فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

نحوه تزریق درست و امن‌تر استروئیدهای آنابولیک در بدنسازی


آموزش تزریق استروئید در بدنسازی

اگر شما جزو ورزشکارانی هستید که می‌خواهید از استروئیدهای آنابولیک استفاده کنید، این نکات و توصیه‌ها به شما کمک می‌کند که این کار را درست‌تر و امن‌تر انجام دهید. در ادامه نکات مربوط به نحوه تزریق درست استروئیدها مثل تستوسترون، وینسترول، ناندرولون در بدنسازی را به شما آموزش خواهیم داد.

این نوشته تنها جنبه آموزشی داشته و برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی مخاطبان می‌باشد. فیتنسیا به هیچ وجه مصرف خودسرانه استروئیدها و هورمون‌ها را به مخاطبان توصیه نمی‌کند.

نکات قبل از تزریق استروئید

  • محتوای درون آمپول یا ویال را قبل از مصرف به خوبی بررسی کنید. گاهی اوقات استروئیدهای آنابولیکی که خریداری می‌کنید در واقع چیزی نیستند که روی آن‌ها نوشته شده است. (یعنی تقلبی هستند). اگر ذرات معلق یا کدری در محتوای داخل آمپول مشاهده کردید نباید آن را مصرف کنید.
  • با دوز کم شروع کنید. یکی از نکات مهم در نحوه درست مصرف استروئید برای بدنسازی این است که مصرف دارو را با دوز کم شروع کنید و اگر هیچ مشکل یا عارضه جانبی رخ نداد، رفته رفته و به آرامی دوز مصرف را افزایش دهید تا به دوز ایده‌آل برسید.
  • تزریق‌ها را در عضلات مختلف انجام دهید نه روی یک عضله خاص. اگر استروئید را به طور متناوب و چرخشی در عضلات مختلف بدن تزریق کنید، عضلات فرصت بیشتری برای بهبود دارند و مشکلاتی مثل آبسه رخ نخواهد داد. هرگز در پوست آسیب دیده یا دارای جوش و آکنه تزریق نکنید.

برای خرید انواع استروئید و مکمل با تضمین اصالت و بهترین قیمت، به این لینک مراجعه کنید.

همیشه از سرنگ و سوزن مناسب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین مسائل در نحوه تزریق درست استروئید بدنسازی این است که از سرنگ و سوزن مناسب استفاده کنید.

  • از یک سرنگ استریل و جدید استفاده کنید. استفاده از یک سرنگ استریل و جدید احتمال آسیب دیدن محل تزریق و یا ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
  • فقط از سرنگ، ویال و آمپول خودتان استفاده کنید. استفاده از سرنگ، ویال یا آمپول مشترک با شخص دیگر، احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی که از طریق خون منتقل می‌شوند را بسیار افزایش می‌دهد.
  • سوزن سبز برای کشیدن دارو در سرنگ و سوزن آبی برای تزریق. برای تزریق درست استروئید، باید از یک سوزن سبز برای کشیدن دارو داخل سرنگ استفاده کنید و سپس استروئید را با یک سوزن آبی به عضله مورد نظر تزریق کنید. اندازه سوزن‌های آبی طوری است که بدون برخورد با استخوان وارد ماهیچه می‌شوند.
  • بیشتر از ۲ میلی‌لیتر در یک ناحیه تزریق نکنید. اگر مقدار استروئیدی که در یک ناحیه تزریق می‌کنید بیشتر از ۲ میلی‌لیتر باشد احتمال بروز مشکلاتی مثل زخم یا آبسه (یک توده چرک در زیر پوست) وجود دارد.

بهترین محل تزریق استروئید در بدنسازی کجاست؟

تشخیص بهترین نقطه از بدن، یک مرحله اصلی در نحوه تزریق استروئید برای بدنسازی است. بهترین مکان‌ها برای تزریق، باسن، چهارسر ران و دلتوئید هستند. در ادامه آموزش دقیق تزریق در این نواحی را توضیح داده‌ایم:

تزریق در ماهیچه‌های بزرگ راحت‌تر است. اما همچنان باید مراقب باشید تا سوزن به رگ یا عصب برخورد نکند.

نحوه تزریق استروئید در عضله باسن

باسن – بهترین مکان برای تزریق استروئید، باسن است. برای این که بفهمید باید دقیقا در کدام قسمت باسن تزریق کنید، کافیست تصور کنید باسن توسط یک علامت + به چهار قسمت مساوی تقسیم شده است. شما باید به قسمت بالایی و بیرونی تزریق کنید.

با این کار، به عصب سیاتیک که از مرکز باسن می‌گذرد، آسیب نخواهد رسید.

محل تزریق استروئید در باسن
محل تزریق استروئید در باسن

نحوه تزریق استروئید آنابولیک به عضله چهار سر ران

چهارسر ران – عضلات چهارسر ران بعد از باسن یکی از امن‌ترین نقاط برای تزریق استروئید در بدنسازی هستند. باید تزریق را در قسمت بیرونی ران خود، بین زانو و بالای ساق پا انجام دهید.

محل تزریق استروئید در چهارسر ران
محل تزریق استروئید در چهارسر ران

راهنمای تزریق استروئید در سرشانه (دلتوئید)

دلتوئید (سرشانه) – تزریق استروئید در سرشانه خطر بیشتری نسبت به باسن و چهارسرران دارد، زیرا یک عضله کوچک است.

محل تزریق استروئید دلتوئید
محل تزریق استروئید در عضله دلتوئید (سرشانه) با علامت x مشخص شده است.

از تزریق به سایر عضلات خودداری کنید. تزریق در سایر نقاط بدن احتمال مشکلات جدی مانند آسیب رسیدن به عصب‌ها را افزایش می‌دهد که می‌تواند روی تمرینات بدنسازی شما تأثیر بد بگذارد.

به خاطر داشته باشید که استروئیدها روی کل بدن شما اثر می‌گذارند، نه فقط روی ناحیه‌ای که به آن تزریق می‌کنید.

چه زمانی برای انجام تزریق آماده هستید؟

قبل از تزریق استروئید، باید برخی موارد را انجام دهید تا در شرایط مناسب برای این کار قرار بگیرید.

در ادامه برخی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از تزریق درست استروئید باید انجام دهید، گفته‌ایم.

قبل از تزریق استروئید همه چیز را استریل کنید

استریل کردن مکان و همه تجهیزات از انتقال بیماری در اثر تزریق استروئید جلوگیری می‌کند. پس این نکته را در آموزش نحوه تزریق درست استروئیدهای بدنسازی همیشه به خاطر داشته باشید.

  • همیشه قبل از تزریق دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • محل تزریق را نیز به خوبی با آب و صابون بشویید. و یا یک پد الکلی را فقط یک بار روی سطح محل تزریق بکشید. اگر پد الکلی را چندین بار روی محل مورد نظر بچرخانید، فقط باکتری‌ها و میکروب‌ها را روی پوست پخش می‌کنید.
  • بعد از ضد عفونی کردن محل تزریق، یک دقیقه صبر کنید تا پوست به خوبی خشک شده و آماده تزریق استروئید شود.
  • اگر از یک ویال مولتی دوز استفاده می‌کنید، قبل از این که سوزن سرنگ را وارد ویال کنید، با یک پد الکلی روی آن را ضد عفونی کنید و کمی صبر کنید تا خشک شود.

اگر می‌خواهید در دوره استروئید از ترنبولون استفاده کنید، توصیه میکنم مقاله بهترین محل تزریق ترنبولون را نیز مطالعه کنید.

آموزش مرحله به مرحله تزریق درست استروئید در بدنسازی

آموزش دقیق و گام به گام تزریق استروئید در عضله به صورت زیر است.

  1. به کمک یک سوزن سبز یا آبی، استروئید را به داخل سرنگ بکشید. سپس سوزن را جدا کرده و یک سوزن آبی به سرنگ متصل کنید.
  2. سوزن را به طور عمود (با زاویه ۹۰ درجه) وارد عضله محل تزریق کنید.
  3. پیستون را به آرامی عقب بکشید تا مطمئن شوید که سر سوزن داخل رگ نیست. اگر با عقب کشیدن پیستون، خون وارد سرنگ شود یعنی سوزن داخل رگ است و نباید تزریق کنید. در این صورت باید سرنگ را سریعا بیرون بکشید تا خون زیادی با دارو ترکیب نشود. پس از خارج کردن سوزن، به کمک یک دستمال تمیز روی محل تزریق را فشار دهید. اگر با عقب کشیدن پیستون، خون وارد سرنگ نشد و فقط حباب‌هایی شبیه به هوا (فقط شبیه به هوا است، در اصل خلاء می‌باشد) مشاهده کردید، یعنی سر سوزن در محل مناسب قرار دارد.
  4. پیستون را به آرامی به پایین فشار دهید تا دارو وارد بدن شود. ۱۰ ثانیه برای هر ۱ میلی‌لیتر مناسب است.
  5. در هر محل تزریق، حداکثر تا ۲ میلی‌لیتر می‌توانید تزریق کنید. اگر بیشتر از این تزریق کنید، احتمال بروز آبسه وجود دارد. اگر حجم استروئید تزریقی شما بیشتر از ۲ میلی‌لیتر است، باید آن را در چند نقطه از بدنتان تزریق کنید.
  6. سوزن را با دقت بیرون بکشید و محل تزریق را به کمک یک دستمال تمیز یا پد الکلی فشار دهید.
  7. برای دور انداختن سرنگ، سوزن و آمپول از سطل مخصوص وسایل تیز استفاده کنید. باید این وسایل را به نحوی در سطل زباله بیاندازید که احتمال برخورد آن‌ها به دست سایر افراد وجود نداشته باشد.

بعد از دوره استروئید

معمولا چند هفته بعد از شروع دوره‌های استروئیدی، تولید طبیعی هورمون‌ها (از جمله تستوسترون) توسط بدن دچار اختلال شده و یا به طور کلی متوقف می‌شود.

باید بعد از اتمام دوره، یک دوره پاکسازی (PCT) اجرا کنید تا به بدنتان کمک کند سریع‌تر تولید طبیعی هورمون‌ها را به حالت قبلی بازگرداند.

البته باید بدانید که داروهای مورد استفاده در پاکسازی نیز می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، پس باید این داروها را نیز به طور اصولی و درست و با رعایت نکات لازم استفاده کنید.

اگر ورزشکار در شرایطی باشد که بدنش بدون استفاده دارو بتواند تولید هورمون‌ها را به حالت عادی برگرداند، احتیاجی به مصرف داروهای PCT نیست.

اما گاهی اوقات بدن برخی ورزشکاران نمی‌تواند به طور طبیعی هورمون‌ها را حالت نرمال بازگرداند، در این حالت ورزشکار باید از یک دوره حرفه‌ای و دقیق پاکسازی کمک بگیرد.

برای مشاوره بیشتر در مورد مصرف انواع استروئیدها، با مربی صحبت کنید!

سوالات رایج در مورد نحوه مصرف استفاده استروئید برای بدنسازی

در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار و رایج در مورد نحوه تزریق درست و استفاده از استروئیدها در بدنسازی پاسخ می‌دهیم.

تستوسترون را کجا تزریق کنیم؟

بهترین محل های بدن برای تزریق تستوسترون عبارتند از ربع خارجی باسن، دلتوئید و چهار سر ران. البته به دلیل کمبود تعداد عصب‌ها در باسن، همیشه بهتر است تزریق‌ها را در این قسمت انجام دهید.

نحوه تزریق ترنبولون چگونه است؟

برای تزریق ترنبولون ابتدا باید محل تزریق (باسن، چهارسرران یا دلتوئید) را با پد الکل ضدعفونی کنید. سپس با سرنگ مناسب مقدار مناسب دارو را به صورت عضلانی در این ناحیه تزریق کنید. بهتر است قبل از تزریق آسپیره کنید و همچنین سرعت تزریق آهسته باشد.

محل تزریق تستوسترون انانتات کجاست؟

تست انانتات هم مثل سایر داروها، می‌تواند به طور ایمن و کم‌خطرتر در ربع خارجی باسن، سرشانه و همچنین عضلات چهار سر ران تزریق شود.

تزریق وینسترول در سرشانه درست است؟

سرشانه و دلتوئید می‌تواند یک محل مناسب برای تزریق استروئیدهایی مثل وینسترول باشد. اما بهترین محل نیست. زیرا در برخی ورزشکاران این عضله حجم قابل توجه و عضلانی چندانی ندارد؛ در نتیجه تزریق در عضله دشوار می‌شود. توصیه می‌شود اولویت محل تزریق را باسن و چهار سر ران قرار دهید، اما در مواقع لزوم تزریق وینسترول در سرشانه هم ممکن است.

آیا تزریق استروئید با سرنگ انسولین ممکن است؟

استفاده از سرنگ انسولین برای تزریق استروئیدها دارای مزایا و معایب خاص خود است. سرنگ انسولین به دلیل نازکی و کوچکی، کمتر باعث درد و آسیب به بافت‌های عضلانی می‌شود و مناسب برای تزریق در نقاط حساس بدن است. اما به دلیل اندازه کوچک آن، حجم کمتری از دارو را می‌توان در یک تزریق وارد کرد. همچنین، دقت بیشتری در تزریق لازم است تا از بروز عوارض جانبی مانند آبسه جلوگیری شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که افراد قبل از استفاده از سرنگ انسولین با متخصص مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. ناشناس گفت:

    عالی بودید

  2. سبحان گفت:

    سلام وقت بخیر
    همه جا گشتم و جواب این سوالم رو پیدا نکردم
    برای تزریق هورمون به قسمت جلوبازو ، در کدوم ناحیه باید تزریق کرد
    و اینکه آیا درسته این حرکت یا خیر

    1. سلام. جلو بازو محل خوبی برای تزریق نیست و اصلا دلیلی برای این کار وجود نداره
      چون تعداد عصب‌ها در این قسمت زیاده و عضله هم نسبت به سایر عضلات بدن کوچک‌تره احتمال آسیب به عصب‌ها و سایر مشکلات وجود داره

  3. علیرضا گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    درد عضلانی در محل تزریق رو چطور میشه برطرف کرد یا کمش کرد ؟ استفاده از پماد های ضد درد موضعی (غیر استروئیدی ) میتونه مناسب باشه ؟ یا اینکه قرار دادن حوله ی گرم رو از چه زمانی میشه شروع کرد؟

    1. سلام
      استفاده از ژل پیروکسیکام میتونه به کاهش درد و التهاب کمک کنه

  4. shahrokh_tiger گفت:

    سلام و عرض ارادت برادر و استاد گرامی
    طبق فرمایش شما یک وزرشکار حرفه ای در هفته هفتم و یا هشتم دوره دکادورابولین باید 500میل تستسرون انانتات 400میل دکا و 200 میل ترونبولون تزریق کنه که میشه روزی 158 میل
    در این مقاله میفرمایید که برای هر میل باید 20ثانیه زمان داده شود و همچنین برای هر تزریق نهایت 2 میل میتوان تزریق کرد
    سوال اول:آیا واقعا یک بدنساز حرفه ای روزانه 79 عدد سوزن استفاده میکند و 79قسمت از بدن خود را سوراخ میکند؟
    سوال دوم:یک بدنساز حرفه ای روزانه 53 دقیقه وقت میزاره تا تزریقاتش به اتمام برسه؟
    این اعداد حتی برای مبتدی ها که 400میل به صورت ترکیبی مصرف دارند هم زیاده
    ممنون میشم یه توضیحی بدید

    1. سلام و عرض احترام.
      لطفا در مورد واحدهای میلی‌گرم و میلی لیتر بیشتر مطالعه بفرمایید. اعدادی که شما گفتید (۵۰۰، ۴۰۰، ۲۰۰) به واحد میلی‌گرم هستن و با میلی‌لیتر فرق داره
      وقتی گفته میشه ۵۰۰ میلی‌گرم منظور دوز دارو هست نه حجم مایع دارو (۵۰۰ میلی‌گرم میتونه ۲ سی سی دارو با دوز ۲۵۰ باشه)
      اعدادی که شما محاسبه کردید تماما اشتباه هست و دلیل این اشتباه هم اینه که واحد میلی لیتر و میلی‌گرم رو با هم اشتباه گرفتید
      در ضمن یک جایی از نظرتون فرمودید که ما گفتیم ورزشکار حرفه ای «باید» این مقدار ها رو مصرف کنه اما اصلا اینطور نیست. اطلاعات و مطالب سایت فقط برای افزایش دانش و آگاهی هستن و هیچ بایدی در کار نیست.
      موفق باشید

  5. آرش گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم آیا این دوزهایی که اینجا ذکر میکنین از روی مقالات معتبر استخراج شده ؟
    خیلی ممنون

    1. سلام
      بله طبق مقالات و تحقیقات معتبر هست.

  6. ناشناس گفت:

    سلام اگر ناخواسته استرویید رو ب رگ بزنیم اتفاق بدی می افته؟

    1. سلام. ممکنه باعث آمبولی بشه. داخل اینترنت سرچ کنید متوجه میشید آمبولی چیه
      برای جلوگیری از تزریق در رگ باید قبل تزریق آسپیره انجام بدید

  7. علی گفت:

    سلام

  8. پوریا گفت:

    سلام برای تزریق سوستانون ۲۵۰به باسن باید دوطرفه تزریق کرد؟یا کل محتویات رو توی همون یه طرف تزریق کنیم کافیه؟

    1. سلام. نیازی نیست در چند محل جداگانه تقسیم بشه
      اما از تزریق های پی در پی در یک محل خودداری کنید ممکنه باعث آبسه بشه

  9. محمدرضا عطار گفت:

    سلام خسته نباشید هفته ای ۲ تا پرو موبیلان میزنم هر محلی تزریق می کنم تا ۲ روز به شدت درد داره قبلا هم وینسترول و پروپیونات زدم ولی مثل همین به شدت محل تزریق درد داره و بدن درد بی خوابی و حالت تهوو میده باید چیکار کرد ممنون.

    1. سلام. وقت شما هم بخیر!
      درد در محل تزریق وینسترول و پروپیونات بین اکثر افراد رایج هست (به دلیل نوع استر و ماهیت دارو مثل روغن حل‌کننده پروپیونات یا اصطلاحا گچی بودن وینسترول)
      اما پریموبولان معمولا اینطور نیست. این نکات رو رعایت کنید:
      ۱. تزریق عمیق عضلانی
      ۲. تزریق آهسته با سرعت کم (۲۰ ثانیه به ازای هر یک سی سی)
      ۳. ماساژ محل تزریق بعد از اتمام
      ۴. قرار دادن حوله گرم

      در نهایت تاکید میکنم که خودسرانه و بدون داشتن اطلاعات کافی، استروئید مصرف نکنید

  10. علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید آمپول های تستوسترون در بدن سازی چند روز درمیون تزریق کنیم و چه آمپول هایی هست که با تزریق کردنشون بدن زود حجم میگیره
    ممنون

    1. سلام. ممنون
      اصلا چنین چیزی وجود نداره که بشه یک استروئید یا مکمل خاص رو معرفی کنیم تا هر بدنساز یا ورزشکاری باهاش نتیجه بگیره.
      توصیه میکنم حتما در مورد استروئیدها بیشتر مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در موردشون کسب کنید.
      در ضمن تمامی مطالب روی سایت فقط برای افزایش آگاهی و دانش ورزشکارها هست و به هیچ وجه مصرف استروئید رو به کسی که واقعا بهش نیازه نداره توصیه نمیکنم.

  11. محمد گفت:

    سلام من برای اولین بار دوره شروع کردم و چهارمین تزریقم‌‌ رو‌انجام‌ دادم‌ ۱ میلیگرم هر بار ولی هیچ تغییر خاصی نمیبینم ، از سوزن‌ آبی استفاده کردم و هر بار حدود دو‌ سانت فرو‌کردم ولی الان یه مطلب دیدم که گفت اگه بیشتر از سه سانت نباشه تزریق به هدر رفته ، ایا درسته ؟

    1. سلام
      تزریق استروئیدها باید به صورت عضلانی باشه. حالا این که برای رسیدن به عضله باید سوزن چند سانت داخل بدن بره به میزان چربی فرد و محل تزریق بستگی داره. برای فردی که درصد چربی خیلی کم داره شاید همون یک سانت هم کافی باشه اما فردی که چربی بیشتر داره مشخصه باید سوزن رو بیشتر فرو ببره
      در ضمن در محل هایی از بدن که چربی‌ کمتری هست مثل دلتوئید (سرشانه) نیاز نیست سوزن خیلی فرو بره

  12. رضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    اگ تست انانتات ۲۵۰ و دکا ۲۵ رو توی یک سرنگ قاطی کنیم و تزریق کنیم ایرادی نداره؟؟

    1. سلام. هیچوقت دو تا دارو رو نباید با هم ترکیب کنید. چون ممکنه با هم واکنش بدن

    2. سلام. هیچ موقع نباید دو دارو داخل یک سرنگ با هم ترکیب بشه چون ممکنه با هم واکنش بدن. از طرف دیگه تزریق حجم زیاد دارو در یک محل احتمال آبسه و درد رو افزایش میده. پس با دو سرنگ جدا در دو محل جدا از بدن

  13. هکتور گفت:

    درود شما هر جا که بزنید فقط از اون ناحیه وارد بدن شده اول وارد کبد میشود و بعد تصویه توسط کبد وارد خون پس فقط در باسن تزریق کنید که به عصب و تاندون اسیب نزنید

    1. سلام. بله حق با شماست
      اما در نظر داشته باشید که اگر دفعات تزریق زیاد باشه دیگه نمیشه همه تزریق ها رو در ناحیه باسن انجام داد؛ چون احتمال آبسه هست

  14. اکبر قاسمی گفت:

    سلام وقت بخیر من تست سیپیونات شروع کردم برای بار اول رفتم تزریق کنم پرستار به یه طرف سرشانه تزریق کرد مشکلی نداره چون من یادم رفت بهش بگم نصف نصف بزن

    1. سلام. وقت شما هم بخیر
      مشکلی نداره. محل تزریق رو ماساژ بدید و در صورت نیاز حوله گرم بزارید

  15. حسین گفت:

    بسیار آموزنده و تاثیر گذار بود

  16. مهدی گفت:

    اقا یه سوال من تست انانتات رو به صورت نصف نصف ۲ بار به سرشونه تزریق کردم بار اول فقط درد میکرد بار دوم سرشونه سمت راستم قرمز شد سفت شد جوری ک دست میزنی انگا یچی زیرشه خود سرشونه نه ها بین بازو و سرشونه یکم بالا تر اخر سرشونه فک کنم بشه چیکارش کنم؟

    1. سلام. وقت شما
      هیچ دلیلی وجود نداره که شما تست انانتات رو نصف نصف تزریق کنید. (چون دارو پخش میشه در کل بدن)
      باید چندتا نکته رو رعایت کنید:
      ۱. تزریق آهسته و با سرعت کم (۱۵ ثانیه به ازای هر ۱ سی سی)
      ۲. ماساژ محل تزریق
      ۳. قرار دادن حوله گرم

  17. تیمور گفت:

    خیلی عالی مختصر و مفید