فیتنسیا
براساس تحقیقات علمی معتبر

جلوگیری از عوارض جانبی قرص دیانابول


جلوگیری از عوارض جانبی قرص دیانابول

احتمالا برای رسیدن به هدفتان در ورزش بدنسازی، تصمیم گرفته‌اید که قرص دیانابول مصرف کنید. اما هنوز نگران عوارض جانبی و خطرات این استروئید خوراکی هستید. اگر برای استفاده از دیانابول مصمم هستید، باید به فکر راهکارهای جلوگیری از عوارض جانبی قرص دیانابول باشید.

اگر به طور موثر عوارض جانبی دیانابول را کاهش ندهید، خطرات زیادی برای سلامتی شما خواهد داشت.

اگر مدتی در ورزش بدنسازی فعال باشید، اگر خودتان دیانابول مصرف نکرده باشید، قطعا در باشگاه‌های ورزشی نام آن به گوشتان خورده است. دیانابول یک استروئید خوراکی بسیار مشهور و محبوب میان بدنسازانی است که قصد افزایش شدید قدرت و حجم عضلات را دارند.

این استروئید در هر دو شکل خوراکی و تزریقی وجود دارد. اما فرم خوراکی آن به دلیل راحتی مصرف، محبوبیت بسیار بیشتری دارد.

نیمه عمر دیانابول خوراکی ۸ ساعت است و تا ۶ هفته در تست دوپینگ ردیابی می‌شود.

این نوشته تنها جنبه آموزشی دارد و مصرف هیچ نوع دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

توضیحات کامل و کاربردی در رابطه با دیانابول را قبلا در پست دیانابول ? نحوه مصرف، فواید و عوارض جانبی توضیح داده‌ام. توصیه می‌کنم این پست را مطالعه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنم مقاله پاکسازی دیانابول را از دست ندهید.

در ادامه این مقاله، ابتدا عوارض جانبی قرص دیانابول را خواهم گفت. سپس راهکارهای موثر برای جلوگیری از هرکدام از این عوارض جانبی را به شما خواهم گفت.

عوارض جانبی قرص دیانابول

دیانابول یکی از استروئید خوراکی است که می‌تواند عوارض جانبی نسبتا زیادی داشته باشد. پس بسیار مهم است که عوارض جانبی آن را به خوبی بشناسید. تنها در این صورت می‌توانید به طور آگاهانه از این عارضه‌ها جلوگیری کنید.

آسیب کبدی: تقریبا تمام استروئیدهای خوراکی از جمله قرص دیانابول، برای کبد مضر هستند. زیرا این داروها باید در کبد متابولیزه شده و سپس جذب شوند. این فرآیند به کبد فشار زیادی وارد می‌کند. به طور کلی استروئیدهای C17a (دیانابول از این دسته است) می‌توانند مسمومیت کبدی ایجاد کنند.

سرکوب تولید تستوسترون توسط بدن: تقریبا تمام استروئیدها، تولید تستوسترون طبیعی توسط بدن را سرکوب می‌کنند. اما این قضیه در مورد دیانابول شدت بیشتری دارد. دیانابول در همان هفته‌های اول دوره استروئید، تولید تستوسترون توسط بدن را به شدت سرکوب می‌کند. این تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تولید تست کاملا متوقف می‌شود.

افزایش سطح کلسترول: دیانابول کلسترول خوب را کاهش داده و کلسترول بد را افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود تعادل بین HDL و LDL به هم بخورد که برای سلامتی بسیار مضر است و ورزشکار را در معرض خطر قرار می‌دهد.

افزایش فشار خون: اگر دیانابول را با دوزهای سنگین و برای دوره‌های زمانی طولانی مصرف کنید، فشار خون را افزایش خواهد داد. این یعنی در معرض خطراتی مثل سکته قلبی قرار خواهید گرفت.

احتباس آب: دیانابول خواص آندروژنیک کمی دارد. اما از آن‌جایی که وزن ورزشکار را به سرعت افزایش می‌دهد، می‌تواند باعث احتباس آب شود. احتباس آب، عارضه جانبی افزایش فشار خون را شدت می‌بخشد.

ژنیکوماستی (نوک سینه): دیانابول تمایل نسبتا زیادی به آروماتیزه شدن (تبدیل شدن به هورمون زنانه استروژن) دارد. افزایش استروژن در بدن مردان، باعث بروز عارضه جانبی نوک سینه یا همان ژنیکوماستی می‌شود. در این حالت، بافت سینه به شکل غیرعادی رشد می‌کند. از اولین علائم بروز این عارضه، خارش و حساسیت نوک سینه‌ها است.

جلوگیری از عوارض جانبی دیانابول در بدنسازی

تا اینجا با مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوارض جانبی دیانابول آشنا شدید. در ادامه به نحوه جلوگیری از هرکدام از این عوارض جانبی قرص دیانابول می‌پردازیم.

جلوگیری از آسیب کبدی به دلیل مصرف دیانابول

همانطور که گفتم، یکی از اصلی‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف دیانابول در بدنسازی، آسیب دیدن کبد است. پس بسیار مهم است که اقدامات لازم برای جلوگیری از این عارضه جانبی را انجام دهید.

به طور کلی، باید در دوره‌های استروئیدی که شامل استروئید خوراکی هستند، داروهای محافظت از کبد مثل لیو۵۲ مصرف کنید.

در یکی از نوشته‌های قبلی وب‌سایت فیتنسیا، که راه‌های کاهش عوارض جانبی استروئیدها بود، برای پیشگیری از آکنه، داروی ایزوترتینوئین را معرفی کردم. اما این دارو برای کبد مضر است. از این رو، در دوره‌هایی که شامل استروئید خوراکی هستند، مصرف ایزوترتینوئین کبد را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. از این رو مصرف آن توصیه نمی‌شود.

تحریک بدن به تولید مجدد تستوسترون طبیعی

دیانابول باعث سرکوب تولید تستوسترون توسط بدن می‌شود. پس بسیار مهم است که سعی کنید توانایی بدن در تولید تست را حفظ کنید.

داروهایی مثل HCG، کلومیفن، تاموکسیفن و … می‌توانند توانایی بدن در تولید تستوسترون را افزایش دهند و به جلوگیری از عوارض جانبی قرص دیانابول کمک کنند.

لزوم یا عدم لزوم مصرف این داروها در حین دوره، با توجه به دوز مصرف، طول دوره و سایر شرایط ورزشکار تعیین می‌شود.

اما پس از اتمام دوره و در هنگام پاکسازی، به احتمال خیلی زیاد، مصرف حداقل یکی از این داروها لازم خواهد بود.

پیشگیری از احتباس آب و ژنیکوماستی با مصرف داروهای ضد استروژن

احتباس آب و ژنیکوماستی از جمله عوارض جانبی استروژنیک دیانابول هستند. یعنی به دلیل افزایش سطح استروژن در بدن ایجاد می‌شوند.

از این رو برای جلوگیری از این عوارض جانبی قرص دیانابول، می‌توانید از داروهای SERM (تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده‌های استروژن) مثل کلومیفن و تاموکسیفن استفاده کنید.

البته بین کلومیفن و تاموکسیفن تفاوت‌هایی وجود دارد که باید براساس ترکیبات استروئیدی موجود در دوره و شرایط بدنی، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

ژنیکوماستی همیشه در اثر افزایش استروژن نیست. گاهی اوقات به دلیل افزایش هورمون‌های پروژستین (پرولاکتین و پروژسترون) می‌باشد. بنابراین، ابتدا باید دلیل ژنیکوماستی را به درستی تشخیص دهید و سپس داروی مناسب برای درمان یا پیشگیری از آن را مصرف کنید.

یک مربی آگاه و باتجربه، می‌تواند تشخیص دهد که ترکیبات موجود در دروه استروئیدی، باعث ایجاد ژنیکوماستی استروژنیک خواهند شد یا پروژستین. همچنین دوز و نحوه مصرف داروهای مناسب برای پیشگیری از این عارضه جانبی قرص دیانابول را بر اساس شرایط ورزشکار تعیین خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشورت با مربی، کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *