فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

دوره حجم استروئید برای مبتدی ها


دوره حجم استروئید برای بدنسازان مبتدی

استروئیدها دسته ای از داروهای هورمونی هستند که در اصل برای مصارف پزشکی ساخته شده‌اند. اما به دلیل اثرات قابل توجه در تقویت عضلات، افزایش قدرت و چربی سوزی، مورد استقبال ورزشکاران و به ویژه بدنسازان قرار گرفته است. احتمال عوارض جانبی و مضرات استروئید قابل انکار نیست. اما ما در این نوشته می‌خواهیم چند نمونه دوره حجم استروئید برای مبتدی ها معرفی کنیم.

هشدار:‌ در این نوشته منظور ما از ورزشکار مبتدی، فردی است که سابقه طولانی مدت در ورزش دارد اما در زمینه مصرف استروئیدها تجربه کمی دارد. (فردی که سابقه کمی در بدنسازی دارد، نیازی به مصرف استروئیدها ندارد).

بهترین استروئیدها برای ورزشکاران مبتدی

قبل از این که نحوه اجرای دوره حجم استروئید برای ورزشکاران مبتدی را توضیح دهیم، بهتر است لیست مناسب‌ترین استروئیدها برای این سطح از بدنسازان و ورزشکاران را بررسی کنیم.

معیارهای انتخاب استروئید ایمن مواردی مثل شدت اثرات، نوع فعالیت دارو، سطح عوارض جانبی و کاربرد انسانی آن است.

لیست استروئیدهای ایمن برای مبتدی‌ها:

  1. تستوسترون
  2. آناوار (اکساندرولون)
  3. دکا دورابولین (ناندرولون)

تستوسترون

تستوسترون یک استروئید مناسب برای دوره حجم مبتدی

تستوسترون بی‌خطرترین استروئید خوراکی در نظر گرفته می شود و به دو شکل خوراکی و تزریقی موجود است. درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) که به طور گسترده برای درمان کمبود تستوسترون در مردان تجویز می‌شود، دوزهای دقیق اندازه‌گیری شده تستوسترون را ارائه می‌دهد.

هنگامی که تستوسترون در طول دوره‌های استروئیدی آندروژنیک-آنابولیک (AAS) برای ساخت توده عضلانی توسط بدنسازان مبتدی استفاده می‌شود، دوزها به طور قابل توجهی بالاتر از دوزهای تجویز شده برای کاربرد پزشکی خواهد بود.

علاوه بر این، تعیین دوز واقعی مصرف شده بدون آزمایش خون منظم به دلیل نامنظم بودن تزریق تستوسترون و همچنین احتمال تقلبی بودن دارو که اغلب برای دوره‌های استروئیدی خریداری می شود، بسیار دشوار است.

آناوار (اکساندرولون)

اکساندرولون استروئید کم خطر

آناوار که با نام اکساندرولون نیز شناخته می‌شود، یک استروئید آنابولیک خوراکی است و می‌تواند دومین استروئید خوراکی کم خطر بعد از تستوسترون در نظر گرفته شود. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان با اکساندرولون که اغلب برای جبران یا جلوگیری از تحلیل عضلانی استفاده می‌شود، قدرت عضلانی و توده بدون چربی بدن را افزایش می‌دهد. تولید آناوار تقلبی آسان است؛ زیرا به شکل قرص می‌باشد. با توجه به بررسی انجمن‌های مختلف بدنسازان، درصد بالایی از آناور موجود در بازار تقلبی است. آسیب کلیوی اصلی‌ترین عارضه جانبی اکساندرولون است.

دکا دورابولین (ناندرولون)

دکا دورابولین استروئید قدرتمند برای دوره حجم مبتدی

ناندرولون (Deca-Durabolin) یکی دیگر از بهترین استروئیدها برای ورزشکاران مبتدی است. نشان داده شده است که هنگام تجویز برای درمان در بیماران HIV، وزن و توده بدون چربی بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین برای درمان بیماری‌های کلیوی و پوکی استخوان نیز تجویز می‌شود. یکی از عوارض جانبی جدی دکا دورابولین افزایش فشار خون است که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود.

بهترین دوره های حجم استروئید برای بدنسازان مبتدی

حالا که با سه مورد از استروئیدهای نسبتا ایمن آشنا شدید، زمان آن رسیده در مورد نحوه اجرای دوره استروئید حجم با این داروها برای ورزشکاران مبتدی صحبت کنیم.

هشدار: برای کسب بهترین نتیجه و جلوگیری از عوارض جانبی، روش دقیق اجرای دوره استروئید و پاکسازی باید به طور تخصصی براساس شرایط بدنی و اهداف شما تعیین شود. آنچه در ادامه گفته می‌شود فقط برای نمونه است و نباید به صورت عملی اجرا کنید. برای دریافت دوره استروئید و پاکسازی مخصوص شرایط بدنی خودتان، به این لینک مراجعه کنید.

دوره استروئیدی تستوسترون برای افزایش حجم مبتدی ها

اگر شما ورزشکاری هستید که در زمینه مصرف استروئیدها مبتدی هستید، شاید بهتر باشد در دوره‌های اول فقط به تستوسترون اکتفا کنید. استروئیدی آنابولیک تستوسترون در عین ایمن بود، به قدری موثر است که اثرات چشمگیر برای افزایش حجم مبتدی ها داشته باشد.

نحوه اجرای یک دوره استروئید مبتدی با تستوسترون انانتات به شرح زیر است:

  • هفته ۱ : ۱۰۰ میلی‌گرم / هفته
  • هفته ۲ تا ۹ : ۲۵۰ میلی گرم / هفته
  • هفته ۱۰ : ۱۰۰ میلی‌ گرم / هفته

برای اجرای این دوره شما ۸ عدد آمپول تستوسترون دوز ۲۵۰ و همچنین ۲ عدد تستوسترون دوز ۱۰۰ لازم دارید. توصیه میکنم مقاله تفاوت تستوسترون ۱۰۰ و ۲۵۰ را از دست ندهید.

دوره ترکیبی تستوسترون و اکساندرولون

اگر سابقه کمی در مصرف استروئیدها دارید و می‌خواهید کمی فراتر بروید و دو استروئید را با هم استک کنید، ترکیب تستوسترون و اکساندرولون می‌توانید یک دوره استروئید حجم مناسب برای مبتدی ها باشد.

برای اجرای این دوره استروئیدی شما به ۱۰ عدد آمپول تستوسترون ۲۵۰ میلی‌گرم و ۷۰ قرص اکساندرولون دوز ۱۰ میلی‌گرم نیاز دارید. طول دوره ۱۰ هفته است.

روش اجرای دوره تستوسترون و اکساندرولون به این صورت است که در هفته اول دوره، ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون انانتات و هر روز ۱۰ میلی‌گرم اکساندرولون مصرف می‌کنید. در هفته دوم تا چهارم هر هفته ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون و هر روز ۲۰ میلی‌گرم اکساندرولون (۱۰ میلی‌گرم صبح / ۱۰ میلی‌گرم عصر) مصف کنید. و در ادامه، در هفته پنجم، ۲۵۰ میلی گرم تستوسترون و ۱۰ میلی‌گرم اکساندرولون هر روز استفاده کنید. از هفته ششم تا دهم، مصرف اکساندرولون را قطع کنید و هر هفته فقط ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون مصرف کنید.

شاید دوست داشته باشید در مورد روش مصرف اکساندرولون در بدنسازی بیشتر بخوانید.

ترکیب تستوسترون و ناندرولون یک دوره استروئید عالی برای افزایش حجم مبتدی ها

اگر به عنوان یک بدنساز، تجربه قابل توجهی در مصرف استروئیدها دارید اما همچنان می‌خواهید از دوره‌های استروئیدی ایمن و کم خطر استفاده کنید که البته نتایج بسیار شگفت انگیزی هم داشته باشد، دوره استروئیدی تستوسترون و ناندرولون می‌تواند گزینه مناسب شما باشد.

دو ترکیب تستوسترون و دکا دورابولین در کنار هم اثرات بسیار عالی برای افزایش حجم و قدرت دارند و هنوز هم جزو دوره‌های استروئیدی ایمن و مناسب برای مبتدی‌ها محسوب می‌شوند. (البته به شرطی که با دوز مناسب مصرف شوند).

روش اجرای این دوره فقط به صورت نمونه و برای افزایش آگاهی شما به شرح زیر است:

  • هفته ۱ تا ۸ : هر هفته ۲۵۰ الی ۳۵۰ میلی‌گرم تستوسترون انانتات + ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلی‌گرم ناندرولون
  • هفته ۹ تا ۱۱ : هر هفته ۲۵۰ میلی‌گرم تستوسترون انانتات
  • هفته ۱۲ : ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون انانتات

روش‌های جلوگیری از عوارض جانبی در دوره حجم استروئید مبتدی

همانطور که می‌دانید استروئیدها در کنار نتایج مثبتی که دارند، ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی ناخوشایند شوند. باید با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، احتمال بروز و شدت این عوارض جانبی را به حداقل برسانید و از آن‌ها جلوگیری کنید.

مصرف صحیح داروهای کنترل عوارض جانبی در حین دوره استروئید

سلامتی بسیار مهم است و برای حفظ آن، استفاده از داروهای کنترل عوارض جانبی در حین مصرف استروئیدها ضروری است. در این بخش، روش مصرف صحیح این داروها را توضیح می‌دهیم.

  1. مطالعه برچسب دارو: قبل از مصرف هر داروی استروئیدی برای دوره حجم مبتدی، باید برچسب دارو را با دقت مطالعه کنید. در این برچسب، دستورالعمل‌های مصرف، دوز و هرگونه هشدارهای مهم در مورد تداخل با داروهای دیگر یا شرایط خاصی مانند بارداری یا شیردهی ذکر خواهد شد. از رعایت همه این دستورالعمل‌ها اطمینان حاصل کنید.
  2. مصرف صحیح و کنترل شده: برای کنترل عوارض جانبی در حین دوره حجم استروئید مبتدی، مهم است که داروهای کنترل عوارض را به موقع و با دوز صحیح مصرف کنید.
  3. عدم قطع داروها به طور ناگهانی: اگر داروهای کنترل عوارض جانبی را در حین دوره استروئید مصرف می‌کنید، حتماً باید از قطع داروها به طور ناگهانی خودداری کنید. قطع ناگهانی داروها ممکن است عوارض جانبی شدیدتری ایجاد کند.
  4. اطلاع از عوارض جانبی: قبل از شروع مصرف داروهای کنترل عوارض جانبی، باید از عوارض جانبی احتمالی خود آن‌ها آگاه شوید. اگر هر یک از عوارض جانبی را تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  5. ادامه مصرف پس از پایان دوره استروئید: شاید لازم باشد پس از پایان دوره استروئید، داروهای کنترل عوارض جانبی را همچنان مصرف کنید. این می‌تواند کمک کند تا عوارض جانبی پس از قطع استروئیدها کنترل شوند. این مورد به روش اجرای دوره استروئید حجم مبتدی و همچنین شرایط بدنی هر شخص بستگی دارد.

این که در طول اجرای دوره حجم استروئید مبتدی باید از چه داروهایی برای جلوگیری از عوارض استفاده کنید و همچنین روش مصرف آن‌ها، باید براساس نحوه اجرای دوره استروئید و شرایط بدنی شما تعیین شود. در این مورد با مربی مشورت کنید.

اجرای دقیق پاکسازی (PCT)

بعد از اتمام دوره استروئید و زمانی که مصرف استروئیدها را قطع می‌کنید، بدن شما دچار افت سطح تستوسترون و عدم تعادل هورمون می‌شود. هدف اصلی پاکسازی بعدی از دوره استروئید این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانایی تولید تستوسترون به بدن بازگردد و همچنین تعادل هورمونی برقرار شود.

با اجرای صحیح و اصولی پاکسازی (PCT) بعد از دوره استروئید شما بخش قابل توجهی از نتایج دوره استروئید را حفظ خواهید کرد و همچنین از عوارض جانبی بعد از دوره استروئید در امان خواهید بود.

روش اجرای پاکسازی باید براساس دوره استروئید و شرایط بدنی ورزشکار تعیین شود. از این رو نمی‌توانیم یک برنامه ثابت و عمومی را برای پاکسازی ارائه دهیم. اما برخی از اصلی‌ترین داروها که ممکن است لازم باشد در پاکسازی مصرف کنید عبارتند از:

  1. تاموکسیفن یا کلومیفن سیترات
  2. لیو۵۲
  3. HCG
  4. لتروزول یا سایر مهارکننده‌های آروماتاز
  5. کابرگولین (داستینکس)

چون دوره استروئید و پاکسازی باید به طور دقیق براساس شرایط بدنی و اهداف ورزشکار تعیین شود، توصیه میکنیم برای اجرای دوره حجم استروئید مبتدی و همچنین پاکسازی بعد از آن از طریق این لینک با مربی بدنسازی مشورت کنید.

منبع: اختصاصی فیتنسیا

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *