فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

تفاوت پروپیونات و سایپیونات چیست؟ پروپیونات بهتر است یا سایپیونات؟


تفاوت پروپیونات و سایپیونات

تستوسترون پروپیونات و سایپیونات دو نوع از استرهای مخلتف هورمون تستوسترون هستند. شاید فکر کنید که تمام انواع هورمون‌های استروئیدی تستوسترون مشابه هم هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند، اما اینطور نیست! در این مقاله تفاوت پروپیونات و سایپیونات را بررسی خواهیم کرد. سپس به این موضوع می‌پردازیم که تستوسترون پروپیونات بهتر است یا سایپیونات؟ با فیتنسیا همراه باشید.

تفاوت پروپیونات و سایپیونات

ابتدا اجازه دهید در مورد تفاوت تستوسترون پروپیونات و سایپیونات صحبت کنیم؛ زیرا برای این که بتوانیم بگوییم کدام یک از آن‌ها بهتر است، باید این دو را به خوبی بشناسیم و تفاوت های آن‌ها را بدانیم.

این نوشته تنها در جهت افزایش آگاهی و دانش ورزشکاران عزیز است و مصرف هیچ‌نوع دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

نیمه عمر آن‌ها متفاوت است

نیمه عمر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استروئیدها (تمام داروها) است. به طور کلی نیمه عمر یعنی مدت زمانی که دارو در بدن فعال است.

نیمه عمر تستوسترون پروپیونات تنها ۴-۳ روز است. اما نیمه عمر ۱۲-۱۰ روز می‌باشد. این یک تفاوت بزرگ بین پروپیونات و سایپیونات است.

بعد از تزریق پروپیونات، دارو تنها ۴-۳ روز در بدن شما فعال است. اما تنها با یک تزریق سایپیونات، دارو حداقل ۱۰ روز فعال خواهد بود.

با توجه به کم بودن نیمه عمر پروپیونات، این هورمون باید به صورت مکرر و با فاصله زمانی کم (حدقل هر دو روز) مصرف شود. اما می‌توانید سایپیونات را تنها یک بار در هفته تزریق کنید.

تفاوت در خواص آندروژنیک

هرچه خواص آندروژنیک یک استروئید بیشتر باشد، احتمال بروز عوارض جانبی آندروژنیک بیشتر است. مثل:

  • چرب شدن پوست
  • جوش و آکنه
  • ریزش موی سر (طاسی)
  • رشد موهای زاید
  • بم شدن صدا

اگر بخواهیم تفاوت دو استروئید پروپیونات و سایپیونات را در این مورد بررسی کنیم، چون پروپیونات در زمان کوتاه‌تری در بدن آزاد می‌شود، احتمال بروز عوارض جانبی آندروژنیک را افزایش می‌دهد.

پس به طور کلی و میانگین، احتمال بروز عوارض جانبی آندروژنیک با مصرف پروپیونات بیشتر از سایپیونات است.

تفاوت در خواص آنابولیک

مفهوم آنابولیک این است که بدن تمایل بیشتری به ساخت عضله دارد. خلاف این موضوع یعنی کاتابولیک شرایطی است که بدن تمایل دارد عضله را از دست بدهد.

می‌توان گفت مزیت اصلی استروئیدها، توانایی آن‌ها در قرار دادن بدن در شرایط آنابولیک است؛ یعنی بدن را وارد فاز عضله سازی کرده و از عضله سوزی دور می‌کنند. به همین دلیل است که به این استروئیدها، استروئیدهای آنابولیک می‌گویند.

اما نکته مهم اینجاست که سطح توانایی استروئیدهای گوناگون در آنابولیک کردن بدن متفاوت است. به طور کلی هرچه خواص آنابولیکی یک استروئید بیشتر باشد، توانایی آن در عضله سازی و افزایش حجم عضلات بیشتر است.

اما در مورد تفاوت خواص آنابولیک پروپیونات و سایپیونات، اگر هر دو با دوز یکسان مصرف شوند، در عمل از آن‌جایی که پروپیونات به دفعات بیشتری مصرف می‌شود و سریع‌تر اثر می‌کند، می‌تواند خواص آنابولیک بیشتری داشته باشد.

تفاوت پروپیونات و سایپیونات در خواص استروژنیک

شاید این حقیقت غافلگیرتان کند که هورمون مردانه تستوسترون می‌تواند به هورمون زنانه استروژن تبدیل شود و نتایجی کاملا معکوس ایجاد کند!

اگر هورمون تستوسترون از یک حد معین (بر اساس سطح تحمل فرد) بیشتر شود، این هورمون اصطلاحا آروماتیزه می‌شود؛ یعنی به هورمون جنسی زنانه استروژن تبدیل می‌شود و این باعث وقوع عوارض جانبی استروژنیک خواهد شد.

عوارض جانبی استروژنیک:

  • احتباس آب
  • ژنیکوماستی (رشد غیرعادی بافت سینه در مردان)
  • کلسترول بالا
  • فشار خون

در این مورد نیز، پروپیونات و سایپیونات با هم تفاوت دارند. چون احتمال آروماتیزه شدن پروپیونات بیشتر از سایپیونات است.

پروپیونات بهتر است یا سایپیونات؟

احتمالا تا اینجا با توجه به تفاوت‌های پروپیونات و سایپیونات که گفته شد، خودتان به این نتیجه رسیده‌اید که کدام یک برای شما بهتر است.

به طور کلی نمی‌توانیم بگوییم که پروپیونات بهتر است یا سایپیونات. این که کدام مورد بهتر باشد، بستگی به شرایط ورزشکار و اهداف او دارد.

اگر می‌خواهید اثرات مصرف استروئید به سرعت در بدنتان مشخص شود، پروپیونات به شما کمک بیشتری می‌کند؛ زیرا همانطور که گفتیم، نیمه عمر کوتاه‌تری نسبت به سایپیونات دارد و سریع‌تر در بدن اثر می‌گذارد.

اما اگر خیلی نگران عوارض جانبی هستید و بدنتان مستعد این عوارض است، تستوسترون سایپیونات برای شما بهتر است، زیرا در مقایسه با پروپیونات ایمن‌تر است.

بهترین کار برای انتخاب استروئیدهای مناسب شما، این است که با مربی بدنسازی مشورت کنید!

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *