فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

نحوه دقیق مصرف ناندرولون در بدنسازی (دکا دورابولین)


نحوه مصرف ناندرولون دکا در بدنسازی

ناندرولون که نام دیگر آن دکا دورابولین است، در بدنسازی سطح حرفه‌ای،‌ اغلب یکی از داروهای رایج در دوره‌های استروئیدی افزایش حجم عضلات است. در این نوشته می‌خواهیم تنها با هدف افزایش آگاهی ورزشکاران حرفه‌ای، توضیحاتی در رابطه با نحوه صحیح مصرف ناندرولون در بدنسازی را ارائه دهیم. با فیتنسیا همراه باشید!

این نوشته فقط برای افزایش دانش و آگاهی ورزشکاران حرفه‌ای بوده و مصرف خودسرانه هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

ناندرولون چیست؟

ناندرولون (۱۹-نورتستوسترون) در پزشکی برای درمان و کنترل بیماری‌هایی مثل کمبود تستوسترون، هیپوگنادیسم، آنمی، پوکی استخوان و سرطان پستان به کار می‌رود.(منبع)

اما با توجه به اثرات مثبتی که در عضله‌سازی و افزایش حجم و همچنین افزایش قدرت دارد، بسیار مورد استقبال بدنسازان قرار گرفته است. به همین دلیل امروزه می‌توان دکا دورابولین را یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین ترکیبات استروئیدی در دنیای بدنسازی به شمار آورد.

این استروئید در دو نوع استر مختلف وجود دارد: ناندرولون دکانوات (دکا دورابولین) / ناندرولون فنیل پروپیونات (دورابولین).

به طور کلی ناندرولون یک استروئید آنابولیک است که در پزشکی برای درمان کم خونی، پوکی استخوان و سایر شرایط استفاده می‌شود. این یک نسخه مصنوعی از تستوسترون است. (با تستوسترون متفاوت است، دچار اشتباه نشوید). در بدنسازی برخی از ورزشکاران از ناندرولون برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند، اما این کار اگر اشتباه و غیر کنترل شده انجام شود، ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مختلف شود.

نتایج و فواید مصرف ناندرولون در بدنسازی چیست؟

علاوه بر کاربرد دارویی، دکا محبوبیت خاصی را در بازار داروهای تقویت کننده عملکرد به دست آورده است. به حدی که بسیاری این استروئید را به دلیل توانایی آن در کمک به بدنسازان و نه مزایای پزشکی آن می‌شناسند.

گفتیم ناندرولون یکی از استروئیدهای محبوب در بدنسازی است. این بی دلیل نیست. از اصلی‌ترین فواید این استروئید برای بدنسازان و ورزشکاران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ریکاوری سریع‌تر (رشد بیشتر و امکان کاهش فاصله زمانی بین جلسات تمرین سخت)
  • افزایش حجم و توده عضلانی بدن
  • افزایش قابل توجه قدرت و استقامت
  • عبور از محدودیت‌های بدنی در ورزش

مصرف ناندرولون به تنهایی – درست یا غلط؟

به یاد داشته باشید که ناندرولون به تنهایی نه تنها باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون نمی‌شود، بلکه تولید تستوسترون طبیعی در بدن را سرکوب می‌کند؛ باعث کاهش تستوسترون هم می‌شود. پس اگر ناندرولون را به تنهایی مصرف کنید، دچار کاهش تستوسترون می‌شوید و عوارض جانبی کمبود تستوسترون در بدن شما ظاهر خواهد شد. به ویژه مشکلات و اختلالات جنسی مثل عدم نعوظ.

با توجه به توضیحات بالا، مشخص می‌شود که نباید ناندرولون را به تنهایی مصرف کنید، بلکه باید یک فرم تستوسترون مناسب در کنار آن قرار دهید تا کاهش تستوسترون بدن را جبران کند و در طول دوره دچار کمبود تستوسترون نشوید.

حالا این سوال پیش می‌آید که کدام استر تستوسترون برای مصرف در کنار ناندرولون بهتر است.

اگر یادتان باشد گفتیم که ناندرولون در دو نوع (دکانوات و فنیل پروپیونات) وجود دارد. هر کدام از انواع دکا را که انتخاب کرده باشید، باید یک فرم تستوسترون که نزدیک‌ترین نیمه عمر را به آن دارد در کنارش قرار دهید.

یک فاکتور مهم در نحوه مصرف ناندرولون در بدنسازی، نیمه عمر دارو است.

نیمه عمر ناندرولون دکانوات تقریبا ۶ روز است. پس بهتر است یکی از انواع تستوسترون که نیمه عمر طولانی دارند مثل تستوسترون انانتات یا سایپیونات را در کنار آن مصرف کنید.

اما اگر انتخاب شما ناندرولون فنیل پروپیونات باشد، به دلیل نیمه عمر کوتاه‌تر آن (تقریبا ۴ روز)، می‌توانید یک تستوسترون با نیمه عمر کوتاه‌تر مثل تستوسترون پروپیونات را در کنارش مصرف کنید.

یکی از منحصر به فردترین استروئیدهای تستوسترون، سوستانون نام دارد. سوستانون در واقع ترکیبی از ۴ استر مختلف تستوسترون است که نیمه عمرهای مختلفی از کوتاه تا بلند دارند. این باعث می‌شود که سوستانون هم زوداثر باشد و تا مدت زیادی سطح تستوسترون را در بدن بالا نگه دارد. پس اگر به دنبال یک فرم تستوسترون هستید که بتواند با تقریبا هر استروئید دیگری به خوبی استک شود، سوستانون می‌تواند مناسب باشد.

البته توضیحات ذکر شده در بالا برای وزشکاران مرد است. اگر شما یک بانوی ورزشکار هستید و به هر دلیلی تصمیم به مصرف استروئید گرفته‌اید، بهتر است در کنار ناندرولون از تستوسترون استفاده نکنید؛ چرا که سرکوب و کاهش سطح تستوسترون برای بانوان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، بله افزایش این هورمون مشکلات بیشتری در پی خواهد داشت.

دوز مصرف ناندرولون در بدنسازی برای مردان

حالا می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به نحوه مصرف ناندرولون در بدنسازی. یعنی دوز مصرف دارو.

سوال مهم این است که در هر هفته از دوره باید چند میلی‌گرم ناندرولون مصرف شود. واقعیت این است که هیچگاه نمی‌توان یک دوز ثابت و مشخص را برای تمام ورزشکاران در هر سطح و با هر هدفی توصیه کرد.

دوز مصرف ناندرولون باید براساس شرایط بدنی و اهداف فرد به طور دقیق تعیین شود. اما تنها با هدف افزایش آگاهی شما و داشتن اطلاعات بیشتر، در ادامه محدوده دوز مصرف برای سطوح مختلف آورده شده است.

ورزشکاران با سابقه کم مصرف استروئید

اگر شما یک ورزشکار هستید که سابقه کمی در مصرف استروئید دارید، باید دکا را در دوزهای پایین و ایمن‌تر مصرف کنید.

یک دوز مناسب برای ورزشکاران با تجربه کم، ۱۰۰ میلی‌گرم در هفته است. باز هم تاکید می‌کنیم این اطلاعات تنها با هدف افزایش آگاهی شما و نه برای اجرای عملی گفته شده است. در صورت نیاز با مربی مشورت کنید.

سابقه متوسط در مصرف استروئید

اگر سابقه نسبتا زیادی در مصرف استروئیدها دارید و می‌خواهید در مورد نحوه صحیح مصرف ناندرولون در بدنسازی بدانید، بهتر است دوز مصرف را در حد متوسط نگهدارید.

به طور میانگین مصرف ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلی‌گرم ناندرولون در هفته، برای ورزشکاران سطح نیمه‌حرفه‌ای که تصمیم به اجرای دوره ناندرولون گرفته‌اند مناسب به نظر می‌رسد.

حرفه‌ای و سابقه مصرف استروئید زیاد

اما اگر یک ورزشکار بسیار حرفه‌ای هستید که سابقه طولانی مدت در مصرف انواع استروئیدها دارید و سطح تحمل بدنتان نسبت به استروئیدها را به خوبی آزموده‌اید، احتمالا می‌خواهید دوز مصرف ناندرولون را افزایش دهید.

در این سطح، مصرف ۴۰۰ الی نهایتا ۵۰۰ میلی‌گرم ناندرولون در هفته کاملا موثر و مفید خواهد بود و بسیار بعید است که دوزهای بیشتر از این، برای شما نتایج بیشتر و بهتری داشته باشند. پس از ۵۰۰ میلی‌گرم در هفته فراتر نروید.

البته لازم به یاد‌آوری است که ناندرولون تنها ترکیب استروئیدی دوره نیست و باید برای افزایش و تقویت نتایج، سایر استروئیدها را با آن استک کنید (یعنی با هم مصرف کنید).

دوز مصرف ناندرولون توسط بانوان

بانوان ورزشکار که در سطح حرفه‌ای هستند ممکن است به هر دلیلی تصمیم به مصرف استروئید ناندرولون بگیرند. در این حالت شما به هیچ وجه نباید از ۵۰ میلی‌گرم در هفته تجاوز کنید.

مصرف دوزهای بیشتر، منجر به بروز صفات مردانه و عوارض جانبی متعدد مثل ناباروری برای بانوان می‌شود.

طول دوره مصرف ناندرولون در بدنسازی چقدر است؟

یک قانون خیلی مهم و پایه در مورد استروئیدها وجود دارد که حتما باید بدانید.

استروئیدهای با نیمه عمر طولانی، دیر اثر هستند (یعنی پس از چندین هفته شروع به نتیجه دادن می‌کنند). اما استروئیدهای با نیمه عمر کوتاه زوداثر هستند و از همان هفته‌های ابتدایی مصرف نتایج خود را نشان می‌دهند.

پس هرچه نیمه عمر استروئید طولانی‌تر باشد باید طول دوره را هم طولانی‌تر کنیم و برعکس هرچه نیمه عمر استروئید کوتاه‌تر باشد باید طول دوره را هم کوتاه‌تر کنیم.

با توجه به نیمه عمر نسبتا طولانی ناندرولون، بهتر است طول دوره مصرف ناندرولون را حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۶ هفته در نظر بگیرید. البته ۱۶ هفته فقط برای ورزشکاران سطح بسیار حرفه‌ای و با تجربه است. به طور متوسط ۱۲ هفته ایده‌آل به نظر می‌رسد.

نمونه دوره نحوه مصرف ناندرولون دکانوات در بدنسازی

در ادامه تنها با هدف افزایش دانش و آگاهی ورزشکاران حرفه‌ای،‌ یک نمونه نحوه اجرای دوره ناندرولون آورده شده است. ما به هیچ وجه اجرای عملی این دوره را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا دوره استروئید و پاکسازی باید براساس شرایط بدنی ورزشکار و اهداف وی به صورت دقیق تنظیم شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق دکمه زیر، با مربی صحبت کنید.

نحوه اجرای دوره ناندرولون – سطح مبتدی

برای ورزشکاران مبتدی مصرف تنها دکا و تستوسترون کافی است. البته برای جلوگیری از عوارض جانبی باید داروهای مورد نیاز در دوره گنجانده شود.

نحوه اجرای دوره ناندرولون مبتدی
این جدول فقط برای افزایش آگاهی شما بوده و نباید به صورت عملی اجرا کنید.

سطح نیمه حرفه ای

اگر ورزشکار نیمه حرفه ای هستید که سابقه بیشتری در مصرف استروئیدها دارید، به جدول زیر توجه کنید:

دوره ناندرولون سطح نیمه حرفه ای
دوره نیمه حرفه ای ناندرولون – برای افزایش آگاهی شما و نه اجرای عملی

دوره ناندرولون در بدنسازی حرفه ای

اما اگر شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید که سابقه بسیار زیادی در مصرف استروئیدهای مختلف دارید، دیگر اجرای دوره ناندرولون در سطوح مبتدی یا حتی نیمه حرفه ای برای شما منطقی نیست.

در نحوه اجرای دوره ناندرولون در سطح حرفه‌ای، استروئید سوم یعنی ترنبولون استات به دوره افزوده می‌شود.

دوره حرفه ای ناندرولون دکا در بدنسازی
این دوره فقط برای افزایش آگاهی شما و در سطح حرفه‌ای است. از اجرای خودسرانه آن خودداری کنید.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نکات مربوط به نحوه مصرف ناندرولون در بدنسازی را به شما ورزشکاران عزیز که علاقه‌مند به علم فارماکولوژی ورزشی هستید ارائه دهیم.

امید است که از مصرف خودسرانه استروئیدها اجتناب کنید و سلامتی خود را در اولیت قرار دهید.

شما عزیزان در صورت تمایل می‌توانید از طریق این لینک با من در ارتباط باشید و مشورت کنید.

اگر سوالی دارید که در مطالب بالا پاسخ آن را دریافت نکردید، در بخش نظرات همین نوشته بپرسید!

  • منبع: اختصاصی فیتنسیا
کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. وحید گفت:

    سلام ممنون از سایت بسیار مفید علمی و کاربردی

    1. سلام. خواهش میکنم
      خوشحالیم که مورد توجه و رضایت شما بوده

  2. مهران غفاری گفت:

    خیلی عالی بود ، واقعا استفاده بردم از اطلاعاتی که ارائه دادید ،

  3. سجاد گفت:

    خیلی ممنون از ارایه اطلاعات مفید تون.