فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

بهترین زمان تزریق سوستانون


بهترین زمان تزریق سوستانون

سوستانون یک استروئید آنابولیک-آندروژنیک محبوب در دنیای بدنسازی حرفه‌ای است. سوستانون ترکیبی از ۴ استر مختلف تستوسترون است و این موضوع آن را منحصر به فرد ساخته است؛ زیرا هم نیمه عمر طولانی دارد و هم زود اثر می‌باشد. این یک مزیت بزرگ است! در این نوشته از فیتنسیا می‌خواهیم به طور خاص و دقیق به این موضوع بپردازیم که بهترین زمان تزریق سوستانون چه موقع است. پس با ما همراه باشید.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی و دانش ورزشکاران سطح حرفه‌ای بوده و مصرف خودسرانه هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

هر دوره استروئید جزئیات و نکات زیادی دارد که البته تمام این جزئیات مهم و تاثیر گذار هستند – هم برای کسب نتیجه، هم برای جلوگیری از عوارض جانبی.

یکی از مهم‌ترین نکات هر دوره استروئید، تعیین بهترین زمان مصرف ترکیبات استروئیدی است. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که اگر ورزشکار در دوره استروئید ترکیب سوستانون را داشته باشید، بهترین زمان برای تزریق این دارو چه موقع است. برای پاسخگویی به این سوال، لازم است کمی بیشتر با سوستانون آشنا شویم.

همچنین توصیه میکنیم برای درک بهتر این موضوع، مقاله‌های زیر را بخوانید:

سوستانون چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، سوستانون یک استروئید ترکیبی بوده که شامل ۴ نوع استر مختلف تستوسترون است. پس از نظر فنی و تخصصی سوستانون در واقع همان تستوسترون است و خواص و اثرات آن با تستوسترون تفاوتی ندارد. (نسبت آنابولیک به آندروژنیک آن نیز ۱۰۰:۱۰۰ می‌باشد).

سوستانون اغلب با دوز ۲۵۰ میلی‌گرم/میلی‌لیتر تولید می‌شود؛ یعنی در هر یک میلی‌لیتر (سی‌سی) دارو، ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون خالص وجود دارد. در ادامه به طور دقیق ترکیبات موجود در ۱ سی سی سوستانون ۲۵۰ آورده شده است:

  • ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون دکانوات
  • ۶۰ میلی‌گرم تستوسترون ایزوکاپروات
  • ۶۰ میلی‌گرم تستوسترون فنیل پروپیونات
  • ۳۰ میلی‌گرم تستوسترون پروپیونات

البته گاهی اوقات سوستانون با نام تستوسترون میکس دوز ۲۵۰، ۴۰۰ یا حتی ۵۰۰ میلی‌گرم/میلی‌لیتر هم تولید می‌شود.

فواید و اثرات سوستانون چیست؟

از سوستانون باید همان چیزی را انتظار داشته باشید که از تستوسترون انتظار دارید. اما آیا دقیقا مثل تستوسترون است؟ قطعا خیر! یک قانون کلی در مورد استروئیدها این است که اگر نیمه عمر طولانی داشته باشند (یعنی ماندگاری زیاد) دیر اثر خواهند بود و برعکس اگر بخواهید زوداثر باشند، نیمه عمرشان کوتاه بوده و ماندگاری کمی دارند (یعنی نیاز به تعداد تزریق زیاد). اما سوستانون این قانون را زیر پا می‌گذارد؛ یعنی هم زوداثر است و هم نیمه عمر طولانی دارد و نیازی به تزریق‌های مکرر نیست.

به طور کلی نتایج و فواید سوستانون را می‌توان به این صورت بیان کرد:

  • افزایش حجم عضلات
  • بالا بردن قدرت بدنی ورزشکار
  • افزایش چگالی و سفتی عضلات (در صورتی که خواص استروژنیک آن به خوبی خنثی شود)
  • تقویت استقامت عضلانی
  • کمک به بهبود اختلالات جنسی ناشی از کمبود سطح تستوسترون
  • تقویت قدرت تمرکز و حافظه در افرادی که سطوح تستوسترون پایین دارند
  • و …

بهترین زمان برای تزریق سوستانون چه موقع است؟

حالا می‌رسیم به موضوع اصلی مقاله، یعنی بهترین زمان برای تزریق و مصرف سوستانون.

اگر منظور از بهترین زمان، ساعت تزریق باشد، لازم نیست خیلی حساس باشید؛ زیرا به دلیل نیمه عمر طولانی سوستانون، دارو تا چندین روز یا حتی چند هفته در جریان خون باقی خواهد ماند و از اثرات مثبت آن برخوردار خواهید بود.

اما با این حال، اگر بخواهیم بهترین زمان و ساعت برای تزریق سوستانون رو مشخص کنیم، به نظر می‌رسد تزریق در صبح‌ها مناسب‌تر باشد. به ۲ دلیل:

  1. در صورتی که زمان تزریق سوستانون صبح‌ها باشد، عضله‌ای که تزریق در آن انجام شده طی روز فعال بوده و این به جذب بهتر و سریع‌تر دارو کمک زیادی می‌کند.
  2. تا چند ساعت بعد از تزریق احتمال افزایش فشار خون وجود دارد و اگر زمان تزریق سوستانون را به ساعات انتهایی روز موکول کنید ممکن است این افزایش فشار خون در هنگام خواب شبانه بروز کند که بسیار خطرناک‌تر است.

اما اگه منظور از بهترین زمان تزریق سوستانون این باشد که آن را چه روزهایی از هفته تزریق کنیم مسئله متفاوت خواهد بود و اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

سوستانون را باید هفته‌ای یک الی دو بار تزریق کنید. اگر دوز مصرف آن پایین است (حدود ۲۵۰ میلی‌گرم در هفته) همان یک نوبت تزریق در هفته کفایت می‌کند. اما اگر بخواهید دوزهای بالاتر در حد ۵۰۰ میلی‌گرم در هفته تزریق کنید، نباید تمام این ۵۰۰ میلی‌گرم را در یک روز تزریق کنید. توصیه می‌شود این دوز را به دو نوبت تقسیم کرده و دو روز در هفته تزریق کنید؛ مثلا شنبه و سه‌شنبه.

عوارض جانبی سوستانون چیست؟

باید بدانید که سوستانون علاوه بر نتایج مثبتی که شما به دنبال آن هستید، می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته نیز داشته باشد که اصلا خوشایند نیست. به ویژه اگر سوستانون را به شکل خودسرانه و غیر اصولی مصرف کنید، احتمال بروز و شدت این عوارض جانبی بیشتر خواهد بود.

عوارض جانبی سوستانون کاملا مشابه با عوارض جانبی تستوسترون است. از اصلی ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چرب شدن پوست و آکنه
  • ریزش موی سر (طاسی)
  • مشکلات پروستات
  • احتباس آب
  • ژنیکوماستی
  • افزایش فشار خون
  • کاهش تستوسترون طبیعی بدن
  • افزایش سطح کلسترول بد
  • کاهش تعداد اسپرم
  • غلظت خون
  • و …

جمع بندی و نتیجه گیری در مورد بهترین زمان تزریق سوستانون

در این مقاله متوجه شدیم که سوستانون در واقع همان تستوسترون است و نباید آن را چیزی جدا یا متفاوت از تستوسترون بدانیم.

از آن‌جایی که سوستانون شامل چهار نوع استر مختلف تستوسترون با نیمه عمرهای مختلف است، به طور کلی هم نیمه عمر طولانی دارد و هم زود اثر می‌باشد.

در مورد این مسئله که بهترین زمان تزریق سوستانون چه موقع است، گفتیم اگر منظور ساعت تزریق باشد خیلی تفاوت ندارد اما بنا به دلایلی که بالاتر گفته شد بهتر است در ساعات ابتدایی روز و صبح‌ها تزریق شود.

اما اگر منظور از بهترین زمان و موقع تزریق سوستانون این باشد که آن را چه روزهایی از هفته و هر چند روز یک بار تزریق کنیم، گفتیم بنا به دوز مصرفی باید یک الی دو بار در هفته تزریق شود.

اگر یک روز در هفته تزریق کنید فقط کافیست هر هفته در یک روز معین (مثلا شنبه‌ها) این کار را انجام دهید. اما برای تزریق دو بار در هفته باید فاصله زمانی بین این دو روز به درستی رعایت شود و تقریبا ۳ الی ۴ روز بین دو نوبت تزریق فاصله باشد. مثلا شنبه و سه‌شنبه.

در نهایت دوباره تاکید میکنیم که مصرف خودسرانه استروئیدها می‌تواند عوارض جانبی داشته باشید و توضیحات این نوشته فقط با هدف افزایش آگاهی و دانش ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای ارائه شده است.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. ناشناس گفت:

    سلام ایا سوستانون فقط برای حجم استفاده میشود؟

    1. سلام. خیر اینطور نیست
      سوستانون در واقع همون تستوسترون هست (با ۴ استر مختلف) پس در هر دوره استروئيد با هر هدفی قابل مصرفه (اما نحوه مصرف به شرایط بدنی و وضعیت ورزشکار بستگی داره)

  2. سالار گفت:

    آیا تزریق سوستانون نیم ساعت قبل تمرین بهتر جواب نمیده؟؟؟

    1. سلام
      خیر اینطور نیست و تفاوتی نداره. سوستانون برای جذب و تاثیر روی سیستم هورمونی بدن زمان بیشتری نیاز داره
      در ضمن مصرف خودسرانه استروئید به هیچ وجه توصیه نمیشه

  3. رضا بهاری گفت:

    درود بر شما که با سواد وعلم خود جوانان رواز خطرات وفواید علم روز استروئیدها آگاه میکنید تاحداقل اصولی ودرست استفاده کنند سپاسگزارم