فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره وینسترول برای زنان جهت چربی سوزی و توسعه توده عضلانی


دوره وینسترول برای زنان

مصرف اکثر استروئیدهای آنابولیک برای زنان ممنوع است؛ زیرا خواص آندروژنی قوی آن‌ها باعث می‌شود صفات و ویژگی‌های مردانه به سرعت در بدن زنان ظاهر شود که اصلا برای بانوان خوشایند نیست. استروئیدهای مناسب برای زنان تعداد انگشت‌شماری دارند. یکی از این استروئیدها که زنان می‌توانند برای رسیدن به اهدافشان (اغلب چربی سوزی)‌ به کار بگیرند، وینسترول (استانازول) است. البته نمی‌توانیم این استروئید را به عنوان خفیف‌ترین و ایمن‌ترین استروئید برای بانوان معرفی کنیم؛ زیرا استروئید ایمن‌تری به نام اکساندرولون نیز وجود دارد. اما شاید هیچ هورمونی مثل وینسترول برای چربی سوزی زنان موثر نباشد. اما مراقب عوارض جانبی باشید!

اگر شما به عنوان یک ورزشکار زن، وینسترول را با دوز مناسب و برای مدت نسبتا کوتاه مصرف کنید، می‌توانید از مزایای بسیار مفید آن مثل چربی‌سوزی و افزایش توده عضلانی برخوردار شوید، در حالی که دچار عوارض جانبی نیز نمی‌شوید.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

وینسترول چیست؟

وینسترول یک استروئید قدیمی و شناخته شده است. این استروئید تا به امروز به عنوان یکی از محبوب‌ترین استروئیدها باقی مانده است. دلایل خوبی نیز برای این محبوبیت وینسترول وجود دارد.

هورمون استانازول بر پایه DHT است که در واقع بسیار قوی‌تر از تستوسترون است. با این وجود، عملکرد وینسترول در بدن مردان باعث می‌شود که به عنوان یک هورمون برای افزایش حجم عضلات به کار نرود! اما در زنان، داستان متفاوت است. DHT، در بدن زنان نیز در حد بسیار کمی وجود دارد. مصرف وینسترول و افزایش نسبی سطح DHT، به زنان ورزشکار اجازه می‌دهد که توده عضلانی بیشتری به دست آورند و همچنین مقدار زیادی از توده چربی بدنشان را از دست بدهند.

وینسترول چندین کاربرد دیگر نیز دارد، مثل افزایش عملکرد و توان ورزشکار.

وینسترول یک استروئید زوداثر است. یعنی به سرعت در بدن عمل می‌کند و نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین با شروع یک دوره، نتایج آن را به سرعت مشاهده خواهید کرد.

این استروئید به دو صورت خوراکی و تزریقی موجود است. هر دو نوع از نظر شیمیایی یکسان هستند. اما صرف نظر از این شباهت، ورزشکاران زن نباید از شکل تزریقی آن استفاده کنند؛ زیرا دوز آن بالا بوده و سبب افزایش بسیار زیاد DHT در بدن می‌شود که عواقب زیادی برای زنان خواهد داشت.

زنان تقریبا همیشه از شکل خوراکی این استروئید استفاده می‌کنند. زیرا امکان مصرف با دوز کم وجود دارد و در این صورت زنان می‌توانند سطح DHT را به خوبی مدیریت کنند.

فواید وینسترول برای زنان

فواید وینسترول برای زنان تا حدی شبیه به مزایای آن برای مردان است. در حالی که به دلیل تأثیر هورمون استانازول بر بدن زنان، از جهاتی متفاوت است. فقط مقدار بسیار کمی از وینسترول لازم است تا تغییرات چشمگیری در بدن یک ورزشکار زن ایجاد شود.

مزایای کلیدی که شما به عنوان یک ورزشکار زن می‌توانید با مصرف وینسترول تجربه کنید، عبارتند از:

توسعه توده عضلانی خالص

زنان به راحتی می‌توانند در عرض چند هفته پس از شروع مصرف وینسترول با دوز کم، دستاوردهای چشمگیری را مشاهده کنند. شکی نیست که برای عضله‌سازی باید تمرینات مقاومتی منظم نیز انجام دهید. وینسترول به سادگی نتایجی را که از تمرین می‌گیرید، افزایش می‌دهد. این منجر به افزایش توده عضلانی و ریکاوری سریع‌تر می‌شود.

تفکیک و کات عضلانی بهتر

وینسترول عضلات بدن شما را خشک می‌کند. البته شما باید از قبل تناسب اندام مطلوبی داشته باشید تا با مصرف استانازول به تفکیک عضلانی بسیار خوبی دست پیدا کنید. زیرا بدن هرچه چربی کمتری داشته باشد، راحت‌تر به کات عضلانی می‌رسد.

افزایش قدرت و استقامت

وینسترول باعث افزایش قدرت و استقامت ورزشکار می‌شود. در این صورت می‌توانید شدت تمرینات ورزشی را افزایش دهید و نتایج بهتری کسب کنید.

چربی سوزی

وینسترول در حالی که باعث عضله‌سازی می‌شود، چربی‌سوزی نیز می‌کند. وینسترول مستقیما باعث چربی‌سوزی نمی‌شود، بلکه باعث افزایش متابولیسم می‌شود. همچنین زمانی که عضله به دست می‌آورید، بدن شما به طور موثرتری چربی‌سوزی می‌کند. این حتی بدون استفاده از استروئیدها نیز اتفاق می‌افتد.

وینسترول به میزان قابل توجهی چربی‌سوزی را سرعت می‌بخشد و بهینه می‌کند.

عوارض جانبی احتمالی

عوارض جانبی وینسترول برای زنان به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • آن‌هایی که برای مردان نیز رخ می‌دهد.
  • عوارض جانبی مختص زنان.

مزیت وینسترول خوراکی این است که زنان ورزشکار می‌توانند آن را با دوز بسیار پایین مصرف کنند و اغلب عوارض جانبی ناخواسته‌ای ندارد. منظور ما از دوز کم چیزی حدود ۱۰-۵ میلی‌گرم در روز است.

هر دوزی بیشتر از ۱۰ میلی‌گرم، زنان را به شدت در معرض عوارض جانبی قرار می‌دهد. دوز ۲۰-۱۵ میلی‌گرم نیز تقریبا به طور قطعی باعث بروز عوارض جانبی در زنان ورزشکار می‌شود.

عوارض جانبی وینسترول که زنان باید مراقب آن‌ها باشند، عبارتند از:

عوارض قلبی عروقی

اثرات منفی وینسترول بر سطح کلسترول شناخته شده است. حتی در دوزهای پایین، ممکن است باعث افزایش قابل توجه LDL شود، در حالی که HDL را کاهش می‌دهد. این امر در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به خطرات جدی قلبی عروقی شود.

از آن‌جایی که زنان این این هورمون را با دوز خیلی کم مصرف می‌کنند،‌ تا حدی زیادی از این خطرات جلوگیری می‌شود. اما اگر سطح کلسترول بالایی دارید، بهتر از به طور کامل از مصرف وینسترول خودداری کنید.

سمیت کبدی

وینسترول خطر سمیت کبدی نسبتا بالایی دارد. چون زنان وینسترول را با دوز خیلی کم مصرف می‌کنند، سمیت کبدی به حداقل می‌رسد، اما هنوز هم وجود دارد. مصرف داروهای محافظت از کبد مثل لیو۵۲ می‌تواند بسیار مفید واقع شود. توصیه می‌کنیم مقاله‌های زیر را حتما مطالعه کنید:

عامل دیگری که به شما کمک می‌کند تا استرس وارد بر کبد را کاهش دهید، کوتاه کردن طول دوره است. به طور کلی، حداکثر طول دوره وینسترول برای زنان ۶ هفته است.

ظاهر شدن ویژگی‌های مردانه

هنگامی که سطح هورمون‌های آندروژن مردانه در بدن زنان افزایش یابد، باعث ایجاد صفات و ویژگی‌های مردانه می‌شود. وینسترول بر پایه یک آندروژن مردانه قدرتمند (DHT) است و بنابراین در صورت مصرف دوزهای زیاد به طور قطعی سبب بروز صفات مردانه می‌شود.

این ویژگی‌های ناخواسته، شامل موارد زیر هستند:

  • گرفتگی یا بم شدن صدا
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • کاهش اندازه سینه
  • ریزش موی سر
  • رشد موهای زاید بدن

اگر اجازه دهید این علائم ادامه پیدا کنند، ممکن است برگشت و درمان آن‌ها دشوار باشد. اما در صورتی که با مشاهده اولین علائم صفات مردانه، مصرف وینسترول را قطع کنید، این مشکلات خود به خود رفع خواهند شد.

درد مفصل‌ها

وینسترول باعث خشک شدن عضلات می‌شود و این ممکن است منجر به درد مفاصل شود. در واقع این مشکل خاص حتی ممکن است باعث شود ورزشکار مجبور به توقف مصرف استانازول شود؛ زیرا تا حد زیادی بر کیفیت تمرینات و زندگی فرد تأثیر می‌گذارد.

در دوزهای پایین زنانه، خطر درد مفاصل کمتر از مردان است. اما این یک عارضه جانبی است که تاثیر متفاوتی بر افراد می‌گذارد و تا زمانی که شروع به استفاده از وینسترول نکرده باشید، متوجه واکنش بدنتان نخواهید شد.

دوز مصرف وینسترول برای زنان

زنان ورزشکار ترجیح می‌دهند از وینسترول قرصی استفاده کنند؛ زیرا می‌توانند دوزهای کم و به صورت کنترل‌شده مصرف کنند.

نیمه عمر وینسترول قرصی حدود ۹ ساعت است. ممکن است بخواهید کل دوز یک روز را در یک وعده مصرف کنید و یا آن را به دو دوز کوچک‌تر تقسیم کرده و در دو نوبت مصرف کنید.

مصرف تنها ۵ میلی‌گرم وینسترول در روز برای اکثر ورزشکاران زن نتیجه رضایت‌بخشی خواهد داشت و همچنین احتمال بروز عوارض جانبی کم خواهد بود.

اگر شما با مصرف ۵ میلی‌گرم در روز دچار هیچگونه علائم اولیه عوارض جانبی نشدید، می‌توانید با احتیاط تا ۱۰ میلی‌گرم در روز نیز پیش بروید.

دوز مصرف باید بین ۱۰-۵ میلی‌گرم در روز و طول دوره نیز ۶-۴ هفته باشد. مصرف وینسترول بیشتر از ۶ هفته اصلا توصیه نمی‌شود.

بانوان ورزشکاری که به صورت حرفه‌ای به بدنسازی می‌پردازند و قصد شرکت در مسابقات را دارند، ممکن است تا ۲۰-۱۵ میلی‌گرم در روز نیز پیش بروند. احتمال عوارض جانبی در این دوز، تقریبا قطعی است. این ورزشکاران باید خودشان را برای انواع عوارض جانبی آماده کنند!

البته باید در نظر داشته باشیم که بانوان بدنساز حرفه‌ای که در رقابت‌های بدنسازی شرکت می‌کنند، هیچ مشکلی با بروز صفات و ویژگی‌های مردانه مثل حجم بیش از اندازه عضلات و ظاهر مردانه آن‌ها ندارند. در واقع حتی ممکن است هدف آن‌ها دقیقا همین باشد.

در این موارد، زنان می‌توانند روزانه ۱۵ یا حتی ۲۰ میلی‌گرم وینسترول استفاده کنند. حتی اگر فقط دو هفته قبل از مسابقه استفاده شود، این سطح از دوز باعث بروز عوارض جانبی می‌شود.

هر کس به جز بدنسازان بسیار سرسخت و حرفه‌ای، نباید وینسترول را با دوز بیشتر از ۱۰ میلی‌گرم در روز استفاده کند.

هنگامی که ورزشکار زن،‌ مصرف دوز بالای وینسترول را متوقف کند، انتظار می‌رود که عوارض جانبی نیز کاهش یابد، اما این قطعی نیست! به ویژه در صورت مصرف طولانی مدت و مکرر.

به همین دلیل است که حتی بانوان بدنساز حرفه‌ای نیز دوزهای بالای وینسترول را فقط چند هفته قبل از مسابقات مصرف می‌کنند تا در مسابقه ظاهری خشک و عضلانی داشته باشند و پس از مسابقه با قطع مصرف استروئید، به بدنشان اجازه می‌دهند به طور طبیعی به حالت نرمال بازگردد.

تکرار این نکته مهم است که این یک استراتژی بسیار پیشرفته و حرفه‌ای است. این روش مصرف، فراتر از چیزی است که اکثر زنان ورزشکار فقط برای بهبود ظاهر بدنی تصمیم به مصرف وینسترول می‌گیرند.

دوره وینسترول برای زنان

زنان اغلب از وینسترول به تنهایی و بدون نیاز به استک کردن با سایر استروئیدها استفاده می‌کنند.

البته بسته به اهداف خاصی که یک زن می‌خواهد به آن دست یابد، شاید لازم باشد با یک استروئید دیگر استک شود.

لازم به ذکر است که وینسترول به طور کلی به عنوان اولین و بهترین استروئید برای زنان توصیه نمی‌شود. شاید با اکساندرولون نتایج بهتری کسب کنید.

از آن‌جایی که وینسترول و اکساندرولون هر دو استروئید خوراکی هستند، نباید آن‌ها را با هم در یک دوره مصرف کنید. مصرف همزمان آن‌ها فشار بسیار زیادی به کبد وارد خواهد کرد.

ساده‌ترین دوره وینسترول برای زنان که اغلب بهترین دوره نیز هست، به این صورت است: یک دوره ۶-۴ هفته‌ای که با دوز پایه ۵ میلی‌گرم در روز شروع می‌شود، در صورتی که فرد این دوز را به خوبی تحمل کرد و هیچگونه مشکلی نداشت، می‌تواند آن را به ۱۰ میلی‌گرم در روز افزایش دهد. اما باید در تمام طول دوره، علائم اولیه عوارض جانبی و درد مفصل به دقت بررسی شود.

پریموبولان نیز ترکیبی است که زنان ورزشکار می‌توانند از آن استفاده کنند. گاهی اوقات ورزشکاران تصمیم به مصرف همزمان وینسترول و پریموبولان می‌گیرند.

پریموبولان یک استروئید خفیف و با خطر سمیت کبدی بسیار کمتر در مقایسه با استانازول در نظر گرفته می‌شود.

با مصرف ترکیبی ۱۰-۵ میلی‌گرم وینسترول در روز و ۴۰-۲۵ میلی‌گرم پریموبولان در روز، زنان می‌توانند از مزایای هر دو استروئید بهره‌مند شوند و در عین حال خطر عوارض جانبی هر دو را در حداقل حفظ کنند.

نتایج حاصل از مصرف وینسترول

زنان می‌توانند انتظار داشته باشند که دستاوردهای بسیار خوبی از دوره وینسترول کسب کنند. نتایج با این استروئید سریعا قابل مشاهده خواهد بود.

وینسترول تا حد زیادی سرعت چربی سوزی را افزایش می‌دهد و ممکن است به شما کمک کند که تا آخرین قسمت‌های چربی سرسخت بدنتان را از بین ببرید. البته به شرطی که رژیم غذایی شما اجازه این کار را بدهد!

یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش نتایج، رفتن روی ترازو نیست! بلکه نگه کردن به آینه است. ترکیب بدن شما پس از چند هفته مصرف وینسترول به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. به لطف اثرات مطلوب وینسترول، کیفیت عضلانی بهتر و عروق برجسته‌تری مورد انتظار خواهد بود.

بخش دیگری از نتایجی که نمی‌توانید ببینید اما احساس می‌کنید، افزایش قدرتی است که وینسترول به شما خواهد داد. متوجه خواهید شد که می‌توانید وزنه‌های سنگین‌تری بلند کنید و تکرارها و ست‌های بیشتری انجام دهید. شما باید مراقب باشید که این منجر به آسیب‌دیدگی و صدمات نشود.

وینسترول یا پریموبولان؟

استروئید دیگری که زنان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، پریموبولان (متنولون) است.

پریموبولان یک استروئید نسبتا خفیف در نظر گرفته می‌شود و با قدرت آندروژنیک کمتر و عوارض جانبی کمتر نسبت به وینسترول، یک گزینه مناسب‌تر برای زنان است.

متنولون به صورت خوراکی و تزریقی تولید می‌شود و مانند استانازول یک استروئید مبتنی بر DHT است. این یعنی آروماتیزه نشده و سبب افزایش استروژن نمی‌شود؛ در نتیجه، منجر به احتباس آب نمی‌شود.

یکی از مزایای پریموبولان خوراکی این است که برای کبد خیلی سمی نیست. برخلاف بسیاری از استروئیدهای خوراکی، پریمو خوراکی C17-aa نیست؛‌ در نتیجه، سمیت کبدی خیلی کمتری دارد. همچنین در مقایسه با وینسترول، خطر خیلی کمتری در رابطه با افزایش سطح کلسترول دارد.

با توجه به این توضیحات و این که پریموبولان خطرات کمتری نسبت به وینسترول دارد، می‌توانیم بگوییم که پریموبولان گزینه مناسب‌تری برای زنان است.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *