فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

بهترین زمان مصرف بی سی ای ای در بدنسازی


بهترین زمان مصرف بی سی ای ای

یکی از محبوب‌ترین مکمل‌هایی که توسط ورزشکاران رشته‌های مختلف و به طور خاص در بدنسازی استفاده می‌شود، بی سی ای ای (BCAA) است. قبلا یک مقاله کامل و جامع در مورد مکمل BCAA نوشته‌ام که می‌توانید آن را بخوانید. اما در این مقاله می‌خواهم به طور دقیق بهترین زمان مصرف بی سی ای ای را به شما ورزشکاران عزیز بگویم.

BCAA چیست؟

بهترین زمان مصرف بی سی ای ای
برندهای مختلف BCAA یا آمینواسیدهای شاخه‌ای

BCAA ترکیب سه آمینواسید بسیار موثر در عضله‌سازی و حفظ عضله با نام‌های لیوسین، ایزولیوسین و والین است. از آن‌جایی که هر سه این اسید آمینه‌ها ساختاری شاخه‌ای دارند، اصطلاحا به این مکمل، آمینواسیدهای شاخه‌ای (شاخه‌دار) نیز می‌گویند.

بهترین زمان برای مصرف BCAA

بی سی ای ای جزو مکمل‌های غذایی است؛ یعنی رژیم غذایی ورزشکار را کامل می‌کند و نقص‌های آن را رفع می‌کند. بنابراین، مقدار و نحوه مصرف مکمل BCAA به رژیم غذایی ورزشکار بستگی دارد.

این مسئله تا حدی مهم است که اگر ورزشکار رژیم غذایی کامل و مناسب داشته باشد،‌ شاید اصلا نیازی به مصرف مکمل آمینواسیدهای شاخه‌ای پیدا نکند. اما از طرف دیگر شاید یک ورزشکار به دلیل عدم مناسب بودن رژیم غذایی، نیاز به مصرف مقدار بیشتری از مکمل بی سی ای ای و با دفعات بیشتری در طول روز داشته باشد.

اما جدا از این مباحث، می‌خواهم یک برنامه کلی و عمومی برای بهترین زمان مصرف بی سی ای ای بگویم که برای اکثر بدنسازان مناسب و موثر باشد.

زمان‌بندی مصرف مکمل BCAA (بی سی ای ای)

  • ۲۰ دقیقه قبل از تمرین: ۱۰-۵ گرم
  • بلافاصله بعد از تمرین: ۱۰-۵ گرم
  • قبل از صبحانه (اختیاری): ۵ گرم

برنامه بالا یک زمان‌بندی جامع و کلی برای مصرف بی سی ای ای است. اما اگر از مکمل‌های دیگر در کنار BCAA استفاده می‌کنید، بهتر است برای آگاهی از برنامه زمان‌بندی و مقدار کافی مصرف هر مکمل با مربی مشورت کنید.

کانال تلگرام آموزش بدنسازی فیتنسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *