فیتنسیا

دریافت برنامه استروئید + پاکسازی مخصوص خودت

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه عید نوروز

براساس تحقیقات علمی معتبر

چرا بعد از باشگاه بدنسازی بدن درد میگیریم


دلیل بدن درد بعد از باشگاه بدنسازی

عضلات شما اغلب بعد از ورزش احساس درد دارند، زیرا در معرض استرس و فشاری قرار گرفته‌اند که هنوز به آن عادت نکرده‌اند. این استرس می‌تواند ناشی از ورزش مانند تمرین بدنسازی باشد. در این نوشته از وب‌سایت آموزش بدنسازی فیتنسیا بررسی خواهیم کرد که چرا بعد از تمرین در باشگاه بدنسازی بدن درد میگیریم؟

استرس عضلانی حاد باعث آسیب در مقیاس کوچک به فیبرهای عضلانی می‌شود که معمولا آن را تا 24 الی 72 ساعت پس از ورزش احساس می‌کنیم.

باور کنید یا نه، بدن شما دوست ندارد احساس درد کند. به همین دلیل است که پس از فعالیت بدنی شدید، بدن شما روند ترمیم آسیب عضلانی را آغاز می کند. این همان چیزیست که شما را قوی‌تر از قبل می‌کند.

فرآیند ترمیم آسیب‌های میکروسکوپی تارهای عضلانی، همان چیزی است که قدرت و ضخامت فیبرهای عضلانی آسیب دیده را افزایش می‌دهد و در نتیجه عضلات ما قوی‌تر می‌شوند. به همین دلیل است که اگر یک مدت به تمرین با شدت مشابه ادامه دهید، دیگر عضلات شما مثل قبل درد نمی‌گیرند.

راهکارهای جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

در طول ورزش، بدن شما از اکسیژن برای تبدیل گلوکز به انرژی استفاده می‌کند. در طول ورزش بسیار شدید، ممکن است اکسیژن کافی برای تکمیل این فرآیند در دسترس نباشد، بنابراین بدن ماده‌ای به نام لاکتات تولید می‌کند. لاکتات می‌تواند در غیاب اکسیژن انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

هنگامی که لاکتات سریعتر از آن چیزی که بتوان آن را حذف کرد جمع می‌شود، سوزش غیرقابل انکار اسید لاکتیک را احساس می‌کنید. با این حال، این اسید لاکتیک واقعی نیست که باعث درد عضلات شما می‌شود. بلکه آسیب عضلانی ناشی از فعالیت بدنی شدید است.

تجمع اسید لاکتیک بعد از تمرین را می‌توان با سرد کردن مناسب شامل 5 تا 10 دقیقه فعالیت هوازی سبک کاهش داد. این به اکسیژن اجازه می‌دهد تا دوباره وارد جریان خون و ماهیچه‌ها شود که اسید لاکتیک را از بین می‌برد.

چند راه سالم برای تسکین درد عضلانی بعد از تمرین چیست؟

بهترین راه برای کاهش درد عضلانی بعد از باشگاه بدنسازی، پیشگیری از آن است. اجرای یک برنامه تمرینی اصولی و مناسب با بدن شما طراحی شده، همیشه بهترین ایده برای جلوگیری از درد بیش از حد است.

با این حال اگر درد رخ داد، می‌توانید چندین راهکار تسکین دهنده بدن درد بعد از باشگاه بدنسازی را امتحان کنید. از جمله:

  • داروی ضد التهاب (آسپرین)
  • اعمال حرارت مستقیم (دوش آب گرم یا حوله گرم)
  • حمام نمک اپسوم
  • ماساژ
  • پوشیدن لباس فشرده سازی

یکی از بهترین راه‌حل‌ها این است که بعد از تمرین بدنسازی، برخی ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی را اجرا کنید. افزایش جریان خون به عضلات آسیب‌دیده، اکسیژن و مواد مغذی را به آن‌ها می‌رساند که روند ریکاوری را تسریع می‌کند. ریکاوری تنها با نشستن روی مبل و استراحت مطلق کند می‌شود.

آیا رژیم غذایی به کاهش بدن درد بعد از باشگاه بدنسازی کمک می‌کند؟

غذاهایی که به طور طبیعی ضد التهاب هستند مانند هندوانه، آب گیلاس و آناناس ممکن است به کاهش درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی کمک کنند. ماهیچه‌هایی که به درستی هیدراته (آبرسانی) می‌شوند، احتمال آسیب دیدگی کمتری دارند. به این فکر کنید که پاره کردن یک تکه استیک گوشت خشک راحت‌تر است یا استیک آبدار؟

آمینو اسیدها واحدهای سازنده عضلات شما هستند. پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است.

بنابراین برای ترمیم و بازسازی آسیب‌های وارد شده به عضلات پس از ورزش، باید پروتئین مصرف شود. بهترین منابع غذایی پروتئین را بشناسید.

قبل از شروع یک برنامه تمرینی جدید چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

همیشه هنگام شروع یک برنامه تمرینی، به تدریج شروع کنید. این به این معنی است که با شدت کمتر شروع کنید، مدت زمان کمتری به هر جلسه تمرینی اختصاصی دهید و تمریناتی را انجام دهید که برای بدن شما شناخته‌شده‌تر است. سپس رفته رفته فشار و شدت تمرین را تا حد مطلوب افزایش دهید.

شروع با تمریناتی که کاملا جدید هستند منجر به درد بیشتری نسبت به چیزی می‌شود که بدن شما به آن عادت کرده است.

همچنین، بهتر است همواره تحت نظر یک مربی آگاه و باتجربه به تمرینات بدنسازی بپردازید؛ زیرا در این صورت هم از مشکلاتی مثل آسیب‌دیدگی یا درد عضلات بعد از تمرین در امان خواهید بود و هم به طور بهینه و در زمان کوتاه‌تر به اهداف مورد نظرتان دست پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید با مربی بدنسازی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *