🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

مکمل پروتئین وی؛ فواید، نحوه مصرف و عوارض جانبی


پروتئین وی در بدنسازی

مکمل پروتئین وی یکی از محبوب ترین مکمل ها در میان ورزشکاران است. این پست یک مقاله مفصل درباره پروتئین وی می باشد که در ادامه به توضیح هر آنچه باید در مورد این مکمل بدانید میپردازیم. از چگونگی ساخت این مکمل گرفته تا توضیح انواع پروتئین وی، فواید، نحوه مصرف و عوارض جانبی. با فیتنسیا همراه باشید.

پروتئین وی

همه پروتئین ها مثل یکدیگر نیستند و برخی انواع آن نسبت به بقیه برتری دارند! علت این برتری، کیفیت و نوع آمینو اسیدهای تشکیل دهنده ی پروتئین است. برای مثال پروتئین وی حاوی هر 9 آمینو اسید ضروری بدن با سرعت جذب بالا می باشد که این امر بسیار معجزه آسا و باورنکردنی است.

مطالعات متعدد نشان می دهد مصرف منظم و استاندارد این مکمل می تواند به افزایش قدرت، عضله سازی و چربی سوزی کمک بسیاری کند.

این مکمل در حقیقت چیزی بیشتر ازپروتئین است. این مکمل حاوی مواد مغذی دیگر است که برخی از آنها دارای اثرات بیولوژیکی قوی هستند.

پروتئین وی چیست؟

شیر در واقع حاوی دو نوع پروتئین اصلی کازئین (80%)و وی (20%) است. در روند تولید پنیر، آب پنیر از قسمت مایع شیر جدا می شود، سپس مراحل مختلف فراوری را طی می کند تا به چیزی تبدیل شود که عموما به عنوان پروتئین وی (یا همان پروتئین آب پنیر) شناخته می شود.

این مکمل به تنهایی طعم خوبی ندارد، به همین دلیل است که معمولا حاوی طعم دهنده است. مکمل وی با طعم های شکلات، وانیل و توت فرنگی طرفداران زیادی دارد.

در خرید این مکمل خواندن لیست مواد تشکیل دهنده بسیار مهم است، زیرا برخی از محصولات ممکن است دارای افزودنی های ناسالم مانند شکر تصفیه شده باشند.

این مکمل برای بدنسازان و علاقه مندان به باشگاه و همچنین افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند یا به هر دلیلی نمی توانند پروتئین کافی در رژیم غذایی خود داشته باشند، قابل استفاده است.

بیشتر پروتئین های وی طعم دار بسیار خوشمزه هستند و می توان از آنها برای افزودن طعمی باورنکردنی به دستور العمل های سالم مانند اسموتی ها، شیک های پروتئینی، کیک های رژیمی و… استفاده کرد.

مقایسه انواع وی

انواع پروتئین وی
پروتئین وی سه نوع کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده وجود دارد.

در واقع 3 نوع وی وجود دارد که تفاوت آنها در نوع پردازش آنهاست.

وی کنسانتره

این مکمل حدود 70 تا 80 درصد پروتئین، مقداری لاکتوز (قند شیر) و کمی چربی است و در میان وی ها بهترین طعم را دارد.

وی ایزوله

این مکمل حاوی 90 درصد پروتئین و یا بالاتر است حاوی لاکتوز و چربی کمتری نسبت وی کنسانتره است. این مکمل نسبت به مکمل وی کنسانتره فاقد بسیاری از مواد مغذی است.

وی هیدرولیز شده

این وی دارای ترکیبات بسیار زود هضم است و به سرعت جذب بدن می شود.

محبوب ترین نوع این مکمل ، وی کنسانتره است زیرا انواع مواد مغذی شیر را دارا می باشد و به دلیل لاکتوز و چربی بالاتر طعم بهتری دارد، همچنین قیمت مناسب تری نیز دارد. اما اگر در هضم نوع کنسانتره مشکل دارید و به دنبال دریافت پروتئین بالاتر و چربی کمتر هستید وی ایزوله و هیدرولیز شده انتخاب مناسب تری است.

خلاصه: انواع اصلی این مکمل کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده می باشد. آنها می توانند از نظر محتوای پروتئین، طعم، قابلیت هضم و قیمت متفاوت باشند.

فواید مکمل وی

این مکمل یکی از مکمل های محبوب میان ورزشکاران و به ویژه بدنسازان است.

علت محبوبیت این مکمل فواید بسیار آن از جمله افزایش قدرت، افزایش توده عضلانی، افزایش حجم عضلانی، توانایی در چربی سوزی و در عین حال حفظ توده عضلانی و… می باشد.

در ادامه به طور کامل فواید این مکمل را بررسی می کنیم.

افزایش قدرت و توده عضلانی ورزشکاران

این مکمل در میان ورزشکاران، بدنسازان، مدل های تناسب اندام و همچنین افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در باشگاه هستند، محبوب می باشد.

یکی از شناخته شده ترین فواید این مکمل به منظور افزایش توده عضلانیُ افزایش حجم و افزایش قدرت است. شاید بپرسید چگونه؟ در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.

اگر هدف شما افزایش حجم عضلات است توصیه می کنم مقاله های زیر را از دست ندهید:

بلوک های سازنده

این مکمل آمینو اسید های لازم برای ساخت انواع پروتئین را فراهم می کند که به عنوان بلوک های سازنده برای رشد عضلانی عمل می کنند.

هورمون ها

این مکمل ترشح هورمون های آنابولیک مثل انسولین را افزایش می دهد که می توانند رشد ماهیچه ها را تحریک کنند.

لوسین

وی سرشار از آمینو اسید لوسین می باشد که سنتز پروتئین عضلانی را در سطح مولکولی و ژنتیکی تحریک می کند.

جذب سریع

این مکمل نسبت به سایرین بسیار زود جذب است.

در کل وی در مقایسه با سایر پروتئین ها مثل پروتئین سویا، تاثیرات بیشتری دارد. وی در مقایسه با کازئین، زود هضم تر است یعنی سریع تر جذب عضلات می شود. اما کازئین دیرهضم بوده و مدت زمان زیادی طول میکشد تا جذب شود.

کاهش چربی و حفظ توده عضلانی

دومین فایده مهم این مکمل، کاهش چربی در کنار حفظ توده عضلانی است.

مصرف پروتئین کافی می تواند بین 80 تا 100 کالری، مصرف انرژی را افزایش دهد و باعث می شود تا افراد به طور خودکار تا 400 کالری کمتر غذا بخورند. بنابراین مصرف این مکمل یک راه عالی برای افزایش مصرف پروتئین است. پس اگر می خواهید وزن کم کنید، این مکمل می تواند به شما کمک کند تا هم وزن کم کنید و هم عضلات خود را حفظ کنید.

این پست را از دست ندهید: مصرف کراتین و پروتئین؛ نحوه مصرف، فواید و عوارض جانبی

نحوه مصرف

نحوه مصرف ثابت و یکسان ندارد. باید براساس شرایط ورزشکار و رژیم غذایی وی تعیین شود. اما یک روش استاندارد به صورت زیر است:
نصف پیمانه (یا یک پیمانه) بعد صبحانه
یک پیمانه ۳۰ دقیقه قبل تمرین
یک پیمانه بلافاصله بعد تمرین

عوارض جانبی

خوردن بیش از حد این مکمل می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند تهوع، نفخ، اسهال و درد شکم شود. برخی از افراد ممکن است به مکمل وی حساسیت داشته باشند.

سخن پایانی

وی یک راه فوق العاده سالم برای افزودن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی شماست. این مکمل به ویژه برای ورزشکاران، بدنسازان یا افرادی که نیاز به افزایش توده عضلانی و قدرت در حین از دست دادن چربی دارند بسیار پرکاربرد است.

در کل مکمل همانطور از اسم آن مشخص است یعنی کامل کننده پس به تنهایی نمی تواند تمام نیاز های شما را بر طرف کند و باید به همراه رژیم غذایی صحیح مصرف شود تا موثر باشد. حتی اگر شما بتوانید پروتئین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید هیچ نیازی به مصرف مکمل نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه و نظرات در مورد این نوشته

  1. Sorush bayat گفت:

    سلام وقت بخیر من ۱۸ سالمه قدم ۱۷۸ و ، وزنم ۵۵ کیلو گرم
    میخاستم ازتون بپرسم میشه بدون ورزش مصرف کرد مکمل رو برای افزایش وزن یا خیر؟ ممنون میشم جواب بدید ❤

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      مکمل همانطور که از اسمش مشخصه به معنی کامل کننده هست یعنی در کنار یک رژیم غذایی درست و اصولی باید مصرف بشه تا تاثیر گذار باشه. اگر منظور شما از افزایش وزن افزایش حجم عضلات هست خیر بدون ورزش این هدف میسر نیست! چرا که فقط تمرین دادن عضلات در کنار تغذیه خوب می تونه عضلات شما رو تقویت کنه و افزایش وزن درست و اصولی داشته باشید.
      برای اطلاعات بیشتر و دریافت برنامه می تونید با مربی صحبت کنید:
      ارتباط با مربی فیتنسیا

  2. مهدی گفت:

    سلام من کبد چرب گرید 2دارم میتونم پروتیین وی مصرف کنم

    1. سلام دوست عزیز، مصرف به اندازه و اصولی این پروتئین مشکلی ایجاد نمی کنه. اما بهتره قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.موفق باشید

  3. رضا گفت:

    با سلام و خسته نباشید لطفا مقدار مصرف کراتین با مقدار مصرف وی را با توجه به سه روز در هفته تمرینی بدن سازی در حد متوسط چقدر یاید باشه و طریق مصرف را لطفا بفرمایید با تشکر از لطف جنابعالی

    1. سلام. وقت شما بخیر
      قبلا در رابطه با نحوه مصرف همزمان کراتین و پروتئین وی مقاله کامل نوشتیم. میتونید از طریق لینک زیر مطالعه کنید.
      مصرف پروتئین وی با کراتین