فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

آیا قرص کابرگولین باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟


کابرگولین کاهش وزن

کابرگولین (یا همان داستینکس) یک داروی ضدپرولاکتین است که برای درمان اختلالات افزایش بیش از حد هورمون پرولاکتین به کار می‌رود. این باور میان برخی افراد وجود دارد که قرص کابرگولین می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. در این مقاله میزان صحت و جزئیات این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

اجازه دهید ابتدا بررسی کنیم که کابرگولین چیست و چه کاربردهایی دارد. سپس به سراغ موضوع اصلی، یعنی اثر این دارو در کاهش وزن خواهیم رفت.

کابرگولین چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، کابرگولین یک داروی خوراکی آنتی پرولاکتین است؛ یعنی سطح هورمون پرولاکتین را کاهش می‌دهد.

کاربرد اصلی و پزشکی این دارو برای درمان بیماری هایپرپرولاکتینمی است. در این بیماری، سطح هورمون پرولاکتین در بدن فرد بیش از اندازه نرمال است. این شرایط سبب بروز عوارض جانبی متعددی خواهد شد.

  • نیمه عمر کابرگولین: ۶۳ الی ۱۰۹ ساعت
  • شکل دارویی: قرص

کاربرد کابرگولین در بدنسازی چیست؟

این روزها، مصرف استروئیدهای آنابولیک برای رسیدن به اهداف ورزشی در میان ورزشکاران رشته‌های مختلف و به ویژه بدنسازان، رواج بیشتری یافته است. (درست یا غلط بودن این امر موضوع بحث ما نیست).

یکی از عوارض جانبی مصرف استروئیدهای آنابولیک، برهم خوردن تعادل هورمونی بدن است. اکثر استروئیدها به دلیل فرآیند آروماتاز (تبدیل تستوسترون به استروژن) سبب افزایش استروژن می‌شوند. در این حالت باید از داروهای مهارکننده آروماتاز مثل آریمیدکس، آروماسین یا لتروزول استفاده کنید. البته SERM ها (تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده‌های استروژن) مانند تاموکسیفن یا کلومیفن نیز می‌توانند کمک کنند. این که دقیقا کدام دارو برای شما مناسب‌تر است، باید توسط مربی باتجربه تعیین شود.

از اصلی‌ترین مشکلاتی که ممکن است در اثر افزایش سطح استروژن رخ دهد، عارضه ژنیکوماستی است. اما نباید تصور کنید که فقط استروژن می‌تواند باعث بروز ژنیکوماستی شود!

یکی دیگر از هورمون‌هایی که افزایش بیش از حد آن منجر به ژنیکوماستی خواهد شد، هورمون پرولاکتین است. جالب است بدانید که برخی از استروئیدها سبب افزایش سطح این هورمون می‌شوند. مثل ترنبولون و دکا دورابولین.

مهارکننده‌های آروماتاز و SERM ها هیچ تأثیری در کاهش پرولاکتین ندارند. اما کابرگولین می‌تواند سطح آن را کاهش دهد.

بنابراین، در بدنسازی از کابرگولین برای کنترل عوارض جانبی استروئید نیز استفاده می‌شود.

آیا پرولاکتین روی وزن و فرم بدن تأثیر دارد؟

پرولاکتین یک هورمون جنسی زنانه است. این هورمون می‌تواند روی وزن و شکل بدن مردان و زنان تأثیر بگذارد!

همانطور که پیش‌تر گفتیم، سطوح بالای پرولاکتین در بدن مردان، سبب رشد بیش از حد و غیر عادی بافت نوک سینه (ژنیکوماستی) می‌شود. این تنها یکی از عوارض هایپرپرولاکتینمی است. از دیگر عوارض آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احتباس آب و پف‌دار شدن عضلات
  • افزایش وزن
  • ترشحات نوک سینه
  • بی نظمی قاعدگی در زنان
  • مشکلات باروری
  • سردرد
  • مشکلات بینایی

کابرگولین باعث کاهش وزن می‌شود؟

کابرگولین برای لاغری
تأثیر کابرگولین بر کاهش وزن و لاغری

با توجه به توضیحات بالا،‌ متوجه شدیم که سطوح بالای پرولاکتین سبب افزایش وزن و احتباس آب می‌شود.

از طرف دیگر، گفتیم کابرگولین یک داروی کاهش سطح پرولاکتین است.

بنابراین، احتمالا خودتان حدس زده‌اید که کابرگولین چه تاثیری در کاهش وزن و لاغری دارد. اگر دلیل وزن بالا و احتباس آب در بدن شما، سطح بالای پرولاکتین (هایپرپرولاکتینمی) باشد، با مصرف کابرگولین و تعدیل شدن هورمون، شاهد کاهش وزن بدنتان خواهید بود.

آیا می‌توانیم برای لاغری و کاهش وزن، کابرگولین مصرف کنیم؟

قطعا خیر!

کابرگولین سبب کاهش هورمون پرولاکتین می‌شود؛ یعنی روی سطح و تعادل هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد. شما به هیچ وجه نباید خودسرانه و تنها با هدف لاغری، چنین دارویی را مصرف کنید.

ابتدا باید دلیل اضافه وزن و یا احتباس آب در بدنتان را ریشه‌یابی کنید و تشخیص دهید دلیل اصلی آن چیست. در این مورد می‌توانید با مربی بدنسازی مشورت کنید.

اگر به طور قطعی مشخص شود که دلیل اضافه وزن شما، سطح بالای پرولاکتین است، آن‌گاه می‌توانید با مصرف قرص کابرگولین و کاهش سطح پرولاکتین، شاهد کاهش وزن و لاغری بدنتان باشید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *