🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه عید نوروز

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

چای سبز برای لاغری : آیا چای سبز به کاهش وزن کمک می کند؟


لاغری و کاهش وزن با چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی های روی زمین است که اثرات آن در کاهش وزن معروف است. سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلف است که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. همچنین ادعا می‌شود که چای سبز باعث چربی سوزی و لاغری می‌شود. در این نوشته، میزان صحت این ادعا را بررسی خواهیم کرد.

چای سبز حاوی موادی است که می‌تواند باعث کاهش چربی شود

برگ چای سبز، حاوی ترکیبات مفید بسیاری است.

یکی از ترکیبات چای سبز، کافئین است. میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سبز (۴۰-۲۴ میلی‌گرم) بسیار کمتر از یک فنجان قهوه (۲۰۰-۱۰۰ میلی‌گرم) است. اما همین مقدار کم نیز، می‌تواند اثرات ملایمی داشته باشد.

کافئین به عنوان یک محرک شناخته شده است. در مطالعات مختلف، تأثیر آن در چربی سوزی و افزایش عملکرد ورزشی به اثبات رسیده است.

این نوشیدنی از نظر سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها، بین سایر نوشیدنی ها، می‌درخشد. نوشیدن تنها یک فنجان چای سبز، سطح آنتی اکسیدان ها را در جریان خون شما افزایش می‌دهد.

این نوشیدنی سالم، حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین‌ها است. مهم‌ترین آن‌ها EGCG است، ماده‌ای که می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.

اگرچه مصرف چای سبز به صورت نوشیدنی سطح آنتی اکسیدان را در بدن بالا می‌برد،‌ اما بیشتر مطالعات مزایای عصاره آن – که منبع غلیظ کاتچین است – را بررسی کرده‌اند. پس اگر قصد چربی سوزی و کاهش وزن دارید، احتمالا مصرف قرص چای سبز برای شما مفیدتر است.

خلاصه : چای سبز حاوی مواد تأثیرگذاری مثل کافئین و EGCG است. این مواد نقش زیادی در افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه بهبود چربی سوزی دارند.

آیا چای سبز باعث می شود بدن از چربی به عنوان سوخت استفاده کند؟

برای سوزاندن چربی،‌ بدن شما باید ابتدا آن را در سلول تجزیه کند و سپس به عنوان سوخت به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز،‌ با افزایش برخی هورمون‌های مؤثر در چربی سوزی و لاغری مثل نوراپی نفرین (نورآدرنالین) به این فرآیند کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان ECGC، آنزیمی را که باعث تجزیه هورمون نوراپی نفرین می‌شود، مهار می‌کند. هنگامی که این آنزیم مهار شود، هورمون چربی سوز در بدن بیشتر شده و باعث کاهش وزن بهتر می‌شود.

کافئین و ECGC، اثرات یکدیگر را تقویت می‌کنند و باعث هم‌افزایی یکدیگر می‌شوند. در نهایت، سلول‌ها چربی بیشتری را تجزیه می‌کنند، که به عنوان انرژی توسط سلول‌های ماهیچه‌ای استفاده می‌شود.

خلاصه : ترکیبات موجود در چای سبز، به سلول‌های مسئول چربی می‌گویند چربی بیشتری تجزیه کنند. به این ترتیب، چربی های تجزیه شده در جریان خون آزاد می‌شوند و عضلات از آن‌ها به عنوان منبع انرژی و سوخت استفاده می‌کند.

لاغری و چربی سوزی با مکمل CLA

لاغری و چربی سوزی با مکمل CLA

افزایش چربی سوزی، مخصوصاً اگر ورزش کنید

اگر به برچسب تقریباً هر مکمل چربی سوزی نگاه کنید، به احتمال خیلی زیاد، عصاره چای سبز را در مواد تشکیل دهنده آن خواهید دید. زیرا در مطالعات علمی مختلف ثابت شده است که این ماده در تقویت چربی سوزی و کاهش وزن موثر است. مخصوصاً اگر در کنار مصرف آن، به ورزش هم بپردازید.

به طور کلی ثابت شده است که اگر عصاره چای سبز مصرف کنید و به تمرینات ورزشی بپردازید، بیشتر از حالتی که بدون مصرف چای سبز ورزش کنید، چربی می‌سوزانید.

در یک مطالعه هشت هفته‌ای مشخص شد که مصرف چای سبز چه به همراه تمرینات ورزشی و چه بدون آن، باعث چربی سوزی می‌شود. اما بدیهی است که اگر ورزش را نیز با آن همراه سازید، نتایج بسیار بهتری کسب خواهید کرد.

ترکیبات مؤثر در چربی سوزی مثل ECGC، در طولانی مدت درصد چربی بدنتان را پایین خواهند آورد.

خلاصه : مطالعات و شواهد علمی زیادی ثابت کرده‌اند که عصاره چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود. در صورت ورزش کردن، اثرات آن برای لاغری بیشتر خواهد شد.

افزایش سوخت و ساز (متابولیسم) بدن

بدن شما دائماً کالری می‌سوزاند. حتی زمانی که خوابیده‌اید، سلول‌های شما میلیون‌ها عملکرد مختلف را انجام می‌دهند که همه آن‌ها انرژی لازم دارند.

به لحاظ علمی ثابت شده است که مصرف عصاره چای سبز یا مکمل‌های حاوی ECGC می‌تواند باعث شود کالری بیشتری بسوزانید. حتی در حالت استراحت!

میزان افزایش چربی سوزی در حالت استراحت، با مصرف این داروی گیاهی حدودا ۳ تا ۴ درصد افزایش می‌یابد. اگرچه در برخی افراد تا ۸ درصد نیز بیشتر می‌شود.

برای فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری می‌سوزاند، ۳ تا ۴ درصد یعنی ۸۰-۶۰ کالری بیشتر می‌سوزانید. فکر نکنید این مقدار کم است؛ زیرا از رژیم غذایی با پروتئین بالا نیز، سوزاندن همین مقدار کالری بیشتر انتظار می‌رود.

اگرچه اکثر مطالعات انجام شده به صورت کوتاه مدت بوده است. اما شواهد نشان می‌دهد که اثر افزایش متابولیسم در طولانی مدت نیز ادامه دارد.

چربی سوزی و ساخت عضله به صورت همزمان

راهنمای جامع چربی سوزی و ساخت عضله در بدنسازی به صورت همزمان

در یک مطالعه روی ۶۰ فرد چاق، افرادی که عصاره چای سبز مصرف می‌کردند ۳.۳ کیلوگرم چربی بیشتری نسبت به سایر افراد از دست دادند. همچنین به طور متوسط، روزانه ۱۸۳ کالری بیشتر سوزاندند.

با این حال، همه مطالعات ثابت نمی‌کنند که این داروی گیاهی متابولیسم را افزایش می‌دهد. شاید تأثیر آن به فرد بستگی داشته باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

خلاصه : چندین مطالعه نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و به افراد کمک کند تا ۴-۳ درصد کالری بیشتری در روز بسوزانند.

آیا چای سبز باعث کاهش اشتها می‌شود؟

یکی از راه‌های موثر در کاهش وزن، کاهش اشتها است. اگر چای سبز این خاصیت را داشته باشد، باعث می‌شود که شما به صورت خودکار و بدون هیچ تلاشی، غذای کمتری بخورید و کالری کمتری دریافت کنید. اما آیا واقعا باعث کاهش اشتها می‌شود؟

مطالعات نتایج متناقضی در مورد تاثیر این داروی گیاهی بر کاهش اشتها، داشته‌اند.

برخی مطالعات علمی نشان داده‌اند که عصاره چای سبز یا مکمل ECGC می‌تواند جذب چربی از غذا را کاهش دهد. البته این مورد تنها روی حیوانات آزمایش شده و در مورد انسان تأیید نشده است.

به طور کلی، اثر اصلی چای سبز در افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر در طول روز است.

خلاصه : در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد چای سبز اشتها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود فرد کالری کمتری دریافت کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است جذب چربی از رژیم غذایی را کاهش دهد، اما مطالعات انسانی این را تأیید نکرده است.

چای سبز باعث چربی سوزی می شود. مخصوصا چربی های مضر شکم

وقتی نوبت به لاغری و چربی سوزی واقعی (یعنی چربی های زیر پوستی) می‌رسد، چای سبز فقط تا حدی می‌تواند کمک کننده باشد و اثرات آن متوسط رو به پایین است.

اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهند که افراد با مصرف چای سبز کاهش وزن داشته‌اند، اما برخی مطالعات دیگر نیز هیچ تأثیری در این زمینه نشان نمی‌دهند.

دو مورد از آزمایش‌هایی که به صورت کنترل شده و دقیق انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف چای سبز باعث کاهش تنها ۱.۳ کیلوگرم چربی زیر پوستی می‌شود.

به خاطر داشته باشید که همه چربی‌ها یکسان نیستند.

چربی زیرجلدی زیر پوست شما قرار می‌گیرد، اما ممکن است مقداری قابل توجهی چربی احشایی داشته باشید که به آن چربی شکمی نیز گفته می‌شود. چربی احشایی اطراف اندام های داخلی بدن شما مثل کبد و قلب را احاطه می‌کند و برای سلامتی بسیار مضر است.

مقادیر بالای چربی احشایی باعث التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود. این دو با چندین بیماری جدی مثل دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند.

چندین مطالعه روی کاتچین های چای سبز نشان می‌دهد که اگرچه کاهش وزن اندک است اما درصد قابل توجهی از چربی های از دست رفته، چربی های احشایی مضر هستند.

بنابراین، مصرف آن خطر ابتلا به انواع بیماری‌های جدی را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث افزایش طول عمر و زندگی سالم‌تر شود.

خلاصه : عصاره چای سبز یا مکمل های کاتچین می‌توانند در از بین بردن چربی های احشایی کمک کننده باشند. این چربی ها برای سلامتی شما بسیار مضر هستند.

نتیجه‌گیری در مورد چای سبز

چای سبز برای چربی سوزی و کاهش وزن
نوشیدنی چای سبز

اگرچه عصاره چای سبز و مکمل ECGC باعث افزایش نسبی متابولیسم و چربی سوزی می‌شود، اما در مورد کاهش وزن واقعی، اثرات آن کم است و نمی‌توان به طور قطعی گفت که مصرف آن باعث لاغری می‌شود.

با این حال، استفاده از آن در کنار سایر استراتژی‌های کاهش وزن مثل خوردن پروتئین بیشتر و کاهش کربوهیدرات ها، باعث کسب نتایج بهتر می‌شود.

البته فراموش نکنید که مزایای چای سبز فقط در کاهش وزن و چربی سوزی خلاصه نمی‌شود؛ زیرا فواید متعددی برای سلامتی دارد.

چربی سوزی شکم و پهلو

چربی سوزی شکم و پهلو با ۶ روش ساده که پایه علمی دارند

به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات انجام شده، مربوط به عصاره یا همان قرص چای سبز هستند.

به طور کلی می‌توان گفت مصرف چای سبز به تنهایی، باعث چربی سوزی چشمگیر نخواهد شد. اما مصرف طولانی مدت آن، فواید زیادی برای شما دارد.

منبع : healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *