فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره بولدنون و سوستانون؛ نحوه اجرا، فواید و عوارض جانبی


دوره بولدنون سوستانون

سوستانون ترکیبی از چهار استر مختلف تستوسترون است که هر کدام نیمه عمر مخصوص خوش را دارد و این سوستانون را به یک استروئید منحصر به فرد تبدیل می‌کند؛ زیرا هم زود اثر بوده و هم پایداری بالایی در بدن دارد. بولدنون از نظر ساختار شیمیایی به استروئید خوراکی دیانابول شبیه است اما تفاوت آن در این است که بولدنون برخلاف دیانابول، جزو استروئیدهای مضر برای کبد نبوده و نیمه عمر طولانی دارد. در این مطلب از وب‌سایت آموزش بدنسازی فیتنسیا، دوره بولدنون و سوستانون را بررسی کرده و نحوه اجرا، پاکسازی، فواید و عوارض جانبی آن را خواهیم دید.

نحوه اجرای دوره ترکیبی بولدنون و سوستانون

گاهی اوقات در بدنسازی ورزشکار برای رسیدن به اهدافش تصمیم می‌گیرد از استروئیدهای آنابولیک کمک بگیرد. شاید شرایط وزشکار طوری باشد که مصرف تنها یک استروئید برای وی نتیجه‌بخش باشد (مثلا سابقه مصرف استروئید نداشته باشید، اهداف بزرگی مثل شرکت در مسابقات نداشته باشد و …). اما از طرف دیگر ممکن است فقط یک استروئید به ورزشکار نتیجه مطلوبی ندهد. اینجا اجرای دوره‌های ترکیبی (استک) می‌تواند کمک کند. یک دوره ترکیبی که در این مقاله به طور خاصی به آن می‌پردازیم، دوره بولدنون و سوستانون است.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

در جدول زیر نحوه اجرای این دوره را فقط به صورت نمونه و نه اجرای عملی به شما توضیح داده‌ایم. دقت کنید هر دوره استروئید باید متناسب با شرایط بدنی و اهداف ورزشکار طراحی و تنظیم شود و به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که دوره زیر را به صورت عملی اجرا کنید. بهتر است برای طراحی دوره استروئید با مربی مشورت کنید.

دوره سوستانون و بولدنون
نمونه دوره سوستانون و بولدنون (فقط برای نمونه و نه اجرای عملی)

به یاد داشته باشید که برای جلوگیری و کاهش عوارض جانبی دوره سوستانون و بولدنون، باید داروهای جانبی مورد نیاز متناسب با شرایط بدنی ورزشکار به دوره افزوده شود.

فواید این دوره استروئیدی چیست؟

فواید دوره سوستانون و بولدنون
اصلی‌ترین فایده دوره سوستانون و بولدنون افزایش حجم خشک عضلات است.

پیش تر گفتیم که سوستانون در واقع ترکیبی از ۴ استر مختلف تستوسترون است. پس بدیهی است که از سوستانون باید همان نتایج مثبت تستوسترون را انتظار داشته باشیم. یعنی:

  • افزایش توده عضلانی خالص
  • کاهش چربی
  • افزایش تراکم استخوان
  • بهبود خلق و خو
  • تقویت حافظه و قدرت تفکر

و اما در مورد فواید بولدنون می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش قدرت عمومی بدن
  • افزایش توده عضلانی خالص و بدون چربی
  • تفکیک عضلات
  • بهبود جریان خون

با کنار هم قرار دادن فواید ذکر شدن در بالا، مشخص می‌شود که دوره سوستانون و بولدنون می‌تواند چه نتایج مثبت و چشمگیری (از جمله افزایش حجم خشک عضلات) برای ورزشکار داشته باشد.

نحوه پاکسازی دوره بولدنون و سوستانون

در مورد نحوه اجرای دوره گفتیم باید متناسب با شرایط بدنی و اهداف ورزشکار تعیین شود، در مورد پاکسازی بعد از دوره (PCT) هم دقیقا همینطور است. نمی‌شود یک پاکسازی مشخص و یکسان را برای تمام ورزشکاران با هر تیپ بدنی و ژنتیک تجویز کنیم. بلکه باید پاکسازی متناسب با شرایط خود شخص تنظیم شود.

اما اگر بخواهیم به طور کلی یک لیست از داروهایی که احتمالا برای پاکسازی دوره سوستانون و بولدنون مفید هستند ارائه دهیم، لیست زیر خواهند بود:

در مورد نحوه مصرف داروهای پاکسازی، همه چیز به نحوه اجرای دوره و شرایط بدنی ورزشکار بستگی دارد. از این رو نمی‌توانیم نحوه دقیق پاکسازی را بگوییم. در این مورد می‌توانید با مربی مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی

این که استروئیدها می‌توانند در کنار نتایج مثبت، عوارض جانبی هم داشته باشند بر هیچکس پوشیده نیست. اما وقتی ورزشکار تصمیم به مصرف استروئید میگیرد، باید این کار را به نحوی انجام دهد که این عوارض به حداقل مقدار ممکن برسد.

عوارض جانبی احتمالی سوستانون و بولدنون در صورت اجرای غلط و غیر اصولی دوره می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوست چرب
  • آکنه و جوش‌های پوستی
  • ریزش مو
  • افزایش پرخاشگری
  • بزرگ شدن پروستات
  • ژنیکوماستی و احتباس آب
  • و …

جمع بندی دوره بولدنون و سوستانون

در این نوشته از فیتنسیا، به طور کامل دوره سوستانون و بولدنون را بررسی کردیم. نحوه اجرای دوره (به صورت نمونه و نه اجرای عملی) گفته شد.

در مورد فواید و عوارض جانبی این دوره هم توضیح دادیم و گفته شد که مهم‌ترین نتیجه آن کسب توده عضلانی قابل توجه و حجم خشک عضلانی است.

در نهایت باید یادآوری کنیم که تمرین و تغذیه نقش کلیدی و بسیار مهمی در رسیدن به اهداف ورزشی دارد؛ پس از آن‌ها غافل نشوید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. سامان جلیل زاده گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد بزرگوار
    واقعا ممنون از اینکه علمتون و وقتتون رو گذاشتید
    هر وقت هر سوالی بوده در این زمینه مطالبی که گذاشتین تا ۱۰۰ درصد مشکلمو حل کرده

    1. سلام
      خوشحالم که مورد توجه و رضایت شما بوده