🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

آیا بدنسازی روی قد تأثیر می‌گذارد؟ پاسخ نهایی به این پرسش


آیا بدنسازی روی قد تأثیرگذار است؟

متأسفانه دروغ‌ها و خرافات زیادی ورزش بدنسازی را احاطه کرده است. احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید چند نفر این سوال را در ذهن دارند : «آیا بدنسازی روی قد تأثیر می‌گذارد؟». ما در فیتنسیا تصمیم گرفتیم این مسئله را به دقت بررسی و تحلیل کنیم و پاسخ نهایی این سوال را بیابیم.

بدنسازی در بزرگسالی روی قد هیچ تأثیری نمی‌گذارد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که وزنه زدن در دوران کودکی نیز مانع رشد قد نخواهد شد. با این حال، اگر ورزشکاران کم سن و سال مشغول در رشته بدنسازی، دچار اشتباهات حیاتی شوند، ممکن است صفحات رشد آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و باعث کوتاه ماندن قد آن‌ها شود. رژیم غذایی و استراحت کافی می‌تواند میزان رشد قد در کودکان را بهبود بخشد اما در بزرگسالان اینطور نیست.

در این مقاله، سعی می‌کنیم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. در انتهای این نوشته متوجه خواهید شد که چرا بدنسازی روی قد نه تأثیر منفی دارد و نه تأثیر مثبت! با فیتنسیا همراه باشید.

آیا بدنسازی روی قد تأثیر دارد؟

بدنسازی هیچ تأثیری روی قد ندارد. این ورزش به شما کمک نخواهد کرد بلندتر شوید و همچنین باعث کوتاه ماندن شما نیز نخواهد شد. همچنین این باور که بدنسازی در سنین پایین باعث جلوگیری از روند رشد و به اصطلاح سوختن قد و بدن می‌شود، غلط است. اگر چه در این باره، هشدارهایی وجود دارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید. اگر در دوران کودکی، رژیم غذایی مناسب و خواب کافی و به موقع داشته باشید، قد شما به اندازه حداکثر پتانسیل ژنتیکی خودتان رشد خواهد کرد.

ممکن است برخی افراد قد بلند را ببینید که ادعا می‌کنند قد بلندشان را مدیون پرداختن به ورزش‌های قدرتی و مقاومتی مثل بدنسازی هستند. این افراد یا دچار اشتباه هستند و یا شاید به شما دروغ می‌گویند. بدنسازی تأثیر مستقیم روی رشد یا عدم رشد قد ندارد. البته داشتن فرم بدنی مناسب باعث بلندتر دیده شدن شما می‌شود. خمیدگی زانوها و قوز کمر باعث می‌شود شما کوتاه‌تر از قد واقعی خودتان دیده شوید.

آیا بدنسازی در سنین پایین باعث کوتاه شدن قد می‌شود؟

پاسخ کوتاه این است که بدنسازی حتی در سنین پایین اگر براساس اصول باشد و تمام جوانب به درستی تحت نظر قرار داده شده باشند، هیچگونه اثر منفی روی قد فرد و یا سایر فاکتورهای رشد نخواهد داشت. اما این به آن معنی نیست که بدنسازی در سنین پایین می‌تواند یک ایده و رشته ورزشی خوب باشد!

مطالعات زیادی وجود دارند که برای بدنسازی در سنین پایین فواید زیادی را ذکر کرده‌اند. طبق یک بررسی در سال ۲۰۰۶ میلادی، مشخص شده که تمرینات استقامتی (وزنه و دستگاه‌های بدنسازی) باعث افزایش قدرت می‌شود، اما هیچ تأثیری روی قد ندارد. همچنین باعث افزایش آسیب‌دیدگی نخواهد شد.

اکثر این مطالعات با استفاده از تعداد حرکات و تکرارهای معمولی و برنامه‌های تمرینی معقول و مناسب کودکان انجام شده است. یک تمرین ۴۵ دقیقه‌ای، یک یا دو بار در هفته می‌تواند نتایج خوبی برای افراد بدون تجربه ورزشی داشته باشد. اما قطعا نمی‌توان با چنین برنامه‌ای به فیزیک بدنی ورزشکار حرفه‌ای دست پیدا کرد.

اگر کودکان مطابق با برنامه تمرینی بزرگسالان (تعداد حرکات، تکرارها و …) به تمرینات ورزشی بپردازند، قطعاً  دچار آسیب خواهند شد. اجرای حرکات به شکل اشتباه به دلیل استفاده از وزنه‌های خیلی سنگین می‌تواند بر رشد آن‌ها تأثیرات منفی بگذارد.

اما قبل از این که برای نتیجه‌گیری عجله کنید، باید بدانید که هرگونه شکستگی استخوان یا آسیب مفصلی می‌تواند روی رشد تأثیر منفی داشته باشد. خطرناک بودن و احتمال آسیب‌دیدگی در ورزش بدنسازی نسبت به ورزش‌های دیگر بسیار پایین است. ورزش‌هایی مثل فوتبال، هنرهای رزمی یا حتی دویدن، احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری برای ورزشکار دارند.

نتیجه : تمرین وزنه با یک مربی حرفه‌ای و آگاه، برای کودکان حتی در سن ۸ تا ۹ سالگی بسیار مفید است. اما بدنسازی که شامل تکرارهای زیاد، حجم زیاد و فداکاری‌های خاص خودش است، اصلا برای کودکان و افراد کم سن مناسب نیست. در حالی که آسیب‌دیدگی‌ها جسمی می‌توان بر رشد اثر منفی بگذارد اما شواهد زیادی وجود ندارد که ثابت کند تمرینات با وزنه به طور کلی خطر آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهند. بنابراین، مزایای بدنسازی درست و اصولی در سنین پایین از خطرات آن بسیار بیشتر است.

آیا بدنسازی باعث افزایش قد می‌شود؟

بسیاری از افراد می‌گویند که بدنسازی باعث بهتر شدن فرم بدن شما ( درست ایستادن ) می‌شود؛‌ بنابراین، باعث می‌شود قدتان بلندتر دیده شود.

اما آیا این واقعا درست است؟ مطمئناً از طریق ورزش می‌توانید توانایی فیزیکی بدنتان را بهبود بخشید و با تقویت عضلات، حرکات ورزشی را به شکل درست انجام دهید. مثلا با عضلات پشت قوی می‌توانید حرکت دد لیفت را با کمر کاملا صاف انجام دهید.

اما آیا در دنیای واقعی نیز همینطور است؟

خیلی قانع کننده نیست. اگر شما هنگام نشستن کمی قوز کنید و کسی به شما بگوید صاف بنشین، به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهید اما پس از مدتی به آرامی به همان حالت قبلی برمی‌گردید. ایستادن و راه رفتن نیز همینطور است. ما به طور طبیعی تمایل داریم با کمی خمیدگی در پشت راه برویم و تمام تمرینات جهان نیز نمی‌تواند این وضع را تغییر دهد.

مطمئناً ورزش می‌تواند انحنای بیش از حد را برطرف کند. اما هیچ استاندارد مشخصی برای وضعیت بدن خوب وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ از ۲۹۵ فیزیوتراپیست خواست که تصویری از یک فرد با وضعیت بدنی خوب را مشخص کنند. جالب اینجاست تصاویری که هر فیزیوتراپیست‌ مشخص کرد، با تصاویر سایر فیزیوتراپیست‌ها تفاوت‌های زیادی داشت.

وقتی حتی فیزیوتراپیست‌ها نمی‌توانند در مورد وضعیت بدنی خوب به توافق برسند و یک استاندارد مشخص ارائه دهند، چطور بدنسازها می‌خواهند این کار را انجام دهند؟

 علاوه بر این، این مسئله که فرم بدنی بهتر باعث بلندقدتر دیده شدن می‌شود، اصلا به این معنا نیست که بدنسازی روی قد تأثیر مستقیم می‌گذارد و باعث افزایش قد می‌شود.

نتیجه : شاید بدنسازی با اصلاح فرم بدنی باعث بلندتر دیده شدن شخص شود، اما در رشد واقعی قد فرد هیچ تأثیری ندارد.

 آیا بدنسازی روی قد تأثیر می‌گذارد؟ سخن نهایی

دو دلیل وجود دارد که شما به این صفحه از فیتنسیا آمده‌اید و این مقاله را خواندید. یا قد کوتاهی دارید و به دنبال راهی برای افزایش قدتان هستید. یا این که به ورزش بدنسازی می‌پردازید و نگران/امیدوار هستید که بر قد شما تأثیر بگذارد.

اگر قدتان کوتاه است و از این بابت ناراحت هستید، متأسفانه باید این حقیقت را بپذیرید که هیچ ورزشی باعث افزایش قد شما نخواهد شد و همه چیز ابتدا به ژنتیک و سپس به تغذیه و خواب شما بستگی دارد. باید یاد بگیرید که چطور قد خودتان را بپذیرید و از آن راضی باشید.

اگر به بدنسازی می‌پردازید، چرا می‌خواهید قد بلندتر شوید؟ میانگین قد برندگان مسترالمپیا ۱۷۰ سانتی‌متر است. فرانکو کلمبو که بسیاری از افراد او را یکی از بزرگترین بدنسازان تاریخ می‌دانند، تنها ۱۶۳ سانتی‌متر قد داشت. بیایید از یک زاویه متفاوت به این مسئله نگاه کنیم: کوتاهی قد در بدنسازی می‌تواند یک مزیت باشد. زیرا رسیدن به بدن بسیار عضلانی و حرفه‌ای برای ورزشکاران کوتاه قد نسبت به ورزشکاران بلندقامت راحت‌تر است.

مردان قدبلند نسبت به مردان دیگر قوی‌تر نیستند، مبارزان بهتری نیستند و تستوسترون بیشتری نیز ندارند.

برگرفته از : beernbiceps

لطفا به این مقاله، امتیاز بده

این مطلب رو برای دوستات بفرست

درباره نویسنده

حسین مردعلی

حسین مردعلی

(مربی بدنسازی و مدیر وب‌سایت فیتنسیا)

من عاشق دنیای بدنسازی و فیتنس هستم. هدفم از تأسیس وب‌سایت فیتنسیا افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و تلاش می‌کنم به ورزشکاران کمک کنم تا با علم بیشتر، در مسیر درست حرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *