فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

آنادرول (اکسی متولون) – دوره مصرف، فواید و عوارض جانبی


آنادرول-اکسی-متولون

حتی اگر تجربه زیادی در مصرف استروئیدها داشته باشید، اگر بخواهید برای بار اول استروئید خوراکی آنادرول را امتحان کنید، سخت است که خود را برای مصرف آن آماده کنید؛ زیرا بسیار قدرتمند بوده و باید احتیاط کافی را داشته باشید. در این نوشته از فیتنسیا، با آنادرول که با نام اکسی متولون نیز شناخته می‌شود، بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تعداد کمی از استروئیدها می‌توانند در چنین مدت زمان کوتاهی، چنین وزن و قدرت بالایی به ورزشکار بدهند. اما شما چنین نتایجی را بدون یک نتیجه منفی در طرف مقابل کسب نخواهید کرد. به طور کلی یک قانون در مورد استروئیدها این است که هرچه نتایج مثبت بیشتر باشد، احتمال بروز و شدت عوارض جانبی هم بیشتر خواهد بود و برعکس.

اگر خوشبین باشیم و بگوییم خودتان درگیر عوارض جانبی اکسی متولون نشده‌اید، حداقل در مورد عوارض جانبی و خطرات آنادرول شنیده‌اید.

اما نکته حائز اهمیت این است که هر فرد با مصرف آنادرول تجربه متفاوتی دارد و اینطور نیست تمام تجربه تمام مصرف‌کنندگان این استروئید خوراکی یکسان و مشابه هم باشد. این باعث می‌شود نتوانیم به طور دقیق پیش‌بینی کنیم که با مصرف آنادرول چه چیزی در انتظار شماست.

همه چیز به نحوه پاسخ بدن ورزشکار به این دارو دارد. در ادامه در مورد آنادرول بیشتر بخوانید و بدانید.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

تاریخچه آنادرول (اکسی متولون)

آنادرول یکی از قدیمی‌ترین استروئیدهای آنابولیک است که هنوز هم وجود دارد و مانند همیشه محبوب مانده است.

تاریخچه آنادرول
تاریخچه آنادرول (اکسی متولون)

اکسی متولون اولین بار در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی در پزشکی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در برخی کشورها هنوز هم برای درمان بیماری‌های پزشکی مثل کم خونی و پوکی استخوان و برخی بیماری‌های تحلیل عضلانی تجویز می‌شود.

تا همین اواخر، آنادرول حتی در ایالات متحده آمریکا هم برای درمان برخی بیماری‌ها تجویز می‌شود. اما در حال حاضر در این کشور دیگر مصرف نمی‌شود. اما هنوز هم تاییدیه FDA را دارد.

آنادرول هنوز در تعدادی از کشورهای دیگر تجویز می شود. اما با وجود بسیاری از داروها و درمان‌های دیگر برای کم خونی و پوکی استخوان (که بیشتر آنها نسبت به آنادرول خطر عوارض جانبی کمتری دارند)، پزشکان به دلیل خاصی برای تجویز آنادرول برای این منظور نیاز دارند. این امر آنادرول را به یک داروی تجویزی دشوار تبدیل می‌کند.

تنها تعداد انگشت‌شماری از استروئیدهای آنابولیک هنوز تأییدیه FDA را دارند و برای استفاده پزشکی به کار می‌روند. آنادرول تا همین اواخر در کنار تستوسترون، دکا دورابولین و اکساندرولون یکی از آن‌ها بود.

به دلیل عوارض جانبی که ممکن است با مصرف استروئید رخ دهد، صنعت پزشکی بیشتر سعی کرده است تا حد امکان از درمان‌های استروئیدی دور شود. وقتی صحبت از عوارض جانبی می‌شود، آنادرول یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین استروئیدها برای استفاده است. حتی بدنسازها هم این موضوع را درک کرده‌اند.

خواص و ویژگی‌هایی شیمایی

آنادرول یک استروئید آنابولیک و آندروژنیک مشتق شده از DHT (دی هیدرو تستوسترون) است. از این جهت به استروئیدهایی مثل وینسترول، مسترون و اکساندرولون شباهت دارد.

ساختار شیمیایی اکسی متولون (آنادرول)
ساختار شیمیایی اکسی متولون (آنادرول)

تغییرات جزئی و در عین حال قدرتمندی که در هورمون DHT انجام شده است، آنادرول را قادر می سازد تا تأثیر قوی بر بافت ماهیچه ای داشته باشد. این همان چیزی است که Anadrol را مورد توجه محققانی قرار داد که به دنبال درمان هایی برای شرایط تحلیل عضلانی هستند. اما بدیهی است که اثرات مثبت آنادرول روی عضلات،‌ آن را برای بدنسازان جذاب می‌کند.

در مقایسه با تستوسترون که دارای رتبه آنابولیک 100 و رتبه آندروژنی 100 است، Anadrol دارای رتبه آنابولیک بالاتر یعنی 320 است اما رتبه آندروژنی به میزان قابل توجهی پایین تر بوده و 45 است. قدرت آنابولیک بسیار قوی همانطور که در این رتبه نشان داده شده است به ما می گوید که آنادرول می تواند برای رشد عضلات چقدر قدرتمند باشد.

آنادرول که یک استروئید مبتنی بر DHT است، از طریق فرآیند آروماتاز به استروژن تبدیل نمی‌شود. این می‌تواند در ابتدا باعث شود تصور کنید عوارض جانبی استروژنی را از بین می‌برد. اما همانطور که اکثر مردم به خوبی می‌دانند، Anadrol باعث احتباس آب قابل توجه و حتی در برخی افراد باعث ژنیکوماستی نیز می‌شود. در واقع، می‌تواند حتی بیشتر از برخی استروئیدهایی که آروماتیزه می‌شود، باعث احتباس آب شود.

اگر اکسی متولون به استروژن تبدیل نمی‌شود، پس چطور باعث احتباس آب و ژنیکوماستی می‌شود؟

این موضوع از نظر علمی به طور کامل درک نشده است. برخی تصور می‌کنند که به دلیل فعالیت پروژسترون است. اما این نظریه توسط مطالعات ثابت نمی‌شود. محتمل‌ترین توضیح این است که Anadrol قادر است مستقیماً گیرنده های استروژن را فعال کند.

این یعنی درست است که آنادرول خودش به استروژن تبدیل نمی‌شود، اما باعث می‌شود استروژن موجود در بدن فعالیت بیشتری داشته باشد. حالا اگه در دوره استروئیدی که به استروژن تبدیل می‌شود، در کنار اکسی متولون مصرف کنید، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد. بر خلاف دیگر استروئیدهای مشتق شده از DHT که به شما عضلات بسیار خشک و بدون چربی می‌دهد (مانند سه استروئید اصلی که در بالا ذکر شد)، Anadrol کاملا برعکس است.

این مسئله آن را در بین استروئیدهای DHT کاملاً منحصر به فرد می‌کند. زیرا اگر قبلاً از استروئیدهای مشتق شده از DHT استفاده کرده باشید و فرض کنید که Anadrol مشابه است، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید.

اگرچه درک مکانیسم‌های اساسی در این فعالیت استروژن ضروری نیست، آنچه که مصرف‌کنندگان آنادرول باید بدانند این است که داروهای مهارکننده آروماتاز (AI) بدیهی است که در رفع این عوارض جانبی استروژنی موثر نیستند. در عوض، باید از SERM هایی استفاده شود که به عنوان ضد استروژن عمل می‌کنند. مثل تاموکسیفن یا کلومیفن سیترات.

آنادرول یک استروئید خوراکی از نوع C17 آلفا آلکیله است. این به آن نیمه عمر کوتاه می‌دهد، اگرچه نه به کوتاهی سایر استروئیدهای خوراکی. نیمه عمر آن در محدوده ۸ تا ۹ ساعت است.

همچنین باید بدانید که Anadrol با سمیت کبدی همراه است که در دوزهای بالاتر آشکارتر می‌شود. بسیاری از مردم بر این باورند که سمیت کبدی آنادرول، به ویژه در دوزهای پایین، اغراق‌آمیز است، اما این مسئله واقعا جدی است و باید احتیاط کنید.

اثرات آنادرول (فواید اکسی متولون)

نیازی به توضیح زیاد در مورد فواید و اثرات آنادرول نیست. زیرا به خوبی به عنوان یکی از قوی‌ترین استروئیدهای افزایش حجم عضلات شناخته شده است و این کار را بهتر از هر استروئید دیگری انجام می‌دهد.

افزایش توده عضلانی و وزن

افزایش وزن زیاد مزیت اصلی Anadrol است. به همین دلیل است که در گذشته در پزشکی برای کمک به افرادی که به دلیل بیماری کاهش وزن شدید داشتند از اکسی متولون استفاده می‌شد.

وقتی صحبت از بدنسازی به میان می‌آید، توانایی Anadrol برای کمک به شما برای دستیابی سریع به دستاوردهای بزرگ و خارق‌العاده است. متأسفانه مقدار زیادی از افزایش وزن مربوط به احتباس آب خواهد بود و شما پس از یک دوره وزن زیادی از دست می‌دهید. اما با یک استراتژی دقیق و اجرای اصولی دوره و پاکسازی، عضله‌ای که حفظ می‌کنید باید همچنان قابل توجه باشد.

افزایش قدرت

آنادرول در بین پاورلیفترها محبوب است زیرا آن‌ها برای بلند کردن بالاترین وزن ممکن در یک بار به حداکثر قدرت نیاز دارند. به عنوان یک ورزشکار سطح مبتدی، با مصرف آنادرول خواهید دید که توانایی وزنه‌برداری شما به‌طور چشمگیری و بسیار سریع افزایش می‌یابد – تنها در عرض چند هفته ۱۳ تا ۲۳ کیلوگرم یا حتی بیشتر به حداکثر رکورد قبلی خود اضافه می‌کنید. انتظار داشته باشید زمانی که آنادرول را ترک کردید، حدود نیمی از این قدرت را حفظ کنید.

ریکاوری

آنادرول می‌تواند با افزایش سرعت ترمیم عضله، ریکاوری عضلات شما را تسریع کند و به شما این امکان را می‌دهد که برای جلسه تمرینی بعد، زودتر به باشگاه برگردید. در نهایت این منجر به نتایج سریعتر و بیشتر Anadrol و احتمال آسیب‌دیدگی کمتر ناشی از کار بیش از حد عضلات می‌شود.

حمایت از مفاصل

یکی از مزایای اکسی متولون پتانسیل آن برای کمک به روان کردن مفاصل است که با شروع وزنه‌های سنگین‌تر تحت فشار بسیار بیشتری قرار می‌گیرند. همچنین هنگام استک کردن آنادرول با استروئید خشک کننده‌ای مانند وینسترول که به عنوان عامل درد مفاصل شناخته می شود، مفید است.

دوره آنادرول (اکسی متولون) و بهترین استک‌ها

صرف نظر از این که چگونه از آنادرول استفاده می‌کنید و آن را با چه استروئیدهایی ترکیب می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج شما شامل افزایش چشمگیر قدرت و وزن باشد، حتی در دوزهای پایین‌تر.

استک کردن آن با هر استروئید افزایش حجم دیگری این دستاوردها را چند برابر می‌کند. دوره‌های کوتاه آنادرول بسیار موثر هستند و شما می‌توانید انتظار دستاوردهای قابل توجهی را در یک دوره چند هفته‌ای داشته باشید.

دوره مبتدی آنادرول

آنادرول را می‌توان یک استروئید پیشرفته‌تر برای شروع در نظر گرفت، بنابراین اگر قبلاً از استروئیدهای آنابولیک دیگری استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از اینکه به سراغ ترکیبی خشن و خطرناک مانند آنادرول بروید، با یک استروئید ملایم‌تر مانند دوره استاندارد تستوسترون شروع کنید.

اما اگر به طور کلی در مورد استروئیدها مبتدی نیستید، و اکنون می‌خواهید برای اولین بار از آنادرول استفاده کنید، می‌توانید آن را به تنهایی یا در یک استک اولیه با تستوسترون تزریقی استفاده کنید. این یک استک قوی برای افزایش توده عضلانی و قدرت است. اکسی متولون باعث می‌شود در همان اوایل دوره خیلی سریع شاهد نتایج مثبت باشید و تستوسترون به افزایش بیشتر نتایج در ادامه دوره کمک می‌کند.

بسیاری از ورزشکاران اصرار دارند که فقط از Anadrol با پایه تستوسترون استفاده کنند، اما استفاده از آن به تنهایی نیز یک گزینه مناسب است. دوز ۵۰ میلی‌گرم در روز برای اولین دوره است که می‌تواند به دو تا سه قسمت تقسیم شده و در طول روز مصرف شود.

دوره متوسط اکسی متولون

هنگامی که با استفاده از اکسی متولون به تنهایی یا شاید با دوز متوسط ​​تستوسترون در یک استک ساده اعتماد به نفس پیدا کردید، ممکن است به فکر اضافه کردن یک ترکیب استروئیدی دیگر باشید تا واقعاً نتایج را به سطح بالاتری افزایش دهید.

یک استک با ترکیب اصلی تستوسترون و آنادرول یک نیروگاه بزرگ است و تعداد کمی از ما به چیزی بیشتر از این ترکیب نیاز خواهیم داشت. آنادرول با دوز ۵۰ میلی‌گرم در روز به مدت 4 تا 6 هفته و تستوسترون (استر دلخواه خود را انتخاب کنید) با دوز 500 میلی‌گرم در هفته به مدت 12 هفته، نتایج فوق‌العاده‌ای را ارائه خواهند داد.

دوره حرفه‌ای آنادرول

مصرف‌کنندگان حرفه‌ای از آنادرول به عنوان بخشی کوچک اما قدرتمند از یک دوره که شامل چندین ترکیب دیگر است استفاده خواهند کرد. آنادرول، ترنبولون و تستوسترون یک دوره بسیار پیشرفته است. ترنبولون یک استروئید بسیار قدرتمند است که فقط برای ورزشکاران با تجربه مناسب است

۵۰ میلی‌گرم آنادرول در روز برای ۶ هفته اول، در کنار تستوسترون با 500-600 میلی‌گرم در هفته و ترنبولون با ۱۵۰ میلی‌گرم در هفته به مدت ۱۲ هفته باعث افزایش قدرت و افزایش حجم شگفت انگیز می‌شود. اما به موازات نتایج چشمگیری که دارد، احتمال و شدت عوارض جانبی نیز بیشتر می‌شود؛ پس مراقب باشید که چکار می‌کنید.

استک آنادرول

آنادرول اغلب با تستوسترون انباشته می‌شود و دوز آن به اهداف شما بستگی دارد. 500 میلی گرم تستوسترون در هفته به میزان قابل توجهی نتایج را افزایش می‌دهد.

ترنبولون و مسترون نیز می‌توانند به خوبی با Anadrol ترکیب شوند. اگر می‌خواهید با آنادرول سریع حجم بگیرید و احتباس آب را حذف کنید و به یک بدن با عضلات تفکیک شده و خشک برسید، استروئیدهای مناسب برای کات مانند Winstrol و Masteron می‌تواند برای این منظور بسیار خوب عمل کنند.

صحبت‌هایی در مورد استک آنادرول با دیانابول وجود دارد. اینها هر دو استروئیدهای c17 آلفا آلکیله خوراکی هستند که اثرات منفی روی کبد دارند. ورزشکاران پیشرفته و ماجراجو ممکن است این دو استروئید خوراکی را با هم در یک دوره مصرف کنند، اما این انتخاب اصلا عاقلانه‌ نیست و هرگز توصیه نمی‌شود؛ زیرا به شدت برای کبد خطرناک خواهد بود.

دوز مناسب و نحوه مصرف آنادرول

آنادرول حتی در دوزهای پایین نیز یک استروئید قوی است. هنگام شروع (اگر بهتر بگوییم هیچوقت) نیازی به مصرف دوزهای زیاد این دارو ندارید. حتی ورزشکاران بسیار حرفه‌ای که سابقه زیادی در مصرف استروئیدها دارند، بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم در روز مصرف نمی‌کنند و از نتایج بسیار رضایت‌بخش آن برخوردار می‌شوند. آن‌ها می‌دانند که دوزهای بالاتر فقط عوارض جانبی را تشدید می‌کند و این مبادله ارزش آن را ندارد.

دوزهای مبتدی، متوسط و پیشرفته آنادرول (اکسی متولون)

اگر شما کاملا تازه وارد هستید، استفاده از دوز کم در اولین دوره بهترین راه برای جلوگیری از شوک احتمالی عوارض جانبی است که می‌تواند در دوزهای بالاتر ظاهر می‌شود. شاید الان اینطور تصور کنید که با دوز پایین هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اما فریب نخورید. حتی دوزهای پایین هم به قدری قوی هستند که علاوه بر نتایج مثبت شاید باعث بروز عوارض جانبی نیز شوند.

شروع با دوز ۲۵ میلی‌گرم/روز هنوز هم می‌تواند نتایج و دستاوردهای خوبی در افزایش قدرت و افزایش حجم عضلات داشته باشد.

اگر کبد، قلب یا عروق حساس دارید، حتی دوزهای کم اکسی متولون نیز می‌تواند برای شما خطرناک باشد. در این صورت باید از مصرف آن اجتناب کنید.

ورزشکاران متوسط و پیشرفته معمولا آنادرول را با دوز ۱۰۰ میلی‌گرم استفاده می‌کنند. اما در این حالت ممکن است احتباس آب شدید یا سایر عوارض جانبی مثل سردرد، تغییرات خلق و خو یا تغییرات اشتها ایجاد شود.

پیشرفته‌ترین ورزشکاران، آنادرول را با دوز روزانه ۱۵۰ میلی‌گرم مصرف می‌کنند. برای رسیدن به این مرحله باید تجربه خوبی در استفاده از آنادرول با دوزهای پایین داشته باشید و با نحوه واکنش بدن و نحوه مقابله با احتباس آب و سایر عوارض جانبی آشنا باشید. تعداد کمی از ورزشکاران نیاز به مصرف دوز ۱۵۰ میلی‌گرم/روز دارند. بنابراین اگر تصمیم به مصرف این دوز گرفته‌اید باید دلیل خاصی برای آن داشته باشید.

مهم است توجه داشته باشید که یک ورزشکار پیشرفته و حرفه‌ای به این معنی نیست که دوزهای بالا و سنگین استروئید مصرف کند. ورزشکاران حرفه‌ای بسیار خوشحال خواهند بود اگر اکسی متولون را با دوز ۵۰ تا ۱۰۰ مصرف کنند و اصلا دوست ندارند از آن فراتر روند.

ورزشکاران حرفه‌ای معمولا آنادرول را با چندین استروئید دیگر ترکیب می کنند.

نباید تصور کنید که دوز بالاتر آنادرول با فواید و مزایای بیشتری همراه است. این استروئید برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته و ثابت شده است که دوزهای بیشتر از حد مجاز (نهایتا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز) وارد ناحیه کاهش بازده و عدم تعادل بیشتر بین مزایا و عوارض جانبی می‌شود.

به عبارت دیگر، دلیل قابل قبولی برای اکثر بدنسازان برای مصرف بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم در روز وجود نخواهد داشت، مگر اینکه دلیل بسیار خاصی برای این کار داشته باشید.

دوز پزشکی آنادرول

اگر نگاهی به دوزهای پزشکی آنادرول (اکسی متولون) بیندازیم، متوجه خواهیم شد که چقدر قدرتمند است. این دارو در پزشکی برای شرایط تحلیل عضلانی استفاده می‌شود.

آنادرول تنها با دوز ۲.۵ میلی‌گرم در روز توجیز می‌شود. حتی در این دوز کم نیز به خوبی باعث افزایش وزن می‌شود. مسائلی مانند احتباس آب نیز تقریبا وجود نداشته و همچنین به کبد و سیستم قلبی عروقی هم فشار چندانی وارد نمی‌شود.

علاوه بر کمک به جلوگیری از تحلیل عضلات، در پزشکی از اکسی متولون برای کمک به درمان کم‌خونی هم استفاده می‌شود؛ زیرا این دارو می‌تواند تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش دهد.

برای کمک به درمان کم خونی، مصرف تنها ۱ تا ۲ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن استاندارد است. ۲-۱ میلی‌گرم/کیلوگرم در روز، می‌تواند منجر به دوزهای بسیار بالایی شود که با دوزهایی که بدنسازان استفاده می‌کنند رقابت می‌کند و بنابراین در این حالت باید انتظار عوارض جانبی را نیز داشت.

مدیریت صحیح و زمان‌بندی مصرف اکسی متولون

نیمه عمر Anadrol حدود ۸ ساعت است. این بدان معناست که شما باید حداقل دو بار در روز آن را مصرف کنید تا سطح خونی اوج خود را حفظ کنید. برخی از کاربران دوز روزانه را به سه قسمت تقسیم می‌کنند. برخی دیگر آن را به عنوان یک ترکیب یک بار در روز قبل از تمرین که حدود ۴۵ دقیقه قبل از تمرین مصرف می‌شود استفاده می‌کنند. از آنجایی که آنادرول یک استروئید خوراکی زود اثر است، این استراتژی مزایای زیادی برای تمرین شما در مورد قدرت فراهم می‌کند.

اینکه دوز روزانه خود را تقسیم کنید یا نه، به میزان مصرف شما نیز بستگی دارد. در 100 میلی گرم تقریباً باید آن را به حداقل دو قسمت تقسیم کنید. 25 میلی گرم دوز یک بار در روز گزینه عملی‌تر است.

اگر عصرها ورزش می‌کنید، مصرف آنادرول یک بار در روز در صبح زود بهترین استراتژی نخواهد بود، زیرا به نیمه عمر آن یا فراتر از آن خواهید رسید. صرف زمان‌بندی دوزهای آنادرول مطابق با زمان تمرین به شما امکان می‌دهد از حداکثر اثرات آن بهره ببرید. برخی از کاربران حتی اگر هر روز ورزش نمی‌کنند، آن را روزانه مصرف نمی‌کنند. به جای پایبندی به هر برنامه سفت و سختی، به این بستگی دارد که چه چیزی برای روال و اهداف شما بهتر عمل می‌کند.

آنادرول (اکسی متولون) یا دیانابول؟

آنادرول و دیانابول شباهت‌های زیادی دارند. آنها هر دو استروئید خوراکی هستند. هر دو استروئیدهای افزایش حجم بسیار قوی هستند. بنابراین اگر گزینه‌ای برای استفاده از هر یک از آنها دارید، کدام یک بهتر است و چرا؟ یا با استفاده از Anadrol یا Dianabol نتایج بسیار مشابهی خواهید گرفت؟ بیایید به مقایسه این دو نگاه کنیم:

اولاً، عوارض جانبی معمولاً با Anadrol شدیدتر است. نه اینکه دیانابول به هیچ وجه عوارض جانبی ندارد. اما آنادرول به احتمال زیاد باعث فشار بیشتر روی کبد و افزایش فشار خون می‌شود.

برخی استدلال می‌کنند که این صرفاً به این دلیل است که استفاده از آنادرول در دوزهای بالاتر از دیانابول رایج‌تر است. مطمئناً درست است که می‌توانید با مصرف کمترین دوز ممکن خطر عوارض جانبی شدید را با هر یک از این استروئیدها کاهش دهید.

هر دو استروئید افزایش وزن تا ۱۴ کیلوگرم را در یک دوره ایجاد می‌کنند. وقتی صحبت از قدرت به میان می‌آید، آنادرول برتری دارد، اما دیانابول در بخش قدرت ضعیف نیست و هر کدام از استروئیدها می‌توانند رکورد وزنه‌های شما را تا ۲۵ کیلوگرم افزایش دهند. (این به تجربه و سطح ورزشکار نیز بستگی دارد).

هر دو ترکیب آنادرول و دیانابول می‌توانند بر اشتها تأثیر بگذارند. آنادرول اغلب آن را سرکوب می‌کند، در حالی که دیانابول اغلب اشتها را افزایش می‌دهد.

در نهایت، از بین این دو استروئید، آنادرول استروئید مناسب‌تری برای استفاده زنان در نظر گرفته می‌شود. مصرف دیانابول برای خانم‌ها اصلا توصیه نمی‌شود. خانم ها معمولاً می‌توانند از اکسی متولون در دوزهای کم تا متوسط و بدون بروز صفات مردانه استفاده کنند.

با دیانابول شما معمولا می‌توانید با عوارض جانبی کمتری نسبت به آنادرول داشته باشید. اما افزایش حجم اغلب با اکسی متولون بیشتر است، اما شما همچنین با برخی از عوارض جانبی مثل احتباس شدید آب مواجه خواهید شد.

در نهایت هر دوی آنها استروئیدهای بسیار قدرتمندی هستند که می‌توانند دستاوردهای بزرگی داشته باشند، بنابراین هر کدام را که انتخاب کنید بعید است که ناامید شود. فقط مطمئن شوید که تنها یکی از آن‌ها را مصرف می‌کنید. قطعاً به دلیل خطر شدیدی که برای کبد و سیستم قلبی عروقی ایجاد می‌کنند، استفاده از این دو استروئید خوراکی به صورت همزمان توصیه نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی:

خطرات و عوارض جانبی اکسی متولون

اکسی متولون مانند یک استروئید رویایی به نظر می‌رسد. البته فقط تا قبل از این که با عوارض جانبی و خطرات آن آشنا شوید.

برخی مصرف‌کنندگان می‌توانند با کمترین عوارض جانبی از این استروئید استفاده کنند. اما اکثر ما با استفاده از این استروئید مشکل خواهیم داشت. این می‌تواند چیزهایی باشد که می‌توانید مشاهده کنید (مانند آکنه و احتباس آب شدید) و یا اثرات جدی‌تر مثل افزایش فشار خون و سمیت کبد.

فشار خون بالا

آنادرول فشار زیادی بر سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند و این می‌تواند باعث افزایش فشار خون به دلیل تغییرات ایجاد شده در کلسترول شود. (آنادرول سطح LDL شما را گاهی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و همچنین سطح HDL را کاهش می‌دهد).

افزایش احتباس آب همچنین می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. بنابراین بسیار مهم است که سعی کنید احتباس مایعات را تحت کنترل داشته باشید. جلوگیری از احتباس آب فقط برای زیبایی عضلات نیست، بلکه به کاهش فشار خون هم کمک زیادی می‌کند.

کلسترول

سطح کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) به میزان قابل توجهی در دوره مصرف آنادرول افزایش می‌یابد و خطر انفارکتوس میوکارد (MI) را افزایش می‌دهد.

آنادرول نسبت به سایر استروئیدهای آنابولیک به دلیل قدرت بسیار زیاد، ویژگی های حفظ آب آن و این واقعیت که لیپاز کبدی را پس از ورود به جریان خون کاهش می دهد، سمیت قلبی بیشتری دارد.

ما دریافته‌ایم که آن یکی از بدترین استروئیدهای آنابولیک برای سلامت قلب و عروق است و بنابراین روش‌های مختلفی برای مبارزه با افزایش بیش از حد فشار خون داریم.

بیماران ما که رژیم کتوژنیک را اتخاذ می‌کنند، اغلب به دلیل کاهش سطح قند خون، کاهش قابل توجه فشار خون را تجربه می کنند.

همچنین می بینیم که کاربرانی که فعالیت قلبی عروقی (تمرینات بیش از 20 دقیقه) را 3 تا 4 بار در هفته انجام می دهند، اتساع عروق بیشتری و نمرات فشار خون پایدارتری را تجربه می کنند.

علاوه بر این، مصرف 4 گرم روغن ماهی در روز به کاهش کلسترول LDL و افزایش HDL (1) کمک کرده و از قلب محافظت بیشتری می کند.

احتباس آب

یک عارضه جانبی که تقریبا تمام بدنسازان از آن وحشت دارند، احتباس آب است. این یعنی مقداری زیادی آب و مایعات زیر پوست جمع شود که به بدن حالت آبدار داده و تفکیک و خشکی عضلات را از بین می‌برد. با به حداقل رساندن مصرف سدیم از طریق رژیم غذایی اقداماتی برای کاهش احتباس آب انجام دهید. این یعنی فست فود، غذاهای فرآوری شده و هر غذایی که نمک زیاد دارد را حذف کنید.

برخی از مصرف‌کنندگان آنادرول متوجه می‌شوند که می‌توانند با به حداقل رساندن غذاهای حاوی سدیم، تقریبا به طول کامل از احتباس آب جلوگیری کنند.

به دلیل خواص استروژنی آن، احتباس آب به یک عارضه جانبی اجتناب ناپذیر آنادرول تبدیل می شود.

این به دلیل سطوح بالاتر استروژن افزایش احتباس سدیم است (منبع).

بنابراین، اگر رژیم غذایی یک کاربر ثابت بماند، تقریباً مطمئناً مقداری نفخ را تجربه خواهد کرد. با این حال، اگر فردی مصرف سدیم خود را کاهش دهد، ممکن است آنادرول مصرف کند و آب اضافی در خود نگه ندارد.

به همین دلیل است که رقبای هیکل مردانه می‌توانند آنادرول را که منجر به مسابقه می‌شود، دوچرخه سواری کنند و در عین حال روی صحنه کامل و خشک ظاهر شوند، زیرا مصرف سدیم آنها کم است.

سردرد

همه افراد با مصرف اکسی متولون دچار سردرد نخواند شد. اما برای هرکسی که به اندازه کافی بدشانس است این مشکل پیش خواهد آمد! همراه با سردرد، حالت تهوع نیز وجود دارد.

برخی از افراد حتی در دوزهای پایین نیز به آنادرول پاسخ خوبی نخواهند داد و این عوارض جانبی می‌تواند به اندازه کافی ناتوان‌کننده باشد که باعث شود در نهایت از آنادرول استفاده نکنید.

بزرگی پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات یکی دیگر از عوارض جانبی آندروژنیک آندرول است که ممکن است منجر به مشکل در ادرار شود.

تغییرات خلق و خو

پرخاشگری و عصبانیت اغلب گزارش می‌شود. این یکی دیگر از عارضه‌های جانبی وابسته فرد است که در برخی افراد باعث تغییر شدید در خلق و خو و شرایط روانی فرد می‌شود. اگر در حال حاضر مستعد مشکلات خشم یا اضطراب هستید، آنادرول ممکن است آن را بدتر کند.

از طرف دیگر، برخی از کاربران متوجه می‌شوند که سلامت روان آن‌ها با مصرف آنادرول بهتر می‌شود! پیش‌بینی این که آنادرول باعث بهتر شدن خلق و خو و یا بدتر شدن آن می‌شود دشوار است. زیرا روی هر فرد تاثیر متفاوت می‌گذارد و همچنین روی بعضی افراد هیچ تاثیری در این مورد ندارد.

آکنه

آکنه ولگاریس یک عارضه جانبی آنادرول است که می تواند در افراد حساس ژنتیکی رخ دهد. این به دلیل خواص آندروژنی قوی آندرول است که تولید سبوم را افزایش می دهد و باعث چربی بیش از حد پوست و مسدود شدن منافذ می شود.

این به ندرت یک عارضه جانبی دردسرساز است. با این حال، اگر چنین آکنه‌ای دردناک شود، می‌توان برای کاربران پراکسید بنزوئیل، ایزوترتینوئیدها یا رتینوئیدها تجویز کرد. این داروها همگی اثرات مهاری بر روی باکتری ها دارند و در نتیجه دوره های آکنه را بهبود می بخشند.

ریزش مو

ریزش مو، مانند آکنه، یکی دیگر از عوارض جانبی آندروژنیک آندرول است. نازک شدن، ریزش یا ریزش مو در پوست سر ناشی از سطوح بسیار بالاتر DHT (دی هیدروتستوسترون) است.

داروهایی مانند فیناستراید وجود دارد که می تواند سطح DHT را مسدود کند. با این حال، این برای بدنسازان مطلوب نیست زیرا DHT یک هورمون آنابولیک قوی است و بنابراین، با مهار آن، ممکن است نتایج کمتری از Anadrol را تجربه کنید.

بره موم زنبور عسل یک مکمل طبیعی است که ما دریافتیم در کاهش ریزش مو در برخی از بیمارانمان مفید است زیرا باعث تکثیر کراتینوسیت مو می شود (2).

با این حال، ژنتیک معمولاً نقش مهمی در تعیین شدت ریزش مو در هر چرخه استروئیدی ایفا می کند. بنابراین، استروئیدهای آنابولیک به ندرت باعث طاسی شدن فردی می شود که از قبل موهای ضخیم و خط موی پایینی دارد. AAS فقط روند طاسی را تسریع می کند.

با مصرف کمتر استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک مانند دیانابول یا دکا دورابولین می توان از آلوپسی آندروژنیک جلوگیری کرد.

ژنیکوماستی

آنادرول باعث آروماتیزاسیون (تبدیل تستوسترون به استروژن) نمی شود. با این حال، ژنیکوماستی به دلیل تحریک مستقیم ER (گیرنده های استروژن) یکی از عوارض جانبی احتمالی آنادرول است.

بنابراین، یک مهارکننده آروماستاز مانند آریمیدکس برای جلوگیری از ژنیکوماستی روی آنادرول موثر نخواهد بود. با این حال، یک SERM (تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن) مانند تاموکسیفن یا کلومیفن موثر خواهد بود، زیرا استروژن را در سطح گیرنده مسدود می کند.

تغییرات اشتها

تغییرات در اشتها توسط بسیاری از مصرف کنندگان مشاهده می‌شود. اما همیشه افزایش اشتها نیست. (افزایش اشتها در دوره‌های افزایش حجم یک مزیت است).

اما برخی مصرف کنندگان اکسی متولون متوجه کاهش اشتها می‌شوند. این سرکوب اشتها می‌تواند برنامه‌های افزایش حجم شما را مختل کند. به خصوص اگر شدید شود و واقعا برای دریافت کالری کافی در طول روز دچار مشکل شوید.

تصور می‌شود که این سرکوب به دلیل استرس به کبد اتفاق می‌افتد. کاهش دوز مصرف می‌تواند به بهبود اشتها کمک کند. معمولا این عارضه جانبی در دوزهای در حد ۱۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر اتفاق میفتد. اما برخی افراد ممکن است با دوز ۵۰ نیز دچار کاهش اشتها شوند.

سمیت کبدی

آنادرول می‌تواند به کبد فشار زیادی وارد کند. اما به گفته برخی افراد حتی در دوزهای پایین هم می‌تواند سمیت قابل توجهی برای کبد داشته باشد. ما باید همیشه فرض کنیم که آنادرول استرس زیادی به کبد وارد می‌کند و بر این اساس فقط برای دوره‌های کوتاه مدت ترجیحا کمتر از ۶ هفته از آن استفاده کنیم.

آنادرول یک استروئید آلفا آلکیله شده c-17 است که پس از ورود به جریان خون از کبد عبور می کند. بنابراین در لیست استروئیدهای مضر برای کبد قرار می‌گیرد.

در نتیجه، سطوح بالای ALT و AST را در طول LFT (آزمایش‌های عملکرد کبد) بیماران مشاهده خواهیم کرد که نشان‌دهنده التهاب و آسیب به اندام است.

به طور معمول، ما شاهد کاهش آنزیم هایی به محدوده طبیعی پس از چرخه خواهیم بود. با این حال، پلیوز کبدی و نارسایی کبد در کاربران مبتلا به کبد آسیب دیده ممکن است.

ما تودکا (tauroursodeoxycholic acid)، یک اسید صفراوی طبیعی را یافته‌ایم که مکمل بسیار موثری برای مهار افزایش بیش از حد سطوح ALT و AST است. 500 میلی گرم در روز، به طور حکایتی، دوز موثری برای بیماران ما بوده است.

همچنین، روزه داری متناوب و اجتناب از الکل، اقدامات دیگری است که کاربر می تواند برای محافظت از کبد خود در طول چرخه آنادرول انجام دهد.

سرکوب تستوسترون

این عارضه جانبی در زمان مصرف اکسی متولون کاملا مورد انتظار است. سطح سرکوب به دوز مصرفی شما و سایر ترکیبات دوره بستگی دارد. پاکسازی (PCT) باید برای بازگرداندن عملکرد طبیعی تستوسترون و کمک به حفظ نتایج کسب شده به طور دقیق اجرا شود.

مصرف داروهای محافظت از کبد مثل لیو۵۲ در طول دوره می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

با توجه به اینکه آنادرول نوعی تستوسترون اگزوژن است، باعث کاهش تستوسترون درون زا می شود. بنابراین، می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون برای چند هفته یا ماه پس از قطع چرخه شود.

این می تواند باعث شود کاربران احساس خستگی و خستگی کنند در حالی که میل جنسی کم و رفاه کلی دارند.

اجرای پروتکل درمانی پس از سیکل روشی موثر برای تسریع بهبودی HPTA (محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه) است.

ما داروهای زیر را در افزایش سطح تستوسترون درون زا موثر یافته‌ایم:

  • کلومید (کلومیفن)
  • نولوادکس (تاموکسیفن)
  • hCG

اگر کاربران آنادرول را در یک چرخه مستقل مصرف کرده باشند، Clomid یا Nolvadex ممکن است به تنهایی مصرف شوند. با این حال، اگر آنادرول با سایر استروئیدهای آنابولیک انباشته شده باشد (و بیمار از نظر بالینی هیپوگنادال است) ممکن است هر سه با هم استفاده شوند.

سوالات رایج در مورد آنادرول (اکسی متولون)

آنادرول با چه هدفی در بدنسازی مصرف می‌شود؟

آنادرول برای افزایش حجم، عضله و قدرت و بهبود ریکاوری استفاده می‌شود. آنادرول همچنین می‌تواند از مفاصل پشتیبانی کند.
بسیاری از بدنسازان از Anadrol به عنوان یک ترکیب شروع‌کننده برای شروع سریع دوره حجم با افزایش قدرت و وزن سریع در عرض چند هفته قبل از استفاده از یک استروئید تزریقی کندتر برای بقیه دوره استفاده می‌کنند.

آیا نتایج حاصل از اکسی متولون ماندگار و همیشگی هستند؟

بسیاری از دستاوردهای Anadrol وزن ناشی از آب خواهد بود و با چنین دستاوردهای سریعی که با Anadrol قابل دستیابی است، پس از قطع این استروئید به همان سرعت مقدار زیادی از وزن را از دست خواهید داد.
بیشتر این وزن از دست رفته آب خواهد بود، اما با بازیابی سریع عملکرد تستوسترون و اجتناب از حالت کاتابولیک در زمانی که تستوسترون کم است و عضله از بین می‌رود، می توان به حفظ عضله کمک کرد. اگر احتباس مایعات با رژیم کم سدیم کنترل نشود، تا نیمی از سود شما می‌تواند آب باشد.

آیا آنادرول باعث خستگی می‌شود؟

آنادرول می‌تواند اثرات متفاوتی روی افراد مختلف داشته باشد. برای بسیاری انرژی را افزایش می دهد، اما برخی دیگر از خستگی همراه با علائمی شبیه آنفولانزا رنج می‌برند.
این می‌تواند به پاسخ فردی بستگی داشته باشد، اما همچنین می‌تواند ناشی از خرید Anadrol با کیفیت پایین از منابع بازار سیاه باشد. افسردگی و تغییرات خلقی ناشی از Anadrol در برخی از کاربران نیز می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی شود.

آیا باید آنادرول را به همراه غذا بخوریم؟

توصیه پزشکی این است که در صورت ایجاد ناراحتی معده، آنادرول را با غذا مصرف کنید. برای بدنسازی، به برنامه دوز شما بستگی دارد.
اگر آن را دو بار در روز مصرف کنید، اولین دوز صبحگاهی شما ممکن است با معده خالی باشد، اما دومین نوبت شما بعد از خوردن غذا در برخی مواقع خواهد بود.
اکثر مصرف‌کنندگان آنادرول مصرف آن را با غذا برای کمک به جذب و کاهش ناراحتی معده ترجیح می‌دهند.

آیا باید دوز یک روز را به چندین قسمت کوچک‌تر تقسیم کنیم؟

آنادرول نیمه عمر کوتاهی دارد، بنابراین توصیه می شود دوز مصرفی خود را به چند قسمت تقسیم کرده و دو بار در روز مصرف کنید، به خصوص اگر 50 تا 100 میلی گرم مصرف می کنید.
کاربرانی که دوزهای پایین مصرف می کنند، اغلب آن را ظرف یک ساعت پس از تمرین مصرف می کنند و متوجه می شوند که این بهترین نتیجه را به همراه دارد. آزمایش با برنامه های مختلف دوز بهترین راه برای تعیین اینکه چه چیزی برای شما مفید است.

آیا آنادرول برای کات و تفکیک عضلات مناسب است؟

آنادرول به دلیل میزان احتباس آب زیادی که دارد باعث می‌شود یک استروئید کات ایده آل نباشد. این برعکس چیزی است که شما در یک دوره کات می‌خواهید. جایی که هدف معمولاً دستیابی به عضلات بسیار مشخص و رگدار است. Anadrol می‌تواند در بین دوره‌های برش برای قرار دادن و افزایش وزن مفید باشد، اما به ندرت در یک دوره کات اختصاصی استفاده می‌شود.

چرا آنادرول اشتها را کاهش می‌دهد؟

اثرات آنادرول بر اشتها برای هر فرد متفاوت خواهد بود. برخی از کاربران معتقدند که آنادرول اشتهای آنها را افزایش می دهد، در حالی که برخی دیگر معتقدند Anadrol اشتها را از بین می برد. سپس برخی هستند که هیچ تغییری در اشتهای خود در هنگام استفاده از Anadrol پیدا نمی کنند.
تا زمانی که آن را امتحان نکنید، نمی دانید آنادرول با اشتهای شما چه می کند، و این تأثیر نیز می تواند بسته به دوز شما متفاوت باشد.
اما یک نظریه این است که آنادرول به دلیل فشار بر کبد باعث کاهش اشتها می‌شود.

آیا آنادرول تولید تستوسترون طبیعی توسط بدن را متوقف می‌کند؟

آنادرول باعث سرکوب تستوسترون می‌شود و پس از استفاده از این استروئید به درمان پس از دوره (PCT یا همان پاکسازی) نیاز خواهید داشت.
از آن‌جایی که بیشتر افراد آنادرول را به استروئیدهای تزریقی مصرف می‌کنند، PCT را باید زمانی شروع کنید که مصرف ترکیبات سرکوب‌کننده تستوسترون را متوقف کرده‌اید.
بدون PCT، حفظ دستاوردهای عضلانی حاصل از آنادرول دشوار خواهد بود زیرا تستوسترون پایین باعث فعالیت کاتابولیک (از دست دادن عضلات) می‌شود.

آیا می‌توانیم آنادرول را به تنهایی مصرف کنیم؟

آنادرول را می‌توان به تنهایی استفاده کرد، اما اکثر مصرف‌کنندگان، آن را با پایه تستوسترون استفاده می‌کنند. چه به تنهایی یا با یک یا چند ترکیب دیگر از آن استفاده کنید، آنادرول دستاوردهای قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. یکی از بهترین کاربردهای آن در شروع یک دوره برای شروع سریع افزایش قدرت و به دنبال آن استروئیدهای تزریقی کنداثر است.

آیا آنادرول می‌تواند باعث ژنیکوماستی (نوک سینه) شود؟

آنادرول می‌تواند باعث ایجاد ژنیکوماستی در برخی از کاربران شود. این به دلیل تبدیل به استروژن نیست، بلکه از طریق راه‌های دیگر آنادرول گیرنده های استروژن را تحریک می‌کند.
SERM مانند Nolvadex ممکن است به کنترل نوک سینه کمک کنند. اما مهارکننده های آروماتاز با Anadrol موثر نیستند. برای اکثر کاربران Anadrol، ظاهر ژنیکوماستی به اندازه احتباس آب که این استروئید بدنام ایجاد می کند برجسته نیست.

سخن پایانی و جمع‌بندی در مورد اکسی متولون

آنادرول به دلایل خوبی جایگاهی افسانه‌ای در دنیای بدنسازی و پاورلیفتینگ دارد. بسیاری از آن به عنوان قوی‌ترین استروئیدی که امروزه استفاده می‌شود، حمایت می‌کنند و به همین دلیل چندین دهه است که از آن استفاده می‌شود.

آنادرول هرگز از مد خارج نشده است، اما با رشد جامعه بدنسازی و گسترش علاقه به گزینه‌های ایمن‌تر، افراد بیشتری به دنبال جایگزین هستند – از جمله من.

اکسی متولون یک ترکیب استرس‌زا برای استفاده است. بیشتر زمان شما صرف احساس نگرانی در مورد احتباس آب و برنامه‌ریزی برای حفظ برخی دستاوردها پس از توقف استفاده از آن می‌شود.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. ناشناس گفت:

    عالی

  2. مهدی گفت:

    سپاس ازشما..

  3. mm گفت:

    ممنون عالی بود

  4. امید گفت:

    احسنت،،عالی بود

  5. ناشناس گفت:

    عالی بود

  6. رامین گفت:

    مرسی پر و بی نقص?