فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

تفاوت تستوسترون ۱۰۰ و ۲۵۰


تفاوت تستوسترون ۱۰۰ و ۲۵۰

اگر شما یک بدنساز حرفه‌ای هستید که برای رسیدن به اهدافتان از استروئیدهای آنابولیک هم کمک می‌گیرید، به احتمال زیاد عبارت تستوسترون ۱۰۰ و یا تستوسترون ۲۵۰ زیاد به گوشتان خورده است. اما منظور از آن چیست؟ اصلا تفاوت تستوسترون ۱۰۰ و ۲۵۰ در چیست؟ در این نوشته از فیتنسیا به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تستوسترون یک هورمون استروئیدی آنابولیک-آندروژنیک است. این هورمون به طور طبیعی به مقدار قابل توجهی در بدن مردان ترشح می‌شود. همچنین مقادیر کمی از آن نیز در بدن زنان وجود دارد که برای جنبه‌های مختلف سلامتی ضروری است.

یکی از وظایف اصلی تستوسترون، ساخت و توسعه توده عضلانی بدن و افزایش قدرت است. به همین دلیل گاهی اوقات بدنسازان حرفه‌ای برای افزایش رشد عضلات، چربی سوزی و افزایش قدرت، تستوسترون را به صورت مصنوعی مصرف می‌کنند.

درست یا غلط بودن این کار، موضوع بحث این مقاله نیست. به طور کلی ما مصرف خودسرانه هیچ دارویی را توصیه یا تبلیغ نمی‌کنیم.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی بدنسازان حرفه‌ای بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

تستوسترون ۱۰۰ چیست؟

وقتی عدد ۱۰۰ در مقابل تستوسترون نوشته می‌شود منظور این است که در هر یک میلی‌لیتر (یک سی‌سی) از دارو، ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون وجود دارد.

در واقع به طور دقیق‌تر دوز تستوسترون ۱۰۰ برابر با 100mg/ml است.

تستوسترون ۱۰۰ را می‌توان با استرهای مختلفی پیدا کرد. از جمله:

اما آن طبق چیزی که در ایران رایج شده، منظور از تستوسترون ۱۰۰، همان تستوسترون انانتات دوز ۱۰۰ است.

تستوسترون ۲۵۰ چیست؟

احتمالا خودتان حدس زده‌اید! تستوسترون ۲۵۰ یعنی در هر یک میلی‌لیتر (یک سی سی) از آن، معادل ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون وجود دارد.

تستوسترون ۲۵۰mg/ml هم در استرهای مختلفی وجود دارد. از جمله:

  • انانتات
  • سایپیونات
  • سوستانون

اما تستوسترون پروپیونات معمولا با دوز ۲۰۰ وجود ندارد. چون این استر باید به دفعات زیاد و مکرر تزریق شود. پس بالا بودن دوز منطقی نیست. توصیه میکنم مقاله نیمه عمر استروئیدها را مطالعه کنید.

تفاوت بین تستوسترون ۱۰۰ و ۲۵۰ در چیست؟

حالا برویم سراغ موضوع اصلی؛ یعنی تفاوت بین تستوسترون ۱۰۰ و ۲۵۰ چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت ۲ تفاوت اصلی بین این دو وجود دارد:

  1. قدرت و اثرگذاری
  2. تعداد تزریق

در ادامه هر کدام از این تفاوت‌ها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

قدرت و اثرگذاری

همانطور که گفتیم، تستوسترون ۱۰۰ یعنی هر یک سی‌سی از آن (به عبارت ساده‌تر تا شماره ۱ سرنگ) به مقدار ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون دارد. اما تستوسترون ۲۵۰ در همان اندازه، ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون دارد.

اجازه دهید ساده‌تر بگویم: تستوسترون ۲۵۰ را می‌توان ۲.۵ برابر قوی‌تر از تستوسترون ۱۰۰ دانست.

هرچه دوز خالص تستوسترون بیشتر باشد، قدرت و اثرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. اما نباید اینطور تصور کنید که هرچه دوز دارو بیشتر باشد بهتر است. شاید دوزهای بالا برای شما مناسب نباشد و یا حتی خطرناک هم باشد.

همیشه در دوز ایمن و مناسب باقی بمانید! در این مورد با مربی بدنسازی مشورت کنید و دوره مخصوص خودتان را دریافت کنید.

تعداد تزریق

به طور کلی و در اکثر مواقع وقتی دوز تستوسترون بالاتر باشد، مثلا تستوسترون ۲۵۰، استر آن از نوع طولانی است (شاید همیشه اینطور نباشد).

به همین دلیل در اغلب اوقات تعداد تزریق تستوسترون ۲۵۰ نسبت به تستوسترون ۱۰۰ کمتر است. (شاید همیشه اینطور نباشد).

مثلا تستوسترون پروپیونات دوز ۱۰۰ را باید یک روز در میان و یا نهایتا هر ۳ روز یک بار تزریق کنید. اما تستوسترون انانتات دوز ۲۵۰ را می‌توان هفته‌ای فقط یک بار تزریق کرد.

توضیحات این بخش به طور کلی و عمومی ارائه شده است. مشخص است که تعداد تزریق همیشه اینطور نیست. مثلا تستوسترون انانتات در هر ۲ دوز ۱۰۰ و ۲۵۰ وجود دارد!

تستوسترون ۱۰۰ بهتر است یا ۲۵۰؟

تستوسترون ۱۰۰ یا ۲۵۰ کدام بهتر است

اگر شما مجاز به مصرف استروئید و تستوسترون نباشید، مشخص است که هیچ کدام برای شما مناسب نیست.

اما با این فرض که شما یک بدنساز حرفه‌ای هستید و با آگاهی و دانش تصمیم به مصرف تستوسترون گرفته‌اید، حالا دوز ۱۰۰ برای شما بهتر است یا دوز ۲۵۰ میلی‌گرم/‌میلی‌لیتر؟

پاسخ به این سوال به این سادگی‌ها نیست؛ زیرا جزئیات دوره استروئید باید به طور دقیق با توجه به شرایط بدنی و اهداف ورزشکار تعیین شود.

اما به عنوان یک راهنمایی کلی می‌توانیم بگوییم اگر شما در مصرف استروئیدها مبتدی هستید، بهتر است از دوزهایی پایین مثل ۱۰۰ شروع کنید.

ولی اگر تجربه زیادی در مصرف استروئیدها دارید، شاید دیگر دوز ۱۰۰ روی بدن شما کارایی کافی نداشته باشد. در این وضعیت تستوسترون ۲۵۰ برای شما انتخاب بهتری است.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *