فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

لتروزول برای کاهش عوارض جانبی دوره استروئید و پاکسازی بعد از دوره


لتروزول کاهش عوارض جانبی استروئید

لتروزول (فمارا) یک مهارکننده آروماتاز برگشت پذیر است. این داروی ضد آروماتاز، به عنوان قوی‌ترین داروی ضد آروماتاز غیر استروئیدی شناخته می‌شود. این یکی از سه مهارکننده آروماتاز است که معمولا در دوره استروئید، برای کنترل عوارض جانبی استروژنیک مصرف می‌شود. (دو داروی دیگر، آریمیدکس و آروماسین هستند).

لتروزول فمارا
پاکسازی با لتروزول (فمارا)

تبدیل شدن تستوسترون به استروژن، آروماتاز نامیده می‌شود. برخی از استروئیدها فعالیت آروماتاز بیشتری دارند؛ یعنی تمایل بیشتری برای تبدیل شدن به استروژن دارند. از جمله استروئیدهایی که خاصیت آروماتاز نسبتا زیادی دارند می‌توانیم به تستوسترون و دیانابول اشاره کنیم.

این نوشته تنها برای افزایش آگاهی ورزشکاران است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

مصرف لتروزول در دوره‌هایی که شامل چنین استروئیدهایی است، بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد بود. در این صورت از عوارض جانبی مثل فشار خون بالا، احتباس آب و ژنیکوماستی جلوگیری می‌شود.

لتروزول چیست؟

لتروزول برای درمان سرطان سینه در زنان یائسه به کار می‌رود. اما در بدنسازی آن را در کنار استروئید مصرف می‌کنند تا از عوارض جانبی استروئید کاسته شود.

ساختار لتروزول
ساختار لتروزول

دلیل این که در پزشکی فمارا به طور خاص فقط برای زنان یائسه کاربرد دارد، توانایی قوی آن در مسدود کردن استروژن است. کاهش شدید استروژن برای زنانی که هنوز به یائسگی نرسیده‌اند، پیامدهای جدی و خطرناک دارد.

اما قدرت لتروزول در مسدود کردن استروژن، این دارو را برای بدنسازان مرد جذاب کرده است؛ زیرا توانایی زیادی در مبارزه با اثرات نامطلوب استروژن در هنگام مصرف استروئیدها دارد.

لتروزول می‌تواند سطح کلی هورمون استروژن را در بدن شما کاهش دهد؛ زیرا آنزیم آروماتاز را مسدود می‌کند. از این رو با داروهای ضد استروژن (SERM) مثل تاموکسیفن یا کلومیفن متفاوت است. زیرا داروهای ضد استروژن تنها مناطق خاصی از بدن را هدف قرار می‌دهند.

لتروزول با طیف وسیع‌تری با عوارض جانبی استروژنیک ناشی از مصرف استروئیدها مبارزه می‌کند. دو مورد اصلی آن‌ها احتباس آب و ژنیکوماستی هستند. همچنین از فشار خون بالا که در صورت عدم پیشگیری از احتباس آب ایجاد می‌شود، نیز جلوگیری می‌کند.

تاثیر لتروزول برای ژنیکوماستی و کنترل استروژن

لتروزول آنقدر در کنترل و کاهش استروژن موثر است که برخی از مصرف‌کنندگان استروئید گزارش داده‌اند با مصرف آن، از عارضه جانبی ژنیکوماستی به خوبی پیشگیری کرده‌اند.

البته توصیه می‌شود که به جای مصرف هر نوع دارویی برای درمان ژنیکوماستی، به طور کلی از رشد ژنیکو جلوگیری کنید. درست است که فمارا بسیار موثر است اما گاهی اوقات ممکن است عارضه نوک سینه به قدری رشد کرده باشد که تنها راه درمان آن جراحی باشد.

لتروزول کل سطوح استروژن در گردش بدن را کاهش می‌دهد، برخلاف داروهای SERM که گیرنده خاصی را هدف قرار می‌دهند و تنها برای کنترل ژنیکو موثر هستند. اما لتروزول علاوه بر کنترل ژنیکوماستی، برای کنترل احتباس آب نیز مفید است.

هنگام مصرف آن می‌توانید انتظار داشته باشید که سطح استروژن بدن شما به شدت کاهش یابد. زیرا این دارو قوی‌ترین داروی ضد آروماتاز است که در حال حاضر به آن دسترسی داریم.

این دارو می‌تواند باعث کاهش بیش از حد استروژن شود! این می‌تواند برای مردان نیز مشکل‌ساز باشد؛ زیرا برای عملکرد طبیعی و حفظ سلامتی به مقدار کمی استروژن نیاز دارند. در دوره استروئیدی هدف شما باید کنترل و جلوگیری از افزایش بیش از حد استروژن باشد نه رساندن آن به صفر!

این قدرت لتروزول در کنترل استروژن فواید دیگری نیز دارد. باعث خشک و سفت‌تر شدن عضلات شما خواهد شد. جالب است بدانید که برخی بدنسازان در زمان آماده شدن برای مسابقات، از این مهارکننده آروماتاز برای خشک کردن عضلاتشان استفاده می‌کنند.

دوز مصرف لتروزول

مصرف لتروزول حتی با دوزهای کم نیز می‌تواند اثرات مفید و کافی داشته باشد. پس لازم نیست همیشه دوزهای خیلی بالایی از این دارو مصرف کنید.

برخلاف داروهای SERM که دوز مصرف آن‌ها برای اهداف بدنسازی بیشتر از درمان پزشکی است،‌ دوز مصرف لتروزول در هر دو حالت بدنسازی و درمان پزشکی تقریبا یکسان است.

دوز مصرف در هنگام مصرف استروئیدهای آنابولیک

مصرف بیش از حد لتروزول در طول دوره استروئید نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه اثرات منفی مثل خستگی به همراه خواهد داشت. بنابراین حفظ دوز معقول مصرف فمارا بسیار مهم است.

دوز متوسط در کاربرد پزشکی تقریبا ۲.۵ میلی‌گرم در روز است. البته در بدنسازی در اکثر مواقع دوزهای کمتر از این، نتیجه مطلوبی دارند. (فقط در شرایط خاص بیشتر از ۲.۵ میلی‌گرم در روز لازم است).

برای پیشگیری از عوارض جانبی استروژنیک در طول دوره‌های استروئیدی، دوز ۰.۵ الی ۱.۲۵ میلی‌گرم به صورت یک روز در میان (هر دو روز) عالی خواهد بود.

تنها در صورتی که علائم اولیه ژنیکوماستی را مشاهده کردید، دوز را به ۲.۵ میلی‌گرم در روز برسانید. اما برای کاهش قابل توجه انرژی در این مدت آماده باشید. پس از کاهش علائم ژنیکو، مهم است که دوز مصرف را به همان مقدار کاهش دهید.

دوز مصرف برای زنان

افزایش سطح استروژن برای زنان به اندازه مردان نگران‌کننده نیست. دلیل اصلی مصرف لتروزول توسط زنان بدنساز، کاهش احتباس آب است. به خصوص برای مسابقات بدنسازی این خیلی مهم است.

در واقع لتروزول به دلیل قدرت آن در کاهش بسیار زیاد استروژن، به عنوان اولین انتخاب برای زنان توصیه نمی‌شود. به همین دلیل در پزشکی، توسط زنانی که یائسه نشده‌اند استفاده نمی‌شود. به زنانی که مصمم به استفاده از داروی ضد آروماتاز فمارا هستند توصیه می‌شود فقط ۰.۵ میلی‌گرم یک روز در یان مصرف کنند.

دوز لتروزول برای پاکسازی بعد از دوره استروئید

از آن‌جایی که این داروی ضد آروماتاز سطح استروژن را کاهش می‌دهد، ممکن است باعث افزایش تستوسترون نیز بشود. نشان داده شده است که با مصرف لتروزول هر دو هورمون لوتئینیزه و محرک فولیکول ممکن است افزایش یابند؛ این دو هورمون برای تولید تستوسترون ضروری هستند.

بنابراین، چون کاهش استروژن برای افزایش سطح تستوسترون مهم است، این یک وضعیت خوب برای مردان است. البته کاهش بیش از حد استروژن می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در صورت سرکوب بیش از حد استروژن، تستوسترون نمی‌تواند به سطح طبیعی افزایش یابد. باید دقت کنید که لتروزول (فمارا) می‌تواند استروژن را بیش از اندازه سرکوب کند.

به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران ترجیح می‌دهند که به هیچ وجه لتروزول را در دوره پاکسازی مصرف نکنند. در عوض داروهایی مثل نولوادکس را برای پاکسازی مناسب‌تر می‌دانند.

با این حال، اگر با توجه به شرایط تشخیص دادید که لتروزول برای پاکسازی شما مناسب‌تر است، دوز مصرف آن را مشابه یا پایین‌تر از آن‌چه که در بالا گفته شد نگه دارید؛ این تنها راه برای کاهش خطر سرکوب بیش از اندازه استروژن است.

استفاده از لتروزول در کنار نولوادکس، که یکی از ترکیبات اصلی در PCT است، منجر به کاهش اثربخشی هر دو دارو می‌شود؛ پس این دو دارو را در کنار هم مصرف نکنید. ترکیب این داروها برای پاکسازی توصیه نمی‌شود.

به طور خلاصه توصیه می‌شود از مزایای بی‌نظیر لتروزول در طول دوره استروئید و از فواید نولوادکس (یا سایر SERM ها) در پاکسازی بهره‌مند شوید.

در پاکسازی لتروزول بهتر است یا آریمیدکس

لتروزول و آریمیدکس دو ترکیب بسیار شبیه به هم هستند. هر دو جزء داروهای ضد آروماتاز غیراستروئیدی بوده و برای پیشگیری از عوارض جانبی استروژنیک ناشی از استروئیدها توسط بدنسازان مصرف می‌شوند. همچنین هر دو دارو عوارض جانبی تقریبا یکسانی دارند.

معمولا اکثر بدنسازان، بین لتروزول و آریمیدکس، داروی آریمیدکس را انتخاب می‌کنند. شاید به دلیل در دسترس بودن، هزینه و پیروی از توصیه‌های دوستان!

در حالی که هر دوی این داروها، می‌توانند منجر به تولید تستوسترون طبیعی شوند، اما اکثر ورزشکاران هیچکدام از آن‌ها را برای دوره پاکسازی (PCT) انتخاب نمی‌کنند.

در واقع اصلا منطقی نیست که در پاکسازی از داروهای ضد آروماتاز استفاده کنید. در عوض، تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده‌های استروژن مثل تاموکسیفن و کلومیفن می‌توانند اثربخشی مطلوبی داشته باشند. همچنین HCG نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

دلیل اصلی این امر آن است که آریمیدکس در کاهش استروژن بسیار خوب است و لتروزول حتی بیشتر از آن. آن‌ها در این عمل به قدری قدرتمند هستند که ممکن است آنقدر باعث کاهش سطح استروژن شوند که حتی برای بدن مردان نیز بسیار پایین باشد.

این باعث ایجاد مشکل در تعادل هورمونی می‌شود و تأثیر منفی در بازیابی طبیعی تستوسترون خواهد داشت. مردان نیز به مقدار کمی استروژن برای حفظ تعادل هورمونی نیاز دارند و از آن‌جایی که هدف اصلی پاکسازی این است که تعادل هورمونی ایجاد شود، ادامه مصرف داروهای سرکوب‌کننده استروژن مثل لتروزول و آریمیدکس شما را از این هدف دور خواهد کرد.

موضوع دیگر این است که در اکثر دوره‌های پاکسازی از داروهایی مثل تاموکسیفن استفاده می‌شود. وقتی این دارو در کنار لتروزول مصرف شود، هر دو دارو اثر یکدیگر را کم خواهند کرد. با توجه به این که SERM در پاکسازی بسیار مهم است، اولولیت بیشتری نسبت به ضد آروماتازها دارد.

عوارض جانبی لتروزول

مانند همه انواع داروها، اثراتی که هر فرد تجربه می‌کند متفاوت خواهد بود و این بدان معناست که برخی افراد لتروزول را بدون هیچگونه عوارض جانبی مصرف می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک یا چند واکنش نامطلوب به دارو داشته باشند.

خبر خوب این است که اگر لتروزول برای شما مشکل ساز باشد، جایگزین‌های خوبی برای آن وجود دارد. مثل آریمیدکس و آروماسین.

خستگی، دردهای عضلانی، اسهال، یبوست و درد قفسه سینه عوارض جانبی خاصی هستند که لتروزول می‌تواند ایجاد کند. اما این موارد معمولا برای زنانی که مدت زیادی آن را به عنوان یک داروی سرطان مصرف می‌کنند صدق می‌کند.

اکثر مردان مصرف کننده استروئید که از لتروزول استفاده می‌کنند، اگر از دوزهای توصیه شده تبعیت کنند، درگیر عوارض جانبی خاصی نخواهند شد.

بسیاری از مردان به هیچ وجه عوارض جانبی خاصی را تجربه نمی‌کنند. مصرف دوزهای بیش از حد لتروزول، خطر عوارض جانبی جدی را افزایش می‌دهد.

در ادامه چند نمونه از عوارض جانبی اصلی لتروزول را خواهیم گفت. در صورت بروز این عوارض باید دوز مصرفی را کاهش دهید.

  • خستگی
  • درد در استخوان‌ها یا مفاصل
  • کلسترول
  • افزایش ناگهانی استروژن: اگر مصرف لتروزول را به یکباره قطع کنید، به احتمال زیاد سطح استروژن بدنتان به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. از این رو باید دوز مصرفی را به طور تدریجی کاهش دهید و پس از مدتی مصرف آن را قطع کنید.

جمع‌بندی و توصیه‌ها

لتروزول احتمالا قوی‌ترین مهارکننده آروماتاز برای جلوگیری از ژنیکوماستی و احتباس آب است.

اصلی‌ترین کاربرد لتروزول در بدنسازی، هنگامی است که ورزشکار در دوره استروئید قرار دارد و احتمال بروز ژنیکوماستی وجود دارد. در این حالت با مصرف آن در طول دوره، خطر ژنیکوماستی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اگر عارضه نوک سینه تا حد زیادی پیشرفت کرده باشد، دیگر نمی‌توان با لتروزول یا هر داروی دیگری آن را درمان کرد. در این حالت فقط جراحی می‌تواند مشکل را برطرف کند.

هنوز هیچ مطالعه علمی و معتبری وجود ندارد که ثابت کند لتروزول تا چه حد می‌تواند در پیشگیری یا بهبود ژنیکو موثر باشد. اما این مورد در رابطه با داروهای SERM مثل نولوادکس ثابت شده است.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. بهنام گفت:

    سلام وقت بخیر من میخواهم دوره دکا و پرپیونات شوروع کنم مربیم گفته ۱۰ روز قبل دوره روزی ۱ عدد لتروزول مصرف کنم این اشکالی نداره ؟

    1. سلام و عرض احترام. میتونید از طریق این لینک درخواست مشاوره بدید در خدمتتون هستم.

  2. حمید گفت:

    سپاس از شما بابت مطالب مفید

  3. Soroush گفت:

    سلام خسته نباشید این دارو در داروخانه ها موجوده