فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره سایپیونات و بولدنون در بدنسازی برای افزایش حجم عضلات


دوره سایپیونات و بولدنون

گاهی اوقات بدنسازان براساس اهداف ورزشی مورد نظرشان، به سراغ مصرف استروئیدهای آنابولیک می‌روند. با توجه به هدف ورزشکار و البته سایر شرایط وی (مثل سابقه مصرف استروئید و شرایط بدنی) دوره‌های استروئیدی مختلفی می‌تواند به او کمک کند. یکی از دوره‌های مناسب و تقریبا کم خطر برای افزایش مناسب و قابل قبول حجم عضلات دوره سایپیونات و بولدنون است.

در این نوشته از وب‌سایت فیتنسیا، نحوه اجرای دوره تستوسترون سایپیونات و بولدنون را به شما توضیح خواهیم داد.

تستوسترون سایپیونات چیست؟

تستوسترون سایپیونات یکی از انواع تستوسترون است. از سایر فرم‌های تستوسترون می‌توانیم به سوستانون، سوسپانشن و انانتات اشاره کنیم. یکی از تفاوت‌های اصلی بین انواع فرم‌های تستوسترون، نیمه عمر آن‌هاست.

هرچه نیمه عمر یک دارو بیشتر باشد، دارو زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و اثرات آن نیز طولانی‌تر خواهد بود. اما از طرف دیگر هرچه نیمه عمر دارو کوتاه‌تر باشد باشد، دارو سریع‌تر اثر می‌کند و همچنین سریع‌تر از بدن خارج می‌شود.

به طور کلی هرچه نیمه عمر یک هورمون استروئیدی کوتاه‌تر باشد، باید تعداد دفعات مصرف آن بیشتر باشد و برعکس اگر نیمه عمر دارو زیاد باشد، لازم نیست به دفعات زیاد و مکرر آن را استفاده کنید.

نیمه عمر تستوسترون سایپیونات ۱۲-۱۰ روز است. با توجه به طولانی بودن آن، می‌توانید تست سایپیونات را فقط یک بار در هفته تزریق کنید. اما اگر دوز مصرف بیشتر از مقدار نرمال و معمول باشد، بهتر است آن را به دو دوز کوچک‌تر تقسیم کنید و دوبار در هفته تزریق کنید.

از آن‌جایی که تستوسترون سایپیونات جزو استروئیدهای ۱۷ آلفا نیست، برای کبد هیچ‌خطری ندارد.

تست سایپیونات بسیار منعطف است؛ یعنی می‌توانید آن را تقریبا با تمام استروئیدها ترکیب کنید و هم در دوره افزایش حجم و هم در دوره چربی سوزی به کار ببرید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تستوسترون سایپیونات به دست آوردید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «تستوسترون سایپیونات: دوره مصرف، فواید و دوز مناسب» را بخوانید.

بولدنون چیست؟

بولدنون یکی از مشتقات تستوسترون است که شباهت زیادی به دیانابول دارد. اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در نحوه مصرف و نیمه عمر آن‌هاست.

دیانابول به صورت خوراکی مصرف می‌شود و نیمه عمر آن تنها ۸ ساعت است. اما مصرف بولدنون به روش تزریقی بوده و نیمه عمر آن حدود ۱۴ روز است.

همچنین از آن‌جایی که بولدنون برخلاف دیانابول شاخه ۱۷ آلفا ندارد، تاثیر چندانی روی کبد ندارد.

یکی از مزیت‌های مهم بولدنون در مقایسه با سایر استروئیدهای آنابولیک کم بودن عوارض جانبی استروژنیک و آندروژنیک آن است. مثلا بولدنون در مقایسه با استروئید ترنبولون، عوارض جانبی بسیار کمتری دارد. اما هنوز هم احتمال بروز عوارض جانبی و مشکلات وجود دارد، پس باید احتیاط کنید.

اگر دوست دارید اطلاعات کاربردی بیشتری در مورد استروئید بولدنون کسب کنید، مقاله «بولدنون در بدنسازی و پاورلیفتینگ» را از دست ندهید.

دوره سایپیونات و بولدنون

تستوسترون سایپیونات و بولدنون

ترکیب دو استروئید بولدنون و تستوسترون سایپیونات می‌تواند یک دوره افزایش حجم مناسب برای ورزشکاران مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای باشد اما احتمالا برای ورزشکاران حرفه‌ای که سابقه طولانی مصرف استروئید دارند چندان موثر و مطلوب نیست.

از آن‌جایی که هر دو ترکیب سایپیونات و بولدنون اثرات سمی چندانی روی کبد ندارند، پس از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد، اما اگر در مورد سلامت کبد بسیار نگران هستید یا سابقه بیماری کبدی دارید، باید بیشتر احتیاط کنید و در صورت نیاز از داروهای محافظت‌کننده کبد استفاده کنید.

نحوه اجرای دوره سایپیونات و بولدنون

هفتهسایپیونات
(میلی‌گرم/هفته)
بولدنون
(میلی‌گرم/هفته)
۱۱۰۰۲۵۰
۲۱۵۰۲۵۰
۳۲۰۰۲۵۰
۴۲۰۰۲۵۰
۵۳۰۰۵۰۰
۶۲۰۰۵۰۰
۷۲۰۰۲۰۰
۸۱۵۰۲۰۰
دوره سایپیونات و بولدنون برای افزایش حجم عضلات در بدنسازی

برای پیشگیری از عوارض جانبی استروژنیک مثل احتباس آب و ژنیکوماستی، می‌توانید در طول دوره روزانه ۱۰ میلی‌گرم تاموکسیفن سیترات یا به صورت یک روز در میان ۰.۵ میلی‌گرم آریمیدکس مصرف کنید.

دوره معرفی شده در بالا تنها جنبه آموزشی دارد و نمی‌توان آن را به طور کلی برای تمام ورزشکاران توصیه کرد.

برای طراحی دوره حرفه‌ای مختص خودتان، با مربی در ارتباط باشید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. رضا گفت:

    سلام. میشه سایپیونات و بولدنون رو توی یک روز با هم تزریق کرد؟

    1. سلام. بله مصرف در یک روز تداخل نداره
      اما باید مطمئن باشید که این دوره برای شما مناسبه و همچنین دوره رو صحیح و اصولی اجرا کنید.

  2. محمد نوری گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه دوره شش هفته ای سایپیونات و بولدنون شروع کردم
    با دوز هفته ای دو میل از هر کدوم تا هفته پنجم،یعنی در مجموع ده میل از هرکدام
    به نظر شما دوز مصرفی بالاست یا متعادل است؟

    1. فیتنسیا گفت:

      سلام. برای ارتباط با مربی روی لینک زیر کلیک کنید.
      ارتباط با مربی

  3. م گفت:

    سلام کسی میدونه بوندلون وسایپیونات بعد از چند روز شروع به حجم دادن میکنه ؟؟

    1. فیتنسیا گفت:

      سلام. وقت شما بخیر!
      عوامل متعددی روی این مسئله تأثیر دارن، مثل ژنتیک، دوز مصرف و رژیم غذایی. اما در کل، چون هر دو ترکیب بولدنون و تستوسترون سایپیونات نیمه عمر طولانی دارن، مدت زمان نسبتا زیادی طول میکشه تا اثرشون رو مشاهده کنید. (چیزی بین ۴ تا ۶ هفته)

  4. ناشناس گفت:

    تاموکسیفن هیچ تاثیری روی احتباس آبی که به خاطر استروژن بوجود میاد نداره. برای کنترل استروژن و عوارض جانبی اون باید از داروهای آنتی اروماتاز استفاده کرد.

    1. فیتنسیا گفت:

      سلام
      بستگی به ژنتیک فرد داره.
      این اطلاعات و دوره های مصرف فقط جنبه نمونه داره.
      دوره باید برای هر ورزشکار به صورت اختصاصی طراحی بشه