🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه عید نوروز

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

افزایش اعتماد به نفس با ورزش بدنسازی


اعتماد به نفس در بدنسازی

شاید در دنیای امروزی و شرایط مختلفی که برای شما پیش آمده، حس کرده باشید از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید. راهکارهای مختلفی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد. اما یکی از بهترین و عملی‌ترین این راهکارها، افزایش اعتماد به نفس با بدنسازی است!

برخی افراد گمان می‌کنند بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای، مغرور یا حتی خودپسند هستند. اما اصلا اینطور نیست. اتفاقا اغلب بدنسازان افرادی بسیار با اخلاق و متواضع هستند.

در بدنسازی شما گام به گام از محدودیت‌ها و سختی‌ها عبور خواهید کرد و سعی می‌کنید پیشرفت کنید. تا زمانی که آنقدر قوی شوید که بتوانید از هر سختی و ترسی در زندگی، بدون این که به سلامت روان شما آسیب بزند عبور کنید. این احتمالا بهترین دلیلی است که نشان می‌دهد بدنسازی چطور اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، ورزش و بدنسازی باعث می‌شود سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. شما از یک تغذیه سالم پیروی خواهید کرد. به خواب خوب در شب‌ها (ریکاوری) اهمیت می‌دهید. هر ماده مضری که به سلامتی شما آسیب می‌زند را حذف می‌کنید. (مثل سیگار، مشروبات الکلی یا مواد مخدر).

وقتی می‌بینید سبک زندگی شما تغییر کرده است و همچنین شبیه به افراد اطرافتان نیست، اولا نگاه شما به خودتان و سپس نگاه دیگران به شما تغییر خواهد کرد. شما احساسی متفاوت و بسیار بهتر نسبت به خودتان خواهید داشت.

خواهید دانست که سالم زندگی می‌کنید، ورزش می‌کنید و بهترین نسخه از خود می‌شوید! هیچ‌کس نمی‌تواند این را از شما بگیرد. به این ترتیب اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد.

با این حال، افزایش بیش از اندازه اعتماد به نفس نیز می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. شاید احساس کنید که شکست‌ناپذیر هستید و می‌توانید هرکاری که بخواهید انجام دهید. انتظارات شما ممکن است آنقدر بالا برود که اگر موفق نشوید، احساس بسیار بدی به شما دست دهد و دچار افت شدید اعتماد به نفس شوید. (این مسئله معمولا بدنسازان حرفه‌ای و مسابقه‌ای را درگیر می‌کند).

ممکن است گاهی اوقات بنا به دلایلی، هرچقدر که سخت و شدید تمرین کنید، باز هم شاهد تغییرات مثبت (حتی جزئی) در بدنتان نباشید. این می‌تواند رفته رفته اعتماد به نفس شما را نابود کند.

هدف گذاری در هرکاری که انجام می‌دهید، واقعا مهم است. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید بلندپرواز و جاه‌طلب باشید، بلکه فقط باید آن را اندازه بگیرید.

بگذارید اهداف در بدنسازی (یا کلا زندگی) حکمفرما باشند. تعیین اهداف و ارزیابی میزان دستیابی به آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید در هر زمان در کجا هستید. شما را مجبور می‌کند برای رسیدن به هدف، در مسیر درست حرکت کنید.

بدون داشتن هدف منطقی، ممکن است انتظار شما از خودتان آنقدر بالا برود که فراموش کنید آن کار را به چه دلیل شروع کردید. یا برعکس، انتظارات شما آنقدر پایین بیاید که اصلا به هدف اولیه خودتان از شروع آن کار دست پیدا نکنید.

بدنسازی به شما اجازه می‌دهد خشم خود را ابراز کنید، با ترس‌هایتان و هرچیزی که می‌تواند به شما آسیب برساند،‌ مبارزه کنید. مثل مبارزه با خود! این هم می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفس با بدنسازی شود.

در طول جلسه تمرینی، درد عضلات و سایر سختی‌ها را احساس خواهید کرد، می‌خواهید از تمرین دست بکشید، اما در نهایت ادامه می‌دهید. اگر با خودتان بجنگید، می‌توانید با زندگی نیز بجنگید! پس از آن، تعجب خواهید کرد که آیا زندگی به همان اندازه که فکر می‌کردید دشوار بوده است؟!

روز به روز، بدنسازی باعث می‌شود که شما یک سبک زندگی سالم داشته باشید. برای انجام کارها، زندگی روزمره و تمرین برنامه‌ریزی می‌کنید.

با این حال، اعتماد به نفس بیش از انداره، باعث می‌شود انتظارات بیش از اندازه بزرگ از خودتان داشته باشید. نرسیدن به این انتظارات بزرگ، اعتماد به نفس شما را در هم می‌کوبد و نابود می‌کند.

اعتماد به نفس چیزی است که باید با پیروزی‌ها و شکست‌ها به صورت متعادل به دست آورید. گاهی اوقات، عقب کشیدن از انتظارات نامعقول، نیازمند اعتماد به نفس بالاست.

آرنولد شوارتزنگر می‌گوید: «مقاومتی که در ورزشگاه به صورت فیزیکی با آن مبارزه می‌کنید و مقاومتی که در زندگی با آن مبارزه می‌کنید، می‌تواند یک شخصیت قوی و با اعتماد به نفس از شما بسازد».

لطفا به این مقاله، امتیاز بده

این مطلب رو برای دوستات بفرست

درباره نویسنده

حسین مردعلی

حسین مردعلی

(مربی بدنسازی و مدیر وب‌سایت فیتنسیا)

من عاشق دنیای بدنسازی و فیتنس هستم. هدفم از تأسیس وب‌سایت فیتنسیا افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و تلاش می‌کنم به ورزشکاران کمک کنم تا با علم بیشتر، در مسیر درست حرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *