فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

آمپول ناندرولون دکانوات


آمپول ناندرولون دکانوات

بدنسازی یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار بوده که می‌توان هدف اصلی اکثر ورزشکاران این رشته را افزایش حداکثری توده عضلات و کاهش حداکثری توده چربی بدن دانست. هر شخص با توجه به ژنتیک و شرایط بدنی خودش به صورت طبیعی و فقط با تمرین و تغذیه مناسب می‌تواند تا حدی به این هدف دست یابد. اما اگر ورزشکار بیشتر و بیشتر بخواهد چه؟ اینجاست که بدنسازان حرفه‌ای و افرادی که قصد شرکت در مسابقات بدنسازی دارند، تصمیم به مصرف داروها و استروئیدهای مختلف می‌گیرند. یکی از محبوب‌ترین استروئیدها برای افزایش حجم، آمپول ناندرولون دکانوات است. نام دیگر ناندرولون، دکا دورابولین است؛ این دارو در بدنسازی به صورت تزریقی و به شکل آمپول مصرف می‌شود.

هشدار: این نوشته فقط برای افزایش آگاهی و اطلاعات ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای بوده و به هیچ وجه مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند. مصرف خودسرانه هر نوع دارو می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

در این نوشته از وب‌سایت آموزش بدنسازی فیتنسیا، قصد داریم اطلاعات جامع و مفیدی در مورد آمپول ناندرولون دکانوات در بدنسازی به شما ورزشکاران عزیز ارائه دهیم تا دانش شما در این زمینه ارتقاء یابد. پس با ما همراه باشید!

ناندرولون دکانوات چیست؟

در این قسمت، می‌خواهیم بررسی کنیم که آمپول ناندرولون یا همان دکا دورابولین چیست.

ساختار مولکولی ناندرولون دکانوات
ساختار مولکولی ناندرولون دکانوات

ناندرولون (دکا دورابولین) یک نسخه مصنوعی (ساخته شده در آزمایشگاه) از هورمون تستوسترون است. همچنین به نام‌های ناندرولون دکانوات و ۱۹ نورتستوسترون نیز شناخته می‌شود. ناندرولون نوعی استروئید آنابولیک-آندروژنیک است. در پزشکی ناندرولون برای درمان برخی از اشکال کم خونی تجویز می‌شود. همچنین ممکن است برای افرادی که به دلیل بیماری دچار ضعف شدید عضلات شده‌اند، تجویز شود.

مانند بسیاری دیگر از استروئیدهای آنابولیک، ناندرولون معمولاً مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. برخی از بدنسازان از آمپول ناندرولون دکانوات برای افزایش حجم یا افزایش توده عضلانی استفاده می‌کنند. برخی از ورزشکاران از ناندرولون برای تقویت عملکرد خود استفاده می‌کنند. اما انجام این کار به صورت خودسرانه خطرناک است.

ناندرولون تجویزی فواید سلامتی دارد، اما استفاده از آن خطرات عوارض جانبی را نیز به همراه دارد. این استروئید را فقط باید تحت نظارت دقیق و با رعایت اصول مهم مصرف کنید.

ناندرولون چگونه کار می کند؟

آمپول دکانواتباید به صورت تزریق عضلانی مصرف شود. وقتی وارد بدن شما می‌شود، بسیار شبیه تستوسترون عمل می‌کند. تستوسترون یک هورمون جنسی به نام آندروژن است. تستوسترون همچنین دارای خواص «آنابولیک: عضله سازی» است. به همین دلیل است که ناندرولون را یک استروئید «آندروژنیک آنابولیک» می‌نامند. این نام‌گذاری سرنخ‌هایی در مورد نحوه عملکرد ناندرولون ارائه می‌دهد:

  • آنابولیک: آنابولیسم فرآیند ساخت ماهیچه ها، استخوان ها یا سایر ساختارهای بدن است. تستوسترون باعث رشد بافت و افزایش توده عضلانی می‌شود.
  • آندروژنیک: تستوسترون یک آندروژن است. این بیشتر برای تحریک توسعه ویژگی‌های جنسی در مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند (AMAB) شناخته شده است. (به طور خلاصه مسئول ایجاد صفات و ویژگی‌های مردانه است).

دانشمندان به دلیل قدرت آنابولیک (عضله‌سازی) تستوسترون، ناندرولون را پس از تستوسترون الگوبرداری کردند. آنها خواص آنابولیک آن را تقویت کردند در حالی که خواص آندروژنی آن را تضعیف کردند. بنابراین ناندرولون نسبت به تستوسترون قدرت عضله سازی بیشتری دارد اما هورمون جنسی ضعیف‌تری است.

با این حال، هنوز هم ناندرولون یک هورمون جنسی است. عوارض جانبی مرتبط با ناندرولون به این دلیل رخ می‌دهد که به عنوان یک هورمون جنسی اضافه شده در بدن شما رفتار می‌کند.

آمپول ناندرولون برای چه چیزی مصرف می‌شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در درجه اول ناندرولون را برای درمان کم خونی مرتبط با نارسایی مزمن کلیه تجویز می‌کنند. کم خونی شامل نداشتن گلبول‌های قرمز سالم کافی است. ناندرولون تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

از کاربردهای اصلی آمپول ناندرولون می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کنترل پوکی استخوان در زنانی پس از یائسگی (یعنی دیگر قاعدگی ماهانه ندارند).
  • ضعف شدید بدنی در اثر بیماری‌هایی مثل ایدز.
  • بیماری مزمن کلیه (CKD).
  • سرطان پستان.
  • برخی از مطالعات نشان می دهد که ناندرولون می تواند به بهبود مفاصل آسیب دیده کمک کند.
  • گاهی اوقات در بدنسازی و توسط ورزشکاران بسیار حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع مختلف آمپول ناندرولون

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر استروئید، استر متصل به آن است. وظیفه استر این است که زمان رها شدن و اثرگذاری دارو پس از مصرف را کنترل کند. مثلا وقتی می‌گوییم تستوسترون انانتات، یعنی استر متصل به تستوسترون، انانتات نام دارد. از طرف دیگه در تستوسترون پروپیونات، استر متصل به تستوسترون، پروپیونات نام دارد. جالب است بدانید که انانتات نسبت به پروپیونات نیمه عمر و زمان تاثیرگذاری طولانی‌تری دارد.

جالب است بدانید که ناندرولون نیز به ۲ نوع استر مختلف تولید می‌شود:

  • ناندرولون دکانوات
  • ناندرولون فنیل پروپیونات

البته استر دکانوات رایج‌تر بوده و در پزشکی و بدنسازی محبوب‌تر است. چرا؟ چون نیمه عمر دکانوات (تقریبا ۱۴ روز) نسبت به نیمه عمر فنیل پروپیونات (تقریبا ۲.۵ روز) طولانی‌تر است. این یعنی اگر از آمپول ناندرولون دکانوات استفاده کنید، تعداد تزریق‌های مورد نیاز به مراتب کمتر از فرم فنیل پروپیونات خواهد بود.

اما روی دیگر سکه این است که ناندرولون فنیل پروپیونات خیلی سریع‌تر اثرات و نتایج خودش را نشان می‌دهد.

استفاده از آمپول ناندرولون در بدنسازی

ناندرولون دکانوات در بدنسازی
ناندرولون یکی از استروئیدهای رایج در دنیای بدنسازی حرفه‌ای است.

تا اینجا متوجه شدیم که آمپول ناندرولون در اصل برای اهداف پزشکی و شرایط خاص ساخته شده است. اما به دلیل اثرات و نتایجی که در عضله سازی دارد، بسیار مورد استقبال بدنسازان نیز قرار گرفته است. (کلا بدنسازها هرچیزی را که عضله ساز باشد دوست دارند).

ما در ادامه بررسی میکنیم که بدنسازان حرفه‌ای چطور از آمپول ناندرولون در بدنسازی استفاده می‌کنند. این مطالب آموزش مصرف این دارو نبوده و صرفا برای افزایش آگاهی و اطلاعات شما عزیزان است. به یاد داشته باشید که مصرف خودسرانه استروئید با هدف بدنسازی به هیچ وجه کار درستی نبوده و می‌تواند عواقب متعددی داشته باشد. برای مشورت با مربی کلیک کنید.

ناندرولون در بدنسازی با چه هدفی مصرف می‌شود؟

به طور کلی ناندرولون یکی از ترکیبات استروئیدی مختص افزایش حجم و فصل خارج از مسابقات است. یعنی وقتی بدنساز می‌خواهد حجم عضلاتش را تا حد امکان افزایش دهد، ناندرولون یکی از گزینه‌های پیش روی خواهد بود.

البته اینطور نیست که ناندرولون به هیچ وجه به چربی سوزی و کات کمک نکند. در واقع، این برنامه تمرینی و رژیم غذایی ورزشکار است که مشخص می‌کند وی در حال حرکت به سمت عضله سازی و افزایش حجم است یا به سمت چربی سوزی و کات می‌رود.

اما اگر این سوال مطرح شود که آمپول ناندرولون یک استروئید افزایش حجم است یا چربی سوزی، بدون شک پاسخ این است: افزایش شدید و قابل توجه حجم و وزن!

آیا ناندرولون فقط برای مردان است؟

گفتیم ناندرولون در واقع یکی از مشتقات تستسوترون است (نه خود تستوسترون) اما به هر حال به اصلی‌ترین هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون مرتبط است. این یعنی فقط مردان مجاز به مصرف آن هستند؟

در شرایط پزشکی، ناندرولون برای بانوان نیز مجاز است. اما نه به همان صورت که مردان از آن استفاده می‌کنند. دوز مصرف ناندرولون برای زنان بسیار کمتر از آن چیزی است که مردان به کار می‌برند.

دوز مصرف ناندرولون دکانوات در بدنسازی چقدر است؟

هیچگاه نمی‌توان یک دوز مشخص از یک دارو را برای تمام افراد مناسب دانست. در واقع دوز مصرف هر دارو از جمله آمپول ناندرولون دکانوات باید براساس شرایط بدنی فرد و اهداف وی تعیین شود.

به طور کلی، بهتر است ورزشکاران در طور دوره استروئید، داروها را با دوز کم شروع کنند و به مرور زمان آن را افزایش دهند و مجددا با نزدیک شدن به پایان دوره، دوز مصرف دارو را رفته رفته کاهش دهند. با این حال، دوز ناندرولون دکانوات می‌تواند در تمام طول دوره ثابت بماند.

از آنجایی که ناندرولون دکانوات استر نیمه عمر طولانی دارد، کارشناسان دوز ۴۰۰ میلی گرمی را یک بار در هفته برای مردان پیشنهاد می‌کنند.

البته دوز ۴۰۰ میلی‌گرم برای بدنسازان و ورزشکاران سطح حرفه‌ای مناسب است. اگر شما یک ورزشکار نیمه حرفه‌ای هستید که سابقه چندانی در مصرف استروئیدها ندارید،‌ دوزهایی پایین‌تر در حد ۲۵۰ میلی‌گرم در هفته نیز نتایج فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد داشت. همچنین دوز مناسب برای زنان فقط ۲۵ الی ۵۰ میلی‌گرم در هفته خواهد بود.

طول دوره مصرف آمپول ناندرولون در بدنسازی چقدر است؟

همیشه این را به یاد داشته باشید که هرچه نیمه عمر استروئید طولانی‌تر باشد، طول دوره مصرف آن را نیز باید طولانی‌تر در نظر بگیرید و بالعکس؛ یعنی اگر نیمه عمر دارو کوتاه باشد، بهتر است طول دوره را هم کوتاه کنید.

با توجه به نیمه عمر طولانی ناندرولون دکانوات؛ یعنی ۱۴ روز، در اکثر اوقات ورزشکاران دوره ناندرولون دکانوات را ۱۰ الی ۱۲ هفته در نظر می‌گیرند و در شرایط بسیار خاص ممکن است تا ۱۴ هفته هم طول بکشد.

عوارض جانبی آمپول ناندرولون (دکا)

خطرات و عوارض جانبی عمومی عبارتند از:

  • سردرد
  • آکنه
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • تورم، به خصوص در پاها، مچ پا و ساق پا (ادم)
  • مشکل در خواب (بی خوابی)
  • تغییرات خلقی، از جمله افسردگی، تحریک پذیری و پرخاشگری

عوارض جانبی بر اساس سن و جنسیت شما می‌تواند متفاوت باشد. برخی از این تغییرات با قطع مصرف دارو برگشت پذیر هستند. بقیه ممکن است دائمی باشند. به همین دلیل ضروری است که این استروئید را خودسرانه مصرف نکنید و تنها در صورت نیاز زیر نظر متخصص و با رعایت اصول مورد نیاز مصرف شود.

عوارض جانبی ناندرولون برای مردان

قبل از بلوغ، عوارض جانبی شامل بزرگ شدن آلت تناسلی و نعوظ مکرر است. پس از بلوغ، عوارض جانبی عبارتند از:

  • سرکوب تستوسترون طبیعی بدن
  • کاهش اندازه و عملکرد بیضه ها (آتروفی بیضه)
  • تعداد کم اسپرم (الیگواسپرمی)
  • نعوظ های دردناک و مداوم (پریاپیسم مزمن)
  • اختلال در نعوظ
  • التهاب در لوله پشت بیضه ها (اپیدیدیمیت)
  • مثانه دردناک یا تحریک پذیر
  • تغییرات در میل جنسی (لیبیدو)
  • بزرگ شدن غیر عادی سینه (ژنیکوماستی)

عوارض جانبی ناندرولون برای زنان

آمپول ناندرولون دکانوات ممکن است باعث ایجاد ویژگی‌ها و صفات مردانه در زنان شود. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • سیکل قاعدگی نامنظم
  • بزرگ شدن کلیتوریس (کلیتورومگالی)
  • رشد مو در صورت، سینه و پشت (هیرسوتیسم)
  • طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک)
  • تغییرات در میل جنسی (لیبیدو)
  • کلفت و مردانه شدن صدا

عوارض جانبی ناندرولون برای کودکان و نوجوانان

در سنین پایین که هنوز رشد فرد کامل نشده است، ناندرولون می‌تواند بر رشد استخوان در کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد. می‌تواند باعث شود رشد استخوان‌های کودک قبل از رسیدن به قد کامل متوقف شود. در صورت مصرف ناندرولون، پزشک به طور منظم استخوان‌های کودک یا نوجوان را بررسی می‌کند.

فواید آمپول ناندرولون چیست؟

ناندرولون می‌تواند به مدیریت برخی شرایط کمک کند. برای مثال:

  • تولید گلبول‌های قرمز را تقویت می‌کند
  • استقامت و التیام عضلات را افزایش می‌دهد
  • توده عضلانی بدون چربی می‌سازد
  • تراکم استخوان را افزایش می‌دهد

در بدنسازی سطح حرفه‌ای، استروئیدهایی مثل ناندرولون به افزایش حداکثری توده عضلانی ورزشکار و افزایش توانایی رشد بدن او کمک زیادی می‌کنند.

ریسک و خطرات مصرف آمپول ناندرولون (دکا دورابولین) چیست؟

مصرف ناندرولون به ویژه بدون نسخه خطرناک است. بسیاری از بدنسازانی که از ناندرولون استفاده می‌کنند، آن را با دوزهای بالاتری نسبت به تجویز یک پزشک مصرف می‌کنند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می‌دهد.

ناندرولون همچنین خطرات جدی تری دارد که احتمال بروز آن‌ها نسبت به عوارض جانبی معمول که پیشتر ذکر شد کمتر است. اما به هر حال این خطرات عبارتند از:

  • کیست‌های پر از خون در کبد (پلیوز هپاتیس): این توده‌ها می‌توانند منجر به نارسایی کبد شوند و به طور بالقوه کشنده هستند. معمولاً با توقف مصرف ناندرولون دکانوات، کیست‌ها برطرف می‌شوند. با این حال، اغلب تا زمانی که وضعیت شما پیشرفت نکرده باشد، علائمی ایجاد نمی‌کنند.
  • تومورهای کبدی: بیشتر این تومورها خوش خیم هستند و پس از توقف درمان از بین می‌روند. با این حال، برخی از موارد بدخیم (سرطان) بوده است.
  • سفت شدن در رگ‌های خونی (آترواسکلروز): پلاک می‌تواند در شریان‌های شما ایجاد شود. این تجمع می‌تواند منجر به بیماری قلبی عروقی شود و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

نکات مهم و پیشنهادات

در این بخش، مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با مصرف آمپول ناندرولون دکانوات در بدنسازی باید بدانید به شما خواهیم گفت.

  1. اگر نیاز ندارید مصرف نکنید. فقط بدنسازان و ورزشکاران بسیار حرفه‌ای (البته رشته‌های ورزشی بدون تست دوپینگ) مجاز به مصرف ناندرولون هستند. پس اگر شما یک ورزشکار عادی هستید، اصلا شاید مجاز به مصرف این استروئید نباشید.
  2. ناندرولون و یا هر استروئید دیگر را به شکل اصولی و کنترل شده مصرف کنید. مصرف استروئید به شیوه غلط و بدون داشتن آگاهی کافی، بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.
  3. آن را با دوز مناسب مصرف کنید. اگر از دوز مجاز دارو تجاوز کنید، باید منتظر عوارض جانبی شدیدتر باشید.
  4. طول دوره را بیشتر از حد مجاز در نظر نگیرید. گفتیم طول دوره مناسب برای مصرف آمپول ناندرولون دکانوات در بدنسازی ۱۰ الی ۱۲ هفته است.
  5. داروهای جانبی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش عوارض جانبی استروئید را در طول دوره مصرف کنید.
  6. به پاکسازی (PCT) صحیح، در زمان بعد از دوره اهمیت دهید. با توجه به این که ناندرولون باعث سرکوب تولید تستوسترون طبیعی توسط بدن می‌شود، باید بعد از اتمام دوره مصرف به کمک یک پاکسازی درست، توانایی تولید تستوسترون را به بدن برگردانید. در غیر این صورت نتایج کسب شده از دوره را از دست داده و دچار عوارض جانبی متعدد هم خواهید شد.
  7. دوره‌های استروئید را زیر نظر مربی با تجربه و یا پزشک متخصص اجرا کنید. با این کار حداقل می‌دانید که این کار را اصولی و صحیح انجام می‌دهید و ریسک عوارض جانبی به مراتب کاهش خواهد یافت.

نتیجه گیری و جمع بندی نهایی

در این نوشته از فیتنسیا به خوبی با آمپول ناندرولون دکانوات، اثرات، کاربرد و نتایج آن آشنا شدیم.

گفتیم که آمپول ناندرولون دکانوات در اصل برای کاربردهای پزشکی و درمان بیماری‌های مختلف ساخته شده است. اما از آن‌جایی که به عضله سازی و افزایش توده عضلات بدن کمک زیادی می‌کند، مورد توجه بدنسازان حرفه‌ای نیز قرار گرفته است.

بدنسازان سطح حرفه‌ای، از استروئیدهایی مثل ناندرولون برای افزایش حداکثری حجم و وزن استفاده می‌کنند. البته این کار اصول و شرایط خاص خودش را دارد و باید کاملا دقیق و زیر نظر شخص متخصص انجام شود.

فیتنسیا مصرف خودسرانه هیچ نوع دارو و مکملی را برای اهداف بدنسازی توصیه نمی‌کند؛ زیرا این کار می‌تواند عوارض جانبی جدی و خطرناک در پی داشته باشد.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. مجتبی گفت:

    سلام من کاشت مو داشتم ۲ سال پیش ضرر نداره ناندرولون استفاده کنم

    1. سلام. باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

  2. جواد گفت:

    سلام من میخام ناندرولون رو با سوستانول برم آیا جواب گو هست؟

    1. سلام
      باید براساس شرایط بدنی شما تعیین بشه
      میتونید از طریق لینک زیر درخواست مشاوره تخصصی (و یا دوره بدنسازی +‌پاکسازی) بدید.
      fitnessia.ir/contact

  3. حسن گفت:

    سلام وقت بخیر عمل دیسک کمر انجام دادم دکتر دو عدد از این امپول را در فاصله پانزده روز برام تجویز کرده .
    علتش را می‌خواستم بدونم خسته نباشید.در ضمن من میگرن هم دارم.

    1. سلام. وقت بخیر
      ناندرولون برای تقویت و بهبود عملکرد مفاصل هم موثره. اما در این مورد شما باید با پزشک متخصص مشورت کنید و دلیل تجویز رو از ایشون بپرسید

  4. محمد گفت:

    سلام. دوست گرامی سپاس از مطالبی که در سایت می‌گذارید
    من میخواستم دوره ناندرلون و تستوسترون استفاده کنم 45سالمه و 30ساله ورزش میکنم و از مکمل‌های مجاز مثل کراتین و وی ایزوله و ارژنین و بتا آنلاین و سیترولین هم در کنار اینها می‌خوام استفاده کنم برای مدت 1ماه از استرویید استفاده کنم راهنمایی بفرمایید دوز چند استفاده کنم

    1. سلام. وقت بخیر
      با توجه به این که میخواید فقط یک ماه مصرف کنید باید از تستوسترون های با استر کوتاه مثل پروپیونات مصرف کنید. چون تست های با استر بلند از جمله انانتات، در کوتاه مدت و یک ماه نتیجه نمیدن
      در مور نحوه دقیق مصرف و پاکسازی میتونید از طریق لینک fitnessia.ir/contact درخواست برنامه دوره بدنسازی + پاکسازی بدید در خدمتتون هستم

  5. Reza گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون.
    دکا داروخونه ای کیفیت داره و اینکه برای دوره اول برای کسانی که سابقه تمرین بالایی دارن؟؟

    1. سلام و عرض احترام
      دوز دکا داروخانه‌ای ۲۵ میلی‌گرم هست که فقط کاربرد پزشکی داره و برای اهداف بدنسازی خیلی کمه. (دوز مناسب برای بدنسازی ۲۵۰ هست)
      در مورد این که اصلا مناسب شما هست یا نه و نحوه مصرف میتونید به من پیام بدید تا به طور دقیق شرایط رو بررسی کنم.

  6. محمدرضا گفت:

    من ۲ ماهه که بدنسازی میرم اگه اینو بزنم برام خوبه؟
    کلا بگید چه کار کنم

    پاسخ فیتنسیا به این دیدگاه:
    سلام. وقت بخیر
    سابقه تمرینی شما خیلی کمه و اصلا نباید به مصرف استروئید فکر کنید.
    تمرین و تغذیه درست داشته باشید مطمئن باشید پیشرفت میکنید.
    استروئیدها و داروهایی این چنینی فقط برای بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای اون هم در شرایط خاص کاربرد داره

  7. رضا گفت:

    کامل و جامع ممنون

  8. حمیدرضاملازینل گفت:

    من نمیدونم چطور داری تبلیغات داروهای نیروزایی،میکنی که همه شون ،سرطان ها و بزرگ شدن اندام حیاتی بدن مانند قلب و کلیه ها و …،فشارخون بالا،سرطان پروستات و…. رو به همراه دارند را انجام میدی،،،این پاکسازی چیه افتاده تو دهن شما،دارویی که رفت تو گردش خون،کارش،رو انجام داد،دیگه چه پاکسازیی،نکنه به دوتا تاموکسیفن خوردن میگی پاکسازی،من که میدونم این دیدگاه منو پخش نمیکنن
    [بخشی از این دیدگاه به دلیل عدم رعایت قوانین فیتنسیا، حذف شد.]

    پاسخ فیتنسیا به این دیدگاه:
    سلام. وقت شما بخیر دوست گرامی
    مطمئن هستم که شما حتی وقت نذاشتید متن این مقاله رو کامل بخونید. چون در همان بخش های ابتدایی این مقاله چندین بار (مخصوصا در کادر قرمز) تذکر داده شده که این نوشته فقط برای افزایش سطح علمی و آگاهی ورزشکاران حرفه ای بوده و به هیچ عنوان مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمیکنه؛ بعد شما دارید میگید ما تبلیغ میکنیم!!!
    اگه مقاله رو مطالعه میکردید متوجه میشدید که فقط برای بدنسازان حرفه ای در سطح مسابقات نوشته شده و همچنین تمام عوارض جانبی احتمالی این دارو (بیشتر از اون چیزی که شما فرمودید) در مقاله درج شده و تمام هشدار ها هم داده شده.
    خواهشم از شما و سایر مخاطبانی که قصد نظر گذاشتن در مقالات رو دارن، اینه که اول مقاله رو کامل و با دقت بخونن…
    موفق و موید باشید دوست عزیز