ زیرا احساس انرژی بیشتری می‌کنند، عملکردشان افزایش می‌یابد و جریان خون بهتری را تجربه می‌کنند که همه اینها به کاهش وزن سالم کمک می‌کند. 

علاوه بر این، تمرین کردن هنگام صبح به احتمال زیاد باعث می شود در طول روز انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشیم. بنابراین بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی صبح است.

برای عضله سازی بهتر است صبح ها ورزش کنیم یا عصر؟

اگر می‌خواهید عضله‌سازی کنید، معمولاً بهتر است عصرها ورزش کنید. چرا؟ به گفته ی کارشناسان تناسب اندام تمرین عصرانه مؤثرترین راه برای عضله‌سازی است، زیرا بدن در صبح ضعیف‌تر است و قدرت خود را در طول روز افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر هدف ساختن عضلات بدون چربی است، اوایل عصر بهترین زمان برای تمرین است.

مطمئناً ورزش کردن در عصر برای عضله‌سازی مزایایی دارد، زیرا عضلات شما به تدریج در طول روز تقویت می‌شوند و در اوایل عصر به اوج قدرت خود تمایل دارند. با این حال، گاهی اوقات یک تمرین صبحگاهی می تواند برای تمرینات قدرتی بهتر باشد، زیرا شما بسیار پرانرژی تر و کمتر خسته خواهید شد. همه چیز به شما بستگی دارد.

اهداف شما هر چه که باشند، مهم است که به بدن خود گوش دهید. همه ما اهداف و تیپ بدنی خودمان را داریم، بنابراین توصیه می شود به دنبال مشاوره حرفه ای باشید تا به شما کمک کند آنچه را که برای شما بهتر است پیدا کنید.

چقدر بعد از بیدار شدن باید ورزش کنم؟

اگر هدف شما چربی سوزی و کاهش وزن است یا حتی اگر هدفتان عضله سازی باشد اما در صبح احساس و تمرکز بالاتری دارید به احتمال زیاد انتخاب شما ورزش صبحگاهی است. اما آیا این به معنی است که شما مستقیما باید از رختخواب بیرون بپرید و لباس ورزشی بپوشید؟

خیر! توصیه می شود وقتی از خواب بیدار می شوید باید 30 تا 60 دقیقه بعد ورزش کنید.

اما باز هم این یک توصیه است. بدن و شرایط هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. من خودم شخصاً یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب تمرین می کنم، این زمان کاملا برای من مناسب است. ممکن است شما 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب تمرین کنید و احساس خوبی داشته باشد یا شاید احساس کنید باید چند ساعت از زمان خواب شما گذشته باشد و بعد تمرین کنید. باز هم می گویم همه چیز به شما و بدنتان بستگی دارد.

اما یک نکته مهم و حیاتی وجود دارد، اگر می خواهسد صبح ها ورزش کنید، مهم است بخاطر داشته باشید که چقدر در طول شب بدن شما کم آب شده است. بنابراین مهم ترین توصیه من در ورزش صبحگاهی اسن است که قبل از آنکه با ورزش کردن آب بیشتری از دست دهید حتما آب و مایعات بنوشید تا دچار کم آبی بدن نشوید.

انواع ورزش در بهترین زمان ها

اغلب گفته می شود که بهترین زمان از روز برای ورزش کردن، به سادگی، هر زمان که می توانید است. اما همانطور که هدف شما در زمان مناسب تاثیر گذار است، ارتباط زیادی بین نوع تمرینی که انجام می دهید و زمان آن وجود دارد.

صبح زود

پس از یک خواب ایده آل و کافی، ورزش های ذهن و بدن مانند یوگا یا پیلاتس بسیار مناسب است. زیرا در این زمان از روز، سطح کورتیزول شما بالاتر است و باعث می شود هوشیارتر باشید و بتوانید به بهترین شکل عمل کنید.

صبح

این زمان بهترین وقت برای اجرای تمرینات هوازی است. زیرا پتانسیل چربی سوزی در صبح در بهترین حالت خود است و به اصطلاح بدن در فاز چربی سوزی قرار دارد.

ظهر

اگر در روز فقط یک تایم کوتاه برای ناهار زمان دارید می توانید از این زمان به بهترین شکل برای ورزش کردن استفاده کنید. شما در این زمان به یک برنامه تمرینی سریع اما موثر نیاز دارید. یکی از بهترین انتخاب ها برنامه ی تمرینی هیت(HIIT)  است. یکی از مزایای هیت این است که متابولیسم شما برای مدت طولانی تری در مقایسه با سایر تمرینات بالا می ماند.

برنامه تمرینات HIIT برای کاهش وزن و چربی سوزی سریع

بعد از ظهر

بهترین زمان برای تمرینات قدرتی بعدازظهر است. به دلیل افزایش دمای بدن ما در این زمان از روز، عملکرد بی هوازی ما به اوج خود می رسد.  بنابراین، زمان ایده آل برای به حداکثر رساندن افزایش قدرت، به ویژه در قسمت بالاتنه بعداز ظهر است. حتی اگر در این تایم نمی توانید باشگاه بروید از تمرینات قدرتی ساده مانند؛ شنا، برپی، بارفیکس و… استفاده کنید.

این پست ها را هرگز از دست ندهید:

حرکت بارفیکس؛ 8 حرکت موثر و عالی + آموزش تصویری

انواع شنا سوئدی در بدنسازی؛ 8 حرکت موثر + آموزش تصویری

اوایل عصر

تمرینات ماهرانه مثل انواع ورزش های رزمی می تواند در اوایل عصر بهترین گزینه باشد.

اواخر عصر

زمان آن است که استراحت کنید و پایه و اساس یک خواب خوب را ایجاد کنید. مدیتیشن یا هر شکلی از تمرینات ذهنی در اینجا توصیه می شود. قبل از رفتن به رختخواب، هر چیزی که هم بدن و هم ذهن را آرام کند، برای شارژ کامل و آماده شدن برای فردا توصیه می شود.

سخن پایانی

به طور کلی بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی صبح هاست. این در حالی است که تمرینات بعد از ظهر و عصر برای عضله سازی بهتر است. اما این کاملا به شما و بدن شما وابسته است که در چه ساعاتی از روز احساس بهتری برای ورزش کردن دارید.

سعی کنید در ساعات مختلف در طول روز ورزش کنید و ببینید کدام برای شما بهتر است! موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. سارا گفت:

    متشکرم
    مطالب کامل ومفیدبود

  2. ناشناس گفت:

    سلام من رژیم گرفتم چربی سوزی کردم الان خیلی لاغر شدم می‌خوام عضله سازی کنم میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام شما نیازمند دریافت برنامه تمرینی و غذایی اختصاصی هستید. از ظریق لینک زیر به مربی پیام بدید:
      ارتباط با مربی فیتنسیا