فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

نوشیدن آب فراوان برای افزایش حجم عضلات در بدنسازی


نوشیدن آب در بدنسازی

در این مقاله حقایق جالبی در مورد نوشیدن آب در بدنسازی به شما خواهیم گفت که احتمالا بعد از خواندن آن تصمیم می‌گیرید برای رسیدن به تناسب اندام و موفقیت در ورزش بدنسازی،‌ آب بیشتری بنوشید.

اگر در باشگاه‌های بدنسازی با دقت بیشتری به ورزشکاران نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ورزشکاران موفق که بدنی زیبا و عضلانی دارند، همواره یک بطری آب به همراه دارند و به طور منظم از آن می‌نوشند؛ این کار بی دلیل نیست.

نوشیدن آب فراوان می‌تواند به موفقیت شما در ورزش بدنسازی کمک کند؛ این را جدی بگیرید!

چرا بدن به آب نیاز دارد؟

آب یک ماده مغذی ضروری است. بدن بعد از اکسیژن به آب نیاز دارد… این خیلی مهم است!

سلول‌های عضلانی یکی از سلول‌هایی هستند که دارای بالاترین محتوای آب هستند.

آب توسط بدن به عنوان ماده سازنده، روان‌کننده و حل‌کننده سایر مواد مغذی استفاده می‌شود. همچنین به تنظیم دمای بدن نیز کمک می‌کند.

بدن از آب برای هضم غذا استفاده می‌کند. همچنین برای تنظیم غلظت خون به آب نیاز است.

نوشیدن آب در بدنسازی چه نقشی دارد؟

با دلایل نیاز بدن به آب آشنا شدیم. حالا می‌خواهیم ببینیم که نوشیدن آب کافی چه نقشی در بدنسازی دارد و چه کمکی به ورزشکاران این رشته می‌کند.

باور کنید یا نکنید،‌ آب به عنوان یکی از واحدهای سازنده سلول عمل می‌کند. سلول‌های ماهیچه‌ای یکی از سلول‌های با بالاترین میزان اب هستند؛ یعنی ٪۷۰.

همچنین آب به حفظ سلامت مفاصل و روان شدن آن‌ها کمک می‌کند. به ویژه برای کسانی که وزنه‌های سنگین بلند می‌کنند، می‌دوند یا به ورزش‌هایی می‌پردازند که مفاصل را درگیر می‌کند.

آب نقش حیاتی در دفع گرما و تنظیم دمای بدن دارد. اگر دمای بدن به خوبی تنظیم شود، از خستگی زودهنگام در حین تمرینات قدرتی و قلبی-عروقی جلوگیری می‌شود.

جالب است بدانید که آب برای چربی‌سوزی نیز لازم است. محدود کردن مصرف آب و عدم نوشیدن آب کافی می‌تواند باعث شود بدن تمایل زیادی به احتباس آب پیدا کند. در این حالت، احتمالا ورزشکار آب جمع شده در زیر پوست را با چربی اشتباه می‌گیرد و دچار افت انگیزه می‌شود.

اگر بدن آب کافی در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند به طور موثر مواد زائد و سموم را دفع کند. این یک استرس و فشار بزرگ برای بدن به شمار می‌رود. یکی از مکانسیم‌های دفاعی بدن در شرایط استرس، حفظ چربی و آب است.

در بدنسازی چقدر آب بنوشیم؟

به نظر من، یک بدنساز در بهترین حالت باید روزانه حداقل ۹ لیتر آب به بدنش برساند. در دوره‌های قبل از مسابقات این مقدار به ۱۲ لیتر افزایش می‌یابد.

البته اگر شما جزء افرادی هستید که به نوشیدن آب عادت ندارید، باید از مقدارهای کمتر مثلا ۲ لیتر در روز شروع کنید و کم کم این مقدار را افزایش دهید.

یک نکته مهم است که در زمان‌های قبل و بعد از تمرینات بدنسازی، حتما آب کافی بنوشید تا بدنتان آبرسانی شود.

شاید فکر کنید تنها زمانی باید بنوشید که احساس تشنگی می‌کنید. اما اصلا اینطور نیست. اگر شما در زمان احساس تشنگی آب بنوشید،‌ تنها ۵۰ الی ۷۰ درصد آب از دست رفته بدنتان را جبران کرده‌اید.

یک روش خوب برای تشخیص این که آیا آب کافی می‌نوشید یا خیر، بررسی رنگ ادرار است. رنگ طلایی تیره نشان‌دهنده این است که بدن شما کم آب می‌باشد. ادرار بدون رنگ (شفاف) یا زرد کمرنگ نمایانگر وجود آب کافی در بدن است.

باید قبل، حین و بعد از تمرینات بدنسازی، آب فراوان بنوشید.

کافئین و الکل می‌توانند مانند دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور) عمل کنند؛ پس شاید بهتر باشد از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که وقتی سلول‌های ماهیچه با آب فراوان هیدراته شوند، ممکن است باعث افزایش سنتز پروتئین و ایجاد اثر ضد کاتابولیک شود.

همین حالا شروع کنید

پس همین حالا با نوشیدن یک لیوان به هیدراته کردن عضلات خود و افزایش حجم آن‌ها کمک کنید. این کار به شما انرژی بیشتری داده و خستگی را از شما دور می‌کند!

با نوشیدن آب کافی و اهمیت به نکات حفظ سلامت و تناسب اندام، سالم بمانید، سخت و هوشمندانه تمرین کنید.

منبع : bodybuilding

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *