فیتنسیا

دریافت برنامه استروئید + پاکسازی مخصوص خودت

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه عید نوروز

براساس تحقیقات علمی معتبر

افزایش انگیزه در بدنسازی | دلایل کمبود انگیزه در بدنسازی و راهکارهای افزایش آن


افزایش انگیزه بدنسازی

تقریباً تمام ورزشکاران رشته بدنسازی و پاورلیفتینگ، همواره به دنبال راهکارهای افزایش انگیزه در ورزش هستند. درست مثل هر کار دیگری، برای موفقیت و رسیدن به اهداف در ورزش، به انگیزه کافی نیاز دارید. موفقیت در بدنسازی و پاورلیفتینگ، انگیزه و اراده پولادین می‌طلبد.

قبل از آن که به ارائه روش‌های افزایش انگیزه در بدنسازی بپردازیم، بیایید با دلایل کاهش و کمبود انگیزه در ورزش آشنا شویم؛ زیرا، برای حل هر مشکلی، باید ابتدا ریشه‌های بروز آن مشکل شناسایی و تا حد امکان رفع شود.

دلایل کمبود انگیزه در ورزش بدنسازی

هر ورزشکاری در دوره‌ای از عمر ورزشی خودش، کاهش و کمبود انگیزه ورزشی را تجربه کرده است. این مسئله، عملکرد ورزشی ورزشکار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گاهی اوقات، ممکن است این مشکل آن قدر حاد شود که حتی ورزشکاران حرفه‌ای، برای مدتی از ورزش دور شوند.

اما سوال اینجاست که چرا انگیزه یک ورزشکار افت می‌کند؟

مقایسه خود با دیگران

یکی از آفت‌هایی که در تمام ابعاد زندگی می‌تواند به فرد آسیب بزند،‌ مقایسه خود با دیگران است. این مسئله در ورزش بدنسازی و پاورلیفتینگ،‌ به وضوح قابل مشاهده است.

اغلب این طور تصور می‌شود که تنها ورزشکاران مبتدی که به تازگی در مسیر ورزش بدنسازی قرار گرفته‌اند، خودشان را با ورزشکاران قدیمی و حرفه‌ای مقایسه می‌کنند و دچار افت انگیزه می‌شوند. این درست است اما کار به همینجا ختم نمی‌شود.

این مورد برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار شدیدتر بوده و حائز اهمیت بیشتری است؛ زیرا آن حجم از اهمیتی که یک ورزشکار حرفه‌ای به ورزش می‌دهد بسیار بیشتر از ورزشکار مبتدی است.

وقتی یک ورزشکار مبتدی خودش را با یک ورزشکار دیگر مقایسه می‌کند، شاید تنها چند دقیقه و حداکثر چند ساعت افکارش درگیر این مسئله باشد و سپس آن را به کل فراموش می‌کند، چون هنوز ورزش اولویت اصلی او نیست.

اما وقتی یک ورزشکار حرفه‌ای‌تر، درگیر این آفت (مقایسه خود با سایر ورزشکاران) شود، از آن جایی که ورزش برای او بسیار مهم است، می‌تواند تمام روز ذهن او را درگیر کند و در نهایت،‌ باعث افت شدید انگیزه وی شود.

بنابراین، به هیچ عنوان نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. یک ورزشکار مجاز به مقایسه خود تنها با یک شخص است. آن شخص کسی نیست جز خود او. باید خودتان را با گذشته خودتان مقایسه کنید و ببینید که در طول زمان چقدر پیشرفت داشته‌اید.

بیماری و آسیب دیدگی های طولانی مدت

بسیار شاهد آن بوده‌ایم که ورزشکاران به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی، برای مدت نسبتاً طولانی، از ورزش دور بوده‌اند. این مسئله ابتدا باعث کاهش وابستگی و علاقه فرد به ورزش می‌شود. سپس وقتی ورزشکار بعد از دوره بهبودی به ورزش بازمی‌گردد،‌ شاهد افت شدید عملکرد ورزشی است. این مورد نیز باعث کاهش مجدد انگیزه و علاقه وی نسبت به ورزش می‌شود.

مشکلات و شکست های عاطفی

عملکرد ورزشکار تنها به توانایی جسمی و فیزیکی وی وابسته نیست. حالات روحی و عاطفی فرد نیز در این مسئله بسیار دخیل است. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد در روزهایی که از نظر روحی و عاطفی در شرایط مساعد و خوبی هستید، عملکرد ورزشی بهتری دارید.

مواردی مثل از دست دادن عزیزان، بروز شکست‌های احساسی و عشقی، بیماری عزیزان و … شرایط روحی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و انگیزه ورزشکار در ورزش را کاهش می‌دهد.

مشکلات اقتصادی

عدم اطمینان از تأمین مالی و وجود مشکلات اقتصادی، می‌تواند روی تمام جنبه‌های زندگی فرد اثر بگذارد. یکی از جنبه‌های مهم زندگی هر ورزشکار، ورزش است.

این مورد از دو جهت انگیزه ورزشکار را از بین می‌برد.

  1. مشکلات اقتصادی و به تبع آن عدم توانایی ورزشکار در انجام مسئولیت‌هایش باعث ناراحتی و بروز مشکلات روحی و درگیر شدن فکر وی می‌شود.
  2. عدم توانایی ورزشکار در تأمین مخارج مرتبط با ورزش، انگیزه وی را کاهش می‌دهد.

متأسفانه گاهی اوقات می‌بینیم که ورزشکاران حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی مختلف، حتی پس از کسب مقام‌های قهرمانی در بهترین سطوح، به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، مجبور به کناره‌گیری از ورزش می‌شوند. این واقعا درد آور است.

عدم پیشرفت

اصلی‌ترین هدف ورزشکار از پرداختن به ورزش، پیشرفت در آن رشته ورزشی در راستای اهدافش است.

به عنوان مثال، یک فرد که دچار اضافه وزن است را در نظر بگیرید. این فرد با هدف کاهش چربی و رسیدن به تناسب اندام به سراغ ورزش بدنسازی می‌رود. پس از ماه‌ها تلاش و تحمل سختی‌ها، نتیجه مورد نظرش حاصل نمی‌شود و آن طور که باید، پیشرفت نمی‌کند. در اینجا، ورزشکار انگیزه‌اش را از دست می‌دهد و تمایلش برای ادامه ورزش کم می‌شود.

دو مورد از مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت در بدنسازی : اهداف غیرواقع بینانه و عدم حرکت در مسیر درست است.

۱. اهداف غیرواقع بینانه و  دست نیافتنی

برخی از ورزشکاران مبتدی، تمایل دارند در زمان کوتاه به اهداف بزرگ دست پیدا کنند. لازمه‌ی کسب موفقیت در ورزش بدنسازی و پاورلیفتیگ، داشتن صبر و پشتکار است.

اگر صبور و با پشتکار نیستید، برای بدنسازی و پاورلیفتینگ ساخته نشیده‌اید.

۲. عدم حرکت در مسیر درست

در برخی موارد، علی‌رغم تلاش بسیار زیاد، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. اینجا قطعاً ورزشکار در مسیر غلط قرار دارد. شاید برنامه تمرینی او در راستای رسیدن به اهداف مورد نظرش نبوده است. همچنین، شاید برنامه غذایی او برای کسب هدف مورد نظرش طراحی نشده باشد.

برای اطمینان از این که ورزشکار رشته بدنسازی،‌ در حال حرکت در مسیر درست برای رسیدن به اهداف مورد نظرش است، باید از برنامه تمرینی اختصاصی خودش پیروی کند. همچنین رعایت رژیم غذایی و داشتن برنامه غذایی مناسب اهداف، لازم است.

داشتن یک مشاور و مربی آگاه به ورزشکار کمک شایانی می‌کند.

دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان فیتنسیا

مصرف خودسرانه هورمون‌های استروئیدی

اغلب ورزشکاران در مورد این مسئله تفره می‌روند و سعی می‌کند آن را انکار کنند. اما حقیقت انکار شدنی نیست.

هورمون تسوسترون باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه فرد می‌شود.

در دوره مصرف استروئید، سطح این هورمون در بدن ورزشکار بالا می‌رود و باعث می‌شود ورزشکار شاهد افزایش انگیزه و اعتماد به نفس باشد. از طرفی دیگر، حاصل شدن پیشرفت‌های چشمگیر در اثر مصرف هورمون‌های استروئیدی، باعث افزایش مجدد انگیزه و علاقه ورزشکار می‌شود. اما این سکه دو رو دارد و این روی خوش آن است.

روی دیگر سکه، زمانی است که دوره مصرف استروئید به پایان رسیده و ورزشکار مصرف آن را متوقف می‌کند. حالا سطح هورمون تستوسترون در بدن او کاهش می‌یابد و هزمان با پایین آمدن سطح این هورمون، سطح انگیزه و اعتماد به نفس ورزشکار نیز پایین می‌آید. مسئله وقتی حادتر می‌شود که در اثر کاهش تستوسترون بدن، ورزشکار دچار ریزش عضلات و کاهش عملکرد ورزشی می‌شود و همین باعث کاهش مجدد انگیزه می‌شود.

راهکارهای افزایش انگیزه در بدنسازی و پاورلیفتینگ

راهکارهای افزایش انگیزه در بدنسازی و پاورلیفتینگ

اولین و اساسی‌ترین گام این است که تا حد امکان دلایل کاهش انگیزه که پیش‌تر گفته شد را رفع کنید.

در ادامه چند نمونه از بهترین روش‌هایی که می‌توان برای افزایش و ایجاد انگیزه در بدنسازی و پاورلیفتینگ، آن‌ها را به کار گرفت به شما خواهیم گفت.

تعیین اهداف کوتاه مدت

یک هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. البته این هدف باید واقع بینانه و منطقی باشد. نه چیزی مثل این که بگویید من می‌خواهم در عرض ۱ ماه ۱۰ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشم.

تنها اهداف منطقی و رسیدن به آن‌ها باعث افزایش انگیزه ورزشکار خواهد شد.

تعیین اهداف غیرمنطقی نه تنها باعث افزایش انگیزه نمی‌شود،‌ بلکه شکست در دستیابی به آن هدف، باعث از بین رفتن انگیزه نیز خواهد شد.

داشتن حریف تمرینی خوب

یک حریف تمرینی خوب و با انگیزه پیدا کنید تا با او به تمرینات بدنسازی و پاورلیفتینگ بپردازید. مطمئن باشید انگیزه‌ی حریف تمرینی به شما نیز سرایت خواهد کرد.

فراموش نکنید که حریف تمرینی باید اهدافی مشابه با شما داشته باشد و تقریباً با شما هم سطح باشد. البته کمی حرفه‌ای تر بودن حریف تمرینی نسبت به شما، یک مزیت است.

استفاده از مکمل‌های جدید

برای خودتان مکمل جدید بخرید! اگر تا به حال فقط از مکمل پروتئین وی استفاده کرده‌اید، حالا وقت آن است که مکمل‌های دیگری مثل کراتین، بتا آلانین یا BCAA را امتحان کنید.

قبل از تهیه مکمل ورزشی، با پزشک یا مربی ورزشی با تجربه و قابل اطمینان مشورت کنید.

گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان

هیچ باشگاه بدنسازی وجود ندارد که موزیک‌های ورزشی در آن پخش نشود. این مسئله بی علت نیست.

هیچ چیزی نمی‌تواند مثل گوش دادن به آهنگ‌های ورزشی و پرانرژی، انگیزه ورزشکار را برای انجام تمرینات بدنسازی افزایش دهد. موسیقی این قدرت را دارد که مستقیماً روی ذهن اثر بگذارد و انگیزه ورزشکار را چندین برابر کند.

اگر آهنگ‌هایی که در باشگاه ورزشی شما پخش می‌شود، مورد علاقه‌تان نیست، شاید بهتر است با یک هدفون به آهنگ‌های خودتان گوش دهید!

تماشای فیلم‌های انگیزشی

دیدن سایر ورزشکاران حرفه‌ای، می‌تواند باعث افزایش انگیزه شما شود. می‌توانید به راحتی در یوتیوب یا آپارات، کلیپ‌های انگیزشی بدنسازی و پاورلیفتینگ را مشاهده کنید. مطمئن باشید مشاهده این کلیپ‌ها، چند ساعت قبل از رفتن به باشگاه ورزشی، تأثیر زیادی روی انگیزه شما خواهد داشت. حتماً امتحان کنید.

همچنین دیدن فیلم‌هایی مثل «راکی» یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در شماست. در این فیلم، راکی باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد تا به موفقیت ورزشی برسد. او علی‌رغم مشکلات بسیار، هرگز تمرین را رها نکرد.

داشتن مربی خوب و با تجربه

یکی از کلیدی‌ترین نکات برای داشتن انگیزه مداوم در بدنسازی و پاورلیفتینگ، داشتن یک مربی با تجربه و دلسوز است.

نقش مربی بدنسازی تنها به ارائه برنامه تمرینی و غذایی محدود نمی‌شود؛ زیرا این تنها بخشی از کار اوست. یک مربی دلسوز و متعهد، جنبه‌های مختلفی را که عملکرد و موفقیت شاگردش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در نظر دارد.

ورزشکار باید بتواند مشکلات و مسائلی که باعث کاهش انگیزه او در ورزش می‌شود با مربی در میان بگذارد و مربی راهکارهای مناسب را به او ارائه دهد.

کمک به ورزشکاران دیگر

اگر شخصی در زمینه ورزش از شما کمک خواست، حتما به او کمک کنید. این کمک می‌تواند مشاوره و پاسخ دادن به سوال‌های او و یا تنها کمک کردن به او در اجرای حرکات ورزشی باشد.

یادتان باشد شما از نظر او نسبت به سایر ورزشکارن متمایز بوده‌اید و این می‌تواند یک انگیزه بزرگ به شما بدهد.

تغییر برنامه تمرینی به صورت دوره‌ای

پیروی از یک برنامه تمرینی برای مدت زمان بسیار طولانی، قطعاً شما را خسته و بی‌انگیزه خواهد کرد. برنامه تمرینی را حداکثر پس از ۸ هفته تغییر دهید.

ایجاد تنوع در حرکات ورزشی و تکنیک‌های بدنسازی مثل رست پاز یا دراپ ست، می‌تواند انگیزه شما برای انجام تمرینات بدنسازی را افزایش دهد.

تعیین پاداش برای موفقیت‌ها

وقتی حس کردید به خوبی تمرین می‌کنید و از انگیزه کافی برخوردارید، به خودتان پاداش بدهید.

مثلا می‌توانید، یک دست لباس ورزشی جدید بخرید! همین لباس ورزشی جدید،‌ انگیزه زیادی به شما می‌دهد تا بهتر از قبل به تمرینات بدنسازی و پاورلیفتینگ بپردازید.

تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن یک شخص

شاید این مورد یک استراتژی اصولی ورزشی برای افزایش انگیزه نباشد. اما یک استراتژی روانشناسی عالی است!

شاید بخواهید با رسیدن به یک اندام مناسب و زیبا، شخص خاصی را تحت تأثیر قرار دهید!

این فرد می‌تواند هر شخصی باشد. این را به عهده خودتان می‌گذاریم 😉

ورزش برای سلامتی

چه هدفی بهتر از این؟ از تمام دغدغه‌ها و افکار مزاحم رها شوید و تنها برای سلامتی و داشتن سبک زندگی سالم ورزش کنید.

اگر سلامتی برای شما بسیار با ارزش باشد، به تمرین و رژیم غذایی اهمیت ویژه‌ای خواهید داد. هیچ ورزشی وجود ندارد که رژیم غذایی در آن سالم‌تر از بدنسازی باشد.

شرکت در مسابقات

مورد آخر مربوط به وزشکاران حرفه‌ای است که در سطح قهرمانی ورزش می‌کنند.

اگر یک مسابقه بدنسازی یا پاورلیفتینگ پیش روست، برای شرکت در آن خودتان را آماده کنید.

وقتی تصمیم بگیرید که در یک مسابقه شرکت کنید، برای کسب موفقیت در آن، با نهایت توان و انگیزه تلاش خواهید کرد.

سخن پایانی در مورد افزایش انگیزه در بدنسازی

در این نوشته، تنها چند مورد از عوامل کاهش انگیزه در بدنسازی و همچنین راهکارهای افزایش آن گفته شد. اما این روش‌ها و راهکارها می‌تواند برای هر شخصی متفاوت باشد.

اگر شما از روش خاصی برای افزایش انگیزه در ورزش استفاده می‌کنید و یا مسئله‌ای باعث کاهش انگیزه شما شده است، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در همین نوشته درج شود!

لطفا به این مقاله، امتیاز بده

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب رو برای دوستات بفرست

درباره نویسنده

حسین مردعلی

حسین مردعلی

(مربی بدنسازی و مدیر وب‌سایت فیتنسیا)

من عاشق دنیای بدنسازی و فیتنس هستم. هدفم از تأسیس وب‌سایت فیتنسیا افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و تلاش می‌کنم به ورزشکاران کمک کنم تا با علم بیشتر، در مسیر درست حرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. عرفان گفت:

    سلام .
    من به مدت 6 ماه بدن سازی کار کردم و زمان تمرین ها با ساعت های کلاسام در دانشگاه تداخل داشت برای همین سعی کردم که روز های تعطیل به تمرین ها برم اما الان یه دو ماهی هست اشتیاق یا اون انگیزه روز اولم رو ندارم و الان نمیدونم چیکار کنم.

    1. سلام. بحث انگیزه بیشتر به شرایط شخصی شما مربوطه و کسی که میتونه بیشترین کمک رو به شما بکنه خودتون هستید.
      یه مدت که تمرین رو منظم برید به یک عادت تبدیل میشه.
      پ.ن: کلیپ‌های انگیزشی هم میتونه کمکتون کنه. برای من که خیلی موثره!

  2. ناشناس گفت:

    رفتن ب مسافرت یا تفریحات سالم