فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

عوارض جانبی وینسترول (استانازول)


عوارض جانبی وینسترول

از وینسترول اغلب با هدف چربی‌سوزی، آبگیری بدن و همچنین افزایش عملکرد ورزشی استفاده می‌شود. در این مقاله از فیتنسیا، می‌خواهیم عوارض جانبی استروئید وینسترول (استانازول) را بررسی کنیم.

شاید بخواهید علاوه بر عوارض جانبی آن، در مورد نحوه مصرف وینسترول و دوره‌های آن اطلاعات کاملی کسب کنید.

گاهی اوقات ممکن است ورزشکار گمراه شود و فکر کند که وینسترول یک «استروئید خفیف» است. در واقع استانازول در مقایسه با قوی‌ترین استروئیدها مثل ترنبولون، خفیف‌تر است. اما همچنان احتمال عوارض جانبی وجود دارد.

حتی برخی از این عوارض می‌توانند جدی باشند. به همین دلیل است که در این مقاله می‌خواهیم به عوارض جانبی احتمالی وینسترول بپردازیم تا قبل از شروع مصرف آن اطلاعات کامل داشته باشید.

برخی از عوارض جانبی Winstrol ممکن است برای شما آشنا باشد، اما این نگران کننده است که فکر کنید بسیاری از مردان و حتی زنان می‌توانند به راحتی با عوارض جانبی آن کنار بیایند.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و مصرف هیچ دارو یا مکملی را تبلیغ نمی‌کند.

وینسترول (استانازول) چیست؟

استانازول یک استروئید آنابولیک-آندروژن است و شناخته شده‌ترین نام تجاری این هورمون وینسترول است.

تاریخچه وینسترول به سال ۱۹۵۹ میلادی باز می‌گردد. چند سال بعد توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) مورد تایید قرار گرفت تا برای درمان برخی شرایط پزشکی مانند آنژیوادم ارثی (HAE) که یک بیماری نادر است و منجر به التهاب و تورم می‌شود، و همچنین سرطان سینه، کم‌خونی و شرایط جریان خون مانند نارسایی مزمن وریدی استفاده شود.

همچنین به عنوان یک درمان ثانویه برای سایر شرایط از جمله اختلالات عروقی و نارسایی رشد استفاده شده است. این پتانسیل را دارد که به عنوان درمانی برای پوکی استخوان و آسیب‌های عضلانی اسکلتی استفاده شود.

اما آنچه استانازول بیشتر به خاطر آن مشهور است، استفاده پربار از آن (حداقل در گذشته) توسط برخی از حرفه‌ای‌ترین ورزشکاران جهان است.

این یک استروئید افزایش عملکرد واقعی است، به جای استروئیدی که برای بزرگ کردن شما استفاده می شود.

واقعیت این است که گاهی اوقات ورزشکاران ماده‌ای را نمی‌خواهند که باعث حجیم شدن عضلاتشان شود. به همین دلیل است که این استروئید برای مدت طولانی به عنوان یک عنصر اصلی در دنیای دو و میدانی بوده است.

استانازول از دی هیدروتستوسترون (DHT) مشتق شده است که در مقایسه با استروئیدهای مشتق شده از تستوسترون مزایایی دارد. یک نکته قابل توجه این است که وینسترول فعالیت آروماتاز ندارد و به استروژن تبدیل نمی‌شود؛ در نتیجه باعث ژنیکوماستی و احتباس آب نخواهد شد. البته اگر سایر استروئیدها را با آن استک کنید شرایط تغییر خواهد کرد.

وینسترول چه کار می‌کند؟

وینسترول بدنسازی

شهرت وینسترول می‌تواند باعث شود بسیاری از ما به طور خودکار فکر کنیم که این استروئید برای هر نوع استفاده‌ای مناسب است.

در واقع از نظر فواید و نتایج کاملاً خاص است و فقط کسانی که می‌دانند چگونه و چه زمانی از آن استفاده کنند می‌توانند از مزایای این ترکیب بهره ببرند.

افراد مبتدی اغلب تصور می‌کنند که همه استروئیدها کمک می‌کنند تا حجم عضلانی زیادی را به دست آورند. اما Winstrol در آن دسته قرار نمی‌گیرد – حداقل برای مردان. دو گروه از کاربرانی که بیشترین بهره را از اثرات Winstrol خواهند برد عبارتند از:

  • ورزشکارانی که خواهان افزایش عملکرد هستند
  • بدنسازان مسابقه‌ای و مدل‌ها

استانازول یک استروئید محبوب برای آماده‌سازی قبل از مسابقات است که به دلیل توانایی فوق العاده آن در حذف مایعات و ارتقای بدنی سخت، عروقی و به شدت تفکیک شده است. با این حال شما باید از قبل درصد چربی بسیار کمی داشته باشید تا از این مزایا بیشترین بهره را ببرید.

علیرغم این واقعیت که برخی از مصرف کنندگان ممکن است دچار درد مفاصل شوند، برای استحکام استخوان‌ها و برای بهبود تاندون‌ها مفید است.

دوره مصرف وینسترول برای زنان می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد. مهم‌تر از همه، توانایی به دست آوردن مقداری عضله خالص خوب و همچنین افزایش عملکرد ورزشی است.

اکثر زنان از آن برای افزایش عضلات و بهینه سازی بدن در هفته‌های قبل از مسابقه استفاده می‌کنند.

عوارض جانبی کوتاه مدت وینسترول

عوارض جانبی کوتاه مدت وینسترول آنهایی هستند که معمولاً فقط در هنگام استفاده از استروئید رخ می‌دهند و پس از قطع مصرف باید فروکش کنند.

اینها معمولاً عوارض جانبی آزاردهنده خفیف هستند، اما در برخی افراد می‌توانند عوارض جدی‌تری نیز داشته باشند.

عوارض جانبی کوتاه مدت استانازول عبارتند از:

  • درد مفاصل: بسیاری از مصرف‌کنندگان این استروئید از درد مفاصل شکایت دارند. این به دلیل اثرات خشک کردن بسیار شدید آن است و افرادی را که در مراحل کات شدید یا آمادگی برای مسابقه هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمبود مایعات بدن می‌تواند به مفاصل فشار وارد کند. برخی از افراد متوجه می‌شوند که درد بسیار زیاد است و باید مصرف استانازول را به طور کامل متوقف کنند در حالی که شاید برخی افراد دیگر می‌توانند با این مسئله کنار بیایند.
  • آکنه: اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید، احتمالاً هنگام استفاده از وینسترول به آن مبتلا خواهید شد. تقریباً قطعی است که وقتی دوره مصرف را متوقف کنید این مشکل رفع می‌شود.
  • سرکوب تستوسترون: کاملاً سرکوب کننده تستوسترون خواهد بود و مطمئناً نیاز به استفاده از یک استروئید تستوسترون در طول دوره وجود دارد. همچنین پاکسازی (PCT ) بعد از دوره ضروری است.

عوارض جانبی کوتاه مدت برای زنان در دوزهای بالا می‌تواند شامل کلفت شدن صدا و رشد موهای زاید باشد. هنگامی که استفاده از وینسترول را متوقف کنید، این عوارض جانبی کوتاه مدت، باید محو شوند.

عوارض جانبی بلند مدت ناشی از مصرف استانازول

در شرایطی که وینسترول را با دوز بیش از حد و یا برای مدت زمان بسیار طولانی مصرف کنید، خطر عوارض جانبی طولانی مدت شما را تهدید می‌کند. همچنین اگر مشکلات سلامتی خاص دارید باید احتیاط کنید.

  • کلسترول: استانازول باعث ایجاد مشکل در سطح کلسترول می‌شود و این مورد باید در طول دوره به دقت کنترل شود. اگر آن را تحت کنترل نداشته باشید و رژیم غذایی سالمی نداشته باشید، افزایش کلسترول به طور بالقوه می تواند به یک مشکل سلامتی طولانی مدت تبدیل شود.
  • آسیب کبدی: هر دو شکل خوراکی و تزریقی وینسترول برای کبد سمی هستند. این دلیل بزرگی است که طول دوره مصرف وینسترول نباید بیش از 8 هفته باشد. استفاده بیش از حد از آن می‌تواند منجر به آسیب طولانی مدت کبد شود.
  • ریزش مو: کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد ریزش موی مردانه هستند، در حین استفاده از وینسترول، شانس زیادی برای ریزش مو دارند.

اکثر عوارض جانبی کوتاه مدت خواهند بود و بعد از قطع مصرف استروئید شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت. اما همچنان ریسک بروز عوارض جانبی طولانی مدت نیز وجود دارد.

عوارض جانبی استروژنیک

وینسترول یک استروئید مشتق شده از DHT است و بر خلاف استروئیدهایی که بر پایه هورمون تستوسترون هستند، استروئیدهای مبتنی بر DHT نمی‌توانند به استروژن تبدیل شوند. این بدان معنی است که استانازول هیچ عوارض جانبی مرتبط با استروژن مثل احتباس آب یا ژنیکوماستی ندارد.

به همین دلیل است که وینسترول به طور خاص مورد علاقه بدنسازان مسابقه‌ای است – بدنی سخت، خشک و کات را تقویت می‌کند و آن را برای اهداف مسابقه‌ای که احتباس مایعات غیرقابل قبول است، عالی می‌کند.

فقدان اثرات استروژنی مطمئناً برای ورزشکاران سایر رشته‌ها نیز یک مزیت است؛ زیرا آنها می‌توانند از علائم فیزیکی آشکار استفاده از استروئیدهای آنابولیک مانند احتباس آب جلوگیری کنند.

عوارض جانبی آندروژنیک

عوارض جانبی آندروژنی قطعاً با وینسترول امکان پذیر است، اما این عوارض برای همه افراد یکسان نیست.

برخی از افراد می توانند تقریباً بدون هیچ گونه اثرات نامطلوب آندروژنی پیش بروند. اما اگر شما یکی از افراد بدشانس هستید که ژنتیک بر شما علیه شما کار می‌کند، باید انتظار داشته باشید که با برخی از این عوارض جانبی استروئید ناشی از فعالیت آندروژنیک Winstrol دست و پنجه نرم کنید.

اگرچه اثرات آندروژنیک آن در مقایسه با بسیاری از استروئیدهای دیگر به طور کلی بسیار ضعیف در نظر گرفته می‌شود، اما باید مراقب عوارض جانبی زیر باشید:

آکنه

برخی از افراد هیچ آکنه‌ای نخواهند داشت و برخی شاهد آکنه‌های بسیار جدی و چرب شدن پوست خواهند بود.

این یکی دیگر از عارضه‌های جانبی وابسته به ژنتیک است، اگرچه می‌توانید با حفظ یک روتین پوستی مناسب، سعی کنید تا حدی آن را کاهش دهید.

با این حال، اگر ژنتیک شما حکم می‌کند که باید نسبت به آندروژن‌ها حساس باشید که منجر به آکنه می‌شود، برای متوقف کردن آن علاوه بر توقف استفاده از وینسترول، کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید و پوست شما باید به حالت عادی بازگردد.

ریزش مو

ریزش مو با الگوی مردانه در اثر سطوح بالای DHT (دی هیدرو تستوسترون) می‌تواند باعث ریزش موهای سر شود که در مردان مسن بسیار رایج است. اما اگر جوان هستید، باز هم وینسترول می‌تواند باعث شود که شما خیلی زودتر دچار این نوع ریزش مو شوید.

DHT می تواند باعث کوچک شدن فولیکول مو شود. این باعث می‌شود موهای هر فولیکول نازک‌تر و کوتاه‌تر شود و با گذشت زمان فولیکول به سادگی می‌میرد که به این معنی است که دیگر مو از آن فولیکول رشد نمی کند. هنگامی که این اتفاق برای هزاران فولیکول به طور همزمان رخ می دهد، طاسی وحشتناکی را تجربه خواهید کرد.

عوارض جانبی کبدی

همه استروئیدهای آنابولیک به طور بالقوه می توانند انواع اثرات منفی بر روی کبد ایجاد کنند. برخی ممکن است فقط در زمانی که شما از استروئید استفاده می کنید کوتاه مدت باشند، اما برخی دیگر می توانند به یک مشکل سلامتی طولانی مدت تبدیل شوند.

هر چیزی که مربوط به کبد شما باشد یک مشکل جدی سلامتی خواهد بود. سوء استفاده از هر استروئیدی از جمله وینسترول در دوزهای بسیار بالا یا برای مدت طولانی، کبد شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

شما باید استروئیدهای مضر برای کبد را بشناسید. اینها به عنوان استروئیدهای آلفا آلکیله شده (C17-aa) شناخته می‌شوند.

وینسترول کاملاً منحصر به فرد است – اولاً به دو شکل خوراکی و تزریقی وجود دارد و ممکن است فکر کنید انتخاب آسانی است، فقط از تزریق استفاده کنید و از خطرات کبدی جلوگیری کنید. اما این به این سادگی نیست؛ زیرا شکل تزریقی آن نیز یک استروئید C17-aa است که برای یک استروئید تزریقی غیرعادی است.

استفاده از فرم تزریقی وینسترول نسبت به وینسترول خوراکی سمیت کبدی کمتری دارد. اما هر دوی آن‌ها اثرات سمی برای کبد دارند.

یکی دیگر از استروئیدهای خوراکی رایج، اکساندرولون، سمیت کبدی کمتری نسبت به هر دو نوع Winstrol دارد، بنابراین اگر قصد استفاده از وینسترول را دارید، باید به خوبی از خطراتی که می‌تواند برای کبد شما ایجاد کند آگاه باشید.

اگر مشکل کبدی دارید، به طور کلی از مصرف وینسترول خودداری کنید. اگر سالم هستید و مصمم هستید که آن را مصرف کنید باید طول دوره مصرف کمتر از 8 هفته باشد؛ زیرا بیشتر از این خطرات سمیت کبدی دارد.

همچنین باید حداقل دو ماه قبل و بعد از دوره استانازول از هیچ استروئید دیگر C17-aa استفاده نکنید. این به کبد شما اجازه می‌دهد تا به عملکرد طبیعی خود بازگردد و از آسیب دائمی جلوگیری شود.

پیروی از دستورالعمل‌های لازم برای محافظت از کبد در طول دوره وینسترول لازم است. از مصرف الکل اجتناب کنید و سعی کنید از هیچ دارویی استفاده نکنید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد؛ زیرا بسیاری از آنها برای کبد سمی هستند.

هنگامی که از Winstrol استفاده می‌کنید بهتر است از مکمل‌های حمایت کننده کبد مثل لیو۵۲ استفاده کنید. هنگامی که دوره استانازول به پایان می‌رسد، به شرطی که از دوز بیش از حد بالا یا دوره بیش از 8 هفته استفاده نکرده باشید، آنزیم‌های کبدی باید به حالت عادی برگردند، اما اگر نگران هستید می‌توانید از پزشک بخواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را برای شما تجویز کند.

HPTA و عوارض جانبی وینسترول روی تولید تستوسترون درون زا

هیچ راهی برای دور زدن این واقعیت وجود ندارد که وینسترول تولید تستوسترون طبیعی بدن شما را سرکوب می‌کند. این استروئید به عنوان یکی از استروئیدهای سرکوب کننده شناخته شده است. البته نسبت به برخی از استروئیدهای بسیار قوی، اثرات سرکوب‌کنندگی تستوسترون کمتری دارد.

با وجود این، حتی دوزهای بسیار پایین می‌تواند منجر به کاهش بیش از 50 درصدی تولید تستوسترون در تنها دو هفته می‌شود. از آنجایی که اکثر افراد مطمئناً از Winstrol برای مدت طولانی‌تری استفاده می‌کنند، می‌توانیم نیاز به پشتیبانی از تستوتسرون را در طول دوره درک کنیم.

باید در کنار وینسترول از یک فرم تستوسترون استفاده کنید تا از کاهش شدید سطح تستوسترون بدن جلوگیری شود؛ زیرا کاهش سطح تستوسترون عوارض متعدد داشته و حتی نتایج دوره استروئید را هم کاهش می‌دهد.

پاکسازی (PCT) یک کاری است که پس از استفاده از استانازول برای بازگرداندن عملکرد تستوسترون به حالت طبیعی خود باید انجام دهید. همچنین پاکسازی کبد هم یک مسئله مهم است که نباید از آن غافل شوید.

عوارض جانبی قلبی عروقی

در حالی که مسمومیت کبدی یک نگرانی عمده در مورد این استرئید است، یک مسئله که می‌تواند حتی بیشتر نگران کننده باشد سلامت قلبی عروقی شما است.

به طور خاص، آنچه وینسترول می‌تواند به طور بالقوه برای سطوح کلسترول شما انجام دهد نباید نادیده گرفته شود.

استانازول می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش داده و سطح کلسترول خوب (HDL) را کاهش دهد. مطالعات پزشکی با دوز پایین تأثیر منفی بسیار واضحی بر کلسترول با تغییرات هشداردهنده نسبت LDL/HDL نشان می‌دهد – بنابراین ما فقط می‌توانیم تصور کنیم که دوزهای بالاتر چه تأثیری بر سطح کلسترول ما دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که این تغییرات منفی پس از 5 هفته از پایان استفاده از استروئید، رفع می‌شود (البته این در شرایط مصرف با دوز پزشکی بود). نیازی به گفتن نیست که هنگام استفاده از وینسترول باید به کلسترول خود بسیار توجه کنید. اگر کلسترول بالایی دارید، در استفاده از وینسترول ریسک بزرگی خواهید داشت.

استروئیدهای خوراکی به دلیل تأثیراتشان بر کلسترول بدنام هستند، اما باز هم وقتی صحبت از استانازول می‌شود، هر دو نوع خوراکی و تزریقی دارای ویژگی‌های شیمیایی یکسانی هستند، بنابراین هر دو اثر مشابهی بر کلسترول دارند.

حتی اگر هیچ مشکلی با کلسترول خود ندارید، عاقلانه است که سطح آن را در طول دوره کنترل کنید.

داشتن یک رژیم غذایی با مواد غذایی دوستدار کلسترول به محافظت از بدن کمک می‌کند. اینها شامل غذاهای با فیبر بالا و غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

پرهیز از چربی های اشباع شده تا حد امکان مهم است، و همچنین گنجاندن تمرینات هوازی زیاد در تمرینات شما نیز مهم است.

در ضمن بهتر است از مکمل‌های امگا۳ (روغن ماهی) به طور منظم و مناسب استفاده کنید.

سطوح بالای کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی یا بیماری قلبی را افزایش دهد؛ بنابراین عوارض جانبی قلبی عروقی این استروئید بسیار مهم است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

عوارض جانبی وینسترول برای زنان

استروئیدهای زیادی وجود ندارد که زنان بتوانند بدون نگرانی زیاد از آن‌ها استفاده کنند. وینسترول یکی از آنهاست و اگرچه در مقایسه با آناوار خطر عوارض جانبی بالاتری دارد، اما بیشتر زنان می توانند از استانازول در دوزهای بسیار کم و برای دوره های کوتاه استفاده کنند و در عین حال از عوارض جانبی آن جلوگیری کنند.

بدنسازان حرفه‌ای همیشه به دستاوردهای خشک و بدون احتباس آب وینسترول توجه می‌کنند. اما همیشه این خطر وجود دارد که شما به عنوان یک زن به اثرات آندروژنیک حساس‌تر باشید.

خطراتی که زنان هنگام مصرف وینسترول با آن روبرو هستند شامل دو عارضه جانبی جدی است که مردان هم باید مراقب آن باشند: سمیت کبد و افزایش کلسترول.

علاوه بر این، زنان باید به دقت مراقب عوارض جانبی زیر باشند:

  • تغییرات صدا (کلفت شدن صدا)
  • رشد موهای بدن
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • تغییرات در دوره قاعدگی
  • نازک شدن یا ریزش موهای سر

اکثر زنانی که فقط 5 میلی گرم در روز وینسترول مصرف می‌کنند، می‌توانند از ایجاد عوارض جانبی فوق جلوگیری کنند، در حالی که از مزایای وینسترول لذت می برند.

با مصرف 10 میلی گرم در روز، خطر شروع این عوارض به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در دوزهای بالای 10 میلی گرم در روز، تقریباً قطعی است که زنان عوارض جانبی را تجربه کنند.

در بیشتر موارد این عوارض پس از توقف استفاده از استروئید ناپدید می‌شوند.

آیا وینسترول ایمن است؟

تمام استروئیدهای آنابولیک در صورت استفاده غیر پزشکی با خطرات قابل توجهی برای سلامتی همراه هستند. وینسترول نیز از این قاعده مستثنی نیست،. اگرچه در مقایسه با بسیاری از ترکیبات استروئیدی دیگر، یکی از استروئیدهای ملایم‌تر است که می‌‌توانیم استفاده کنیم.

این ملایم بودن نسبی همان چیزی است که آن را به یکی از معدود استروئیدهایی تبدیل می‌کند که می‌تواند توسط زنان نیز استفاده شود.

خطرات استانازول را هرگز نباید نادیده گرفت. اما آنهایی که بسیار جدی هستند: تأثیرات آن بر سلامت کبد و قلب و عروق در شدیدترین موارد می‌تواند باعث آسیب جدی شود.

استفاده معقول و متوسط، آن را به یکی از استروئیدهای ایمن تبدیل می‌کند، اما همیشه باید مراقب تأثیرات مضر استانازول بر بدن باشید.

پرسش و پاسخ‌های رایج در مورد وینسترول

آیا وینسترول می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود؟

یکی از نگران کننده ترین عوارض جانبی وینسترول تاثیر آن بر سلامت قلب است، به ویژه اینکه چگونه سطح کلسترول شما را به سمت کلسترول بد تغییر می دهد و در عین حال کلسترول خوب را کاهش می دهد. اگر اثرات افزایش دهنده کلسترول را کنترل نکنید، می تواند تأثیر بسیار منفی بر قلب شما بگذارد.
این خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد و جدی‌ترین عارضه جانبی است که با استفاده از استانازول به وجود می‌آید. به طوری که اکیداً توصیه می‌شود در صورت داشتن کلسترول یا مشکلات قلبی، هرگز از Winstrol استفاده نکنید.

آیا وینسترول فشار خون را افزایش می‌دهد؟

وینسترول هیچ گونه اثرات استروژنی ندارد، بنابراین احتباس مایعات وجود ندارد و این اغلب جایی است که افزایش فشار خون می تواند بر مصرف کنندگان استروئید تأثیر بگذارد. بنابراین در حالی که Winstrol فشار خون شما را از طریق فعالیت استروژنی افزایش نمی دهد، تأثیر منفی آن بر سیستم قلبی عروقی به طور بالقوه می تواند باعث افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا یک عارضه جانبی بالقوه Winstrol است.

آیا وینسترول بدن زنان را مردانه می‌کند؟

استروئیدهای آنابولیک، هنگامی که توسط زنان استفاده می‌شود، منجر به رشد ویژگی های فیزیکی مردانه می‌شود. زنان می‌توانند از وینسترول در دوزهای بسیار کم با خطر کم یا بدون خطر این عوارض جانبی استفاده کنند. اما در دوزهای روزانه 15 میلی‌گرم یا بیشتر، یک زن در معرض خطر بالایی برای مردانه‌تر شدن از بسیاری جهات قرار دارد. این آندروژن قدرتمند زمانی که در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی استفاده شود، ویژگی‌های زنانه را از بین می‌برد و باعث می‌شود که ظاهر و صدای زن بسیار متفاوت باشد.

آیا وینسترول باعث پرخاشگری و عصبانیت می‌شود؟

این استروئید به عنوان یک استروئید که باعث خشم، عصبانیت یا تغییرات خلقی می‌شود، شناخته نشده است. مانند همیشه برخی از افراد ممکن است این را تجربه کنند، و این یک عوارض جانبی نادر همراه با افسردگی در نظر گرفته می‌شود. برخی از مصرف‌کنندگان افزایش مثبت پرخاشگری را مشاهده خواهند کرد که می‌تواند در باشگاه برای افزایش شدت تمرین استفاده شود.

آیا وینسترول باعث ریزش مو می‌شود؟

باعث عوارض جانبی آندروژنیک در برخی از مردان می‌شود و این می‌تواند شامل ریزش موهای سر یا طاسی با الگوی مردانه باشد. مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد ریزش مو نیستند، این عارضه جانبی را تجربه نخواهند کرد. اما اگر DNA شما حاوی ژن ریزش موی مردانه باشد، در حین استفاده از Winstrol سطحی از ریزش مو را تجربه خواهید کرد.

جمع بندی و سخن پایانی

وینسترول (استانازول) یک استروئید شگفت‌انگیز است که وقتی به درستی و برای اهداف خاص استفاده شود می‌تواند منجر به دگرگونی شگفت‌انگیز بدن یا افزایش عملکرد بسیار سریع شود. جنبه‌های مثبت آن واقعا شگفت انگیز است.

اگرچه Winstrol برای چندین دهه استفاده شده است، اما این باعث نمی‌شود که یک استروئید صد در صد ایمن برای استفاده باشد.

هیچ استروئیدی هرگز نمی‌تواند بی خطر در نظر گرفته شود و وینسترول به وضوح با برخی از خطرات بالقوه بسیار جدی برای سلامتی همراه است که باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: steroidcycle.org

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *