فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

بهترین زمان تزریق استروئید در بدنسازی


بهترین زمان تزریق استروئید بدنسازی

استروئیدهای آنابولیک دسته‌ای از داروهای هورمونی هستند که گاهی اوقات توسط بدنسازان حرفه‌ای برای تقویت عملکرد و بهبود شرایط بدنی به کار گرفته می‌شوند. مصرف صحیح استروئیدها نکات و جزئیات مختلفی دارد. اگر میخواهید بهترین زمان تزریق استروئید ها را بدانید و آن‌ها را به درستی مصرف کنید، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

من در این مقاله زمان مناسب و ایده‌آل برای مصرف استروئیدهای مختلف مثل تستوسترون، ترنبولون، بولدنون، دکا و … را به صورت دقیق به شما عزیزان توضیح می‌دهم.

همانطور که می‌دانید استروئیدها در دو شکل تزریقی و خوراکی در بدنسازی رایج هستند. در ادامه مقاله ابتدا زمان ایده آل برای مصرف استروئیدهای تزریقی را توضیح می‌دهم و سپس بهترین زمان مصرف استروئیدهای خوراکی را بررسی خواهیم کرد.

نیمه عمر دارو چیست؟

یکی از مشخصه‌های مهم هر دارو (استروئیدی و غیر استروئیدی) نیمه عمر است. یک تعریف ساده از نیمه عمر : مدت زمانی که طول میکشد سطح دارو در جریان خون به نصف مقدار اولیه برسد.

به عنوان مثال نیمه عمر تستوسترون انانتات حدود ۴.۵ روز است. این یعنی بعد از گذشت ۴.۵ روز سطح تستوسترون در خون به نصف مقدار قبلی می‌رسد. با توجه به طولانی بودن نیمه عمر این دارو، شاید زمان تزریق استروئید در این مورد خاص خیلی اهمیت نداشته باشد. اما عجله نکنید، هنوز هم نکات کاربردی زیادی وجود دارد که در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت.

البته همیشه نیمه عمر اینقدر طولانی نیست. گاهی اوقات نیمه عمر استروئیدها تنها حدود چند ساعت است که در این حالت باید زمان مصرف را طوری برنامه ریزی کنیم که در هنگام تمرین سطح استروئید در بیشترین حالت ممکن باشد. به عنوان مثال نیمه عمر تستوسترون سوسپانشن تنها ۲ ساعت است.

توصیه میکنم مقاله نیمه عمر استروئیدها را بخوانید تا اطلاعات دقیق و کامل تری در این مورد کسب کنید.

معرفی زمان مناسب برای تزریق استروئیدها

در ادامه بهترین زمان تزریق انواع استروئیدهای تزریقی را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

استروئیدهای زیر چون نیمه عمر نسبتا زیاد و بیشتر از یک روز دارند، بهتر است صبح‌ها حدود ساعت ۱۰ تزریق شوند.

  • تستوسترون انانتات، سایپیونات، آندکانوات، پروپیونات
  • سوستانون (تستوسترون میکس)
  • دکا دورابولین
  • بولدنون
  • ترنبولون استات، انانتات، میکس
  • پارابولان
  • اومنادرون
  • مسترون انانتات، پروپیونات
  • پریموبولان تزریقی و خوراکی

اما استروئیدهای زیر، به دلیل کوتاه بودن نیمه عمر، حساسیت بیشتری برای زمان مصرف دارند. زمان مصرف هر استروئید با نیمه عمر کوتاه در ادامه گفته می‌شود.

  • اکساندرولون، اکسی متولون، وینسترول قرصی، دیانابول، پروویرون : صبح، ظهر و شب
  • وینسترول تزریقی: حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت قبل تمرین
  • تستوسترون سوسپانشن : ۲ الی ۳ ساعت قبل تمرین

اگر استروئید را در زمان مناسب مصرف نکنیم چه می‌شود؟

در صورتی که استروئید را در زمان صحیح مصرف نکنید احتمال بروز چند مشکل وجود که در ادامه بررسی میکنیم.

اگر زمانی که سطح هورمون استروئیدی در جریان خون در بیشترین حالت ممکن است، به تمرینات بدنسازی بپردازید عملکرد بسیار بهتری خواهید داشت. به همین دلیل زمان تزریق و مصرف استروئید را باید طوری برنامه ریزی کنید که در هنگام تمرین دارو در اوج مقدار خود باشد. اگر این مسئله رعایت نشود شما در حین تمرین عملکرد حداکثری خودتان را نخواهید داشت.

شاید دوست داشته باشید در مورد نحوه مصرف آمپول تستوسترون در بدنسازی بیشتر مطالعه کنید.

مشکل دوم که ممکن است در اثر مصرف استروئید در زمان مناسب رخ دهد، ریسک بیشتر عوارض جانبی است. در واقع ممکن است به دلیل مصرف مکرر در زمان های نامناسب مشکلاتی مانند افزایش شدید و غیر عادی سطوح هورمون و یا مشکلاتی مثل افزایش فشار خون رخ دهد.

توصیه میکنم برای دریافت برنامه اصولی و دقیق اجرای دوره استروئید و پاکسازی با مربی بدنسازی فیتنسیا در ارتباط باشید.

نحوه تزریق استروئید در بدنسازی چگونه است؟

حالا که با بهترین زمان های تزریق استروئیدهای آنابولیک در بدنسازی آشنا شدید، بیایید کمی هم در مورد روش اصولی و صحیح تزریق استروئیدها صحبت کنیم.

چند نکته مهم که در مورد روش اصولی و ایمن تزریق استروئید در بدنسازی باید بدانید عبارتند از:

  • محل تزریق استروئید
  • نوع سرنگ به کار برده شده
  • اقدامات قبل و بعد از تزریق

هر کدام از این نکات را در ادامه توضیح می‌دهیم.

محل تزریق استروئید

تمام استروئیدهای آنابولیک تزریقی باید به صورت عضلانی تزریق شوند. از تزریق در رگ به شدت خودداری کنید؛ زیرا خطرات زیادی دارد.

بهترین نقاط بدن برای تزریق استروئید عبارت است از ربع خارجی باسن، عضله دلتوئید، چهار سر ران. هر کدام از این نقاط را در شکل های زیر مشاهده می‌کنید.

محل تزریق استروئید در باسن

در زمان تزریق استروئید، قسمت سبز رنگ در شکل بالا (ربع خارجی باسن) به دلیل تعداد بسیار کم اعصاب و همچنین عدم گذر عصب سیاتیک، ناحیه امن برای تزریق در نظر گرفته می‌شود.

برای پیدا کردن این قسمت باید یک خط افقی و یک خط عمودی فرضی روی یک طرف باسن تصور کنید. قسمت بالایی و بیرونی محل تزریق دارو است.

تزریق استروئید در ران

قسمتی از چهار سر ران که با مربع آبی در شکل فوق نمایش داده شده است، برای تزریق استروئید به صورت عضلانی مناسب است. البته ممکن است پیدا کردن این قسمت برای شما کمی دشوار باشد.

محل تزریق در دلتوئید سرشانه

در شکل بالا قسمتی که با علامت × روی سرشانه مشخص شده است، محل مناسب برای تزریق استروئید در دلتوئید را نشان می‌دهد. اگر توده عضلانی فرد در این قسمت کم باشد، بهتر است در این محل تزریق انجام نشود.

مقاله پیشنهادی : بهترین محل تزریق تستوسترون کجاست؟

نوع سرنگ برای تزریق استروئید

به طور کلی استروئیدهای آنابولیک تزریقی را از نظر شکل ظاهری می‌توانیم به دو دسته روغنی و محلول در آب (گچی) تقسیم بندی کنیم.

استروئیدهای روغنی را معمولا با سرنگ‌هایی که سوزن رنگ آبی دارند تزریق می‌کنند. در مورد استروئیدهای گچی محلول در آب به دلیل وجود ذرات نسبتا درشت تر باید از سوزن ضخیم تر مثلا رنگ طوسی استفاده کنید.

اقدامات قبل و بعد از تزریق استروئید

قبل از تزریق استروئید باید ابتدا شکل ظاهری داروی استروئید و دمای آن را بررسی کنید. در صورتی که استروئید روغنی به رنگ کدر در آمده باشد و یا ذرات درشتی در آن شکل گرفته باشد باید از مصرف آن خودداری کنید. همچنین اجازه دهید دمای استروئید به دمای عادی محیط برسد و سپس آن را تزریق کنید.

قبل از وارد کردن سوزن سرنگ به محل تزریق، باید آن قسمت را با پد الکلی ضد عفونی کنید.

قبل از وارد کردن دارو به بدن، باید سرنگ را آسپیره کنید. یعنی ابتدا پیستون سرنگ را کمی به عقب بکشید اگر خون وارد سرنگ شد به این معنی است که نوک سوزن داخل رگ قرار دارد و نباید در آن محل تزریق کنید. اما اگه خون وارد سرنگ نشد و چیزی شبیه به حباب هوا (که در واقع خلاء است) در سرنگ دیده شد باید به آرامی تزریق را انجام دهید.

دقت کنید مدت زمان تزریق دارو داخل بدن باید حداقل ۱۵ الی ۲۰ ثانیه به ازای هر ۱ سی سی طول بکشد.

بعد از اتمام تزریق سرنگ را بیرون بکشید و با یک پد استریل چند لحظه محل تزریق را به آرامی فشار دهید.

یک نکته مهم این است که نباید دو یا چند استروئید تزریقی را به صورت مشترک با یک سرنگ و در یک نقطه از بدن تزریق کنید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *