فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازی


مقدار مصرف تستوسترون برای بدنسازی

تستوسترون یک هورمون غالب مردانه است که به طور طبیعی در بدن مردان تولید می‌شود. البته در بدن زنان نیز به مقدار کم وجود دارد. تستوسترون برای جنبه‌های مختلف سلامتی بدن مهم و ضروری است. از جمله برای سلامت جنسی، تقویت استخوان‌ها، افزایش عضلات، کنترل چربی بدن، تنظیم سطح قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی مهم است. به دلیل خواص عضله سازی آن، گاهی اوقات بدنسازان حرفه‌ای تصمیم می‌گیرند هورمون تستوسترون را به صورت مصنوعی وارد بدنشان کنند. (البته ما این کار را تایید یا پیشنهاد نمی‌کنیم). در این نوشته از فیتنسیا، تنها با هدف افزایش دانش علمی ورزشکاران حرفه‌ای، مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازی را بررسی خواهیم کرد.

این مطلب فقط برای افزایش دانش علمی ورزشکاران حرفه‌ای است. همچنین مصرف هیچ دارو یا مکملی را به صورت خودسرانه توصیه نمی‌کند؛ زیرا این کار می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

تستوسترون به عنوان یک هورمون طبیعی بسیار مهم در رشد و تقویت عضلات اثر دارد. با افزایش سطح تستوسترون در بدن، میزان ساخت پروتئین‌های مورد نیاز برای رشد و تقویت عضلات افزایش می‌یابد. همچنین، تستوسترون باعث افزایش ترشح هورمون رشد و افزایش قدرت و تقویت عضلات می‌شود.

اثرات مصرف تستوسترون در بدنسازی

به همین دلیل، مصرف تستوسترون در بدنسازی به منظور افزایش حجم عضلات و بهبود عملکرد ورزشی بسیار مرسوم است. با افزایش سطح تستوسترون در بدن، میزان استفاده از گلیکوژن و چربی برای تأمین انرژی در فعالیت ورزشی افزایش می‌یابد و عضلات قدرت و مقاومت بهتری در برابر فشار ورزشی دارند.

لازم به ذکر است که دوره بدنسازی، مصرف تستوسترون به تنهایی کافی نیست و باید همراه با ورزش و تغذیه مناسب باشد. همچنین، مصرف تستوسترون در دوز بالا ممکن است باعث عوارض جدی برای سلامتی شود، بنابراین خیلی مهم است که دوره مصرف اصولی و درست باشد.

در مورد طول دوره استروئید و نحوه مصرف تستوسترون در بدنسازی قبلا صحبت کردیم. حالا در این مقاله می‌خواهیم به طور دقیق مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازی را بررسی کنیم.

واقعیت این است که نحوه و مقدار مصرف استروئیدها از جمله تستوسترون، هیچ روش مشخص و ثابتی ندارد. در واقع باید براساس شرایط بدنی و اهداف ورزشکار، به طور تخصصی تعیین شود. شاید بخواهید با مربی مشورت کنید.

با این حال ما در ادامه مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازی را متناسب با سه دسته از بدنسازان معرفی خواهیم کرد؛ یعنی بدنسازانی که سابقه کم در مصرف استروئید دارند، بدنسازانی که سابقه متوسط دارند و در نهایت ورزشکارانی که سابقه زیاد در مصرف این داروها دارند.

شاید دوست داشته باشید این مقاله را بخوانید: استروئید چیست و در بدنسازی چه کاربردی دارد؟

آنچه در ادامه گفته می‌شود فقط برای ورزشکاران مرد و سنین بالاتر از ۲۰ است. مصرف تستوسترون برای بانوان یا افراد با سن کمتر از ۲۰ سال مناسب نیست.

ورزشکاران با سابقه کم در مصرف استروئید

اگر شما یک ورزشکار هستید که سابقه چندانی در مصرف استروئید ندارید، باید در رابطه با مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازی بیشتر دقت کنید و محتاط تر عمل کنید. چرا؟ چون هنوز مشخص نیست بدنتان در مقابل مصرف دوزهای بالاتر چه واکنشی نشان دهد.

ورزشکارانی که سابقه کمی در مصرف استروئید دارند، در صورتی که بخواهند دوره مصرف تستوسترون را شروع کنند،‌ بهتر است در هر هفته از دوره فقط ۱۰۰ الی ۲۵۰ میلی‌گرم مصرف کنند.

البته در صورتی که در طول دوره مشخص شد آستانه تحمل بدن در مقابل این دوز بالاست و مشکلی وجود ندارد، میتوانید با احتیاط دوز مصرف را تا ۳۰۰ میلی‌گرم/هفته هم افزایش دهید.

بدنسازان با سابقه متوسط در مصرف داروهای استروئیدی

وقتی یک بدنساز سابقه متوسطی در مصرف هورمون‌های استروئیدی آنابولیک-آندروژنیک داشته باشد، احتمالا نحوه پاسخ بدنش به استروئیدهای مختلف را به خوبی سنجیده است.

این دسته از ورزشکاران ممکن است بخواهند دوز مصرف تستوسترون برای بدنسازی را به ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلی‌گرم در هفته برسانند.

مصرف تستوسترون با این دوز، حساسیت‌های زیادی دارد؛ یعنی باید تمام عوارض جانبی احتمالی تستوسترون را بشناسید و اقدامات لازم برای کاهش عوارض جانبی استروئید را انجام دهید.

همچنین در دوره های نیمه حرفه‌ای معمولا در کنار تستوسترون از سایر استروئیدهای آنابولیک هم استفاده می‌شود. اصطلاحا تستوسترون با سایر استروئیدها استک می‌شود تا با اثر هم‌افزایی که ایجاد می‌شود، نتیجه بهتری کسب کنید.

مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازان سطح پیشرفته با سابقه مصرف بالا

و حالا می‌رسیم به آن دسته از بدنسازانی که در طول عمر ورزشی خود، بسیاری از استروئیدها را امتحان کرده‌اند و دوره‌های استروئید زیادی را طی کرده‌اند.

در مورد این دسته از ورزشکاران، کار کمی پیچیده تر می‌شود. یعنی برای مشخص کردن دوز مناسب مصرف تستوسترون در هفته، ابتدا باید مشخص شود که ترکیب اصلی دوره تستوسترون است یا یک ترکیب استروئیدی دیگر مثلا ترنبولون، دکا دورابولین و …

اگر ترکیب اصلی دوره، تستوسترون باشد، شاید ورزشکار بخواهد مقدار مصرف تستوسترون برای بدنسازی را ۵۰۰ تا ۷۰۰ یا حتی ۸۰۰ میلی‌گرم در هفته نیز در نظر بگیرد.

اما اگر ترکیب اصلی تستوسترون نباشد و تستوسترون در واقع فقط به عنوان ترکیب حمایتی و برای جلوگیری از افت سطح تستوسترون به دلیل سرکوب توسط سایر استروئیدها مصرف شود، ممکن است فقط ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌گرم در هفته کافی باشد. (البته این باید به طور دقیق براساس نوع و دوز مصرف سایر استروئیدها تعیین شود).

این دسته از بدنسازان که دوره های استروئید مختلف را تجربه کرده‌اند به خوبی با عوارض جانبی استروئیدها آشنا هستند و خوب می‌دانند لازم است اقدامات لازم برای کاهش عوارض جانبی را در طول دوره مد نظر قرار دهند.

جمع بندی در مورد مقدار مصرف تستوسترون در هفته برای بدنسازان

به طور کلی مشخص شد که نمی‌توان یک مقدار مصرف ثابت و یکسان را برای بدنسازان مختلف توصیه کرد. در واقع دوز مصرف تستوسترون باید براساس شرایط بدنی، اهداف و همچنین میزان سابقه ورزشکار در مصرف استروئید تعیین شود.

به طور خلاصه مقدار مصرف تستوسترون برای اهداف بدنسازی برای سه سطح مختلف در مصرف استروئید به صورت زیر خواهد بود:

  • کم تجربه در مصرف استروئید: ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌گرم در هفته
  • تجربه متوسط در مصرف استروئید: ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلی‌گرم در هفته
  • سابقه و تجربه زیاد در مصرف استروئیدهای مختلف: ۵۰۰ الی ۷۰۰ میلی‌گرم در هفته (در شرایط خیلی خاص ۸۰۰)

در پایان مجددا تاکید می‌کنیم که تمام مطالب این نوشته فقط برای افزایش دانش و آگاهی ورزشکاران حرفه‌ای بوده و مصرف خودسرانه هیج دارو یا مکملی را توصیه یا تبلیغ نمی‌کند زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. نادر گفت:

    سلام

  2. مرتضی گفت:

    کسی که میاد و عوارض تست رو میخونه یا میخواد بزنه که الحمدلله صد سایت در باره ضرر تست و اینا هست،اونی هم که تصمیم به زدن تست و ترن کرده شما هزار بار توضیح بدید بازم میزنه ،پس بهتره روش های پاکسازی و این که چکار کنیم کمتر آسیب ببینیم رو بگین …

    1. سلام و عرض احترام خدمت شما
      در مورد روش صحیح مصرف و پاکسازی مقاله‌های زیادی در سایت نوشتیم.
      میتونید از طریق این لینک به این مقاله ها دسترسی داشته باشید.
      مصرف یا عدم مصرف استروئید به تصمیم شخصی خود فرد مربوطه. هدف ما از نوشتن عوارض جانبی اینه که ورزشکار آگاهی کاملی نسبت به عوارض حانبی احتمالی داشته باشه تا بتونه به روش موثر تری از این عوارض جلوگیری کنه.
      موفق و سرافراز باشید!

  3. حمید گفت:

    سلام اقا یه تست پرپیونات 100من خریدم این که میگین درهفته 100میلی گرم مجازه یعنی صد تا امپول میتونم بزنم؟ چون رو سرنگ ها وقتی میکشی ماده رو یک میلی گرم دیده میشه

    1. سلام. خیر اینطور که شما فکر میکنید نیست
      توی مقاله گفته شده ۱۰۰ میلی گرم. نگفتیم ۱۰۰ میلی لیتر
      میلی گرم و میلی لیتر تفاوت دارن
      هر یک آمپول میشه یک میلی لیتر
      دارویی که شما گرفتید هر یک میلی لیتر معادل ۱۰۰ میلی گرم هست