فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

مدت زمان تست دوپینگ اکساندرولون چقدر است؟


تشخیص اکساندرولون در تست دوپینگ

اکساندرولون (با نام آناوار نیز شناخته می‌شود) یک استروئید خوراکی خفیف و کم عارضه است. به دلیل خفیف بودن اثرات اکساندرولون، این استروئید علاوه بر مردان، ممکن است توسط زنان بدنساز نیز مصرف شود. در این نوشته می‌خواهیم به طور خاص بررسی کنیم که مدت زمان ردیابی اکساندرولون (آناوار) در تست دوپینگ چقدر است؟

اگر از آناوار استفاده کرده‌اید و قرار است در مسابقات ورزشی شما، تست دوپینگ انجام شود، ممکن است نگران باشید که آیا ممکن است این دارو در تست دوپینگ مشخص شود یا خیر. اصلا آیا ممکن است این دارو را تست مواد ممنوعه، تشخیص داد؟

این نوشته فقط برای افزایش علم و آگاهی مخاطبان است و هیچ هدف دیگری ندارد.

آناوار یک استروئید آنابولیک-آندروژنیک است که در اصل کاربرد پزشکی دارد. در مواردی مثل کمک به بازگشت وزن بعد از بیماری‌های سخت، کمک به درمان پوکی استخوان، درمان سوختگی های شدید و در بیماری‌هایی مثل ایدز به کار می‌رود.

اکساندرولون در لیست داروهای ممنوعه ورزشی قرار دارد؛ بنابراین، اگر قصد شرکت در مسابقات ورزشی را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

البته اگر پزشک این دارو را برای کمک به درمان بیماری شما تجویز کرده باشد، هیچ نگرانی وجود ندارد. می‌توانید نسخه پزشک را به عنوان مدرکی مبنی بر نیاز به مصرف این دارو ارائه دهید.

جدای از بایدها و نبایدها و علی‌رغم قرار گرفتن آناوار در لیست ممنوعه دارویی برای ورزشکاران، حقیقت این است که برخی ورزشکاران اکساندرولون را بدون نسخه، برای افزایش توان ورزشی به کار می‌برند.

نیمه عمر اکساندرولون چقدر است؟

اکساندرولون (آناوار) در شکل قرص

وقتی صحبت از مدت زمان باقی ماندن داروها در بدن می‌شود، اولین نکته‌ای که باید در در مورد دارو بدانیم، نیمه عمر آن است.

نیمه عمر، نشان می‌دهد که بدن با چه سرعتی قادر به متابولیسم، جذب و حذف این ماده از بدن است. در واقع نیمه عمر مدت زمانی است که غلظت دارو در بدن، نصف می‌شود.

آناوار نیمه عمر بسیار کوتاهی دارد. فقط حدود ۸ ساعت. این یعنی بدن شما در مدت زمانی کوتاهی می‌تواند اکساندرولون را از بدن حذف کند. این در حالی است که برخی استروئیدها مثل تستوسترون سوستانون یا ترنبولون انانتات تا روزهات پس از مصرف در بدن باقی خواهند ماند.

فراموش نکنید که نیمه عمر دارو می‌تواند برای هر شخصی متفاوت باشد. مثلا همین اکساندرولون که نیمه عمر آن ۸ ساعت در نظر گرفته می‌شود، اگر توسط افراد مسن مصرف شود، نیمه عمر طولانی‌تری (در حدود ۱۴-۱۲ ساعت)‌ خواهد داشت.

این که نیمه عمر آناوار تنها ۸ ساعت است، یعنی ۸ ساعت پس از مصرف آخرین دوز، دیگر در تست دوپینگ ردیابی نمی‌شود؟ خیر اینطور نیست.

دقت کنید که نیمه عمر با زمان تشخیص در تست دوپینگ کاملا متفاوت است. نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید. درست است که اکساندرولون حدود ۸ ساعت پس از مصرف متابولیزه می‌شود، اما ممکن است همچنان آثاری از آن در بدن شما باقی بماند که قابل شناسایی باشد.

اکساندرولون تا چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟ زمان تشخیص در تست دوپینگ

زمان تشخیص اکساندرولون در بدن شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، به طور میانگین، به مدت ۳ الی ۴ هفته پس از مصرف آخرین دوز قابل شناسایی است. در ادرار به مدت ۱۴ روز الی ۱ ماه قابل تشخیص است.

زمان‌های گفته شده فقط به صورت میانگین و عمومی هستند. زمان دقیق به موارد زیر بستگی دارد:

  • روش مصرف: مصرف اکساندرولون به شکل قرص خوراکی به این معنی است که سریع‌تر از بدن خارج می‌شود. اما استفاده از اکساندرولون تزریقی باعث می‌شود برای مدت بیشتری در بدن باقی بماند.
  • مدت زمان مصرف: اگر این استروئید را برای مدت زمان طولانی و به صورت مکرر مصرف کرده باشید، دوره تشخیص آن در تست دوپینگ برای شما طولانی‌تر خواهد بود.
  • دوز مصرف: طبیعی است که مصرف آناوار با دوز بیشتر باعث طولانی‌تر شدن زمان تشخیص آن می‌شود. اما اگر اکساندرولون را با دوز کم مصرف کرده باشید، اثرات آن سریع‌تر از بدنتان خارج می‌شود و دوره تشخیص در تست دوپینگ نیز کوتاه‌تر خواهد بود.
  • متابولیسم شما: مدت زمان ماندن دارو در بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ زیرا مواردی مثل سطح متابولیسم بدن، سن، قد، وزن، جنسیت و عملکرد کبد و کلیه روی سرعت جذب و خروج دارو از بدن تاثیر دارد.

آیا استروئیدها باعث مثبت شدن تست دوپینگ می‌شوند؟

بله، اما به نوع آزمایش نیز بستگی دارد. آناوار یا اکساندرولون ممکن است در تست دوپینگ مشخص شود،‌ اما نه در همه تست‌ها.

به عنوان مثال، اکساندرولون در آزمایش دارویی ۱۲ گانه تشخیص داده نمی‌شود. این آزمایش ۱۲ گانه، موارد زیر را بررسی می‌کند:

  1. کوکائین
  2. PCP
  3. ماری جوانا
  4. آمفتامین‌ها
  5. کوآلودها
  6. بنزودیازپین‌ها
  7. باربیتورات‌ها
  8. مواد افیونی
  9. متادون
  10. پروپوکسیفن
  11. اکسی کدون / پرکستاسیت
  12. اکستازی / MDMA

همانطور که مشاهده کردید، استروئیدها در این لیست وجود ندارند. این آزمایش بیشتر کاربرد پزشکی دارد و در مسابقات ورزشی برای تست دوپینگ از آزمایش‌های دیگر استفاده می‌شود.

اگر در مسابقات ورزشی از شما تست دوپینگ گرفته شود، وجود اثرات استروئیدها، هورمون‌های پپتایدی و مواد محرک را بررسی خواهد کرد.

چطور اثرات اکساندرولون را سریع‌تر از بدن خارج کنیم؟

برای خارج کردن اثرات اکساندرولون از بدن، اولین گام این است که مصرف دارو را قطع کنید. اگر آناوار یا سایر استروئیدها را برای مدت نسبتا طولانی مصرف کرده‌اید، برای پیشگیری از عوارض جانبی ناشی قطع مصرف، با مربی ورزشی مشورت کنید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *