فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

درمان گرفتگی عضلات پا بعد ورزش + پیشگیری و علت آن


درمان گرفتگی عضلات پا بعد ورزش

اگر به دنبال مطالعه این مقاله آمده اید پس احتمال زیاد گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش را تجربه کرده اید. گرفتگی عضلانی در اصل یک انقباض قوی و غیرارادی در عضله شما می باشد که می تواند بسیار دردناک باشد. اما ما میخواهیم بدانیم علت این گرفتگی ها چیست، برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا چه کارهایی می توان انجام داد و در نهایت برای درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش باید چه اقداماتی انجام داد. با فیتنسیا همراه باشید.

گرفتگی عضلات ناشی از ورزش چیست؟

گرفتگی های ناشی از ورزش در عضلاتی که به طور معمول تحت کنترل شما هستند، به نام عضلات اسکلتی اتفاق می افتد. اما در طول یک گرفتگی، عضله شما به شدت بدون اینکه بخواهید منقبض می شود و این می تواند سخت و دردناک باشد.

گرفتگی عضلات معمولاً کوتاه مدت است و می تواند به همان اندازه که ناگهانی شروع می شود ناگهان نیز متوقف شود. اما گاهی اوقات، درد و حساسیت ممکن است تا چند ساعت پس از قطع گرفتگی ادامه یابد.

اگرچه هر عضله ای می تواند دچار اسپاسم شود، گرفتگی عضلانی بعد از ورزش بیشتر بر عضلات پا تأثیر می گذارد، مثل:

  • عضله ساق پا شما (گاستروکنمیوس)
  • ماهیچه های پای شما
  • گروهی از عضلات جلوی ران شما (چهارسر ران)
  • عضلات همسترینگ

علت گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش چیست؟

ما همیشه نمی دانیم که چه چیزی باعث گرفتگی عضلات پا در حین ورزش می شود، اما دو دلیل ممکن است وجود داشته باشد.

جدید ترین نظریه این است که گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش به دلیل خستگی عضلانی است.

ایده قدیمی‌ تر این است که گرفتگی عضلات به دلیل کم‌آبی بدن و سطوح پایین مواد معدنی به نام الکترولیت‌ها در بدن شما است.

ممکن است گرفتگی ناشی از ورزش در موقعیت‌های مختلف علل مختلفی داشته باشد، یا چندین علت در کنارهم باعث ایجاد گرفتگی عضلات پا شوند. برای مثال اگر بعد از مدت نسبتا طولانی به باشگاه برگردید و سخت ورزش کنید قطعا دچار گرفتگی و اسپاسم عضلانی می شوید. یا اگر در شرایط گرم و مرطوب سخت تمرین کنید دچار گرفتگی عضلات می شوید. به هر حال دانستن علت گرفتگی برای درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش واجب است.

درمان گرفتگی عضلات پا بعد ورزش

اگر در حین تمرین احساس کردید عضله شما دچار گرفتگی شده است باید تمرین را متوقف کنید و به آرامی حرکات کششی روی قسمت آسیب دیده انجام دهید. آن را تا 30 ثانیه در حالت کشیده نگه دارید و چند بار تکرار کنید. هدف خود را برای احساس آرامش عضلانی در نظر بگیرید. ممکن است انجام این کشش چند بار برای شما مفید باشد. اینگونه می توانید درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش را به درستی انجام دهید.

سعی کنید بعد از چند جلسه تمرین متوالی، استراحت کنید و به عضله های خود فرصت دهید تا ریکاوری کند، در غیر این صورت ممکن است گرفتگی عضلات بازگردد.

البته ناگفته نماند که تا یک روز گرفتگی عضلانی خفیف بعد از ورزش کاملا عادی بوده و نشانه خوب تمرین کردن است. اما اگر درد ناشی از گرفتگی عضلات مخصوصا عضلات پا زیاد و غیر قابل تحمل باشد و چند روز طول بکشد، این برای شما هشدار است، شاید نیاز باشد چند روز تمرین نکنید یا شدت تمرین خود را کاهش دهید تا عضله شما مجدد ریکاوری شود.

پیشگیری از گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش

از آنجایی که هیچ کس دقیقا نمی داند چه چیزی باعث گرفتگی عضلات پا بعد ورزش می شود، بنابراین نمی توان بهترین راه برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا را معرفی کرد. با این حال در ادامه راهکارهایی که می تواند کمک کننده باشد را معرفی می کنیم.

گرم کردن و کشش عضلات قبل از ورزش

شما حتما باید قبل از شروع ورزش عضلات پا را به خوبی گرم کنید. این کار می تواند احتمال گرفتگی عضلات پا را کاهش دهد. گرم کردن بدن قبل از ورزش فواید زیادی برای حفظ سلامت بدن و رشد بهتر عضلات شما دارد.

این پست را هرگز از دست ندهید:

حرکات ورزشی مناسب برای گرم کردن و افزایش تحرک پذیری مفاصل

ریکاوری

اگر یک برنامه تمرینی منظم دارید، سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و حتما به ریکاوری توجه زیادی داشته باشید. شما باید به اندازه کافی طبق تشخیص مربی به بدن خود استراحت دهید تا عضلات شما بتوانند در این زمان بازسازی شوند و این امر به جلوگیری از تمرین زدگی و خستگی که یکی از دلایل احتمالی گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش است کمک می کند.

هیدراته نگهداشتن بدن

همیشه مهم است که هنگام ورزش بدن شما هیدراته بماند، شما باید قبل، حین و بعد از ورزش آب کافی بنوشید به خصوص اگر هوا گرم و یا مرطوب باشد.

اگر در حین ورزش زیاد عرق کنید، مایعات و الکترولیت هایی مانند نمک (سدیم) را از دست می دهید. احتمالا از دست دادن زیاد مایعات و الکترولیت ها، از طریق تعریق شدید، می تواند باعث گرفتگی عضلات شود.

اگر ورزش متوسط ​​یا سخت انجام می دهید، نوشیدنی های ورزشی خانگی می توانند به جایگزینی مایعات و الکترولیت هایی که از طریق تعریق از دست می دهید، کمک کنند.

اگر فعالیت بدنی کم یا متوسط ​​انجام می دهید، آب باید به اندازه ای باشد که بدن شما را هیدراته نگه دارد.

رژیم غذایی متعادل


مهم است که یک رژیم غذایی متعادل با کربوهیدرات کافی داشته باشید، زیرا این می تواند به جلوگیری از خستگی عضلانی (خستگی) که احتمالا باعث گرفتگی عضلات می شود، کمک کند. تغذیه خوب همچنین به شما انرژی می دهد تا از نظر بدنی فعال باشید و می تواند به شما کمک کند پس از ورزش ریکاوری کنید.

سخن پایانی

در این پست علاوه بر درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش سعی کردیم هر آنچه نیاز است برای پیشگیری از این اتفاق بدانید را بررسی کنیم همچنین دانستیم که دقیقا چه اتفاقی می افتد که ما درد عضلانی و گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش را تجربه می کنیم. امیدوارم این پست بتواند به شما کمک کند. موفق باشید.

منبع: bupa.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *