فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

آناوار (اکساندرولون): نحوه مصرف در بدنسازی، فواید و عوارض جانبی


هورمون اکساندرولون (آناوار) در بدنسازی

استروئید خوراکی آناوار با نام اکساندرولون نیز شناخته می‌شود. به دلیل روش مصرف آسان (خوراکی) آناوار در بدنسازی رایج شده است. این استروئید اثرات ملایمی داشته و جزو استروئیدهای ایمن و کم خطر محسوب می‌شود. از اکساندرولون در دوره‌های چربی سوزی و همچنین عضله سازی استفاده می‌شود.

آن‌چه در مورد اکساندرولون خواهید خواند

آناوار چیست؟

اکساندرولون (با نام آناوار نیز شناخته می‌شود) یک استروئید خوراکی است. آناوار در سال ۱۹۶۲ میلادی با هدف ساخت عضله برای آن دسته از افرادی که به دلیل بیماری عضلاتشان را از دست می‌دادند، ساخته شد. هدف بعدی ساخت یک استروئید خفیف با عوارض جانبی اندک بود؛ بنابراین، حتی زنان و کودکان نیز در موارد پزشکی از استروئید خوراکی آناوار استفاده می‌کنند. امروزه، آناوار در بدنسازی به عنوان یک استروئید ایمن و کم خطر مصرف می‌شود.

در سال ۱۹۶۴ میلادی برای اولین بار شرکت داروسازی آمریکایی با نام G.D Searle & Co اکساندرولون را با نام آناوار به بازار آورد.

استفاده از آناوار برای درمان مردان، زنان و کودکانی که به بیماری‌هایی مثل : تحلیل عضلات (کاتابولیسم عضلات)، سوختگی‌های شدید و عفونت مبتلا بودند، موفقیت‌آمیز بود. برای بهبود سریع‌تر افراد بعد از عمل جراحی نیز به خوبی مؤثر بود. همچنین، برای درمان پوکی استخوان نیز داروی آناوار تجویز می‌شد؛ زیرا باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان می‌شود.

نیمه عمر اکساندرولون حدود ۱۰-۹ ساعت می‌باشد. یعنی به طور میانگین و متوسط بعد از ۹ الی ۱۰ ساعت، سطح دارو در بدن به نصف مقدار اوج خود می‌رسد.

این نوشته فقط برای افزایش دانش و آگاهی ورزشکاران بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

با گذشت زمان و درک بیشتر پزشکان از این استروئید، آناوار به عنوان یک استروئید ایمن معرفی شد. جالب است بدانید که آناوار (اکساندرولون) هنوز هم توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا)  تأیید شده است. این در حالیست که، اکثر استروئیدها، علی‌رغم فواید و کاربردهای پزشکی که می‌توانند داشته باشند، به دلیل عوارض جانبی شدید توسط FDA ممنوع شده‌‌اند.

تأیید اکساندرولون توسط FDA به این معنی نیست که هرشخصی می‌تواند به صورت خودسرانه آناوار را در بدنسازی مصرف کند. این تأیید تنها برای مصارف پزشکی و تحت نظر پزشک متخصص است. استفاده از آناوار برای مقاصد غیر پزشکی کاملا ممنوع است.

با توجه به این که در سال‌های اخیر تنها چند شرکت داروسازی معتبر، اکساندرولون را تولید می‌کنند و همچنین تقاضا برای آن زیاد است، این استروئید به یکی از گران‌ترین هورمون‌هایی استروئیدی تبدیل شده است.

با توجه به تأثیرات آناوار در چربی‌سوزی و عضله‌سازی،‌ ورزشکاران از این دارو در دوره‌های کات و تفکیک عضلات استفاده می‌کنند. همچنین، به دلیل تأثیر زیاد اکساندرولون در افزایش قدرت، پاورلیفترها در دوره آماده شدن برای مسابقات، این استروئید خوراکی را مصرف می‌کنند. (منبع ۱)

فواید اکساندرولون (آناوار) در بدنسازی چیست؟

اکساندرولون یکی از استروئيدهای محبوب در بدنسازی است. از جمله دلایل این محبوبیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت عضله
  • چربی سوزی
  • افزایش قدرت
  • عوارض جانبی خفیف
  • قابل استفاده برای زنان
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • ایجاد پمپ (دم) عضلانی خوب

(منبع ۲)

چربی‌سوزی

آناوار باعث افزایش هورمون تیروئیدی T3 نسبت به T4 می‌شود. T3 نقش مهمی در افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی دارد. درست مثل تستوسترون آزاد که نقش کلیدی در ساخت عضله دارد، T3 نیز نقش اساسی در چربی‌سوزی دارد.

طبق تحقیقات انجام شده، با مصرف ۲۰ میلی‌گرم اکساندرولون در روز، به مدت ۱۲ هفته ورزشکار 1.8 کیلوگرم چربی از دست داده و ۳.۱۷ کیلوگرم عضله به دست می‌‌آورد؛ بنابراین می‌توان گفت اثرات عضله‌سازی آناوار نسبت به اثرات چربی‌سوزی آن قابل توجه‌تر است.

اکساندرولون نه تنها باعث کاهش چربی‌های زیر پوستی می‌شود بلکه چربی‌های احشایی (داخل بدن) را نیز کاهش می‌دهد؛ شاید به این دلیل که آناوار باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. این یک تفاوت بزرگ با سایر استروئیدهاست، زیرا آن‌ها باعث کاهش حساسیت بدن به انسولین شده و چربی احشایی را افزایش می‌دهند.

ساخت عضله

آناوار ( و همه استروئیدهای آنابولیک) در واقع اشکال گوناگونی از تستوسترون آزاد هستند. بنابراین، آناوار باعث افزایش توده عضلانی خواهد شد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، اکساندرولون جزو استروئیدهای ملایم است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با مصرف آن شاهد افزایش بسیار چشمگیر توده عضلانی بود. اگر ورزشکار به دنبال رشد بسیار زیاد و قابل توجه عضلات است، شاید هورمون‌های استروئیدی دیگری مثل دیانابول، ترنبولون، آنادرول یا تستوسترون برای او مفیدتر باشند. البته می‌توانید اکساندرولون را به همراه استروئیدهای مناسب دیگر در یک دوره مصرف کنید تا شاهد رشد بیشتر عضلات باشید.

یکی از مزایای دیگر اکساندرولون این است که باعث افزایش حجم عضلانی خشک می‌شود. آناوار باعث افزایش چربی و یا به اصطلاح حجم آبدار نمی‌شود. این برای بدنسازانی که می‌خواهند بدنی خشک و عضلانی داشته باشند بسیار حائز اهمیت است.

زنان در مقایسه با مردان، حتی با مصرف ۱۰-۵ میلی‌گرم اکساندرولون در روز، رشد عضلانی بهتری را تجربه خواهند کرد.

 افزایش قدرت

آناوار تأثیر زیادی در افزایش قدرت دارد. این مورد برای برخی از افراد تعجب‌‌آور است زیرا فکر می‌کند اکساندرولون تنها برای دوره کات مصرف می‌شود و تأثیر چندانی در افزایش عضله و وزن ندارد.

توانایی بالای آناوار در افزایش قدرت به دو دلیل است:

  • افزایش سطح تستوسترون آزاد
  • افزایش تولید ATP و کراتین ذخیره شده در عضلات

سطوح بالای ATP برای ورزشکارانی که می‌خواهند در دوره افزایش حجم به رکوردهای جدیدی در حرکات قدرتی دست پیدا کنند، مفید است. همچنین ورزشکارانی که اکساندرولون را در دوره کات مصرف می‌کنند حتی با کاهش کالری دریافتی نیز نگران از دست دادن قدرت نخواهند بود.

ورزشکارانی که از آناوار استفاده کرده‌اند گزارش داده‌اند که در هنگام مصرف آناوار حتی با کم کردن کالری دریافتی،‌ شاهد افزایش قدرت بوده‌اند.

به همین دلیل است که پاورلیفترها در  هنگام آماده شدن برای مسابقات تمایل دارند که آناوار را نیز در دوره استروئیدشان جای دهند. پس نمی‌توان از اکساندرولون به عنوان یک «استروئید زنانه» یاد کرد. زیرا برخی از قوی‌ترین مردان جهان نیز آن را مصرف می‌کنند.

عوارض جانبی خفیف

اکساندرولون از نظر کم بودن عوارض جانبی جزو بهترین استروئیدها به شمار می‌رود. تحقیقات علمی-پزشکی نشان داده است که این استروئید از ایمنی بالایی در شرایط پزشکی بلند مدت برخوردار است. به همین دلیل، معمولا بدنسازان مبتدی که خواستار ساختن تنها مقداری عضله و تا حدی چربی سوزی هستند به سمت این استروئید می‌روند.

یک قاعده کلی در مورد هورمون‌های استروئیدی این است : هرچه نتایج بهتر باشد، عوارض جانبی بیشتری نیز وجود دارد.

مزایای حاصل از مصرف آناوار، بیش از حد قوی نیست (حداقل در مقایسه با سایر استروئیدها). اما در عوض، عوارض جانبی آن بسیار قابل تحمل است.

فشار کبدی کمتر

اکساندرولون نیز مثل تمام استروئیدهای خوراکی شاخه c17-alpha آلکیله شده دارد که باعث ایجاد فشار بر کبد می‌شود. اما خلاف سایر استروئیدهای خوراکی، آناوار فشار کمتری بر کبد وارد می‌کند و بیش از حد برای کبد سمی نیست.

فشار کمتر به کبد به این دلیل است که آناوار بیشتر در کلیه‌ها متابولیزه (تجزیه) می‌شود. البته بخشی از آناوار نیز در کبد تجزیه می‌شود اما این درصد بسیار کمتری نسبت به سایر استروئیدهای خوراکی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۲۰ میلی‌گرم اکساندرولون نسبت به مصرف استروئید «فلوکسی‌مسترون» با دوز مشابه، ۷۲ درصد آسیب کبدی کمتری ایجاد می‌کند. فلوکسی مسترون نیز یک استروئید خوراکی c17-aa است.

با مصرف اکساندرولون، آنزیم‌های کبدی ALT و AST افزایش خواند یافت. اما این افزایش در مقایسه با مصرف استروئیدهایی مثل دیانابول و آنادرول بسیار کمتر است. همچنین در اکثر اوقات، مدتی پس از قطع مصرف آناوار، سطح آنزیم‌های کبدی به حالت عادی باز خواهد گشت.

هشدار: اگر دوزهای بسیار بالا از آناوار به صورت طولانی مدت و خودسرانه مصرف شود، آسیب‌های کبدی غیرقابل جبران ایجاد خواهد کرد.

عدم بروز ژنیکوماستی و احتباس آب

آناوار جزو استروئیدهایی است که آروماتیز نمی‌شود. پس به هورمون زنانه استروژن تبدیل نخواهد شد؛ در نتیجه، احتمال ایجاد ژنیکوماستی (نوک سینه) در اثر مصرف اکساندرولون بسیار کم است.

همچنین، آناوار هیچگونه فعالیت پروژسترونی ندارد؛ بنابراین بروز ژنیکوماستی در اثر هورمون پروژسترون نیز بعید است.

البته اگر از سایر استروئیدها در کنار آناوار استفاده کنید، ممکن است به دلیل فعالیت‌های هورمونی آن استروئیدها، عوارضی مثل نوک سینه رخ دهد.

علاوه بر این، آناوار باعث ساخت بدن خشک و عضلانی می‌شود و احتمال احتباس آب و آبدار شدن عضلات بسیار پایین است. همچنین اثر ادرار آور بودن اکساندرولون باعث می‌شود آب زیر پوستی دفع شود. در این صورت، پوست نازک شده و رگ‌ها به خوبی نمایان می‌شوند؛ در نتیجه بدن ورزشکار بسیار خشک‌تر دیده خواهد شد.

اثرات آندروژنیکی کمتر

آناوار یکی از مشتقات هورمون DHT (دی هیدرو تستوسترون) است. پس این استروئید از طریق آنزیم «۵-آلفا ردوکتاز» به هورمون DHT تبدیل نخواهد شد؛ در نتیجه، اکساندرولون، خواص آندروژنیک و عوارض جانبی کمی دارد. این مسأله باعث شده که اکساندرولون نسبت آندروژنیکی پایین در حد ۲۵ داشته باشد.

در تئوری، عوارض جانبی آندروژنیکی ناشی از آناوار باید خیلی کم باشد. اما در واقعیت، مواردی همچون آکنه‌های پوستی، ریزش مو، پوست چرب و بزرگ شدن پروستات ممکن است رخ دهد. زیرا آناوار یک استروئید بر پایه DHT است.

توجه : این که بدن شما به علت بالا رفتن سطح هورمون DHT دچار چه عوارضی شود، به ژنتیک شما بستگی دارد. برخی افراد با مصرف دوزهای کم از آناوار دچار ریزش مو می‌شوند در حالی که شاید فردی با مصرف چندین سال هورمون ترنبولون اصلا ریزش مو نداشته باشد. البته این عوارض، احتمالا بعد از قطع مصرف دارو، از بین خواهند رفت.

قابل استفاده برای زنان بدنساز

آناوار برای زنان

با توجه به خفیف بودن اثرات آندروژنیک اکساندرولون، معمولا باعث بروز صفات مردانه و نازایی در بانوان نمی‌شود. (به شرطی که در دوزهای کم تا متوسط مصرف شود). از این رو، آناوار جزو استروئیدهای قابل استفاده در دوره‌های بدنسازی برای زنان به شمار می‌رود.

علائم بروز صفات مردانه در زنان:

  • بم و کلفت شدن صدا
  • رشد موهای زاید (روی بدن)
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • پهن شدن فک
  • کوچک شدن سینه‌ها
  • قاعدگی نامنظم

از آن‌جایی که آناوار در دوز‌های پایین و متوسط باعث بروز علائم فوق در زنان نمی‌شود، در بین ورزشکاران زن که تمایل به ساخت عضله و چربی‌سوزی دارند، بسیار محبوب است.

هشدار: اگر دوزهای بیشتر از ۱۰ میلی‌گرم در روز توسط زنان مصرف شود، احتمال بروز صفات مردانه در آن‌ها وجود دارد. مطالعات نشان داده است دخترانی که بیشتر از ۰.۱۲۵ میلی‌گرم آناوار به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان به مدت ۱ سال استفاده می‌کنند، دچار اثرات جنسیتی می‌شوند. میانگین سنی دختران در این مطالعات ۹ سال بوده است. (منبع ۳)

بهبود ریکاوری، استقامت و سرعت

آناوار توانایی خودش در تسریع بهبودی (ریکاوری) را اثبات کرده و یکی از کاربردهای درمان بیماران سوختگی است. به همین دلیل است که ورزشکاران نیز از آناوار استفاده می‌کنند. افزایش سرعت بهبود بدن، ورزشکار را قادر می‌سازد تا شدت تمرین، زمان تمرین و دفعات تمرین را افزایش دهد تا نتیجه بهتری کسب کند.

اکساندرولون با افزایش گلبول‌های قرمز خون و تولید ATP، استقامت عضلانی را نیز بهبود می‌بخشد.

شاید فکر کنید فقط بدنسازها و پاورلیفترها به مصرف استروئیدها تمایل دارند. اما اینطور نیست. در ورزش‌هایی که افزایش سرعت ورزشکار مورد نیاز است، مثل : دو سرعت، شنا یا بوکس، مصرف اکساندرولون در کنار سایر استروئیدها می‌تواند به ورزشکار کمک کند.

تحقیقات حیوانی انجام شده نشان می‌دهد که مصرف استروئید در موش‌ها باعث افزایش سرعت دویدن آن‌ها تا ۲۹٪ و افزایش استقامتشان تا ۴۱٪ می‌شود. (منبع ۴)

پمپ (دم) عضلانی خوب

اکساندرولون باعث احتباس آب درون سلول‌ها می‌شود (این را با احتباس آب زیر پوست اشتباه نگیرید)؛ در نتیجه عضلات شما در طول روز پر از خون و به اصطلاح پمپ خواهند شد.

این برای بدنسازانی که می‌خواهند عضلاتشان تا حد ممکن بزرگ و حجیم دیده شود بسیار مفید است. این پمپ عضلات در کنار خشک شدن عضلات باعث یک رگسازی خوب و نمایان شدن رگ‌ها خواهد شد.

توجه : برخی از مصرف‌کنندگان آناوار شاهد پمپ‌های عضلانی بیش از حد بزرگ بوده‌اند (مخصوصا در پایین کمر). این پمپ‌های بیش از حد، می‌تواند دردناک باشد. در نتیجه ممکن است ورزشکار به دلیل درد ناشی از پمپ بیش از حد عضله، نتواند تمرین ورزشی خود را تا انتها انجام دهد. بنابراین، این مزیت ممکن است در برخی افراد به یک عارضه جانبی تبدیل شود.

اکساندرولون 10 mg در بدنسازی

قرص اکساندرولون 10 mg در بدنسازی

اکساندرولون به طور معمول در دو دوز مختلف ۲.۵ و ۱۰ میلی گرم تولید می‌شود. در کاربردهای پزشکی از اکساندرولون ۲.۵ میلی‌گرم استفاده می‌شود. اما اکساندرولون 10 mg در بدنسازی مفیدتر است.

منظور از این اعداد این است که در آناوار ۲.۵ در هر یک قرص فقط ۲.۵ میلی‌گرم ماده اصلی دارو وجود دارد و در نوع ۱۰mg در هر قرص معادل ۱۰ میلی‌گرم دارو وجود دارد؛ این یعنی نسبت به دوز ۲.۵ به اندازه ۴ برابر قوی تر است.

اکساندرولون 10 میلی‌گرم در بدنسازی یکی از استروئیدهای مورد بحث و محبوب در دنیای بدنسازی و ورزشکاران است. اکساندرولون، که به عنوان یک استروئید آنابولیک قرصی شناخته می‌شود، می‌تواند تأثیراتی روی عضلات و قدرت بدنی داشته باشد.

اکساندرولون یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً به عنوان یک مکمل برای افزایش حجم عضلات و بهبود قدرت بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به دوز مشخص شده 10 میلی‌گرم، این به معنای مصرف یک دوز متوسط اکساندرولون است.

بدنسازان ممکن است در نظر داشته باشند که استفاده از اکساندرولون 10 میلی‌گرم بهبود قابل توجهی در حجم عضلات، قدرت و عملکرد بدنی خود را به همراه داشته باشد. با این حال، قبل از شروع هر دوره استفاده از استروئید یا هر نوع مکمل یا دارویی دیگر، بهتر است با مربی بدنسازی مشورت کنید.

عوارض جانبی اکساندرولون چیست؟

آناوار (اکساندرولون) به عنوان یک استروئید مؤثر و ایمن شناخته شده است. بنابراین اگر از آن در دوزهای پایین و متوسط به صورت کنترل شده استفاده شود، عوارض جانبی شدید نخواهد داشت.

با این حال اگر آناوار به صورت خودسرانه و در دوزهای بالا و طولانی مدت مصرف شود، احتمال بروز عوارض جانبی افزایش خواهد یافت. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا رفتن کلسترول بد (LDL)
  • سرکوب تستوسترون طبیعی بدن
  • مشکلات کلیوی
  • ریزش مو

بالا رفتن کلسترول LDL

تقریبا ۱۰ سال بعد از عرضه آناوار به بازار، متخصصان شروع به تلاش کردند تا دارویی برای درمان کلسترول بالا کشف کنند؛ زیرا پزشکان در دهه ۷۰ میلادی، کاهش کلسترول کل (HDL+LDL) و افزایش کلسترول LDL در اثر مصرف اکساندرولون را گزارش دادند.

کلسترول خوب با نام HDL و کلسترول بد با نام LDL شناخته می‌شود.

در یک بررسی، مردان مبتلا به بیماری HIV با مصرف روزانه ۲۰ میلی‌گرم آناوار به مدت ۱۲ هفته، دچار کاهش کلسترول HDL تا ۳۰٪ شدند. (منبع ۵)

گروه دیگر که روزانه ۴۰ میلی‌گرم دریافت کرده بودند، ۳۳٪ کاهش HDL و 30% افزایش LDL داشتند.

مردانی که روزانه ۸۰ میلی‌گرم آناوار مصرف کرده بوند، ۵۰٪ کاهش HDL را تجربه کردند.

بنابراین، مصرف اکساندرولون می‌تواند باعث ابتلا به تصلب شرایین (گرفتگی عروق) شود و تا حدی فشار خون را افزایش دهد. در صورت مصرف دوزهای بالا، عوارض قلبی عروقی می‌تواند شدید شود که منجر به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی می‌شود.

بعد از قطع مصرف دارو، سطح کلسترول به حالت عادی باز خواهد گشت.

 دوزهای زیاد آناوار ممکن است باعث قرمز شدن پوست صورت و بدن شود. این نشانه بالا رفتن دمای بدن و احتمالا افزایش فشار خون است. احتمال بروز این عارضه خیلی کم است.

هشدار: افرادی که فشار خون بالا دارند یا از نظر ژنتیکی مستعد بیماری‌های قلبی عروقی هستند، نباید اکساندرولون (یا سایر استروئیدها) را مصرف کنند.

سرکوب تستوسترون طبیعی بدن

با مصرف آناوار، هورمون تستوسترون آزاد افزایش می‌یابد. وقتی بدن این افزایش را مشاهده می‌کند، تولید تستوسترون طبیعی را کاهش می‌دهد، تا از بالا رفتن مجدد تستوسترون و بروز مشکلات احتمالی (از جمله بیماری‌های قلبی عروقی) جلوگیری کند.

در یک مطالعه، به یک گروه از مردان روزانه ۴۰ میلی‌گرم و به گروه دیگر روزانه ۸۰ میلی‌گرم آناوار داده شد. پس از ۱۲ هفته نتایج زیر حاصل شد:

  • گروهی که روزانه ۴۰ میلی‌گرم مصرف کرده بودند: ۴۵٪ کاهش تستوسترون طبیعی بدن.
  • گروهی که روزانه ۸۰ میلی‌گرم مصرف کرده بودند: ۶۶٪ کاهش تستوسترون طبیعی بدن.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که مصرف حتی دوزهای بسیار کم (۲.۵ میلی‌گرم در روز) در پسرانی که دچار بلوغ دیررس هستند، تولید تستوسترون طبیعی بدن را کاملا متوقف می‌کند. (منبع ۶)

بنابراین، وقتی بدنسازان آناوار مصرف می‌کنند، در ابتدا بهبود خلق و خو، افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن انگیزه را تجربه می‌کنند. این به دلیل افزایش تستوسترون آزاد است. اما وقتی دوره استروئید آن‌ها به پایان می‌رسد، سطح تستوسترون آزاد بدنشان کم شده و دچار خستگی، کاهش اعتماد به نفس و کاهش میل جنسی می‌شود.

آتروفی (تحلیل) بیضه بعد از پایان دوره‌های استروئیدی یکی از مشکلاتی است که به دلیل تولید کمتر اسپرم در بیضه‌ها ممکن است رخ دهد. آناوار ممکن است بر باروری تأثیر منفی بگذارد. با این حال، به احتمال زیاد، بعد از قطع مصرف دارو، کیفیت اسپرم به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

توجه: سطح تستوسترون طبیعی معمولا ۴-۱ ماه بعد از قطع مصرف اکساندرولون به حالت معمولی برمی‌گردد. هرچه دوز مصرف آناوار بیشتر باشد، این زمان طولانی‌تر خواهد شد. یک دوره PCT(پاکسازی) مناسب می‌تواند این زمان را کاهش دهد تا بدن سریع‌تر به حالت عادی بازگردد.

در صورت مصرف دوزهای بسیار بالا و طولانی مدت آناوار، بروز مشکلات جدی و جبران‌ناپذیر باروری مثل «هیپوگنادیسم» ممکن است.

مشکلات کلیوی

استروئیدهای خوراکی اغلب توسط کبد متابولیزه می‌شوند. آناوار از این نظر متفاوت است و بیشتر توسط کلیه‌ها متابولیزه می‌شود. این باعث می‌شود به کلیه‌ها فشار زیادی وارد شود و می‌تواند منجر به آسیب حاد کلیوی شود.

اطلاعات زیادی در مورد تأثیر استروئیدها روی کلیه وجود ندارد؛ بنابراین اگر فرد سابقه مشکلات کلیوی داشته باشد، نباید از اکساندرولون استفاده کند.

ریزش مو

همانطور که پیش‌تر گفتیم، آناوار از هورمون DHT مشتق شده است، پس افرادی که مستعد ریزش مو هستند، با مصرف آناوار احتمالا شاهد ریزش موهایشان خواهند بود.

هورمون DHT یک آندروژن قوی است که به فولیکول‌های مو در پوست سر شما متصل می‌شود. در نتیجه باعث نازک شدن، ریزش و جلوگیری از رشد مجدد موهایتان می‌شود.

میزان ریزش مو در اثر افزایش DHT به ژنتیک آن‌ها بستگی دارد.

پیشگیری از ریزش مو هنگام مصرف اکساندرولون

برای جلوگیری از ریزش مو در دوره اکساندرولون به طور کلی دو راه پیش رو دارید:

  • درمان مستقیم پوست سر (به صورت موضعی)
  • مسدود کردن DHT به صورت داخلی

شامپوهای خاصی وجود دارند که فولیکول را در سطح پوست سر مسدود می‌کنند. این روش نسبت به روش دوم کمتر مؤثر است و تأثیری در DHT کلی بدنتان ندارد و فقط روی پوست سر اثر دارد.

این روش برای بدنسازان بهتر است، زیرا بالا بودن DHT برای آن‌ها مفید است. DHT تا ۵ برابر مؤثرتر از تستوسترون به گیرنده‌های آندروژن متصل می‌شود.

گزینه دوم، مسدود کردن DHT در سطح سلولی است.

فیناستراید یک داروی مورد تأیید FDA است که در کاهش DHT و درمان ریزش مو مؤثر است. این دارو به صورت قرص و تنها با نسخه پزشک قابل مصرف است.

هشدار: تقریباً ۵۲٪ از مردان با مصرف فیناستراید، عضلاتشان را از دست می‌دهند. بنابراین، مصرف فیناستراید برای بدنسازان چندان خوشایند نیست.

تأثیر مصرف اکساندرولون (آناوار) در بدنسازی

آناوار به ورزشکاران کمک می‌کند تا چربی‌سوزی و عضله‌سازی به صورت همزمان داشته باشند. اگر آناوار به تنهایی مصرف شود و توجهی به رژیم غذایی نشود، نتایج مورد نظر ورزشکار حاصل نخواهد شد. وقتی در کنار مصرف اکساندرولون، از یک رژیم غذایی مناسب برای چربی‌سوزی پیروی شود و کالری دریافتی کاهش یابد، بهترین نتایج حاصل خواهند شد.

قبل و بعد از دوره اکساندرولون (آناوار)

طبق آزمایش‌ها، مصرف روزانه ۲۰ میلی‌گرم آناوار به مدت ۱۲ هفته، ۱.۸ کیلوگرم چربی را سوزانده و ۳.۱۷ کیلوگرم عضله می‌سازد (در مردان). به راحتی می‌توان فهمید که اثرات عضله‌سازی آناوار بیشتر از چربی‌سوزی آن است. به همین دلیل است که اکثر بدنسازان از اکساندرولون در دوره حجم استفاده می‌کنند.

احتمالا بانوان دور دوره مصرف آناوار عضله بیشتری نسبت به آقایان به دست بیاورند. زیرا سطح تستوسترون آزاد بدنشان در حالت عادی کمتر از مردان است و هنگام مصرف اکساندرولون، تغییرات هورمونی بیشتری در بدنشان رخ می‌دهد.

به عنوان یک هورمون استروئیدی،‌ نتایجی که از اکساندرولون حاصل خواهد شد، متوسط رو پایین است. اما با این حال، این نتایج برای اکثر افرادی که به باشگاه‌های ورزشی می‌روند و به تناسب اندام علاقه دارند، قابل قبول خواهد بود.

برای گرفتن بهترین نتایج از دوره، باید اکساندرولون را با استروئیدهای دیگر مثل تستوسترون پشته‌سازی کرده و با آن‌ها مصرف کنید.

در دوره کات، آناوار چربی‌ها را از بین می‌برد و باعث افزایش قدرت و حجم عضلات نیز می‌شود. اگر در کات اکساندرولون، حتی کالری دریافتی را به شدت کاهش دهید، باز هم توده عضلانی بدنتان از بین نخواهد رفت. اما در این حالت دیگر عضلات جدید ساخته نمی‌شود. پس برای ورزشکارانی که در دوره تفکیک، نگران از دست دادن عضلات و قدرت هستند، استفاده از آناوار خیال آن‌ها را راحت خواهد کرد.

یک نکته جالب این است که مصرف کنندگان اکساندرولون معمولا در ناحیه دلتوئید (سر شانه) رشد عضلانی بیشتری دارند. یک نظریه برای توضیح این مسأله این است که عضلات دلتوئید در مقایسه با سایر عضلات، گیرنده‌‌های آندروژن بیشتری دارند. این که اکساندرلون مبتنی بر DHT است و دی هیدروتستوسترون ۵ بار قوی‌تر از تستوسترون به گیرنده‌های آندروژن متصل می‌شود، می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

طریقه مصرف قرص اکساندرولون (آناوار) در بدنسازی

طریقه مصرف اکساندرولون در بدنسازی باید با دقت و با رعایت دستورالعمل‌های پزشک یا متخصص تغذیه انجام شود. در ادامه، یک راهنمای مختصر برای مصرف قرص اکساندرولون (آناوار) در بدنسازی آورده شده است:

  1. مشاوره با مربی: قبل از شروع مصرف آناوار در بدنسازی، مهم است که با پزشک خود مشاوره کنید. مربی می‌تواند با توجه به وضعیت بدنی و هدف‌های ورزشی شما، دوز مناسب و مدت زمان مصرف را تعیین کند.
  2. دستورالعمل مصرف: بر اساس دستورالعمل، مصرف قرص اکساندرولون (آناوار) را همراه با یک لیوان آب در هنگام صبح یا ظهر بعد از وعده غذایی انجام دهید. بهتر است دستورالعمل را به دقت دنبال کنید و هرگز دوز بیشتری از توصیه شده مصرف نکنید.
  3. توقف تدریجی: به هیچ عنوان نباید قرص اکساندرولون (آناوار) را به طور ناگهانی متوقف کنید. باید توقف مصرف را تدریجی و با راهنمایی پزشک انجام دهید. این کمک می‌کند تا بدن به تدریج به تعادل خود بازگردد و عوارض جانبی کمتری را تجربه کنید.
  4. ترکیب با برنامه غذایی و ورزشی: مصرف قرص آناوار باید همراه با برنامه غذایی سالم و مناسب برای بدنسازی و برنامه ورزشی مخصوص خودتان ترکیب شود. تغذیه متعادل و ورزش منظم بهترین نتایج را همراه با مصرف اکساندرولون به ارمغان می‌آورد.

توصیه می‌شود که همواره به عنوان راهنمایی عمومی از این متن استفاده کنید و با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. آنها می‌توانند بر اساس وضعیت شما، نیازها و هدف‌هایتان، راهنمایی دقیق‌تری ارائه دهند. همچنین، باید به این نکته توجه کنید که استفاده از هرگونه مکمل یا دارویی باید با رعایت اصول و نکات آن انجام شود.

در ادامه، به طور دقیق‌تر در مورد طریقه و روش مصرف قرص آناوار برای مردان و همچنین زنان توضیح می‌دهیم.

نحوه مصرف قرص آناوار برای مردان

وقتی که آناوار برای اولین بار به بازار وارد شد، مصرف روزانه ۱۰-۵ میلی‌گرم از آن پیشنهاد می‌شد. اما امروزه، ورزشکاران معمولا روزانه ۲۵-۱۵ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند. طول دوره اکساندرولون حدود ۸-۶ هفته توصیه می‌شود.

مصرف آن برای زمان‌های بیشتر از ۸-۶ هفته می‌تواند اثرات سمی برای کبد داشته باشد، سطح LDL را بالا ببرد، تولید تستوسترون طبیعی توسط بیضه‌ها را مختل کرده و عوارض جانبی دیگری داشته باشد.

توجه: اگر اکساندرولون را از بازار سیاه تهیه کنید، ممکن است دوز واقعی آن کمتر از چیزی باشد که روی آن نوشته شده است. برای مثال، ممکن است روی بسته‌بندی دارو نوشته شده باشد که هر قرص حاوی ۴۰ میلی‌گرم اکساندرولون است،‌ اما حقیقت این باشد که هر قرص تنها ۲۰ میلی‌گرم اکساندرولون دارد. دوز مصرفی که در بالا گفته شد (۲۵-۱۵ میلی‌گرم) برای نمونه‌‌های خالص و ۱۰۰٪ اصل است.

 اکساندرولون معمولا به شکل قرص‌های ۲.۵، ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم در بازار وجود دارد. با توجه به نیمه عمر کوتاه آناوار (۹ تا ۱۰ ساعت) اگر آن را در طول روز و در چند وعده مصرف کنید مؤثرتر خواهد بود.

اکثر بدنسازان مرد، اکساندرولون را در دو وعده ۱۰ میلی‌گرمی مصرف می‌کنند. برخی دیگر نیز، قرص‌های ۱۰ میلی‌گرمی را نصف کرده و چهار دوز ۵ میلی‌گرمی در طول روز مصرف می‌کنند. اگر قرص‌های ۲.۵ میلی‌گرمی را تهیه کرده باشید، دیگر احتیاجی به نصف کردن قرص نیست و به راحتی می‌توانید مصرف آن را در طول روز پراکنده کنید.

مصرف اکساندرولون ۴۵ دقیقه قبل از ورزش، باعث افزایش انگیزه، انرژی و تمرکز شما خواهد شد.

دوز و روش مصرف برای زنان

سال‌ها قبل، وقتی آناوار برای اولین بار به بازار عرضه شد، هیچ دوز پیشنهادی برای بانوان معرفی نشد. تنها توصیه برای بانوان این بود که در صورت بارداری، از مصرف اکساندرولون خودداری کنند.

در طول نیم قرن، زنان زیادی اکساندرولون را به صورت آزمون و خطا مصرف کردند. اکنون،‌به نظر می‌رسد که مصرف ۱۰-۵ میلی‌گرم آناوار به مدت ۶-۴ هفته، فواید مورد نظر (رشد عضلات و چربی‌سوزی) را برای ورزشکاران زن داشته و عوارض جانبی مثل بروز صفات مردانه را در پی ندارد.

دوره آناوار (اکساندرولون) در بدنسازی

حالا که به طور دقیق با استروئید خوراکی آناوار آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم فقط برای افزایش دانش و آگاهی شما، چند نمونه دوره اکساندرولون را معرفی کنیم. به یاد داشته باشید این دوره ها فقط برای نمونه هستند.

برای دریافت برنامه دوره استروئید +‌ پاکسازی مخصوص خودتان با مربی در ارتباط باشید.

دوره‌ی اکساندرولون به تنهایی

از آن‌جایی که آناوار جزو استروئیدهای خفیف است، مصرف آن به تنهایی، در بین بدنسازان حرفه‌ای و سخت‌کوش، چندان رایج نیست؛ بنابراین، استک کردن (مصرف همزمان) اکساندرولون با سایر ترکیبات مثل تستوسترون، باعث کسب نتایج بهتر می‌شود. البته در این صورت، احتمال بروز عوارض جانبی شدیدتر، بیشتر می‌شود.

با این حال، مصرف اکساندرولون به تنهایی نیز نتایج خوبی برای ورزشکار دارد. از آن‌جایی که سطح تحمل بدن ورزشکاران مبتدی نسبت به استروئیدها مشخص نیست، مصرف آناوار به تنهایی، به عنوان اولین دوره استروئیدی برای آن‌ها مناسب‌تر است.

ورزشکاران مبتدی که به خیال رسیدن به عضلات بسیار حجیم و ورزیده اکساندرولون مصرف کنند، احتمالا در پایان دوره نا امید خواهند شد. برای این افراد، مصرف تستوسترون یا دیانابول به تنهایی، مناسب‌تر است.

مردان

هفتهاکساندرولون (میلی‌گرم در روز)
۱۱۵
۲۱۵
۳۱۵
۴۲۰
۵۲۰
۶۲۰
دوره مصرف آناوار به تنهایی برای مردان

این دوره برای برای ورزشکاران مبتدی مناسب است. بعد از طی کردن دوره ذکر شده در جدول بالا، بدن ورزشکار تا حدی نسبت به آناوار مقاوم می‌شود و می‌تواند آن را بهتر تحمل کند؛ در نتیجه در دوره‌های بعدی امکان شروع دوره با ۲۰ میلی‌گرم در روز و ادامه دادن آن تا ۸ هفته ممکن است.

زنان

هفتهاکساندرولون (میلی‌گرم در روز)
۱۵
۲۱۰
۳۱۰
۴۱۰
۵۱۰
نمونه دوره آناوار در بدنسازی برای زنان

این دوره برای ورزشکاران زن مبتدی مناسب است. این دوره با دوز کم شروع شده و پس از یک هفته دوز افزایش می‌یابد تا احتمال بروز عوارض جانبی کاهش یابد. اگر می‌خواهید به عنوان اولین دوره استروئید برای بانوان می‌توان طول دوره را تنها ۴ هفته در نظر گرفت.

بعد از مصرف یک دوره آناوار، وقتی بدن ورزشکار زن نسبت به آناوار مقاوم شد، دوره‌های بعدی را می‌توان ۱۰ میلی‌گرم در روز و به مدت ۶ هفته در نظر گرفت تا نتایج بهتری حاصل شوند.

دوره ترکیبی اکساندرولون و تستوسترون برای بدنسازی

تستوسترون یک استروئید تزریقی است که خواص عضله‌سازی و افزایش قدرت قابل توجهی دارد. مصرف همزمان تستوسترون در کنار آناوار در بدنسازی، باعث بیشتر شدن خواص آنابولیکی آن می‌شود. همچنین، لیپولیز (چربی‌سوزی) را نیز تقویت می‌کند. تستوسترون انانتات یا سایپیونات برای استک کردن با اکساندرولون مناسب هستند.

مصرف هورمون تستوسترون : فواید و عوارض مصرف تستوسترون برای اهداف ورزشی و سلامتی

نکته: برای ورزشکاران مبتدی که سابقه مصرف استروئید ندارند، مصرف تستوسترون به تنهایی مناسب‌تر است. زیرا مصرف اکساندرولون و تستوسترون با هم، باعث افزایش بیشتر کلسترول LDL شده و ترشح تستوسترون طبیعی بدن را بیشتر سرکوب می‌کند.

نمونه دوره تست و آناوار سطح نیمه حرفه ای

هفتهتستوسترون (میلی‌گرم در هفته)اکساندرولون (میلی‌گرم در روز)
۱۲۰۰۱۵
۲۲۰۰۱۵
۳۳۰۰۱۵
۴۳۰۰۲۰
۵۳۰۰۲۰
۶۳۵۰۲۰
۷۳۵۰ 
دوره ترکیبی تستوسترون و اکساندرولون سطح نیمه حرفه ای

دوره آناوار و تستوسترون سطح حرفه ای

در جدول زیر، یک دوره تستوسترون و آناوار نیمه‌حرفه‌ای آورده شده است. این دوره برای ورزشکارانی که سابقه یک یا دو دوره استروئید دارند مناسب است.

هفتهتستوسترون (میلی‌گرم در هفته) اکساندرولون (میلی‌گرم در روز)
۱۲۰۰۲۰
۲۴۰۰۲۰
۳۴۰۰۳۰
۴۴۰۰۴۰
۵۴۰۰۴۰
۶۵۰۰۴۰
۷۵۰۰۳۰
۸۵۰۰۳۰
۹۵۰۰۲۰
۱۰۲۵۰۲۰
دوره آناوار و تستوسترون در سطح حرفه ای

مصرف همزمان آناوار و تستوسترون به بانوان توصیه نمی‌شود. زیرا در این صورت سطح تستوسترون خیلی در بدن خیلی بالا رفته و می‌تواند باعث نازایی زنان شود. ممکن است بدنسازان زن حرفه‌ای از تستوسترون و اکساندرولون به صورت همزمان استفاده کنند اما این ریسک را پذیرفته‌اند که ممکن است دچار مشکلات باروری و صفات مردانه شوند.

دوره اکساندرولون و تستوسترون آندکانوات

تستوسترون عمدتا به صورت تزریقی شناخته شده و به این شکل در بازار وجود دارد. اما، آندریول (تستوسترون آندکانوات) شکل خوراکی تستوسترون می‌باشد که کمتر شناخته شده است.

تستوسترون آندکانوات (آندریول) در میان بدنسازان چندان محبوب و رایج نیست؛ زیرا قیمت آن نسبت به تستوسترون تزریقی گران‌تر بوده و همچنین در بدنسازی اثربخشی کمی دارد.

این دوره برای افرادی که به استفاده مکرر از استروئیدهای تزریقی علاقه‌ای ندارند و همچنین می‌خواهند نتایج بهتری نسبت به حالتی که آناوار به تنهایی مصرف شود،‌ کسب کنند،‌ مناسب است.

استروئیدهای خوراکی قوی‌تری نسبت به تستوسترون آندکانوات نیز وجود دارد. مثل دیانابول و آنادرول (اوکسی متولون). اما تستوسترون آندکانوات جزو استروئیدهای ایمن شناخته می‌شود.

اوکسی متالون و دیانابول در مقایسه با سایر استروئیدهای خوراکی، برای کبد مضرتر هستند. در مورد عوارض جانبی استروئید برای کبد بیشتر بخوانید.

تحقیقات نشان داده است که آندریول (تستوسترون آندکانوات) باعث بالا رفتن آنزیم‌های کبدی نمی‌شود. همچنین احتمال ژنیکوماستی و بزرگ شدن پروستات به دلیل مصرف این استروئید خوراکی بسیار کم است.

در یک آزمایش، به مدت ۷۲ ماه به ۳۵ مرد،‌ روزانه ۲۰۰-۸۰ میلی‌گرم تستوسترون آندکانوات داده شد. لازم به ذکر است که در تمام این مدت، در هیچکدام از این مردان، ژنیکوماستی رخ نداد.

در آزمایشی دیگر، به مدت ۱۰ سال به ۳۳ مرد، تستوسترون آندکانوات داده شد. تنها ۲ تن از این مردان، کاهش بسیار جزئی در فشار ادرار (همان بزرگ شدن پروستات) را احساس کردند.

بنابراین، آندریول (تستوسترون آندکانوات) درست مثل آناوار (اکساندرولون)، یک استروئید خوراکی ایمن و بدون عارضه جانبی خاص می‌باشد (البته تنها در مصارف پزشکی).

با مصرف آناوار و آندریول، سطح LDL بالا رفته و بعد از پایان دوره، سطح تستوسترون بدن افت خواهد کرد.

نکته: اگر تصمیم گرفته‌اید که دوره استروئيد تستوسترون آندکانوات و آناوار در بدنسازی را امتحان کنید، فراموش نکنید که قرص تستوسترون آندکانوات را حتما با وعده‌های غذایی میل کنید؛ زیرا اگر با شکم خالی مصرف کنید، بدنتان نمی‌تواند آن را جذب کند. همچنین، برای جذب بیشتر، سعی کنید وعده غذایی که تست آندکانوات را همراه آن مصرف می‌کنید، دارای حداقل ۱۹ گرم چربی باشد. به عبارت دیگر، ۳۰٪ از کالری وعده غذایی، از چربی تشکیل شده باشد.

هفتهتستوسترون آندکانوات (میلی‌گرم در روز) اکساندرولون (میلی‌گرم در روز)
۱۲۴۰۲۰
۲۲۴۰۲۰
۳۲۴۰۲۰
۴۲۴۰۲۰
۵۲۸۰۲۰
۶۲۸۰۲۰
۷۲۸۰۲۰
۸۲۸۰۲۰
نمونه دوره تستوسترون آندکانوات و اکساندرولون

سایر دوره‌های اکساندرولون در بدنسازی

آناوار یا همان اکساندرولون می‌تواند با هر استروئید دیگری مصرف شود. اما ورزشکاران مبتدی و کسانی که سابقه طولانی مدت مصرف استروئید ندارند، نباید آناوار را با استروئیدهای بیش از حد قوی مصرف کنند. (مثل ترنبولون، آنادرول، وینسترول و …)

همانطور که گفته شد، آناوار در بدنسازی باعث افزایش حجم خشک و چربی‌سوزی می‌شود. پس بهتر است آن را با استروئیدهایی که باعث احتباس آب در بدن می‌شوند مصرف نکنید. برخی از استروئیدهایی که باعث احتباس آب در بدن می‌شود عبارتند از :‌ دیانابول، آنادرول (اوکسی متالون)، دکا دورابولین.

بهتر است از اکساندرولون در کنار استروئیدهایی استفاده شود که خواص مشابه با آن دارند. مثلا ترنبولون یکی از استروئیدهایی است که باعث افزایش حجم خشک و چربی‌سوزی می‌شود. پس اگر ترنبولون و اکساندرولون با هم مصرف شوند، اثرات یکدیگر را تقویت می‌کنند و نتایج بهتری برای ورزشکار حاصل می‌شود.

هشدار: مصرف استروئیدهای قدرتمند مانند ترنبولون به هیچ وجه به ورزشکاران مبتدی توصیه نمی‌شود. این استروئیدها تنها برای ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای به بدنسازی می‌پردازند و سابقه طولانی مدت مصرف استروئید دارند مناسب است. شاید دوست داشته باشید مقاله دوره حجم استروئید برای بدنسازان مبتدی را بخوانید.

پاکسازی بعد از دوره آناوار (اکساندرولون)

پاکسازی آناوار

اصلی‌ترین هدف دوره پاکسازی، بازگشت تستوسترون طبیعی بدن به سطح نرمال است. این مسأله برای حفظ نتایج بدست آمده از دوره (عضله‌های ساخته شده و چربی‌های از بین رفته) ضروری است. همچنین برای حفظ عملکرد طبیعی بدن و سلامت جسمی و روحی، لازم است که سطح هورمون تستوسترون طبیعی، به حالت نرمال برگردد.

آناوار باعث پایین آمدن سطح تستوسترون طبیعی بدن می‌شود. اما بعید است که به طور کلی باعث عدم ترشح آن شود.

همانطور که قبلا گفته شد، مصرف روزانه ۲۰ میلی‌گرم آناوار به مدت ۱۲ هفته (که یک دوره بسیار سنگین و نامتعارف است)، سطح تستوسترون طبیعی بدن را ۴۵٪ کاهش می‌دهد. پس می‌توان انتظار داشت پس از یک دوره متوسط و معقول اکساندرولون (مثلا روزانه ۱۵ میلی‌گرم به مدت ۸-۶ هفته)، سطح تستوسترون طبیعی بدن همچنان بالا بماند.

بنابراین، برخی افراد ترجیح می‌دهند که بعد از دوره استروئیدی که تنها شامل اکساندرولون بوده است، دوره پاکسازی (PCT) انجام ندهند و منتظر بمانند تا خود بدن، سطح تست را به حالت عادی بازگرداند. این ممکن است ۴-۱ ماه طول بکشد.

اما اگر ورزشکار، آناوار را به همراه سایر استروئیدها مصرف کند، تستوسترون طبیعی بدن بیشتر سرکوب شده و افت بیشتری نیز پیدا می‌کند. در این صورت، دوره پاکسازی ضروری است. همچنین اگر ورزشکار بخواهد دوره استروئید بعدی را سریع‌تر شروع کند، باید با یک دوره پاکسازی مناسب، سطح تستوسترون طبیعی بدن را هرچه سریع‌تر به حالت عادی بازگرداند.

یک نمونه دوره پاکسازی:

  • hCG: تزریق ۲۰۰۰ واحد به صورت یک روز در میان به مدت ۲۰ روز
  • تاموکسیفن (نولوادکس): روزانه ۲ نوبت و در هر نوبت ۲۰ میلی‌گرم به مدت ۴۵ روز
  • کلومیفن (کلوماید): روزانه ۲ نوبت و در هر نوبت ۵۰ میلی‌گرم به مدت ۳۰ روز

توصیه میکنم مقاله تفاوت تاموکسیفن و کلومیفن را بخوانید. اگر در کنار اکساندرولون از استروئیدهای قدرتمند دیگری استفاده شود، باید یک دوره پاکسازی مانند آن‌چه که در بالا گفته شد، اجرا شود. اما اگر ورزشکار تنها از اکساندرولون استفاده کرده باشد، مصرف تنها یک مورد از موارد بالا کافیست تا سطح تست طبیعی بدن به حالت نرمال برگردد.

دوره پاکسازی باید به محض این که اکساندرولون از بدن خارج شد، شروع شود. برای محاسبه این زمان باید عدد ۵.۵ را در نیمه عمر استروئید ضرب کنید.

نیمه عمر اکساندرولون حدود ۱۰ ساعت است (منبع ۷ و منبع ۸). با ضرب عدد ۵.۵ در ۱۰، عدد ۵۵ به دست می‌آید. بنابراین، باید ۵۵ ساعت (تقریبا ۲ روز) بعد از مصرف آخرین قرص اکساندرولون، دوره پاکسازی را شروع کنید.

 آیا زنان باید بعد از دوره اکساندرولون، پاکسازی انجام دهند؟

پاکسازی بعد از دوره آناوار برای زنان

این تصور که زنان به پاکسازی بعد از دوره استروئید نیاز ندارند بین ورزشکاران رایج است. اما در عمل، علائم عدم ترشح تستوسترون طبیعی بعد از دوره استروئيد، در بدن زنان نیز ظاهر می‌شود.

درست است که زنان تستوسترون بسیار کمتری نسبت به مردان دارند،‌ اما همین تستوسترون کم برای سلامتی آن‌ها (مواردی مثل خلق و خو، میل جنسی و قاعدگی منظم) ضروری است. پس پاکسازی بعد از دوره آناوار برای زنان نیز مورد نیاز است.

تستوسترون طبیعی در بدن مردان از طریق بیضه‌ها و در بدن زنان از طریق تخمدان تولید می‌شود.

معمولا زنان بعد دوره‌های استروئید، دچار افسردگی و کم شدن میل جنسی می‌شوند؛ دلیل آن پایین آمدن سطح تستوسترون و استروژن است.

نولوادکس می‌تواند در دوره پاکسازی (PCT) توسط زنان استفاده شده و باعث رفع سریع‌تر احساس افسردگی شود. با این حال، بازگشت چرخه‌های قاعدگی به روال عادی، ممکن است ۶-۳ ماه طول بکشد. زنان نسبت به مردان باید دوزهای کمتری از نولوادکس استفاده کنند و مدت مصرف نیز کوتاه‌تر باشد.

پاکسازی با نولوادکس (زنان)

  • هفته اول – روزانه ۲۰ میلی‌گرم
  • هفته دوم – روزانه ۱۵ میلی‌گرم
  • هفته سوم – روزانه ۱۰ میلی‌گرم
  • هفته چهارم – روزانه ۵ میلی‌گرم

DHEA یک داروی پزشکی است که برای درمان زنان با سطوح پایین آندروژن تجویز می‌شود. استفاده از آن در دوره PCT نیز برای زنان مناسب است.

  • روزانه ۵۰-۲۵ میلی‌گرم به مدت ۴ هفته

طبق آزمایش‌های انجام شده، مصرف DHEA به مدت ۶-۴ ماه، عوارض جانبی خاصی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین می‌توان آن را تا زمانی که لازم است (حداکثر ۶-۴ ماه) مصرف کرد تا مشکلات ناشی از دوره استروئید از بین بروند.

hCG برای زنان به عنوان داروی دوره پاکسازی توصیه نمی‌شود. زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد باعث بزرگ شدن تخمدان و نازایی می‌شود. کلوماید نیز در دوره پاکسازی زنان مناسب نیست زیرا ممکن است باعث حساسیت بیش از حد تخمدان شود.

برگرفته از : insidebodybuilding

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. شاهرخ گفت:

    ((همانطور که قبلا گفته شد، مصرف روزانه ۲۰ میلی‌گرم آناوار به مدت ۱۲ هفته (که یک دوره بسیار سنگین و نامتعارف است)، سطح تستوسترون طبیعی بدن را ۴۵٪ کاهش می‌دهد.))سلام اینجا اشتباه تایپی شده،باید مینوشتید 40میلی گرم،چون بالاتر نوشته بودید 40 میلی گرم،ضمن اینکه بیست میلی گرم کاملا معقولانس،ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام. وقت شما بخیر
      در بخشی از متن که شما فرمودید، دلیل سنگین بودن دوره، مدت زمان طولانی اجرا (۱۲ هفته) هست. طول دوره اکساندرولون بیشتر از ۸ هفته غیر منطقی محسوب میشه

  2. کیان گفت:

    سلام آیا تاموکسیفن همون نولوادکسه؟ یعنی مرد ها هم میتونن از نولوادکس برای پاکسازی استفاده کنند؟

    1. سلام. بله تاموکسیفن همون نولوادکس هست.
      بله نولوادکس یا تاموکسیفن در پاکسازی (PCT) آقایان مصرف میشه. اما برای خانم ها مناسب نیست

  3. امیر گفت:

    سلام خسته نباشید
    می خواستم بدونم امکان داره اکساندرولون همزمان با دوره PTC مصرف کرد یعنی هم زمان اکساندرولون و hcg و تاموکسیفن رو استفاده کرد؟

    1. سلام. وقت بخیر
      این کار توصیه نمیشه چون اکساندرولون خودش استروئیده

  4. فیتنس گفت:

    دم شما گرم خیلی عالی بود ممنونم از این مقاله ی کاملتون

    1. فیتنسیا گفت:

      سلام.
      خوشحالیم که مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته!

  5. فاطمه گفت:

    سلام مدت زمان تست دوپینگ این ماده چقدر هست؟

    1. فیتنسیا گفت:

      سلام.
      این که اثرات استروئید تا چه مدت زمانی توی بدن بمونه و باعث مثبت شدن تست دوپینگ بشه، به عوامل مختلفی بستگی داره که ممکنه برای هر فردی متفاوت باشه.
      اما به طور عمومی و میانگین، اکساندرولون تا ۱ ماه بعد از مصرف آخرین دوز ممکنه باعث مثبت شدن تست دوپینگ بشه.
      پست مربوط به مدت زمان تست دوپینگ اکساندرولون رو بخونید.