فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

راهنمای خرید دمبل برای بدنسازی – چگونه بهترین دمبل را بخریم؟


دمبل یکی از تجهیزات ورزشی پرکاربرد در بدنسازی، ایروبیک و ورزش های دیگر می باشد که برای انتخاب و خرید آگاهانه آن، باید حتما راهنمای خرید دمبل را مطالعه کنید. دمبل ها در سه دسته ی ثابت، قابل تنظیم و دمبل های ایروبیک تقسیم بندی می شوند که برای افزایش حجم و تقویت عضلات از دمبل استفاده می شود.

نحوه استفاده و حرکات قابل اجرا با این وسیله یک بحث جداگانه می باشد و ما در حال حاضر قصد داریم نکاتی را در رابطه با خرید این محصول به شما ارائه دهیم. با فیتنسیا همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی حرکات قابل اجرا با دمبل پست تمرینات بدنسازی سینه قابل اجرا با دمبل در خانه را مطالعه کنید.

معرفی دمبل های ثابت، دمبل های قابل تنظیم و ایروبیک

دمبل های ثابت

دمبل های ثابت رایج ترین نوع دمبل ها هستند که به صورت جفت و با وزن ثابت بین ۱ تا ۱۰۰ کیلوگرم به فروش می رسند. به دلیل تعادل بهتر، دمبل هایی با وزن ثابت برای وزنه های سنگین گزینه مناسب تری به شمار می روند.

دمبل ثابت
دمبل ثابت یکی از بهترین گزینه ها برای حرفه ای ها می باشد.

این دمبل ها برای مصارف خانگی که با چالش کمبود جا مواجه هستند معمولا توصیه نمی شود.

دمبل های ثابت انواع گوناگونی دارد:

۱. دمبل های لاستیکی ثابت

در راهنمای خرید دمبل، خرید این نوع دمبل بیشتر به باشگاه داران توصیه می شود چرا که روکش مقاوم و لاستیکی این دمبل باعث می شود ، در برابر تمرین های سخت و مداوم مقاومت بیشتری داشته باشد. البته برای مصارف خانگی نیز انتخاب مناسبی می باشد.

خراشیدگی، فرورفتگی و دیگر آسیب های فیزیکی بر روی دمبل های فلزی به راحتی قابل مشاهده است اما این نوع از دمبل ها به دلیل داشتن روکش لاستیکی در برابر این نوع آسیب ها مقاوم تر هستند.

۲. دمبل های اورتان ثابت

یکی از دمبل های پرطرفدار دمبل های اورتان می باشد. از لحاظ ظاهری دمبل های لاستیکی و اورتان تفاوت چندانی ندارند اما از لحاظ مقاومتی دمبل های اورتان از برتری بالایی برخوردار هستند.

۳. دمبل های شش ضلعی ثابت

نام دیگر این دمبل ها هگزاگونالی است که نام گذاری این دمبل ها به این اسم به دلیل شکل منحصر به فردشان می باشد. شکل خاص این دمبل ها باعث می شود تا روی زمین نلغزند. این دمبل ها نسبت به دمبل های لاستیکی و اورتان قیمت مناسب تری دارند.

۴. دمبل های ثابت کُرومی

دمبل های کرومی نسبت به دمبل های پوشش داده شده با لاستیک و اورتان از مقاومت کم تری برخوردار هستند. و به همین دلیل در حال حاضر استفاده کمتری از آنها می شود. اما ناگفته نماند که ظاهر زیبا و شیک آنها نیز می تواند از دلایل انتخابشان باشد.

دمبل های قابل تنظیم

این دمبل ها مزایای زیادی دارند، از جمله فواید آن این است که وزن آن متغیر است و دیگر احتیاجی به تهیه چند دمبل با وزن های مختلف ندارید. از این رو دمبل های قابل تنطیم برای مکان هایی با فضای کم مناسب هستند. البته استفاده از دمبل های قابل تنظیم با وزن های سنگین خطراتی را دارد و به همین خاطر توصیه می شود برای وزن های بالا از دمبل های ثابت استفاده کنید.

دمبل های قابل تنظیم
دمبل های قابل تنظیم برای محیط هایی با فضای کم بسیار مناسب است.

البته می بایست در باز و بسته کردن این دمبل ها دقت کنید و از سفت بسته شدن آن اطمینان داشته باشید چرا که یک اشتباه کوچک می تواند بسیار خطرناک باشد. این دمبل ها جهت ورزش در خانه مخصوصا برای حرفه ای ها بسیار گزینه مناسبی می باشد.

دمبل های ایروبیک

این دمبل ها به عنوان قسمتی از تمرین در ورزش ایروبیک استفاده می شود. البته ورزش هایی مثل پیلاتس و… نیز از دمبل استفاده می کنند.

دمبل های ایروبیک
انتخاب دمبل های ایروبیک به دلیل داشتن کد های رنگی بسیار ساده می باشد.

این دمبل ها ثابت و وزنی بین ۰/۵ تا ۱۰ کیلوگرم دارند که با رنگ های مختلف از یکدیگر تشخیص داده می شوند. به این رنگ ها به اصطلاح کد های رنگی گفته می شود، برای مثال، وزن دمبل صورتی، آبی و یا بنفش از قبل تعریف شده است و همین امر باعث می شود تشخیص وزن و استفاده از آن برای ورزشکار ساده تر شود.

گام های انتخاب دمبل در راهنمای خرید دمبل

۱. مشخص کنید به چند دمبل با چه وزن هایی نیاز دارید.

پس از شناخت کامل انواع دمبل، اولین گام برای خرید دمبل آن است که شما مشخص کنید به چند دمبل با چه وزن هایی نیاز دارید.

اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید و قصد تمرین در خانه را دارید یک دمبل قابل تنطیم برای وزنه های پایین تر و چند دمبل ثابت با وزن های سنگین برای شما مناسب است.

اگر برای انجام حرکات ساده دمبل تهیه می کنید، داشتن یک دمبل قابل تنطیم برای شما کفایت می کند.

باشگاه داران نیز بهتر است برای هر دامنه وزنی دمبل های باکیفیت و ثابت تهیه کنند. البته تهیه دمبل های قابل تنظیم نیز می تواند کاربردی باشد.

۲. شکل و جنس دمبل ها را انتخاب کنید.

برای انتخاب شکل و جنس دمبل ها باید به مکان استفاده از دمبل توجه داشته باشید.

اگر برای باشگاه دمبل تهیه می کنید، سعی کنید از دمبل هایی با روکش پلاستیک و اورتان و شکل دایره ای و یا شش ضلعی استفاده کنید.

اگر برای مصارف خانگی دمبل تهیه می کنید، سعی کنید از دمبل های شش ضلعی با جنس چدن، روکش پلاستیک و اورتان استفاده کنید. دمبل های دایره ای برای مصارف خانگی پیشنهاد نمی شوند و می توانند خطرناک باشند.

۳. دمبل های آج دار به دلیل لغزندگی کمتر انتخاب مطمئن تری هستند.

میله ی دمبلی که خریداری می کنید اگر دارای شیار و یا آج هایی باشد هنگام استفاده لغزندگی کمتری دارد و کار با آن ساده تر و ایمن تر می باشد.

به نازک یا ضخیم بودن میله دمبل هنگام خرید دقت کنید. اگر خانم هستید از دمبل هایی با دسته نازک تر استفاده کنید تا هنگام استفاده بتوانید دست خود را دور میله دمبل حلقه کنید.

جمع بندی

برای یک انتخاب آگاهانه و مناسب باید اول مشخص کنید برای مصارف خانگی و یا باشگاه دمبل تهیه می کنید. بعد از تعیین مکان استفاده، دامنه وزن دمبل خود را تعیین کنید و با استفاده از آن تصمیم بگیرید که کدام یک از انواع دمبل با کدام خصوصیت ظاهری برای شما مناسب تر می باشد.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *