فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

درمان اصولی جوش دوره استروئید بدنسازی (دلیل و روش درمان)


درمان جوش بعد از دوره استروئید بدنسازی

آکنه استروئیدی (جوش‌های دوره استروئید در بدنسازی) بسیار مشابه آکنه معمولی هستند. با این حال، استفاده از استروئید عامل اصلی در این مورد است. به نظر می‌رسد به دلیل افزایش سطح هورمون DHT در اثر مصرف استروئید بدن دچار این جوش‌ها می‌شود اما در حال حاضر، هنوز به طور قطعی و دقیق مشخص نیست که چرا استروئیدها می توانند باعث آکنه شوند. در این مقاله از فیتنسیا، به راهکارهای درمان جوش دوره استروئید می‌پردازیم.

هم استروئیدهای تجویزی توسط پزشک و برای اهداف درمانی و همچنین استروئیدهایی که ورزشکاران برای بدنسازی استفاده می‌کنند، می‌توانند احتمال ابتلا به جوش و آکنه دوره استروئید بدنسازی را افزایش دهد. استفاده از استروئید همچنین ممکن است منجر به ایجاد سایر مشکلات پوستی نیز بشود.

نوجوانان و بزرگسالان جوان ممکن است بیشتر درگیر آکنه استروئیدی باشند؛ زیرا در این سن بدن به طور طبیعی بیشتر مستعد جوش است. با این حال، افراد در هر سنی در صورت مصرف بیش از اندازه استروئیدها ممکن است به این مشکل دچار شوند.

در این مقاله به علل بروز جوش در دوره استروئیدی و همچنین برخی از گزینه‌های درمانی و اقدامات پیشگیرانه که یک فرد می‌تواند انجام دهد، می‌پردازیم.

استفاده از استروئیدهای تزریقی، استنشاقی یا خوراکی ممکن است منجر به آکنه استروئیدی شود. در ادامه به عوامل اصلی بروز جوش و آکنه و همچنین روش‌های درمان آن در دوره استروئید می‌پردازیم.

کورتیکواستروئیدهای تجویزی

جوش و آکنه در اثر کورتیکواستروئیدهای تجویزی

معمولا در پزشکی از کورتیکواستروئیدها برای شرایط التهابی یا برای جلوگیری از رد پیوند اعضا استفاده می‌شود. دقت کنید کورتیکواستروئید و استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک با هم متفاوت هستند. اما با این حال، هر دوی آن‌ها ممکن است باعث جوش و آکنه مشابه شوند.

آکنه استروئیدی بلافاصله ظاهر نمی‌شود. در واقع، ممکن است چندین هفته درمان استروئیدی طول بکشد تا آکنه ظاهر شود.

آکنه استروئیدی اغلب روی قفسه سینه و قسمت بالای کمر تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند روی صورت ایجاد شود.

اینکه آیا یک فرد در اثر استفاده از کورتیکواستروئیدها دچار آکنه استروئیدی می‌شود یا خیر، ممکن است به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

  • سن
  • میزان استعداد ابتلا به جوش
  • دوز مصرف دارو
  • طول درمان

استروئیدهای آنابولیک یا استروئیدهای بدنسازی

افرادی که از استروئیدهای آنابولیک برای بدنسازی استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به تعدادی از عوارض جانبی استروئیدها از جمله آکنه هستند.

یک مطالعه قدیمی (با منبع معتبر) نشان می دهد که تا 50٪ از افرادی که از استروئیدها برای بدنسازی استفاده می‌کنند به آکنه استروئیدی مبتلا می‌شوند. پس شما تنها نیستید!

درمان جوش دوره استروئید

درمان جوش دوره استروئید بدنسازی اغلب می‌تواند در خانه شروع شود، اما ممکن است نیاز به مداخله پزشکی هم داشته باشد.

گزینه‌های اصلی درمانی برای آکنه استروئیدی هم به عنوان آنتی بیوتیک و هم به صورت موضعی هستند:

بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک

یک داروی رایج برای درمان و کنترل جوش در دوره استروئید که نیازی به نسخه پزشک ندارد، بنزوئیل پراکسید است.

بنزوئیل پراکسید یک ضد عفونی‌کننده قوی است که به بدن کمک می کند باکتری‌های عامل ایجاد آکنه را از بین ببرد. افراد می‌توانند از آن برای موارد خفیف استفاده کنند، یا می‌توانند آن را با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی در موارد شدیدتر ترکیب کنند.

اسید سالیسیلیک گزینه دیگری است که افراد برای درمان آکنه در خانه دارند. اسید سالیسیلیک با لایه‌برداری پوست و از بین بردن ضایعات آکنه به درمان و پیشگیری از آکنه کمک می‌کند.

در هر دو مورد، فرد بسته به جایی که متوجه شیوع بیماری شده است، باید درمان را روی صورت، قفسه سینه یا گردن خود اعمال کند.

هشدار: نباید از هر دو روش درمانی (بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک) به صورت همزمان استفاده کنند. زیرا این ترکیب ممکن است بیش از حد پوست را تحریک کند. باید قبل از استفاده از هر یک از این محصولات از رتینوئید موضعی استفاده کنند، زیرا رتینوئیدهای موضعی خط اول درمان آکنه هستند.

رتینوئیدهای موضعی را با جزئیات بیشتری در ادامه معرفی میکنیم.

رتینوئید یک داروی درمان جوش در دوره استروئید

یک گزینه درمانی مهم برای آکنه دوره استروئید، رتینوئیدهای موضعی هستند. رتینوئیدهای موضعی اساس مراقبت از آکنه هستند و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه آن را معرفی می‌کنند.

همچنین می‌توانید استفاده از رتینوئیدهای موضعی را در خانه شروع کنید؛ زیرا این داروها بدون نسخه در دسترس هستند.

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند که به شکل لوسیون، ژل و کرم وجود دارد.

زمانی که فردی این محصولات را روی پوست استفاده می‌کند، می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند. با این حال، ممکن است ۳ ماه استفاده منظم لازم باشد تا تاثیرش را مشاهده کنید.

هشدار مهم: زنان باردار یا شیرده نباید از رتینوئید استفاده کنند.

آنتی بیوتیک ها

پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا آنتی بیوتیک های موضعی را برای درمان آکنه و جوش دوره استروئید تجویز کند.

با این حال، درمان‌های آنتی بیوتیکی ممکن است چندین هفته زمان لازم داشته باشند تا نتیجه بدهند.

به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها راه حل بلندمدتی برای درمان آکنه نیستند؛ یعنی نمی‌شود این داروها را طولانی‌مدت مصرف کنید، زیرا عوارض جانبی خاص خود را دارند.

جلوگیری از جوش در طول دوره استروئید

جلوگیری از جوش در دوره استروئید بدنسازی

آکنه استروئیدی نتیجه مستقیم استفاده یا حداقل استفاده نادرست از استروئیدها است.

برای جلوگیری از آکنه و جوش در دوره استروئید، افرادی که از استروئیدهای آنابولیک برای بهبود عملکرد و اهداف بدنسازی استفاده می‌کنند باید اقدامات لازم را به درستی انجام دهند.

همچنین، افرادی که کورتیکواستروئیدهای تجویزی مصرف می‌کنند، نباید بدون مشورت با پزشک خود، مصرف داروهای خود را قطع کنند. در شرایط خاص، مصرف استروئیدها نقش حیاتی در حفظ سلامت فرد ایفا می کند و قطع درمان بدون مشورت با پزشک ممکن است بسیار خطرناک باشد.

اقدامات پیشگیرانه و درمان‌هایی برای بهبود آکنه وجود دارد که باید امتحان کنید. از جمله:

  • از محصولات پوستی که ممکن است منافذ پوست را مسدود کند استفاده نکنید. فقط از محصولات غیر کومدوژنیک در مناطق مستعد جوش استفاده کنید.
  • روتین پوستی مناسب داشته باشید. یعنی به طور روزانه با استفاده از ژل‌های شست و شوی مخصوص جلوگیری از آکنه، نواحی مستعد جوش را در دوره استروئید و پس از آن بشویید. در صورت کاهش چربی و خشک شدن پوست از لوسیون‌های آبرسان استفاده کنید.
  • استفاده از رتینوئیدهای موضعی در کنار سایر درمان‌های توصیه شده توسط متخصصین، می‌تواند ظاهر جوش در دوره استروئید را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • اگر مستعد ابتلا به جوش در دوره استروئید هستید، بهتر است از مصرف استروئیدهایی که باعث آکنه شدید می‌شوند اجتناب کنید. در این مورد با مربی مشورت کنید.

خلاصه

آکنه استروئیدی یک عارضه جانبی رایج در دوره‌های مصرف استروئید است. اگرچه ممکن است فرد بتواند آن را درمان کرده و احتمالاً از آن پیشگیری کند، اما این مشکل معمولاً زمانی که فرد مصرف یا استفاده نادرست از استروئیدها را متوقف کند، از بین می‌روند.

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نبودند، شاید لازم باشد با پزشک متخصص در مورد گزینه‌های درمانی احتمالی و داروهای قوی‌تر تجویزی صحبت کند.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *