فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

کاربرد آروماسین (اگزمستان) در دوره استروئید و پاکسازی بعد از آن


آروماسین در دوره استروئید

آروماسین (یا همان اگزمستان) عملکردی بسیار شبیه به آریمیدکس (آناستروزول) دارد. هر دوی این داروها، در دسته داروهای مهارکننده آروماتاز قرار می‌گیرند. بنابراین، باعث کاهش سریع سطح استروژن در بدن می‌شوند. در این نوشته، کاربرد و نحوه مصرف آروماسین برای پیشگیری از عوارض جانبی دوره‌های استروئیدی در بدنسازی را بررسی خواهیم کرد.

آروماسین (اگزمستان) چیست؟

آروماسین درست مثل آریمیدکس، در اصل برای درمان سرطان سینه زنان ساخته شده است.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان است و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

اگزمستان یک گزینه عالی برای کمک به کنترل و توقف سریع عوارض جانبی استروژنیک (ناشی از افزایش استروژن) در بدن است. از جمله عوارض جانبی استروژنیک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ژنیکوماستی
  • احتباس آب
  • افزایش فشار خون

گاهی اوقات، برخی ورزشکاران تصور می‌کنند داروهایی مثل تاموکسیفن یا کلومیفن، کاملا مشابه با آروماسین هستند، اما اصلا اینطور نیست. تاموکسیفن و کلومیفن، جزء داروهای SERM هستند. این داروها در واقع استروژن را کاهش نمی‌دهند. بلکه گیرنده‌های استروژن را مسدود می‌کند و در نتیجه استروژن نمی‌تواند به بافت‌های بدن متصل شود.

اما مهارکننده‌های آروماتاز مثل اگزمستان و آریمیدکس، سطح واقعی استروژن را کاهش می دهند. لتروزول را می‌توانیم به عنوان یکی قوی‌ترین مهارکننده‌های استروژن نام ببریم. از این رو باید در مصرف آن احتیاط کنید.

  • نیمه عمر آروماسین: ۳۰ تا ۶۰ ساعت
  • اشکال دارویی: قرص ۲۵ میلی‌گرم

دوز مصرف آروماسین در حین دوره استروئید

در دوره استروئید، اصلا بعید نیست که دچار احتباس آب شوید. شاید تصور کنید احتباس آب فقط بر ظاهر عضلات تأثیر منفی دارد. اما احتباس آب عوارض بسیار ناخوشایندی برای سلامت شما دارد. برای مثال سبب افزایش فشار خون شده و سلامت قلبی عروقی شما را به خطر می‌اندازد.

استروئیدهایی مانند دکا دورابولین، آنادرول (اکسی متولون) و حتی تستوسترون تا حدی آروماتاز می‌شوند؛ یعنی به استروژن تبدیل می‌شوند. سطوح بالای استروژن نیز، سبب افزایش احتباس آب خواهد شد.

در افرادی که سطح چربی بالاتری دارند یا به استروژن حساس‌تر هستند، این می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی ایجاد کند. مثل ژنیکوماستی یا همان رشد غیرطبیعی بافت سینه در مردان.

برای برخی از بدنسازانی که به سراغ مصرف استروئیدها می‌روند، معمولا احتباس آب و ژنیکوماستی دست به دست هم می‌دهند. این چیزی است که هیچ ورزشکاری نمی‌خواهد با آن دست و پنجه نرم کند.

علائم ژنیکوماستی شامل موارد زیر است:

  • پف کردن سینه
  • بافت متورم در اطراف نوک سینه
  • حساس شدن و درد در سینه
  • ترشحات سینه

وقتی این علائم در ورزشکار ایجاد شود، بسیار مهم است که به دنبال روشی درست برای مبارزه با ژنیکوماستی باشد.

ورزشکاران حرفه‌ای که سابقه زیادی در مصرف استروئیدها دارند، در دوره‌هایی که احتمال بروز عوارض جانبی استروئید بیشتر است، یک مهارکننده آروماتاز مثل آروماسین را برای کاهش عوارض جانبی در دوره قرار می‌دهند تا مشکلی پیش نیاید. با این حال، ورزشکاران کم تجربه که آگاهی کاملی ندارند، ممکن است دچار چنین مشکلاتی شوند.

مصرف ۲۵ میلی‌گرم اگزمستان هر سه روز، یک نقطه شروع خوب برای مصرف در حین دوره استروئید است. به یاد داشته باشید، هدف این است که احتباس آب را حداقل برسانید اما استروژن نباید کاملا صفر شود؛ زیرا کاهش بیش از حد استروژن حتی برای مردان نیز خطرناک است.

اگر به این نتیجه رسیدید که با مصرف ۲۵ میلی‌گرم آروماسین هر سه روز، هنوز دچار احتباس آب هستید، قبل از افزایش دوز، بهتر است همان ۲۵ میلی‌گرم را هر دو روز مصرف کنید.

بدن هر ورزشکار متفاوت است و پاسخ متفاوتی به داروهای گوناگون خواهد داد. مهم است ببینید چه دارویی با چه دوزی برای شما اثربخش است.

آروماسین
آروماسین یک مهارکننده آروماتاز است و سطح کلی استروژن را کاهش می‌دهد.

نحوه مصرف آروماسین برای پاکسازی بعد از دوره استروئید

آروماسین علاوه بر این که در کاهش سطح استروژن موثر است، می‌تواند تولید طبیعی تستوسترون در بدن مردان را تحریک کنید. این یکی از مهم‌ترین اهداف در پاکسازی بعد از دوره استروئید است.

پس از اتمام دوره استروئید، سطح تستوسترون در بدن ورزشکار به شدت افت می‌کند. در PCT هدف اصلی این است که بیضه‌ها را تحریک کنید تا فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرند تا سطح تستوسترون بدن سریع‌تر به حالت نرمال بازگردد.

می‌توانیم اگزمستان را به عنوان یکی از ترکیبات دوره پاکسازی در نظر بگیریم. اما باید با کمترین دوز استفاده شود.

اما اکثر ورزشکارن ترجیح می‌دهند آروماسین را در طول دوره مصرف کنند. همچنین نولوادکس (تاموکسیفن) را به عنوان بخشی از پاکسازی بعد از دوره استروئید در نظر بگیرند.

عوارض جانبی اگزمستان

داروی اگزمستان ممکن است برخی عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. تعدادی از این عوارض، قابل توجه‌تر از بقیه هستند. فراموش نکنید که آروماسین در اصل یک داروی درمان سرطان سینه است.

شایع‌ترین عوارض جانبی اگزمستان عبارت‌اند از:

  • گر گرفتگی
  • درد مفاصل
  • خستگی
  • تغییر در خلق و خو
  • افسردگی
  • تغییرات فشار خون

از‌ آن‌جایی که اکثر تحقیقات انجام شده در مورد آروماسین روی زنان و با هدف درمان سرطان سینه انجام شده است، طبیعی است که عوارض جانبی ذکر شده در بالا نیز در رابطه با این کاربرد اگزمستان است. از آن‌جایی که بدنسازان در مقایسه با کاربرد پزشکی دوزهای کمتری از آروماسین را مصرف می‌کنند،‌ احتمال بروز این عوارض جانبی کمتر است.

همچنین اشاره شده است که استفاده از یک مهارکننده آروماتاز مثل اگزمستان می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش داده و منجر به پوکی استخوان شود.

برای افرادی که کلسترول بالا دارند یا در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستند، آروماسین می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد و سبب وخیم شدن شرایط شود.

سوال‌های رایج در مورد اگزمستان

آروماسین چیست؟

یک مهارکننده آروماتاز است که سطح کلی استروژن بدن را کاهش می‌دهد. آروماسین در ابتدا برای درمان سرطان سینه ساخته شده بود.
در ورزشکارانی که استروئید مصرف می‌کنند، به کاهش آروماتاز و پیشگیری از تبدیل شدن تستوسترون به استروژن کمک می‌کند.
پایین نگه داشتن استروژن به معنی احتباس آب کمتر، حفظ فشار خون طبیعی و کاهش احتمال بروز ژنیکوماستی است.

آیا آروماسین به افزایش وزن کمک می‌کند؟

این احتمال وجود دارد که وقتی مصرف آروماسین را شروع می‌کنید، مقداری کاهش وزن داشته باشید. زیرا آب احتباس شده در عضلات کاهش می‌یابد.
به طور کلی، اگزمستان به افزایش وزن کمکی نمی‌کند و برعکس تا حدی سبب کاهش وزن می‌شود.

آیا آروماسین به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند؟

یکی از عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک ریزش مو است. این ریزش مو ناشی از خواص آندروژنیک استروئید و افزایش هورمون DHT است.
آروماسین تأثیری روی هورمون DHT ندارد؛ در نتیجه کمکی به پیشگیری از ریزش مو در اثر مصرف استروئید نمی‌کند.
شاید داروهایی مثل فیناستراید یا پرامی پکسول در این مورد کمک کنند.

چقدر طول می‌کشد تا آروماسین اثر کند؟

آروماسین ظرف چند ساعت پس از مصرف شروع به کار خواهند کرد. اگرچه ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج را ببینید یا احساس کنید.
نیمه عمر اگزمستان ۳۰ تا ۶۰ ساعت است. درست مانند استروئیدها، مدتی طول می‌کشد تا سطح آروماسین در بدن به اوج خود برسد و اثرات خودش را نشان بدهد.

آیا آروماسین روی کبد اثر می‌گذارد؟

در حالت عادی خیر. اما در برخی افراد ممکن است در حین مصرف اگزمستان ، کمی استرس و فشار به کبد وارد شود.
همه مصرف کنندگان اگزمستان ، باید به طور منظم آزمایش خون و آنزیم‌های کبدی بدهند.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *