فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید – بهترین داروهای سم زدایی کبد


پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید

همانطور که خودتان نیز می‌دانید، مصرف استروئیدهای آنابولیک، در کنار فواید و اثرات مثبت مورد نظر ورزشکار، ممکن است سبب بروز برخی عوارض جانبی نیز شود. عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک طیف گسترده‌ای دارند. برخی از استروئیدها به کبد فشار وارد کرده و احتمالا مشکلات کبدی را در پی خواهند داشت. مثل دیانابول یا وینسترول. موضوع اصلی این مقاله، پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید است.

آیا همه استروئیدها باعث مشکلات کبدی می‌شوند و به پاکسازی کبد نیاز دارند؟ در ادامه، ابتدا بررسی خواهیم کرد که دقیقا کدام استروئیدها به پاکسازی کبد نیاز دارند. سپس روش پاکسازی و سم‌زدایی کبد را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

اگر دوره دیانابول را پشت سر گذاشته‌اید و به دنبال جلوگیری از عوارض دیانابول هستید، توصیه می‌کنم پاکسازی مخصوص دیانابول را مطالعه کنید. همچنین در مورد سایر دوره‌های استروئیدی نیز، می‌توانید راهنمای جامع پاکسازی بعد از دوره استروئید را مطالعه کنید.

کدام استروئیدها باعث مشکلات کبدی می‌شوند؟

شاید شما هم مانند بسیاری از بدنسازان اینطور تصور کنید که تقریبا تمام استروئیدهای آنابولیک باعث مشکلات کبدی می‌شوند. اما خبر خوب این است که اصلا اینطور نیست! بلکه فقط بعضی از استروئیدها به کبد فشار وارد کرده و ممکن است آن را تخریب کنند.

اثر استروئید خوراکی و تزریقی روی کبد
استروئیدهای خوراکی در مقایسه با استروئیدهای تزریقی برای کبد خطرناک‌تر هستند.

استروئیدهای خوراکی متابولیسم کبدی دارند؛ یعنی بعد از مصرف باید وارد کبد شوند و در آن‌جا پردازش شده و سپس جذب شوند. این فرآیند فشار زیادی را به کبد تحمیل می‌کند. در طول زمان و مصرف مداوم استروئیدهای خوراکی، کبد تخریب شده و دچار مشکلاتی می‌شود.

آیا تمام استروئیدهای خوراکی برای کبد سمی هستند؟

استروئیدهای C17aa (شاخه ۱۷-آلفا در آن‌ها آلکیله شده است) برای کبد مضر هستند. برخی از استروئیدهای C17aa عبارت‌اند از:

  • اکسی متولون (آنادرول)
  • دیانابول (متان)
  • وینسترول (استانازول)
  • آناوار (اکساندرولون)

اکثر استروئیدهای خوراکی برای کبد مضر هستند. اما نمونه‌های معدودی نیز وجود دارند که روی کبد اثر ندارند. مثل آندریول (تستوسترون خوراکی). البته یافتن این استروئیدهای خوراکی در بازار مشکل است؛ زیرا محبوبیت چندانی ندارند.

آیا استروئیدهای تزریقی هم برای کبد مضر هستند؟

استروئیدهای تزریقی به طور مستقیم وارد جریان خون می‌شوند. این استروئیدها به کبد فشاری تحمیل نمی‌کنند و بعید به نظر می‌رسد سبب مشکلات کبدی شوند. البته اگر زمینه مشکلات کبدی داشته باشید، باید احتیاط بیشتری کنید.

استروئیدهای بسیار قدرتمندی مثل تستوسترون سوستانون و ترنبولون، علی‌رغم عوارض جانبی گسترده‌ای که ممکن است داشته باشند، روی کبد اثر سمی ندارند و از این جهت جای نگرانی نیست.

فراموش نکنید که مصرف طولانی مدت استروئیدهای تزریقی ممکن است منجر به سرطان کبد شود.

از کجا بفهمیم مصرف استروئید به کبد ما آسیب زده یا خیر؟

گاهی اوقات مشکلات کبدی هیچگونه علائم ظاهری از خود بروز نمی‌دهند. اما با این حال،‌ از مهم‌ترین علائمی که ممکن است خبر از آسیب کبدی در اثر مصرف استروئید بدهند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم
  • درد و ورم شکم
  • تورم مچ و پاها
  • خارش پوست
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • کم رنگ شدن مدفوع
  • خستگی مزمن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کاهش اشتها
  • به راحتی کبود شدن

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا در حین یا بعد از دوره استروئید در بدن شما ظاهر شود، ممکن است کبدتان آسیب دیده باشد.

اگر حداقل از یک استروئید خوراکی در دوره استروئید استفاده کرده‌اید و با این حال هیچ یک از علائم بالا را ندارید، باز هم توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر آزمایش آنزیم‌های کبدی را انجام دهید. آنزیم‌های کبدی که سطح بالای آن‌ها خبر از مشکلات کبدی می‌دهد، عبارت‌اند از:

  • ALP
  • ALT
  • AST
  • GGT

بهتر است بعد از دوره استروئید و همچنین بعد از اتمام پاکسازی (PCT) از پزشک بخواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را برای شما تجویز کند تا از وضعیت سلامت کبدتان مطلع شوید.

نحوه پاکسازی و سم زدایی کبد بعد از دوره استروئید

اگر به این نتیجه رسیدید که کبد شما در اثر مصرف استروئید آسیب دیده، باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای پاکسازی و درمان کبد را شروع کنید.

اگر سطح آسیب کبدی، زیاد باشد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

اما اگر در شرایط حاد و وخیم نیستید، داروهای متعددی وجود دارد که می‌تواند برای پاکسازی بعد از دوره استروئید به شما کمک کند.

چند نمونه از داروهای پاکسازی کبد برای مصرف در حین دوره یا در پاکسازی:

  • لیو۵۲ – Liv52
  • لیورگل – LiverGol
  • لیورکلینز – Liver Cleanse
  • لیورکر – Liver Care
  • عرق کاسنی
  • عرق خارشتر

شما می‌توانید برای سم زدایی کبد یکی از داروهای معرفی شده در بالا را مصرف کنید.

دوز مصرف:

این که داروی پاکسازی کبد را با چه دوزی، چندبار در روز و برای چه مدت مصرف کنید، باید طبق شرایط بدنی و میزان آسیب وارد شده به کبد تعیین شود.

اما با این حال برای مصرف هر داروی سم زدایی کبد، یک استاندارد عمومی و جامع مشخص شده است. این نحوه مصرف روی بروشور همراه با دارو در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قرص لیو۵۲ برای پاکسازی کبد

قرص لیو۵۲ پاکسازی کبد
لیو۵۲ می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند.

لیو۵۲ یک مکمل خوراکی حمایت‌کننده کبد است. این قرص می‌تواند به عملکرد صحیح کبد کمک کند. لیو۵۲ ترکیبی از چند ماده مختلف است که هر یک به نوبه خود سبب تقویت کارایی کبد می‌شود. همچنین خواص‌ آنتی اکسیدانی دارد.

این داروی گیاهی به طور موثری از آسیب های خارجی که ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله مصرف استروئید یا نوشیدنی‌های الکلی باشد، جلوگیری کند.

این دارو دارای خواص آنتی پراکسیداتیو نیز است؛ یعنی به حفظ عملکرد و یکپارچگی ساختاری غشای سلولی کبد کمک می‌کند.

نحوه مصرف

نحوه دقیق مصرف لیو۵۲ باید طبق نظر پزشک یا با مشورت مربی تعیین شود. اما به طور عمومی دوز زیر پیشنهاد شده است.

  • بزرگسالان: مصرف ۲ یا ۳ قرص، ۳ یا ۴ بار در طول روز. بهترین حالت مصرف، قبل از وعده‌های غذایی است.
  • کودکان: ۱ یا ۲ قرص، ۳ یا ۴ بار در طول روز.

لیورگل برای سم زدایی کبد

لیورگل
لیورگل یک داروی گیاهی ایرانی برای حفظ سلامت کبد است.

لیورگل یک داروی سم زدایی کبد ایرانی است. این دارو منشا کاملا گیاهی دارد. (عصاره خارمریم یا همان Milk Thistle). خارمریم می‌توان جزو داروهای گیاهی موثر در پیشگیری و درمان بیماری‌های کبد معرفی کرد. این گیاه، قدمت طولانی مدت دارد و از گذشته‌ها موردد استفاده قرار می‌گرفته است.

قرص لیورگل در ۲ دوز ۷۰ و ۱۴۰ میلی‌گرم تولید شده و ۳۰ قرص در هر بسته وجود دارد. این قرص توسط شرکت ایرانی گل دارو تولید می‌شود.

ماده اصلی که در گیاه خارمریم وجود دارد و سبب محافظت و درمان کبد می‌شود، سیلیمارین (Silymarin) است. سیلیمارین به بازسازی سلول‌های آسیب دیده کبد (در اثر مصرف استروئید، نوشیدنی‌های الکلی و …) کمک می‌کند.

نحوه مصرف لیورگل

بهترین نحوه مصرف لیورگل جهت پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید، به صورت زیر است:

  • مصرف ۱ قرص، ۳ بار در طول روز (صبح، ظهر و شب). بهتر است قرص‌ها را قبل از وعده‌هایی غذایی مصرف کنید. اما اگر دچار مشکلات گوارشی شدید، می‌توانید یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید.
  • طول درمان: حداقل ۲ ماه

لیورکر

لیورکر پاکسازی کبد
لیورکر برای پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید مفید است.

لیورکر یکی دیگر از داروهای پاکسازی کبد است. می‌توانید از این قرص در طول دوره استروئید و یا پاکسازی بعد از دوره استفاده کنید.

لیورکر فواید متعددی برای کبد دارد. مثل:

  • درمان آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف استروئیدهای آنابولیک یا نوشیدنی‌های الکلی
  • حفظ سلامت کبد و پیشگیری از مشکلات کبدی
  • جلوگیری از چرب شدن کبد و بیماری کبد چرب

این دارو ترکیبی از چند ماده موثر است که تاثیر مطلوبی در سلامت و درمان کبد دارند.

طریقه مصرف لیورکر

  • بزرگسالان و افراد با سن بیشتر از ۱۶ سال: روزانه ۲ تا ۴ قرص مصرف کنند.

جمع‌بندی و توصیه‌ها

برخلاف باورهای رایج، اینطور نیست که تمام استروئیدها باعث مشکلات کبدی شوند. فقط استروئیدهای خوراکی که C17aa هستند، به کبد فشار وارد می‌کنند و می‌توانند سلامت کبد را به خطر اندازند. مثل دیانابول، وینسترول، اکسی متولون و اکساندرولون.

استروئیدهای تزریقی فشار چندانی به کبد وارد نمی‌کنند و بعید است مصرف آن‌ها با دوزهای مناسب منجر به مشکلات کبدی شود. اما در صورت مصرف طولانی مدت و یا با دوزهای بالا، احتمال آسیب کبدی وجود دارد.

اگر با مشاهده علائم و پس از انجام آزمایش آنزیم‌های کبدی، به این نتیجه رسیدید که کبد شما دچار مشکل شده، می‌توانید برای پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید، از داروهایی مثل لیو۵۲، لیورکر، لیورگل یا عرقیات گیاهی مثل عرق کاسنی و خارشتر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. امیرمحمد گفت:

    سلام من یه دوره تستوسترون و دیانابول میخام مصرف کنم لیو ۵۲ رو حین دوره بخورم یا بعد دوره

    1. سلام
      حین و بعد از دوره باید به درستی مصرف بشه

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    باید دوره استروئید تموم‌بشه یا حین استفاده میشه بخورم؟
    لیور‌کر و لیو۵۲ گرفتم ولی نمیدونم کی بخورم

    1. سلام. وقت بخیر
      این مورد به ترکیبات دوره استروئید و شرایط بدنی شما بستگی داره

  3. سید اصغر گفت:

    اقا حسین ۶۲ سال دارم از ده سالکی ورزش میکنم فوتبال.والیبال.پینگ پنگ.کاراته.والان۲۰سالی هست بدنسازی کار میکنم چون کارمند بودم یک روز باشگاه میرفتم ده روز نمیرفتم فقد یکبار یک دوره ۶۰ عددی استروئید مصرف کردم دیانابول الان پروستات دارم عددش۴هست ایا مورد نداره یکدوره یانابول مصرف کنم؟ روی بزرگی پروستات اثر میزاره ؟

    1. سلام. وقت بخیر
      با توجه به سابقه مشکل پروستات، توصیه میکنم دیانابول مصرف نکنید