فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره تستوسترون سایپیونات و وینسترول


دوره سایپیونات و وینسترول

سایپیونات یکی از استرهای تستوسترون بوده و جزو پرکاربردترین استروئیدها در بدنسازی است. وینسترول نیز یکی از محبوب‌ترین استروئیدها برای چربی‌سوزی و افزایش چگالی عضلات به شمار می‌رود. دوره تستوسترون سایپیونات و وینسترول را می‌توان یکی از رایج‌ترین دوره‌های استروئیدی با هدف افزایش حجم خشک عضلانی و یا چربی‌سوزی به شمار آورد.

البته نتیجه‌ای که از دوره استروئید کسب می‌شود تا حد بسیار زیادی به برنامه تمرینی و رژیم غذایی شما بستگی دارد.

در ادامه، ابتدا به طور خلاصه با دو استروئید تستوسترون سایپیونات و وینسترول (استانازول) آشنا خواهیم شد. سپس نحوه اجرای دوره ترکیبی سایپیونات و وینسترول و سایر نکات مربوط به این دوره را بررسی می‌کنیم.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

تستوسترون سایپیونات چیست؟

تستوسترون سایپیونات
تستوسترون سایپیونات

تستوسترون سایپیونات یک نوع از تستوسترون است که مهم‌ترین شاخصه آن طولانی بودن نیمه عمرش است. نیمه عمر تست سایپیونات حدود ۱۰ الی ۱۲ روز است. این ویژگی باعث می‌شود که نیازی به مصرف پی‌درپی و مکرر سایپیونات نباشد. به طوری که مصرف تنها یک بار در هفته می‌تواند مناسب باشد. (البته گاهی اوقات طبق شرایط ورزشکار شاید تعداد تزریق بیشتری نیاز باشد).

تستوسترون سایپیونات
ساختار مولکولی تستوسترون سایپیونات

به هر حال به ازای هر مزیت، معایبی نیز وجود دارد. در مورد تستوسترون سایپیونات به دلیل طولانی بودن نیمه عمر و دیراثر بودن، مدت زمان نسبتا زیادی لازم است تا نتایج دوره ظاهر شود. چیزی حدود حداقل ۳ الی ۴ هفته. در نتیجه باید طول دوره را به اندازه کافی در نظر بگیرید تا نتایج مطلوبی کسب شود.

تستوسترون با توجه به نوع استر متصل به آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. از جمله:

مقاله پیشنهادی: تفاوت تستوسترون سایپیونات و پروپیونات چیست؟

وینسترول (استانازول) چیست؟

وینسترول خوراکی قرصی
وینسترول (استانازول) خوراکی به شکل قرص

وینسترول که با نام استانازول نیز شناخته می‌شود یک استروئید بر پایه DHT بوده و اغلب در بدنسازی با هدف چربی‌سوزی یا افزایش چگالی و سفتی عضلات مصرف می‌شود. این محبوبیت بی دلیل نیست. وینسترول در مقایسه با سایر استروئیدها برای چربی‌سوزی موثرتر است. (البته اهمیت رژیم غذایی و تمرین صحیح را نباید فراموش کنیم).

برخلاف تستوسترون سایپیونات که فقط به شکل تزریقی وجود دارد، وینسترول در هر دو فرم قرصی و تزریقی در بازار وجود دارد.

نکته مهم: وینسترول (هر دو شکل تزریقی و خوراکی) به اندام حیاتی کبد فشار وارد می‌کند. پس اگر سابقه مشکلات کبدی دارید، شاید بخواهید از مزایای وینسترول صرف نظر کرده و از آن اجتناب کنید.

باز هم برخلاف سایپیونات که گفتیم نیمه عمر طولانی دارد و مصرف تنها یک بار در هفته کافی به نظر می‌رسد، وینسترول نیمه عمر کوتاهی داشته و این یعنی باید دفعات مصرف آن زیاد باشد. نیمه عمر وینسترول به صورت زیر است:

  • وینسترول قرصی: ۹ ساعت
  • وینسترول تزریقی: ۲۴ ساعت

با توجه به نیمه عمرهای ذکر شده در بالا مشخص است که وینسترول قرصی باید چندین بار در طول روز (در حالت ایده‌آل ۳ بار) و وینسترول تزریقی نیز به طور روزانه مصرف شود. اما این هم به شرایط ورزشکار بستگی دارد و می‌تواند متفاوت باشد. (مخصوصا برای کنترل عوارض جانبی).

یکی دیگر از استروئیدهای مناسب برای چربی‌سوزی مسترون نام دارد.

دوره سایپیونات و وینسترول

حالا که با هر دو استروئید تستوسترون سایپیونات و وینسترول به طور مختصر آشنا شدیم، نوبت آن است که نحوه اجرای دوره ترکیبی این دو استروئید را بررسی کنیم. پس با فیتنسیا همراه باشید.

گفتیم وینسترول در دو شکل تزریقی و خوراکی و تستوسترون سایپیونات فقط در شکل تزریقی وجود دارد. بنابراین، در ادامه یک نمونه دوره «سایپیونات و وینسترول خوراکی» و همچنین یک دوره «سایپیونات و وینسترول تزریقی» را معرفی خواهیم کرد.

هشدار: این نحوه اجرای دوره فقط به عنوان نمونه و برای افزایش آگاهی شما است. اجرای عملی آن به هیچ وجه به شما توصیه نمی‌شود؛ زیرا دوره بدنسازی و پاکسازی بعد از دوره (PCT) باید دقیقا طبق شرایط بدنی و ژنتیکی ورزشکار و اهداف وی طراحی شود. در غیر این صورت ممکن است علاوه بر عدم کسب نتیجه، به سلامتی خودتان نیز آسیب بزنید. برای مشاوره با مربی بدنسازی و دریافت برنامه دوره و پاکسازی مخصوص خودتان، کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

نحوه اجرای دوره سایپیونات و وینسترول قرصی

دوره سایپیونات وینسترول قرصی
نمونه دوره استروئید سایپیونات و وینسترول قرصی – فقط برای افزایش آگاهی شما

به یاد داشته باشید در هر دوره استروئید برای جلوگیری از عوارض جانبی باید اقدامات لازم طبق شرایط ورزشکار انجام شود. دو مورد از مهم‌ترین اقدامات این است که اولا نحوه اجرای دوره و دوزبندی داروها صحیح و اصولی باشد و دوما داروهای جانبی برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی در دوره به شکل صحیح گنجانده شده باشد. برای این منظور می‌توانید با مربی مشورت کنید.

دوره تستوسترون سایپیونات و وینسترول تزریقی

در ادامه نحوه اجرای دوره سایپیونات و وینسترول تزریقی (فقط به عنوان نمونه و نه اجرای عملی) را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

دوره سایپیونات و وینسترول تزریقی
نمونه دوره سایپیونات و وینسترول تزریقی برای افزایش آگاهی شما

عوارض جانبی احتمالی دوره سایپیونات و وینسترول چیست؟

هر دوره استروئید به موازات نتایج مثبت و مفیدی که می‌تواند برای ورزشکار داشته باشد، ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی ناخواسته نیز بشود. مهم‌ترین اقداماتی که شما برای به حداقل رساندن این عوارض جانبی باید انجام دهید عبارتند از:

  • انتخاب صحیح استروئیدها براساس شرایط بدنی و اهداف
  • داشتن برنامه درست و اصولی برای اجرای دوره و پاکسازی
  • مصرف داروهای جانبی مورد نیاز برای به حداقل رساندن عوارض جانبی در طول دوره
  • داشتن یک مربی آگاه و باتجربه

برای دریافت برنامه دوره و پاکسازی مخصوص خودتان، کافیست با مربی در ارتباط باشید.

از جمله عوارض جانبی احتمالی که در صورت اجرای غلط دوره سایپونات و وینسترول ممکن است دچار آن شوید عبارتند از:

  • ریزش مو
  • آکنه‌های پوستی
  • مسمومیت کبدی
  • بزرگ شدن پروستات
  • کاهش میل جنسی
  • سرکوب تولید تستوسترون طبیعی توسط بدن
  • عصبانیت و مشکلات خلق و خو
  • ژنیکوماستی (نوک سینه)
  • ریزش عضلات بعد از دوره
  • و …

برای جلوگیری از هرکدام از عوارض جانبی احتمالی، باید اقدامات لازم را در طول دوره و همچنین بعد از دوره در پاکسازی انجام دهید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *