🚀طراحی اختصاصی دوره استروئید + پاکسازی🔥

مشاوره و دریافت برنامه >

٪۲۵ تخفیف ویژه

فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

ارتباط عصب و عضله در بدنسازی – افزایش حجم عضلات با تمرکز ذهنی در تمرین


ارتباط ذهن و عضله در بدنسازی

یکی از اهداف اصلی هر بدنساز افزایش حجم عضلات است و همیشه راهکارهای متعددی برای رسیدن به این هدف گفته می‌شود. جالب است بدانید که یکی از روش‌های موثر برای افزایش حجم عضلات و عضله سازی، تمرکز ذهنی و ایجاد ارتباط عصب و عضله است.

با افزایش سن، بدن و ذهن ما تغییر می‌کنند. ممکن است ضعیف شوند و یا برعکس قوی شوند. مثلا ذهن را در نظر بگیرید. کار کردن مداوم ذهن با یادگیری و به چالش کشیدن آن از راه‌های مختلف، ذهن را تقویت می‌کند.

برای حفظ قدرت و حجم عضلات با افزایش سن، نیاز است که آن‌ها را مدام به چالش بکشید.

قطعا یک ارتباط بین ذهن و عضله های بدن وجود دارد. اما بدنسازان چطور می‌تواند از ارتباط بین عصب و عضله برای افزایش حجم عضلات و پیشرفت در اهداف ورزشی استفاده کنند؟

نحوه حرکت و انقباضات عضلات توسط مغز کنترل می‌شود. پس به همین سادگی مشخص است که بین مغز و عضله ارتباط وجود دارد.

اگر ارتباط بین ذهن و عضلات تقویت شود، نحوه انقباضات و کنترل عضله توسط ورزشکار تا حد زیادی بهبود می‌یابد. این امر به طرز چشمگیری در رشد و پیشرفت ورزشکار تأثیرگذار است.

تقویت ارتباط ذهن و عضله برای رشد بیشتر عضلات، یک تکنیک تمرینی موثر در بدنسازی است که پایه و اساس علمی و اثبات شده دارد.

مغز و عضله را به هم متصل کنید!

ارتباط ذهن و عضله یعنی انقباض ارادی عضله هدف در حین تمرین. تنها جابه‌جا کردن وزنه‌ها از نقطه A به نقطه B با این که این کار را با فعال‌کردن آگاهانه عضله انجام دهید بسیار متفاوت است.

ارتباط عصب و عضله
تقویت ارتباط عصب و عضله به رشد بیشتر عضلات کمک می‌کند.

تمرکز ذهن روی یک عضله خاص به فرآیند توسعه، کنترل عصبی عضلانی و فشار شدید روی عضله هدف کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که تمرکز بیشتر روی عضله هدف در حرکات ایزوله (تک مفصلی) نسبت به حرکات ترکیبی (چند مفصلی) راحت‌تر است.

عضلات را تمرین دهید، نه نفس

اولین و بهترین توصیه من به شما این است که این ذهنیت اشتباه که تصور می‌کنید تنها جابه‌جا کردن وزنه‌ها و حرکت دادن آن‌ها باعث رشد شما می‌شود کنار بگذارید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ورزشکاران در ایجاد ارتباط صحیح بین ذهن و عضله شکست بخورند و دستاوردی نداشته باشند، این است که روی سنگینی وزنه‌ها تمرکز می‌کنند نه روی میزان تنش و فشاری که به عضله هدف وارد می‌شود.

برای تغییر و پیشرفت در بدنسازی، عادات اشتباه خود را کنار بگذارید!

جلسات تمرینی خود را با تعیین هدف شروع کنید. اگر می‌خواهید بیشترین عضله را بسازید، روی تکرارهای باکیفیت تمرکز کنید. از عضلات خاصی که هدف قرار داده‌اید در دامنه حرکتی مناسب، کار بکشید.

تقویت ارتباط عصب عضله برای رشد بیشتر عضلات
تمرکز روی عضله هدف و وارد کردن فشار به آن باعث رشد بیشتر می‌شود.

روی بخش منفی حرکات ورزشی تمرکز کنید

احتمالا خودتان نیز می‌دانید که بخش منفی حرکت (یعنی پایین آوردن وزنه) آسان‌تر از بالا بردن آن است. اگر هدف شما در بخش منفی حرکت تنها پایین آوردن وزنه به هر شکل باشد، در حال انجام یک اشتباه بزرگ هستید. این که وزنه را به هر طریقی تنها پایین بیاورید اصلا درست نیست.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد ارتباط مناسب ذهن و عضله در بدنسازی، کاهش سرعت بخش منفی حرکت و استفاده از آن برای فشار آوردن به عضلات است.

روی فرم درست حرکت تمرکز کنید

توجه به قرارگیری در فرم درست در حین اجرای حرکات بدنسازی، یکی از راه‌های تقویت ارتباط ذهن و عضله است.

حتی فیگورگیری و قرار دادن عضلات در حالتی که تحت فشار باشند، به تقویت ارتباط عصب-عضله و رشد بیشتر عضلات کمک زیادی می‌کند.

تقویت ارتباط عصب-عضله با فیگورگیری
گرفتن فیگور می‌تواند به تقویت ارتباط ذهن و عضله و رشد بیشتر عضله کمک کند.

یک بدنساز حرفه‌ای می‌تواند تنها در کسری ثانیه در موقعیت درست اجرای هرکدام از حرکات ورزشی قرار بگیرد. اما ورزشکاران مبتدی چطور؟ قطعا خیر. بدنسازان مبتدی باید برای قرارگیری در فرم و موقعیت صحیح اجرای حرکات دقت زیادی کنند.

یک استراتژی خوب این است که عضله هدف را به مدت ۶ ثانیه قبل از شروع حرکت، به صورت ایزومتریک منقبض کنید، سپس بلافاصله تمرین را انجام دهید. همانند تمرین فیگورگیری، این تکنیک نیز به شما کمک می‌کند ارتباط ذهن و عضله هدف را تقویت کنید.

آرنولد این را به بهترین شکل گفته است:«هرجا که ذهن می‌رود، بدن هم می‌رود».

از این نکات ساده برای تقویت ارتباط عصب و عضله استفاده کنید تا شاهد رشد بیشتر عضلاتتان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *